افزایش دوباره حقوق بازنشستگان/ شاخ‌های مجازی زیر تیغ قانون/ خروج دسته جمعی از توئیتر!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به پيشنهاد خروج همه اعضاي دولت از توئيتر ، بازار انتخاب رشته ، آخــــرین وضـــــــعیت مستمری بازنشستگان ، توافق برجام ، انتخابات فدراسیون فوتبال ، افتتاح طرح میان‌مدت آب‌رسانی غدیر ، قدرت فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران، اصلاح قانون مطبوعات ، پیش‌نویس طرح مسئولیت تأیید‌کنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی و… پرداختند

به گزارش شهروند آنلاین؛بیشتر روزنامه های امروز به موضوع وداع با اميرهوشنگ ابتهاج پرداختند و در کنار آن به پيشنهاد خروج همه اعضاي دولت از توئيتر ، بازار انتخاب رشته ، آخــــرین وضـــــــعیت مستمری بازنشستگان ، توافق برجام ، انتخابات فدراسیون فوتبال ، افتتاح طرح میان‌مدت آب‌رسانی غدیر ، قدرت فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران، اصلاح قانون مطبوعات ، پیش‌نویس طرح مسئولیت تأیید‌کنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی و… پرداختند. با هم مروری داریم به برگزیده این اخبار و تحلیل ها؛

 

آه از آن ارغوانِ بي‌سايه

روزنامه آرمان امروز:همدوره چهره‌هايي تکرارنشدني همچون احمد شاملو، سياوش کسرايي و نيما يوشيج بود؛ از نسلي طلايي به‌جا ماند که انقلابي بزرگ در شعر و ادبيات ايران برپا کردند. هم‌قطارانش سال‌ها و گاهي دهه‌هاست زير خاک آرام گرفته‌اند، اما او تا همين ديروز نفس مي‌کشيد.اميرهوشنگ ابتهاج، متخلص به «ه. الف. سايه»، مدت‌ها دور از وطن زندگي کرد؛ در آلمان. تا پيش از ملاقات با فرشته مرگ، اهالي شعر و ادب، او را بزرگ‌ترين شاعر در قيد حيات ايران مي‌ناميدند.ابتهاج با «نيما» و ديگر دوستدارانش دمخور بود، به همين دليل گريزي به شعر نو زد، اما طبع او گرايش به غزل داشت. سال 1325، پيش از آشنايي با نيما يوشيج، مجموعه «نخستين نغمه‌ها» را منتشر کرد؛ مجموعه‌اي شامل اشعاري به شيوه کهن. «سراب» اولين مجموعه‌اش را با اسلوب جديد سرود؛ اما قالب اثر همان چهارپاره بود با مضموني عاشقانه. مجموعه «سياه مشق» با وجود انتشار بعد از «سراب»، شعرهاي سال‌هاي 25 تا 29 شمسيِ «سايه» را در خود داشت. در اين مجموعه، تعدادي از غزل‌هاي خود را چاپ کرد و توانايي‌اش در سرايش غزل را نشان داد؛ غزل‌هايي که از بهترين‌هاي عصر خودش به‌شمار مي‌رفت و مي‌رود.«ارغوان» بيش از آن‌که نام درختي زيبا را به اذهان بياورد، يادآور شعر ماندگار هوشنگ ابتهاج است. «سايه»، خانه‌اي در خيابان فردوسي تهران داشت؛ خانه‌اي قديمي که سال 1387 به عنوان اثري ملي به ثبت رسيد. دليل ورود خانه ابتهاج به فهرست سازمان ميراث فرهنگي، درخت ارغواني بود که شعر معروف «ارغوان» به يادش سروده شد.

 

خروج دسته جمعی دولتمردان از توئیتر!

