داروی مهربانی برای نیازمندان

70 درصد کمک به تامین هزینههای دارویی بیماران نیازمند سهم مردم بوده است

تقاضای داروی بیماران نیازمند از اولویت‌های داروخانه‌های هلال‌احمر در سه دهه گذشته بوده است. در سال قبل 116 هزار و 718 نسخه دارو، بخشی یا تمامی هزینه آن از بیماران کم‌توان به خصوص مبتلایان به بیماری‌های خاص دریافت نشده و از محل این کمک‌های هلالاحمر و خیریه‌ها تامین شده است. داروخانه‌های هلال‌احمر استان‌ها و شهرستان‌های کشور در سال گذشته بیش از 45 میلیارد تومان صرف تامین هزینه داروهای خاص برای 116 هزار و 718 بیمار نیازمند و کم‌توان مالی کرده‌اند که 70 درصد از این مبلغ توسط کمک‌های مردمی و سازمان‌های خیریه تامین شده است. به گفته دکتر حسین صدیقی، مدیر دارو و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در سال 1400 مجموع کمک‌های خیریه در داروخانه‌های هلال‌احمر در کشور به جز دو داروخانه جمعیت در تهران، 45 میلیارد و 208 میلیون تومان بوده ‌است که 30 درصد آن برابر با 13 میلیارد و 600 میلیون تومان از منابع جمعیت و سازمان داوطلبان هلال‌احمر تامین شده و الباقی آن از کمک‌های مردمی بوده که توسط سازمان‌ها و نهادهای خیریه‌ در اختیار داروخانه‌ها قرار گرفته ‌است. این در حالی است که داروخانه مرکزی در تهران و داروخانه مستقر در مجتمع دارویی و درمانی هلال ایران در منطقه تهرانپارس، زیرنظر سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند و در این آمار لحاظ نشده‌اند. بنابراین در صورت احتساب این دو داروخانه، مبلغ ذکرشده به عنوان کمک‌های خیریه‌ای در تامین دارو به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.

کار که برای خدا باشد خیلی از فعالان حوزه کمک‌رسانی به بیماران نیازمند و تامین داروهای موردنیاز آنها دوست ندارند نام و نشانی از خود به جا بگذارند، دلیل‌شان هم این است وقتی کار برای خداست چه نیازی به نام‌ونشان است. حکایت، حکایت گروهی از خیرین زنجانی است که فارغ از ثبت رسمی خیریه‌ای دور هم جمع شده‌اند برای کاستن درد بیماران نیازمند. گروهی خارج از مرزها و جمعی داخل کشورند. از دکتر، مهندس و داروساز گرفته تا کارمند، معلم و کارگر هرکدام به اندازه وسع‌شان در این مسیر سهمی برای خود تعریف می‌کنند. همه فعالیت‌های این گروه در فضای مجازی است و آنقدر دل‌هایشان به هم گره خورده است که کافیست نام بیماری نیازمند برای دریافت کمک اعلام شود، همه دست به کار می‌شوند. یکی از بانیان این خیریه می‌گوید مادرم فرهنگی و  بیمار سرطانی بود وقتی برای شیمی‌درمانی او را همراهی می‌کردیم با یکی از شاگردانش که از قضا او هم به نوعی سرطان مبتلا بود روبه‌رو شد بعدها به وضعیت اقتصادی نامطلوب خانواده این بچه پی بردیم و با یکی از دوستانم تصمیم گرفتیم مایحتاج مورد نیاز او را تامین کنیم. برای این کار از دوستان و آشنایان کمک گرفتیم. این فعالیت‌ها کم‌کم با معرفی بیماران بیشتر گسترده‌تر شد و حالا ما علاوه بر پوشش نیاز بیماران نیازمند روستاهای دورافتاده در مناطق شهری نیز از بیماران غافل نشدیم.

این داوطلب در داروخانه خود نیز حسابی هوای بیماران نیازمند را دارد و با ایجاد یک دیوار مهربانی در داروخانه نسبت به جذب کمک‌های مردمی برای تامین داروی بیماران هدف اقدام می‌کند: «ما در داروخانه برگه‌ای نصب کرده‌ایم و افرادی که مراجعه می‌کنند و قصد مشارکت در این کار را دارند مبلغ موردنظر را یادداشت می‌کنند. گاه بیماری از دریافت یک قلم از داروهای خود چون در منزل موجود دارد، می‌گذرد و هزینه آن را به خیریه ما اهدا می‌کند.»

