کشاورزی قراردادی در ایران؛250 هزار هکتار گندم،45 هزار هکتار شالی

وزیر جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی قراردادی را روشی مدرن دانست که با اوضاع کشور و خرده مالکی‌ها همخوانی دارد.

به گزارش شهروند آنلاین، سید جواد ساداتی نژاد که در چارچوب سفر‌های استانی هیات دولت به کرمان رفته است، افزود: در طرح آزمایشی کشاورزی قراردادی ۲۵۰ هزار هکتار اراضی را زیر کشت گندم و ۴۵ هزار هکتار را به کشت شالی برنج اختصاص دادیم و در سال زراعی جدید ۲ میلیون هکتار اراضی کشاورزی را از طریق کشاورزی قراردادی زیر کشت گندم خواهیم برد، اما نگرانی ما تنها در بخش تامین مالی است.

این مقام مسئول با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری در زمینه کشاورزی، حمایت از تولید داخل، خودکفایی و حمایت از معیشت کشاورز خاطر نشان کرد: برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در مسیر این رهنمود‌ها هدف گذاری شده و تمام این موارد در کشاورزی قراردادی جریان دارد.

ساداتی‌نژاد در تشریح توجه جهانی به اهمیت کشت قرادادی یادآور شد: ۴۰ درصد تولید جهان و ۹۰ درصد از تولید برخی از کشور‌ها مانند بنگلادش با کشاورزی قراردادی انجام می‌شود، اما در ایران تنها یک درصد به کشاورزی قراردادی اختصاص داده شده است.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در تشریح اقدامات وزارتخانه متبوعش در حمایت از کشاورزان و دامداران به مواردی، چون کاهش ۴۳ درصدی قیمت کود‌های پایه، تعیین بموقع قیمت خرید گندم، تلاش برای رفع تداخلات اراضی کشاورزی و سنددار کردن آن، طرح مردمی سازی یارانه‌ها و تسهیلات دامداران و مرغداران با اختصاص ۲۰ هزار میلیارد تومان (همت) برای فعالان این بخش اشاره کرد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه گله‌های مولد سرمایه‌های کشور هستند و نباید آسیب ببینند، افزود: از این ماه ۳۰ میلیون تن تخم مرغ نطفه‌دار را خرید تضمینی می‌کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با ابراز امیدواری به دستیابی به شرایط پایدار در کشاورزی گفت: با تمهیدات انجام شده میزان خرید تضمینی گندم از چهار و نیم میلیون تن در سال گذشته به حدود ۷ میلیون تن رسیده است ودر سال آینده در تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به مصوبه اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر ۳۵۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد مصوبه برای سیستم‌های آبیاری، مرمت قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد باغ مادری در کرمان، رفع تداخلات و سایر بخش‌های کشاورزی لحاظ شده است و تلاش می‌کنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.