روزنامه آرمان ملی: اين روزها فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي انتقاداتي را به‌همراه داشته است. يک بام و دو هواي موجود در برخورد با فيلترينگ و شبکه‌هاي اجتماعي فيلترشده، بدين صورت است که اگرچه در يک قانون نانوشته، استفاده از فيلترشکن ممنوع است و مردم عادي نمي‌توانند از شبکه‌هاي اجتماعي فيلترشده استفاده کنند، اما برخي مسئولان با برخورداري از اينترنت بدون فيلتر و عموما براي اطلاع‌رساني درباره خدماتشان، در اين شبکه‌ها حضور دارند. مدت‌هاست که جامعه به دنبال پاسخ به اين سوال است که دليل فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي مانند توئيتر چيست و چرا فيلتر مي‌شود اما برخي مسئولان از توئيتر استفاده مي‌کنند؟ در چنين شرايطي پيشنهاد خروج همه اعضاي دولت از توئيتر مطرح‌ مي‌شود تا شايد اين معماي چند ساله حل شود. در اين صورت نه تنها دولتمردان متهم به تناقض در گفتار و عمل نمي‌شوند بلکه مردم اطمينان پيدا مي‌کنند که اعضاي دولت مانند مردم در شرايط برابر هستند.«حساب کاربري معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور در توئيتر، از سوي اين شبکه اجتماعي بسته شد.» ؛به گزارش ايسنا، تنها چند روز بعد از آغاز فعاليت محمد جمشيدي معاون سياسي دفتر رئيس‌جمهور در شبکه اجتماعي توئيتر و انتشار اولين پست وي در اين شبکه اجتماعي که به مواضع جمهوري اسلامي ايران در مذاکرات هسته‌اي بازمي‌گشت صفحه وي که تنها يک مطلب در آن پست شده بود، از جانب توئيتر مسدود شد. متن اولين و تنها يادداشت محمد جمشيدي در توئيتر قبل از مسدود شدن که در زمان مذاکرات وين منتشر شد، به شرح ذيل بود: «در تمامي گفت‌وگوهاي تلفني آيت‌ا… رئيسي با روساي جمهور فرانسه، روسيه و چين، موضع قاطع ايشان اين بود که فقط زماني که ادعاهاي پادماني حل و فصل و بسته شود، توافق نهايي قابل دست يافتن است.»

 

چند سکانس از فیلم انتخاب رشته

روزنامه ابتکار:این روزها با اعلام نتایج کنکور سراسری، بازار انتخاب رشته داغ و پر از التهاب است، نتایجی که ابتدا قرار بود بعد از عزاداری تاسوعا و عاشورا اعلام شود، به یکباره در بامداد چهارشنبه دوازدهم مرداد ماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار داده شد !از شادی و غم دانش‫آموزان بابت نتایج کنکور تا اضطراب و نگرانی‫شان از آینده، همگی به مثابه سکانس‫های تامل‫برانگیزی از یک فیلم تکراری هستند، فیلمی تکراری به نام «کنکور»، که گویی هر سال داستان اکران و حاشیه‫های اکرانش پیچیده‫تر می‫شود. شاید بهتر باشد چند سکانس عجیب و تامل برانگیز از این فیلم را با هم تماشا کنیم؛سکانس انتخاب – بسیاری از داوطلبان با توجه به شرایط اقتصادی در انتخاب رشته خود مردد هستند که آیا به علاقه خود بپردازند و یا صرفا رشته‫هایی را انتخاب کنند که بتوانند با آن معیشت خود را تامین کنند. برخی نیز اساسا مردد در انجام انتخاب رشته هستند چرا که وضعیت اقتصادی خانواده‫هایشان طوری نیست که بتوانند با خیال راحت به ادامه تحصیل بپردازند و نگرانی‫های اقتصادی بعضا آنها را به سمت انصراف از تحصیل و کار کردن سوق می‫دهد و از اینکه مجبور هستند اهداف علمی خود را فراموش کنند برایشان غم‫انگیز و ناراحت‫کننده است.سکانس عدالت آموزشی‫ – داوطلبان کم‫برخورداری که با آمار مدارس رتبه‫های تک‫رقمی که اخیرا منتشر شد مواجه شدند، بیش از پیش از موفقیت تحصیلی خود نا‫امید شدند.

