عملیات می‌رویم؛ حتی وقتی از آسمان سنگ می‌بارد

تیم‌های امدادی در دره یخار دماوند، در انتظار فرصتی برای انتقال اجساد کوهنوردان هستند

دره یخار این موقع از سال، همیشه همین‌طور است؛ یخ‌هایی که با تابش آفتاب تند تابستان آب می‌شوند، سنگ‌های سست‌شده را از جا برمی‌دارند و به ارتفاعات پایین‌دست می‌غلتانند؛ همین می‌شود که این دره صعب‌العبور جبهه شمال شرقی دماوند، هیچ کوهنوردی را در این سنگ‌باران زنده نمی‌گذارد. همین برف و یخ‌های آب‌شده و تغییرات اقلیمی دست‌به‌دست داده تا امسال سیلاب‌های شدیدی هم در این کوهستان رخ دهد؛ جریان‌های شدید آبی که با رانش کوه و جابه‌جایی سنگ‌ها همراه است. هشدارهای عدم صعود به قله دماوند در هفته‌های گذشته هم نتوانست وسوسه صعود به بلندترین قله کشور را از سر گروه‌های کوهنوردی بیرون کند و حوادث زیادی در این منطقه به جا گذاشت. در هفته‌ای که گذشت، سه کوهنورد در دماوند جان خود را از دست دادند و عملیات جست‌وجو و رهاسازی این مفقودان جانباخته، همچنان در مه ‌و سنگ‌باران دماوند و دره یخار ادامه دارد. تیم‌های امداد کوهستان گرچه موفق به پیدا کردن دو پیکر از این مفقودان شده‌اند، اما به دلیل سختی دسترسی به پیکر‌ها، هنوز در حال اجرای عملیات برای رهاسازی و انتقال پیکرها هستند.

مرضیه موسوی-شهروند آنلاین؛ «بعد از یک روز جست‌وجوی منطقه پرخطر دره یخار، موفق به کشف اجساد دو کوهنورد مفقودشده در این دره شدیم.» «محمدحسین کبادی» که مدیریت عملیات جست‌وجو و نجات در دره یخار را برعهده دارد این را می‌گوید و از شرایط سختی که این روزها در ارتفاعات دماوند و به خصوص دره یخار به چشم می‌خورد یاد می‌کند: «محل حدودی حادثه ارتفاع 470 متری جبهه شمال‌شرقی دماوند است؛ جایی که در حال حاضر در آن با ریزش سنگ از ارتفاع روبه‌رو هستیم و مه‌وسیلاب وضعیت را سخت‌تر کرده است. تصاویری که دیروز به کمک بالگرد گرفتیم و اطلاعات رویت‌شده امروز خبر از پیدا شدن دو پیکر در دره یخار می‌دهد. امدادگران به نزدیکی محل اجساد رسیده‌اند اما به دلیل شرایط دشوار حاکم در منطقه، فعلا امکان دسترسی به این اجساد وجود ندارد.»

گرچه هنوز تیم‌های امدادی بالای سر پیکرهای پیداشده نرسیده‌اند، اما به گفته کبادی شواهد نشان می‌دهد این افراد جان خود را از دست داده‌اند: «در تصاویر هیچ نشانه‌ای از حرکت و علائم حیاتی در این افراد به چشم نمی‌خورد. از طرفی این دو نفر مسافت زیادی از کوه را سقوط کرده‌اند و علائم و نشانه‌های دیگر خبر می‌دهد که آنها جان خود را از دست داده‌اند.»

امداد در شرایط ایمن
تاثیر گرمایش زمین روی یخچال‌های طبیعی، این روزها هر یخچالی را در هر گوشه‌ای از جهان مستعد ریزش کرده است؛ موضوعی که نه‌تنها جان کوهنوردان صعودکرده به دماوند، بلکه جان تیم‌های امدادی در این مناطق را هم به خطر انداخته است.

کبادی می‌گوید: «متغیرهای محیطی در دره یخار در حال حاضر خیلی زیاد است. از رانش زمین گرفته تا سقوط سنگ و سیل و …، که هرکدام ممکن است پیکرهای پیدا شده را دوباره جابه‌جا کند.»
او درباره وضعیت کنونی 6 امدادگری که در دره یخار در حال عملیات هستند، می‌گوید: «امدادگران در سخت‌ترین شرایط به دل خطر زده‌اند. مدیریت عملیات به گونه‌ای خواهد بود تا امدادگران در ایمن‌ترین شرایط ممکن اجساد را از دره خارج و به پایین منتقل کنند. من از شهروندان می‌خواهم در هر عملیاتی، برای داشتن ایمن‌ترین و به پایان رسیدن عملیات در شرایطی ایمن دعا کنند؛ هریک از این افراد که برای پایین آوردن پیکر جانباختگان به کوهستان رفته‌اند، خانواده و عزیزانی دارند که نگران‌شان هستند. این از اصول اولیه امدادرسانی است که حفظ جان و ایمنی تیم‌های امدادی را در اولویت قرار دهیم تا حادثه‌ای در دل حادثه دیگر رخ ندهد.»

او درباره تجربه‌های قبلی خود از عملیات‌های مشابه می‌گوید: «سال‌های قبل هم با چنین حوادثی روبه‌رو بودیم و پیکر جانباختگان را به سختی به پایین انتقال دادیم. افرادی که از مسیر قله به سمت پایین حرکت می‌کنند، در شرایط مه و باران شدید از مسیر اصلی منحرف می‌شوند و به جبهه شمال‌شرقی می‌روند که دره یخار در آن قرار دارد و به اشتباه وارد این دره پرخطر می‌شوند. برخی هم وارد دره عروسک‌ها می‌شوند و حادثه مشابه برای آنها رخ می‌دهد. از کوهنوردان می‌خواهم هنگام صعود، ابتدایی‌ترین اصول پیمایش را رعایت کنند تا با مشکلات پیچیده روبه‌رو نشوند و احتمال خطر را برای خود و دیگر اعضای تیم به حداقل برسانند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.