موج شوک در سیستم سیاسی ایالات متحده/ مهار چین با استفاده از تایوان؟

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 10 آکوست 2022

نیویورک‌تایمز در روز چهارشنبه، 10 آگوست، به یورش ماموران اف.بی.آی به خانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، پرداخت و آن را در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا بی‌سابقه دانست. چاینا دیلی در گزارش اصلی خود با توجه به سفر اخیر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان گفت: «پکن روز سه‌شنبه، 9 آگوست، از واشنگتن خواست تا از تلاش برای استفاده از تایوان با هدف مهار چین دست بکشد.»

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های نیویورک‌تایمز، دیلی اکسپرس، چاینادیلی و گاردین به شرح زیر است:

نیویورک‌تایمز

«با جست‌وجوی خانه ترامپ، دشمنی‌های ریشه‌دار به اوج می‌رسد» عنوان گزارش اصلی نیویورک‌تایمز است. در گزارش آمده: «دعوای بین دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، و آرشیو ملی که با تفتیش املاک ترامپ در پالم بیچ به دست ماموران «اف.بی.آی» آشکار شد، در تاریخ ریاست‌جمهوری آمریکا سابقه نداشته است. روز دوشنبه ماموران پلیس فدرال آمریکا (F. B. I.) خانه دونالد جی. ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق، را در فلوریدا تفتیش کردند؛ این اقدام مجریان قانون با پیامدهای حقوقی و سیاسی جنجالی، نقطه اوج درگیری طولانی‌مدت با رئیس‌جمهوری بود که به بی‌اعتنایی خود به قوانین و مقاماتی که وظیفه حفاظت از اسناد و اسرار کشور را بر عهده داشتند، افتخار می‌کرد.»

(دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد ماموران اف‌.بی.آی دوشنبه گذشته با یورش به عمارت او در فلوریدا، آنجا  بازرسی و تفتیش کردند. اریک ترامپ یکی از فرزندان دونالد ترامپ در این‌باره به فاکس‌نیوز گفت: ماموران اف.بی.آی با یورش به عمارت مارالاگو در پالم بیچ فلوریدا در جست‌وجوی اسناد ریاست‌جمهوری بودند که گفته می‌شود ترامپ از کاخ سفید به این عمارت برده است.»

دیلی اکسپرس

دیلی اکسپرس حمایت کامل خود را از خانم لیز تراس برای تصدی پست نخست‌وزیری بریتانیا ابراز و ادعا کرد که این یک «اعلان نمایشی است که ممکن است به پیروزی او کمک کند». این روزنامه با تیتر «ما به لیز اعتماد داریم»، استدلال کرد که لیز تراس، وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا و یکی از دو رقیب رهبری حزب محافظه‌کار و جانشینی بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا، بهترین موقعیت را دارد تا با «قدرت و خونسردی» کشور را در «دوران بحرانی» هدایت کند.

چاینا دیلی

روزنامه چاینا دیلی در روزهای اخیر بر پیامدهای سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به تایوان متمرکز بوده است. «از ایالات متحده خواسته شد بر سر تایوان بازی نکند» عنوان گزارش اصلی این روزنامه در چهارشنبه، 10 آگوست، بود. در این گزارش آمده: «پکن روز سه‌شنبه از واشنگتن خواست تا «از تلاش برای استفاده از تایوان با هدف مهار چین دست بکشد» و «هیچ‌ بازی‌‌ای نکند» و از ایالات متحده خواست که به اصل چین واحد و سه اعلامیه رسمی مشترک چین و آمریکا که این اصل را تایید می‌کند، احترام بگذارد.»

گاردین

«جانسون: نخست‌وزیر جدید مطمئنا درمورد بحران هزینه‌های زندگی به خانواده‌ها کمک خواهد کرد» عنوان گزارش اصلی گاردین است. به گزارش این روزنامه، بوریس جانسون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا، گفته «کاملا مطمئن است» جانشین او به خانواده‌هایی که در تلاش برای پرداخت قبوض انرژی خود -که به زودی به 4200 پوند در سال خواهد رسید- هستند، کمک خواهد کرد.

گاردین همچنین در گزارشی دیگر در صفحه نخست، حضور ماموران پلیس فدرال آمریکا در خانه دونالد ترامپ را پوشش داد و ادعا کرد که یورش اف.‌بی.‌آی به عمارت مار آ لارگو متعلق به دونالد ترامپ، «موجی از شوک شدید» در سیستم سیاسی ایالات متحده ایجاد کرده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.