 

افزایش دوباره حقوق بازنشستگان

روزنامه ایران:روز گذشته اعضای دولت پس از پایان نشست هیأت وزیران در جمع خبرنگاران حضور یافتند و خبرها و اطلاعات متنوعی را برای اطلاع افکار‌ عمومی ایرانیان مطرح کردند. وزیر ارتباطات از این مسأله گفت که چگونه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم باعث شد سرانجام ماهواره خیام با استفاده از یک ماهواره‌بر روسی به فضا پرتاب شود. وزیر اقتصاد هم از کاهش نرخ تورم در تیرماه گفت و از انتشار اطلاعات غلط در رسانه‌ها انتقاد کرد. وزیر نفت از تحریم‌ناپذیر بودن فرآورده‌های نفتی و برنامه درازمدت دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی گفت و رئیس کل بانک مرکزی هم به مردم تأکید کرد که بانک‌ها موظف هستند ظرف 10 روز پس از تکمیل ثبت‌نام، وام ازدواج را ارائه دهند. آنچه می‌‌خوانید، گزارشی است از اظهارات وزرا در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت…سرپرســــــت وزارت کار روز چهـــــارشنبه در حــــاشیه نشــــست‌ هیأت دولت در جمع خبرنگــــاران دربـــــاره آخــــرین وضـــــــعیت مستمری بازنشستگان گفت: با تأکید رئیس جمهور اختیارات هیأت وزیران به وزرای عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی تفویض شده است که این وزرا بر اساس اختیارات خود در چارچوب پایداری منابع و منابع سازمان تأمین اجتماعی نسبت به مستمری سایر سطوح بازنشستگان، اصلاح را پذیرفتند. زاهدی وفا ادامه داد: از آنجا که بخشی از این منابع به صورت تعهدی است و لازم است به صورت منابع نقدی تبدیل شود با نمایندگان بازنشستگان جلساتی داشتیم که پیشنهاد بسیار خوبی ارائه کرده‌اند و این پیشنهادات بررسی شد.

 

فرصت برجام برای تامین امنیت اقتصادی

روزنامه تجارت: نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران معقتد است توافق برجام می‌تواند فرصت مناسبی را برای بین المللی شدن ایران و افزایش سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف از جمله صنعت نفت و گاز فراهم کند.حمیدرضا صالحی در گفت و گو با «تجارت» درباره آثار برجام در صنعت نفت و گاز اظهار کرد: بسیار روشن است که در صنعت نفت و گاز و برق سالیان سال است که سرمایه گذاری نکردیم و بنابراین نیاز به سرمایه گذاری مستقیم یا همان FDI داریم. در حوزه نفت آن طور که وزیر اعلام کرده، رقمی در حدود 200 میلیارد دلار نیاز به سرمایه گذاری داریم ، در احیاء میادین گازی هم عدد قابل توجهی سرمایه گذری لازم است. در زمینه برق هم کمبود داریم. قطعا برجام می‌تواند کمک کند تا امنیت اقتصادی را در کشور فراهم کنیم و همین طور سرمایه گذاری خارجی وارد می‌شود.او افزود: هیچ کشوری بدون سرمایه گذاری نمی‌تواند به رشد و توسعه برسد. آن هم کشوری با بیش از 80 میلیون جمعیت. لذا باید روابط بین‌المللی‌مان اصلاح شود تا بتوانیم صادرات داشته باشیم و تجارت‌مان را رونق ببخشیم و در نتیجه سرمایه گذاری خارجی وارد شود. این کارشناس حوزه انرژی یاداور شد: در گذشته و در سال 2015 که برجام امضا شد، بیش از 170 هیات خارجی به ایران آمدند و اغلب شان در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی‌های تجدید پذیر علاقه مند به سرمایه گذاری بودند و این کار را هم انجام دادند. فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها سرمایه گذاری انجام دادند. الان هم باید امنیت اقتصادی ایجاد کنیم تا آن‌ها وارد شوند و بتوانند سرمایه را به کشورشان برگردانند. ما حتما باید به این موضوع توجه کنیم. اگر منابعی وارد نشود رونقی ایجاد نمی‌شود.

 

چرا سکوت؟!

