بی‌تعارف با رئیس‌

در دیدار صمیمانه اعضای هلال‌احمر با دکتر کولیوند چه گذشت؟

«آقای دکتر خیلی از بچه‌ها از وضعیت استخدامی می‌پرسند»، «چرا آزمون ایثار برگزار نمی‌شود؟»، «هزینه ایابوذهاب بچه‌ها کم است»، «بچه‌ها تجهیزات و لباس انفرادی نیاز دارند»، «باید اعضای جوان بروند به سمت کارآفرینی»، «چرا شعب، جذابیت طرح‌های مدرسه را برای نوجوانان ندارند؟»، «سرفصل‌های آموزشی مربیان یکسان شود»، «آقای دکتر آموزش اصحاب رسانه را جدی بگیرید»…
اینها بخشی از دغدغه‌هایی است که جمعی از اعضای نجاتگر و جوان جمعیت هلال‌احمر در دیدار با رئیس جمعیت هلال‌احمر مطرح کردند. رئیس جمعیت هلال‌احمر که خود در اکثر عملیاتهای امدادی دوشادوش نجاتگران پای کار است و ارتباط خوبی با بدنه صف دارد، در چندماه گذشته جلساتی را با گروه‌های مختلف داشته که از مهم‌ترین آن، جلسه با اعضای باشگاه امدادگران و جمعی از نیروهای دارای درجه ایثار، حضور در جمع تسهیلگران طرح‌های سازمان جوانان و… است. این جلسه هم به همت و پیگیری سرپرست اداره کل روابط عمومی، در فضایی صمیمانه برگزار شد تا هرکدام از بچه‌ها با توجه به تخصص و حوزه فعالیت خود مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات را بیان و راهکارهای خود را ارائه دهند. در ادامه نظرات شرکت‌کنندگان در خصوص این جلسه را می‌خوانیم:

مریم یارقلی- شهروند آنلاین؛ فرشید کریمی دارای درجه ایثار است و سابقه 20 سال فعالیت با جمعیت هلال‌احمر دارد. او می‌گوید: «جلسه بسیار خوبی بود موارد و خواسته‌های اعضای جمعیت مطرح شد و احساس می‌کنم تمام اقشار هم به نوعی دیده شدند از امدادگران، نجاتگران و مربیان تا عزیزان شاغل در EOC، جوانان و…» آقای دکتر کولیوند هم با دقت‌نظر به همه موارد توجه کردند و پاسخگو بودند.

او تاکید می‌کند: «اما نکته قابل‌توجه اینجاست که با یک جلسه قطعا مشکلات حل نخواهد شد و من پیشنهاد دارم گروهی از امدادگران طی جلساتی دوره‌ای بتوانند با دکتر کولیوند جلسه داشته باشند، مطالبات را مطرح و موارد را پیگیری کنند و تا حد امکان از نتایج و درصد پیشرفت کار مطلع شوند.»

کریمی تاکید می‌کند که این جلسات به صلاحدید می‌تواند فصلی  یا دوره‌ای باشند و با توجه به همت دکتر این موضوع دور از دسترس نخواهد بود.

 

ضرورت تشکیل جلسات کارشناسی و تخصصی

رضا باروتیان، نجاتگر و مربی امدادونجات، سابقه 13 سال همکاری با جمعیت هلال‌احمر را در کارنامه خود دارد، می‌گوید: «جلسه امروز بسیار دوستانه و صمیمی بود. در خصوص بعضی ابهامات و سوالات پاسخ‌های دکتر  بسیار خوشحال‌کننده و مشخص بود جزو دغدغه‌های خودشان هم است.»

او می‌افزاید: «برخی موارد نیاز به توضیح جامع‌تر و جزئی‌تر داشت و به‌نظر باید جلسات کارشناسی برگزار شود. پیشنهادم این است این جلسات تداوم داشته و مستمر باشد تا مشخص شود موارد مطروحه در جلسه قبل به کجا رسیده و چقدر پیشرفت داشته است.»

به گفته این مربی؛ نکته مهم این است که باید گزارش پیشرفت برنامه‌ها توسط خود اعضا به سایرین منتقل شود تا ضمن ارائه اطلاعات درست و به‌موقع باعث دلگرمی شود.

 

از امدادگران برای امدادگران

محمد زارع، عضو نجاتگر و فعال رسانه‌ای، 11 سال است که با جمعیت هلال‌احمر همکاری می‌کند، می‌گوید:  «جلسه خیلی خوبی بود. دکتر تمام نکات، نظرات، پیشنهادات و حتی انتقادات را شنیدند یاداشت کردند و با سعه‌صدر به تک‌تک موارد پاسخ دادند و بعضا مواردی را مطرح کردند که ما سوال نکرده بودیم.»