کمک به تامین هزینه داروی کودکان نیازمند با هر ترفند

در بندرعباس هم صدیقه کیوانی و دوستانش با تشکیل خیریه‌ای به نام ساحل حالا 6 سالی است که حامی کودکان سرطانی در تامین دارو و هزینه‌های درمانی هستند. آنها خیریه‌شان را سال 90 به سرپرستی دکتر مولوی، پزشک خون تاسیس کردند. آن روزها تنها 35 بیمار کودک را تحت پوشش داشتند اما حالا بالغ بر 380 نفر از کودکان مبتلا به سرطان از یزد تا چابهار را زیر پوشش دارند. صدیقه 9 سالی است که عضو داوطلب جمعیت هلال‌احمر است و فعالیت‌های داوطلبانه زیادی در بخش تامین هزینه‌های دارویی کودکان بیمار دنبال می‌کند: «ما اغلب اوقات با راه‌اندازی بازارچه‌های غذا و صنایع‌دستی نسبت به تامین این هزینه‌ها  اقدام می‌کنیم. خیلی از بیماران ما ساکن مناطق دورافتاده روستایی هستند که اگر هزینه‌های دارو و درمان‌شان توسط خیرین تامین نشود نمی‌توانند در برابر بیماری دوام بیاورند ضمن اینکه باید درد و رنج زیادی هم از بیماری تحمل کنند.»

حالا او و دوستانش بنای فضایی امن برای اسکان این بیماران را در بندرعباس فراهم کرده‌اند و در کنار تامین هزینه‌های دارو در بخش درمان نیز خانواده‌های آنها را همراهی می‌کنند.

هزینه بالای دارو مشارکت بیشتر خیرین داوطلب را می‌طلبد

«سیدمحمدحسین پناه» از خیّران شهر تهران هم یکی از افرادی است که کمک به تامین هزینه‌های داروی موردنیاز بیماران نیازمند را با کمک بچه‌های مسجد خود دنبال می‌کند. «متاسفانه شمار زیادی از بیماران ما حتی توان پرداخت هزینه‌های ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی دارو را هم ندارند. فرانشیزهای دریافتی از سوی داروخانه‌ها برای افراد دارای بیمه هم سنگین است چه برسد به افرادی که بیمه ندارند. متاسفانه جمعیت این افراد در شهر ما کم نیست.»

او حالا علاوه بر تهران به بیماران نیازمند مناطق اطراف تهران و مناطق محروم استان‌های جنوبی هم یاری می‌رساند: «خیلی از خانواده‌ها به خاطر توانایی‌ نداشتن در تامین هزینه‌های دارو از ادامه روند درمان باز می‌مانند. ما در دوره کرونا با بیماران نیازمند زیادی روبه‌رو بودیم شاید باورتان نشود اما خیلی از بیماران ما به خاطر  توانایی نداشتن در تامین هزینه‌های دارویی جان خود را از دست دادند.»

به اعتقاد او هزینه بالای دارو مشارکت بیشتر خیرین داوطلب را می‌طلبد: «ما در تامین مایحتاج زندگی مردم نیازمند، خیریه‌های زیادی داریم. یا در بخش تحصیل کودکان نیازمند، اما در بخش تامین هزینه‌های دارو و درمان این تعداد کمتر و لازم است با فرهنگ‌سازی مناسب نسبت به جلب مشارکت خیرین اقدام کنیم.»

مردم و سازمان‌های خیریه پشتوانه هلال‌احمر هستند

دکتر حسین صدیقی، مدیر دارو و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه در سال قبل 116 هزار و 718 نسخه دارو، بخشی یا تمامی هزینه آن از بیماران کم‌توان به خصوص مبتلایان به بیماری‌های خاص دریافت نشده و از محل این کمک‌های هلال‌احمر و خیریه‌ها تامین شده است از اقشار توانمند جامعه خواست با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر و افزایش نیاز دهک‌های پایین، حمایت‌های خود برای تامین داروی بیماران نیازمند را متوقف نکنند: براساس این آمار مردم و سازمان‌های خیریه پشتوانه هلال‌احمر هستند و این جمعیت مردم‌نهاد در یکصد سال فعالیت خود، همواره دلگرم به حمایت مادی و معنوی مردم بوده است.

او یادآوری کرد: «فعالیت داروخانه‌های هلال‌احمر از خدمات موثر و مستمر این جمعیت است و این داروخانه‌ها برای رفع نیاز مردم با همه بیمه‌ها قرارداد دارند و در زیر فشار تحریم‌ها تلاش می‌شود تا سبد دارویی داروهای اساسی ناقص نباشد و بیماران برای دریافت داروهای خود به بازار آزاد و مسیرهای تامین ناایمن مراجعه نکنند.»

 

تخصیص 350 میلیارد ریال برای ارائه خدمات درمانی به بیماران نیازمند

 

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی برای ارائه خدمات دارویی به بیماران نیازمند گفت: «تاکنون در چهار مرحله 35 میلیارد تومان از این مبلغ به استان‌ها اختصاص یافته است.»

وحید سلیمی افزود: «ارائه خدمات دارویی و درمانی به بیماران نیازمند کشور از رسالت‌های جمعیت هلال‌احمر است که امسال با پیگیری‌های مستمر، 35 میلیارد تومان از این اعتبار با اولویت مناطق محروم و کمتربرخوردار و در چهار مرحله توزیع شده است.»

سلیمی افزود: «امسال برای اجرای طرح «تحول اجتماع‌محور» توانمندسازی 2020 محله با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی و حمایتی در کشور هدفگذاری شده است.»

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر کشور گفت: «همچنین بانک مرکزی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت قرض‌الحسنه برای بیماران نیازمند و معسر جمعیت هلال‌احمر اختصاص داده است.»

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.