روزنامه جوان:پرونده انتخابات فدراسیون فوتبال بسته شد و دیگر کمتر کسی انتظار هشتم شهریور‌ماه و اعلام رأی اعضای مجمع را می‌کشد، چراکه تصمیم کمیته بدوی که تأیید رأی قبلی آن بود، آب پاکی را روی دست همه ریخت که رئیس جدید همانی است که واعظ در برنامه زنده تلویزیونی بازگشتش به فدراسیون را تبریک گفت!شب از نیمه گذشته بود که تکلیف یکسره شد. خبرنگارانی که از پیش از ظهر سه‌شنبه مقابل ساختمان سیاهرنگ خیابان سئول صف کشیده بودند انتظار شنیدن خبری متفاوت را داشتند، اما تصمیم کمیته بدوی با وجود گذشت ساعت‌ها بررسی کوچک‌ترین تغییری نکرده بود. کمیته‌ای که از روز‌ها قبل مشخص شده بود حضور اعضای آن خلاف قانون است و ماهیتش زیر سؤال بود برخلاف تمام انتقاد‌ها باز هم پای حرف خود ماند، یعنی از شش نامزد اصلی، صلاحیت سه نفر (واعظ‌آشتیانی، اسدی و آخوندی) را به دلیل نقص پرونده یک‌بار دیگر رد کرد تا عزیزمحمدی، میرشاد ماجدی و تاج بی‌هیچ دغدغه‌ای خود را برای انتخابات هشتم شهریور‌ماه آماده کنند.تا دیروز عدم آشنایی با قوانین می‌توانست دلیل خوبی برای رخ دادن تخلفات متعدد باشد. امروز، اما کمتر کسی است که با قوانین آشنایی نداشته باشد و تخلفات را نمی‌توان به سادگی پنهان کرد. درست همانند اتفاقاتی که در جریان تأیید صلاحیت نامزد‌های انتخابات فدراسیون فوتبال و حضور غیرقانونی اعضای کمیته بدوی رخ داد و افکار عمومی به سادگی متوجه حضور غیرقانونی اعضای کمیته بدوی و در نهایت تصمیم آن‌ها برای تأیید و ردصلاحیت کاندیدا‌ها شد. مسئله‌ای که باعث ایجاد هجمه شدیدی علیه روند انتخابات شد و این تصور را ایجاد کرد که آقایان با تغییر رویه‌ای که در پیش گرفته‌اند، ضمن اجرای قوانین نادیده گرفته شده، تصمیمی متفاوت اتخاد می‌کنند. اما آنچه در ساعات اولیه بامداد روز گذشته به سمع و نظر خبرنگاران حاضر در خیابان سئول رسید، داستان تازه‌ای نبود.

 

پایان غصه آب 5 میلیون خوزستانی

روزنامه خراسان:تا چند روز دیگر با افتتاح طرح میان‌مدت آب‌رسانی غدیر، تحولی بزرگ برای تامین آب مردم خوزستان رقم خواهد خورد و با تکمیل آن مشکل آب در این خطه مرزی، برای مدت‌ها حل خواهد شد. آن‌طور که فارس گزارش داده، پروژه غدیر ابتدا با ۳ فاز فعالیت خود را آغاز کرد که شامل فاز اول، آب‌رسانی از قیصریه تا آبادان و خرمشهر؛ فاز دوم، تأمین آب شرب شهرهای اهواز، دشت آزادگان، هویزه و شادگان و فاز سوم از ام‌الدبس تا آبگیر سد دز بود.  عملیات اجرایی آن از ۲۶ آذر ۸۷ آغاز شد. طبق گزارش اقتصاد آنلاین، قرار بود کل پروژه در پنج سال و تا پایان دولت وقت به بهره‌برداری برسد اما این مهم محقق نشد و پس از دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم، حالا قرار است دولت سیزدهم طرح میان‌مدت آن را به بهره‌برداری برساند. هدف نهایی، آب‌رسانی به 26 شهر و 1608 روستا آب‌رسانی به 26 شهر و 1608 روستای مرکزی، جنوبی و غرب استان خوزستان هدف اصلی این طرح تعیین شده و طبق برنامه قرار است 52 درصد جمعیت استان خوزستان معادل 4.7 میلیون نفر را تحت پوشش بهره‌مندی از آب شرب قرار دهد. این آب از سد دز  در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی اندیمشک تامین خواهد شد و با اقدامات و پیگیری‌های دولت سیزدهم طی ماه‌های گذشته، روند بهره‌برداری از آن تسریع شده است. اجرای طرح میان مدت  البته درباره طرح غدیر باید به این نکته هم اشاره کرد که برای تسریع در آب‌رسانی به خوزستان، فعلا قرار است طرح میان‌مدت آن اجرایی شود.  آن‌طور که عباس صدریان‌فر مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به خبرگزاری صداوسیما گفته، «میزان پیشرفت طرح آب‌رسانی غدیر ۴۹ درصد است و برای تکمیل آن به بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است؛ اما در سفر سال گذشته رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به استان خوزستان، دستوری با عنوان اجرای طرح میان‌مدت صادر شد». به گفته او، «برای اجرای این طرح میان‌مدت در حالت عادی، حدود ۳۶ ماه زمان لازم بود اما با تلاش‌های جهادی و شبانه روزی، این طرح در کمتر از یک‌سال به بهره‌برداری خواهد رسید».

