تحقق یک شعار

یادداشت/

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی

دولت سیزدهم با شعار «دولت مردمی» پیروز انتخابات سال گذشته شد. یعنی انتظار از این دولت همراهی با مردم، در کنار مردم بودن و حضور میدانی در مشکلات و بحران‌هاست. نکته حائز اهمیت هم این است که دولت در یک‌سال گذشته این شعار و وعده را با سفرهای استانی محقق کرد. «مردمی‌بودن» موضوعی است که مقام معظم رهبری در مراسم حکم تنفیذ رئیس‌جمهوری نیز بر آن تاکید داشتند. رئیس‌جمهوری این مهم را در دستور کار خود قرار داده است؛ آن هم در روزهای تعطیلی پنجشنبه‌ و جمعه‌.اما پرسش این است که این تحرکات دولت و حضور بی‌واسطه بین مردم چه نتایجی به دنبال دارد؟ از نگاه نگارنده، آشنایی با مسائل و مشکلات مردم و شناسایی اولویت‌ها از جمله مهم‌ترین دستاوردهای این سفرهای استانی به شمار می‌آید. دولت در یک‌سال گذشته تقریبا از تمامی شهرستان‌ها به‌طور میدانی بازدید کرده؛ در جلسات اداری این‌ شهرستان‌ها حضور یافته و با مشکلات آنان آشنا شده و مصوباتی نیز برای رفع مشکلات داشته است. این، یعنی دولت امروز به مسائل و مشکلات کشور آشناست و فرآیند شناسایی چالش‌ها، ارزیابی‌ها و انتخاب راهکارها تا حدود بسیاری طی شده است. به‌طور مثال، در سفر استانی به یزد که دولتمردان را همراهی کردم، از نزدیک شاهد نتایج این سفرها بودم.

در بازدیدها، دیدارهای مردمی و گفت‌وگو با نخبگان و مسئولان استانی دولت به شناختی از چالش‌ها و مشکلات دست یافته؛ طرح‌های نیمه‌تمام، واحدهای تولیدی راکد یا نیمه‌تعطیل و… را از نزدیک دیده و بر اساس ظرفیت‌ها برای حل این چالش‌ها تصمیم‌گیری کرده است.

دولت سیزدهم یک دولت مردمی 

حل مشکلات معیشتی مردم اولویت دولت سیزدهم است. مواجهه میدانی دولت با مشکلات، برنامه‌ریزی‌ها را بر مسأله‌های کشور مبتنی کرده است. دولت امروز باید برنامه هفتم توسعه کشور را در دستور کار خود قرار دهد. این شناخت‌، برنامه‌ها و سیاست‌ها را  مبتنی بر حل، پیشرفت و توسعه کشور خواهد کرد. سفرهای استانی رئیس‌جمهوری به خوبی نشان می‌دهد که دولت سیزدهم مصمم است که با مدیریت میدانی قدم‌های استواری برای رفع چالش‌های جامعه بردارد.

بهره‌گیری از نخبگان و مردمی‌سازی امور از جمله مسائلی است که برای تحقق این مهم و برون‌رفت از وضعیت کنونی در برنامه‌ دولت قرار گرفته؛ اگرچه دولت برای حل این چالش‌ها در بخش‌های دیگر همچون اقتصاد و سیاست‌ خارجی نیز عزم جدی دارد و گام‌های بلندی برداشته است.

یکی دیگر از موضوعات مهم، هدفمندی دولت در فعالیت‌هاست. دولت برای گره‌گشایی از مشکلات مردم، برنامه هدفمند دارد. یکی از برنامه‌ها، تمرکز زدایی و فعال‌سازی مدیران استانی است. واگذاری اختیارات به استان‌ها راهگشاست و ظرفیت‌های پنهان در استان‌ها را بالفعل خواهد کرد. مجلس نیز یقینا در این مهم دولت را همراهی خواهد کرد تا بتوانند مشکلات اقتصادی پیش‌ روی جامعه را از میان بردارند و امید و نشاط را در کشور ارتقا دهند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.