او ‌می‌گوید: «قطعا با یک جلسه نمی‌توان به همه مطالبات و نتایج رسید. باید بیشتر کار، ایده‌ها و فکرها را طرح کنیم و جلسات کارشناسی بگذاریم و در بین این نکته مشهود است که دکتر مثل یک پدر دلسوز و مثل یک فرمانده جهادی پای کار است و این تکلیف ما را دوچندان می‌کند که با برنامه‌ریزی جلو برویم.»

این فعال رسانه‌ای می‌افزاید: «اصحاب‌رسانه‌ جزو مهم‌ترین گروه‌های تاثیرگذارند. در این جلسه درباره آموزش اصحاب‌رسانه به عنوان گروه‌های مرجع و تاثیرگذار صحبت شد. در خصوص اطلاع‌رسانی درست و دقیق نیز مباحث خوبی بیان شد که امیدواریم با احیای باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر قدم‌های خوبی برداشته شود.»

زارع می‌گوید: «ما حلقه ارتباطی قوی‌تری با بدنه صف می‌خواهیم که باید نیروهای صف در حوزه رسانه و سواد رسانه‌ای قوی شوند تا بتوانند کانال‌های اطلاع‌رسانی درست را برای گزارش پیشرفت مطالبات فراهم کنند.»

 

برنامهریزی جدی برای نگهداشت جوانان

ریحانه خلج با سابقه 18 سال همکاری با سازمان جوانان، معتقد است باید در حوزه جوانان کارهای ریشه‌ای و فرهنگ‌ساز انجام شود. او درباره جلسه می‌گوید: «با توجه به تاکید مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم برای بهره‌مندی از استعداد و توانایی نیروی جوان در کشور برگزاری چنین جلسه صمیمانه‌ای گام بزرگی است برای بارش افکار و استفاده از خود نیروهای جوان برای افزایش و نگهداشت نیروهای جوان.»

او ادامه می‌دهد: «اهمیت توانمندسازی و مهارت‌افزایی جوانان با رویکرد کارآفرینی و توسعه و رشد فردی اعضای جوان باید در همه برنامه‌های ما قرار گیرد و امیدوارم که بتوان با کار تیمی نتایج خوبی را بدست بیاوریم.»

 

پیگیری مطالبات تا حصول نتیجه

سیدعلیرضا میرسلیمی، از نجاتگران EOC است. او سابقه 12 سال فعالیت را در سوابق خود دارد و می‌گوید: «جلسه عالی بود و نکته مهم، خروجی جلسه است که باید منتظر آن باشیم. امیدوارم این جلسه با حضور عزیزانی که نماینده کل کشور هستند، ادامه‌دار باشد.»

میرسلیمی پیشنهاد می‌دهد این جلسات ماهیانه برگزار شود و نماینده‌ها در قالب تیم مشاوره‌ای، پیگیری و ارتباط مستقیمی را برای بهبود مشکلات و تمرکز بر نقاط قوت جمعیت داشته باشند.

 

دغدغه امدادگران را تجمیع کردیم

مجتبی رضایی، نجاتگر جمعیت هلال‌احمر با سابقه 18 سال فعالیت است. او می‌گوید: «همه دوستان در فضایی بسیار صمیمی نظرات و پیشنهادات خودشان را ارائه و آقای دکتر هم لطف کردند به همه صحبت‌های دوستان پاسخ‌های شفاف، امیدوارکننده و انگیزه‌بخشی دادند.»

او می‌افزاید: «تقریبا تمامی موضوعاتی که این روزها دغدغه نجاتگران است، مطرح است. پیش از جلسه هم از خود بچه‌ها خواسته بودیم که سوالات خود را به ما بگویند، تمام این سوالات تجمیع و ارائه شد. حالا باید برنامه‌ریزی دقیقی برای استمرار جلسات داشته باشیم تا بتوان نتایج پیشرفت برنامه‌ها را به اطلاع نجاتگران برسانیم.»

 

صبری و حوصله‌ای که حلال مشکلات است

سهیل روستایی، عضو سازمان جوانان که 5 سال است با جمعیت همکاری می‌کند، جو جلسه را صمیمی و به دور از تکلف می‌بیند و می‌گوید: «جالب بود برایم دکتر با همه مشغله کاری با حوصله و رویی گشاده به صحبت تک‌تک عزیزان گوش داد و نکته‌برداری کردند. همه مواردی که گفته شد پاسخ مستقیم داد و در بین صحبت‌های خودشان به آنها اشاره شد.»

او می‌افزاید: «چندوقت پیش در دوره آموزشی که سازمان جوانان برای تسهیلگران برگزار کرد دکتر حضور یافت و دقیقا همینطور خودمانی با بچه‌ها به گپ‌وگفت نشست. صبر، حوصله و دغدغه‌ای که خودشان دارند بسیار کار را سخت و البته آسان می‌کند. سخت چون خودشان پای کارند و کار درست می‌خواهند و آسان چون دغدغه‌مندند و همه مشکلات را می‌دانند.»