 

مبارزه با داعش از تهران تا دمشق

روزنامه کيهان:  «سردار همدانی از چند روز قبل، از شهادتش مطمئن بود. آخرین لحظه‌ای که شهید همدانی را دیدم، چند ساعت قبل از شهادتش بود… یک حالت جوانی در او دیدم، در لحظه آخر خیلی بشاش بود و با خنده به من گفت بیا یک عکس بگیریم شاید آخرین عکس من باشد…. وقتی این حرف را زد این شعر به ذهنم آمد که «رقص و جولان بر سر میدان کنند، رقص‌اندر خون خود مردان کنند/ چون رهند از دست خود دستی زنند، چون جهند از نقص خود رقصی کنند…» این بخشی از روایت شهید حاج قاسم سلیمانی درباره ساعاتی قبل از شهادت شهید همدانی است (مهرماه 95 و در اولین مراسم سالگرد شهادت سردار همدانی). سردار شهید حاج حسین همدانی، مدافع حرم و سفیر صلح و آسایش، شامگاه 16 مهرماه 94 در حال انجام عملیات مستشاری در حومه حلب سوریه به شهادت رسید. بیانیه وقیحانه میرحسین موسوی و اهانت به سردار مدافع حرم و امنیت حالا 7 سال از شهادت او گذشته است؛ با اینکه داعش از بین رفته و نظام سلطه به شکست خود در برابر گروه‌های مقاومت و عمق راهبردی نظام اسلامی ایران اعتراف کرده است اما مزدوران آمریکا و جریانی که سال‌های 88 و 89 در تلاش برای براندازی نظام اسلامی ناکام ماندند، به دلیل مجاهدت‌های سردار شهید حاج حسین همدانی در شکست داعش، تأمین امنیت ایران و مهار فتنه، هنوز کینه‌توزانه در کمین تیغ کشیدن بر نظام اسلامی و هتک حرمت شهدای مدافعان حرم هستند. میرحسین موسوی، سردسته فرقه فتنه در سال‌های 88 و 89 در ادامه همان اقدامات رادیکالی و غیرقانونی سابق خود، دو روز پیش با انتشار مطلبی که حاکی از مأموریتی دیکته‌شده برای او بود، به حمایت آشکار از اسرائیل و داعش پرداخت.

 

وحشت به جان صهیونیست‌ها

روزنامه وطن امروز: اگر تا دیروز قدرت موشکی و نظامی ایران در حوزه‌هایی مثل قدرت پهپادی کابوس صهیونیست‌ها شده بود، امروز قدرت فضایی و ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ایران نیز به لیست عوامل هراس اسرائیل اضافه شده است.  به گزارش «وطن‌‌امروز»، سه‌شنبه (18 مرداد 1401) ماهواره ایرانی خیام توسط ماهواره‌بر روسی سایوز از پایگاه بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد و در مدار 500 کیلومتری زمین قرار گرفت.  خیام، یک ماهواره ایرانی و تحت مالکیت جمهوری اسلامی ایران است که در مشارکت با روسیه به فضا پرتاب شد. از همین رو این ماهواره را باید نقطه عطفی در همکاری‌های متقابل ایران و روسیه دانست، چرا که چنین پروژه‌ای نوید همکاری‌های بیشتر ۲ کشور در سطوح بالاتر و مهم‌تر را می‌دهد. از همین رو رسانه‌های دنیا با اعلام خبر پرتاب خیام، به موضوع همکاری ایران و روسیه در این زمینه پرداختند. خبرگزاری رویترز در این رابطه نوشت همزمان با برنامه تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک‌تر در مواجهه با تحریم‌های غرب، یک ماهواره‌ ایرانی به صورت موفقیت‌آمیز توسط یک ماهواره‌بر روسیه به فضا پرتاب شد.  خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نیز با اعلام خبر پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره خیام، در گزارشی نوشت: «اگر این ماهواره با موفقیت عمل کند، به ایران این توانایی را می‌دهد که دشمن خود اسرائیل و کشورهای خاورمیانه را زیر نظر بگیرد». همچنین روزنامه واشنگتن‌پست در روزهای گذشته با اعلام اینکه آمریکا از همکاری ایران و روسیه در پرتاب ماهواره خیام نگران است، نوشت: ایالات ‌متحده به خاطر قابلیت‌های بی‌سابقه‌ای که ماهواره خیام برای نظارت بر منطقه و سرزمین‌های اشغالی به ایران می‌دهد نیز هراسان است.  پرتاب موفقیت‌آمیز خیام، همان‌طور که رسانه‌های آمریکایی خبر داده‌اند، باعث ایجاد ترس بین صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شده است.

 

زنده‌اي در ميانِ مردگان

روزنامه اعتماد:«حسين بن علي(رضي) فرمود: والله اگر مرا در دنيا هيچ ياري نباشد و خويش را هيچ پناهي و ملجايي نيابم هرگز با يزيد بيعت نكنم». (الفتوح، ابن‌اعثم كوفي، ص832) عاشورا، نقطه اوج حركتي بود كه امام حسين(ع) از حدود يكصد و پنجاه روز پيش از آن آغاز كرد. وقتي در شامگاه 29 رجب سال 60 هجري در پي رسيدن خبر مرگ معاويه به مدينه، حضرت به منزل والي اموي شهر پيامبر احضار شد تا از ايشان براي يزيد بيعت گرفته شود. امام با آوردن عذري مبني بر اينكه بيعت در خلوت و خفا نه در شأن توست و نه شايسته من، توانست امكان آن را براي خود و خانواده‌اش فراهم كند كه از بيعت با نواده ابوسفيان استنكاف ورزد و شبانه راه مكه در پيش گيرد و به حرم امن الهي پناه برد. وقتي خبر هجرت امام پيچيد، حجاز را ولوله‌اي فرا گرفت كه نه فقط حكام جور و واليان اموي مكه و مدينه بلكه بزرگان قوم و حتي برخي نزديكان هاشمي امام نيز به تكاپو افتادند و هر يك به قدر وسع خود كوشيدند تا ايشان را از ادامه حركتي كه در پيش گرفته بود منصرف سازند. شايد در ميان بزرگان حجاز كسي نبود كه براي بازگرداندن امام از تصميمش تلاش نكرد هرچند همه آنها براي زدنِ راي امام در اين مورد، نيت واحد و مشتركي نداشتند. عده‌اي واقعا نگران جان امام بودند و نمي‌خواستند ايشان با ادامه حركتش، بيش از گذشته خود را در خطر قرار دهد؛ در بهترين حالت شايد بتوان گفت آنها براي فرزند پيامبر دلسوزي بيشتري داشتند تا دينِ پيامبر(ص). لذا تا توانستند در گوش امام خواندند كه نبايد به اين حركت ادامه دهد و ترك مدينه را به ترك حجاز و عزم عراق تبديل كند. عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر را بايد در شمارِ همين خيرخواهاني دانست كه مهم‌ترين مساله‌شان حفظ جانِ امام بود و بس. عده‌اي ديگر هم بودند كه هجرت امام مي‌توانست براي‌شان فرصتي باشد تا در غياب فرزند رسول خدا در حجاز، بيش از پيش عرض اندام كنند؛ عبدالله‌بن زبير را بايد از زمره اينان محسوب كرد.