یادآور می‌شود در این جلسه موضوعات و دغدغه‌هایی ازجمله وضعیت استخدامی، امریه سربازی، تجهیزات انفرادی و تخصصی، آموزش و توان‌افزایی، برگزاری آزمون ایثار، برنامه‌ریزی برای نگهداشت اعضای جوان، ایجاد فضای کارآفرینی و مشارکتی، توانمندسازی تیم‌های رسانه‌ای، یکسان‌سازی منابع و سرفصل‌های تدریسی توسط مربیان و…. مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 

مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در جلسه هم‌اندیشی اعضا با رئیس جمعیت هلال‌احمر
  1. طرح ساماندهی و جذب ۲۰ هزار نجاتگر در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است و در صورت تصویب از سال آینده اجرایی می‌شود.
  2. از نیمه دوم سال جاری حدود 960 عضو دارای درجه ایثار به‌صورت قرارداد ساعتی بکارگیری می‌شوند.
  3. از ابتدای مهرماه سال جاری در تلاش هستیم تا حداقل پایه دریافتی بر اساس توافق با وزارت کار به عنوان هزینه ایاب‌وذهاب پرداخت شود.
  4. جمعیت هلال‌احمر هزینه بیمه خویش‌فرمای نجاتگران را از نیمه دوم سال جاری پرداخت خواهد کرد و از میزان حق ایاب‌وذهاب کسر نمی‌شود.
  5. در تلاش هستیم تا امریه سربازی برای افرادی که 5 سال سابقه فعالیت مستمر در جمعیت دارند، لحاظ شود.
  6. دستورات لازم برای تربیت 5 هزار نیروی واکنش سریع داده شده است.
  7. مراکز EOC سراسر کشور باید قوی و به‌روز شوند و برنامه‌ریزی جدی برای آموزش و تخصصی‌شدن نیروهای این مراکز انجام می‌شود.
  8. سطح علمی و عملی نیروها باید افزایش پیدا کند و از این رو دوره‌های تخصصی، بازآموزی‌های تخصصی و توان‌افزایی برگزار شود.
  9. دستورات لازم برای تهیه و تامین و در اختیار قرار دادن تجهیزات انفرادی به نجاتگران باسابقه و فعال در عملیات‌ها داده شده است.
  10. شبکه‌های ارتباطی و اطلاع‌رسانی با اعضای جمعیت هلال‌احمر با راه‌اندازی باشگاه خبرنگاران هلال‌احمر قوی‌تر خواهد شد.
  11. راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی هلال‌احمر در حال انجام است که نجاتگران ما بتوانند دوره‌های تخصصی را آموزش ببینند.
  12. تفاهمنامه مجوز رگ‌گیری و اقدامات پیش بیمارستانی برای نجاتگران حاضر در صحنه عملیات در حال پیگیری و اجرایی‌سازی است.
  13. باشگاه امدادگران و نجاتگران کشور برای فعالیت‌های اعضا، کمیته‌های تخصصی تشکیل بدهند و با استفاده از توان مشاوران جمعیت هلال‌احمر، نجاتگران را توانمند کنند.
  14. مسابقات ورزشی و اردوهای تفریحی همچون سازمان جوانان برای امدادگران هم برگزار شود.
  15. استفاده از امدادسراها و مراکز رفاهی، تفریحی و درمانی جمعیت برای همه نجاتگران باید فراهم شود.
  16. طراحی و اصلاح البسه امدادی اعضا در دستور کار قرار دارد.
  17. سرفصل‌ها و متون آموزشی مربیان جمعیت هلال‌احمر یکسان‌سازی می‌شود.
  18. ارائه وام کم درصد برای امدادگران و نجاتگران در حال پیگیری است.
  19. قدرت جاذبه در پایگاه امدادی برای حضور داوطلبانه افزایش یابد.
  20. روش‌های ایجاد انگیزه و نگهداشت در سازمان جوانان باید به‌روز و مسیر ورود به حوزه امدادونجات از سوی سازمان جوانان و داوطلبان هموار شود.
  21. سازمان جوانان پتانسیل و توانمندی این را دارد که برای همه دستگاه‌ها نیرو تربیت کند.
  22. تمامی طرح‌ها و ایده‌ها باید جمع‌آوری شود. هر کسی در هر حوزه‌ای ایده، طرح یا برنامه‌ای دارد از نحوه راه‌اندازی تعاونی، تا اشتغال‌زایی و استارتاپ و پرداخت وام به اعضا و… ارائه دهد. اجازه ندهید فکرها در ذهن‌ها بماند برخی ایده‌ها می‌تواند پخته و تبدیل به دانش شود.
  23. پس از اصلاح وضعیت معیشتی نیروهای صف؛ وضعیت معیشتی نیروهای ستاد در دستور کار است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    مرد شریف و زحمت کش دکتر کولیوند کاش همه مثل آقای کولیوند زحمت کش بود
    مردم ایران مدیون شما هستند

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.