 

قانون مطبوعات به کدام سمت خواهد رفت؟

روزنامه شرق:اصلاح قانون مطبوعات در جهت حمایت از فعالیت اهالی رسانه و کم‌شدن فشار حاکم بر کار روزنامه‌ها و رسانه‌های مستقل، حداقل خواست اصحاب رسانه است که سال‌هاست جدی گرفته نشده. اکنون هم که سخن از اصلاح قانون مطبوعات آن‌هم توسط دولت اصولگرایان در جامعه است، به نظر می‌رسد با توجه به برخی از رویکردها، از فشار بر رسانه‌ها نکاهد.در این رابطه، غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یازدهم گفته است: نظام جامع علمی خبرنگاران از سال‌های گذشته مورد بحث و بررسی بوده و امروز با پیگیری‌های صورت‌گرفته مقرر شده نظام جامع خبرنگاری در دولت تصویب شود که با تصویب آن، بخشی از مشکلات جامعه خبری مثل موضوعات بیمه و مباحث معیشتی حل‌وفصل خواهد شد. او با اشاره به طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، یادآور شد: طرح اقتصاد فرهنگ و حمایت از صنایع خلاق فرهنگی، از‌جمله طرح‌هایی است که شامل حال اهالی رسانه‌ هم خواهد شد و لایحه دولت و طرح پیشنهادی کمیسیون فرهنگی مجلس است که می‌تواند پاسخ‌گوی بخشی از خواسته‌های جامعه خبری باشد.‌ در همین راستا، سلمان اسحاقی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بدون ذکر جزئیات لایحه جامع رسانه یادآور شد: اگر به دنبال اصلاح امور در کشور به نفع مردم هستیم باید به جایگاه حقوقی خبرنگاران به‌عنوان مطالبه‌گران اصلی، توجه ویژه‌ای داشته باشیم. امنیت خبرنگاری که مطالبه‌گر است و در جهت تحقق خواسته مردم تلاش مى‌کند، بستر امنیت در کشور است. مطالبات به‌گونه‌ای بیان شود که زمینه سوءاستفاده شبکه‌های معاند و دشمنان نباشد.‌سخنگوی فراکسیون حقوق‌دانان در مجلس شورای اسلامی هم در این رابطه تأکید کرده است: مجلس یازدهم در اجلاسیه سوم به دنبال ایجاد بستر قانون حمایتی در قالب تنقیح قوانین یا تبیین قوانین برای اهالی رسانه است تا در کنار امنیت شغلی، امنیت حقوقی و مسکن خبرنگاران را نیز در دستور کار خود قرار دهند تا خبرنگاران در سایه این قانون بتوانند متعصبانه‌تر و متعهدتر رویه کار خبری خود را ادامه دهند. چندی پیش نیز رئیس قوه قضائیه از ضرورت اصلاح قانون مطبوعات سخن گفته بود که هم‌زمان با روز خبرنگار بار دیگر بحث اصلاح قانون مطبوعات داغ شده است.

 

شاخ‌های مجازی زیر تیغ قانون

روزنامه همشهری:مرکز پژوهش‌های مجلس پیش‌نویس طرحی با عنوان مسئولیت تأیید‌کنندگان در تبلیغات بازرگانی فضای مجازی را ارائه کرده که به ‌نظر، هدف از آن تدوین قانون جدید تبلیغات افراد مشهور و همچنین شاخ‌های مجازی و البته صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات در برابر آگهی‌های فریبنده و گمراه‌کننده است. این ویرایش نخست طرح پیشنهادی برای صیانت از حقوق کاربران و مخاطبان تبلیغات در فضای مجازی است که ممکن است در آینده تغییر کند.به‌گزارش همشهری، براساس این پیش‌نویس تأیید‌کنندگان در تبلیغات بازرگانی شامل هر شخص به غیراز سفارش‌دهنده آگهی نظیر ورزشکاران، بازیگران، پزشکان، کاربران فعال و تأثیرگذار فضای مجازی است که به معرفی کالاها و یا خدمات دیگران اقدام می‌کنند و بر ویژگی‌ها، کیفیت یا اثربخشی کالاها و خدمات تبلیغ شده با استفاده از جایگاه و شهرت خود مهر تأیید و تصدیق می‌زنند.بازوی تحقیقاتی مجلس می‌گوید: با این حساب همه تأییدکنندگان تبلیغات تجاری در فضای مجازی مکلف هستند هنگام تأیید یا تصدیق کالاها یا خدمات به واقعیت‌ها اشاره و از هرگونه اظهارنظر خلاف واقع یا گمراه‌کننده در تأیید و معرفی کالاها و خدمات خودداری کنند.پیش‌نویس جدید تأکید دارد: تأییدکنندگان تبلیغات مجازی باید ضمن رعایت قوانین و مقررات تبلیغاتی، به‌طور مشخص و شفاف، تبلیغاتی بودن محتوا را با به کارگیری علامت یا نشان مشخص به مخاطبان و کاربران اطلاع دهند و ماهیت تبلیغات اطلاعات مطرح شده را افشا سازند. این افراد همچنین مکلف خواهند شد تا مخاطبان یا کاربران را از وجود هرگونه قرارداد مالی با تولیدکننده یا طرفی که به نمایندگی از او کالا یا خدمتی را تأیید می‌کنند، مطلع سازند؛ در غیراین صورت مطابق ضوابط برخورد با تبلیغات گمراه‌کننده و خلاف واقع رفتار می‌شود.

 

اقتصاد رئیسی بدون روتوش

روزنامه فرهیختگان: سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ مراسم تنفیذ حکم سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب، در حسینیه‌ امام خمینی(ره) به‌طور رسمی برگزار شد. حالا یک سال از شروع به کار دولت سیزدهم می‌گذرد. در ادامه به بررسی کارنامه یک‌ساله دولت سیزدهم می‌پردازیم. برای اینکه واقع‌بین و به دور از تعارفات سیاسی و جناحی باشیم، ذکر این نکته الزامی است که برخی از برنامه‌های اقتصادی دولت برای تحقق خود به یک مقطع میان‌مدت و برخی نیز به یک مقطع بلندمدت‌تر نیاز دارند و انتظار تحقق اغلب برنامه در یک مقطع کوتاه‌مدت شاید انتظار بحقی نباشد. با این حال این را نباید فراموش کرد که برای ارزیابی عملکرد دولت هرچند انتظار این است برنامه‌ها در میان‌مدت و بلندمدت محقق شوند اما پرواضح است باید آثاری از تغییر و تحول در سیاستگذاری و اجرا قابل مشاهده باشد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که دولت سیزدهم وارث مشکلات بسیار جدی همچون ادامه یا حذف سیاست ارز 4200 تومانی، سقوط بورس و تداوم بی‌اعتمادی به آن، کسری قابل‌توجه بودجه، رشد اقتصادی صفر درصد در 8 سال، پیشی گرفتن استهلاک سرمایه‌گذاری از تشکیل سرمایه و مشکلاتی از این دست بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در برخی حوزه‌ها تغییر و تحول در سیاستگذاری و اجرا قابل مشاهده است و در برخی نیز روند تغییر ریل، یا بر پاشنه همان در می‌چرخد یا اینکه سرعت تحولات بسیار کنُد است.ازجمله ابعاد کارنامه دولت سیزدهم، موضوع مدیریت کروناست. به گواهی متخصصان حوزه سلامت دولت رئیسی کارنامه موفقی در حوزه واکسیناسیون کرونا و کنترل این ویروس مرموز داشته است. در ابتدا ممکن است اینطور به نظر برسد که واکسیناسیون چه ارتباطی به کارنامه اقتصادی دولت سیزدهم دارد اما اگر شاخص‌های اقتصادی را نگاه کنیم، آثار کرونا با تعطیلی کسب‌وکارها و کاهش اشتغال و کاهش رشد اقتصادی و همچنین اختلال در زنجیره تامین جهانی و اختلال در تجارت خارجی و به‌ویژه با اختلال در بخش خدمات آشکار می‌شود.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.