حق پخش تلویزیونی در دنیا چقدر است؟

به گزارش شهروند آنلاین، موضوع حق پخش تلویزیونی در شرایطی در ایران به یک بحران تبدیل شده که این موضوع در اکثر کشورهای دنیا حل شده و خیلی راحت به باشگاه‌های دولتی و خصوصی بر اساس میزان بهره‌برداری پرداخت می‌شود.

در فوتبال اروپا بخش قابل توجهی از درآمد باشگاه‌ها از طریق حق پخش و حضور تماشاگران در استادیوم‌ها تامین می‌شود. لیگ برتر انگلیس سالیان سال است به پرطرفدارترین رقابت‌های فوتبال بدل شده و توانسته میلیون‌ها بیننده در سراسر دنیا برای خود دست و پا کند. این رقابت با اختلاف نسبت به سایر لیگ‌های اروپایی، حق پخش بالایی دارد و سود بسیاری در این سال‌ها به این شکل به دست آورده است.

ارزش حق پخش لیگ برتر انگلیس نزدیک به 6.3 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده و در بریتانیا 4 شرکت اسکای اسپورت، بی‌تی‌اسپورت، آمازون پرایم و بی‌بی‌سی آنها را پخش خواهند کرد. البته پخش‌کننده‌های خارج از انگلیس نیز به شدت علاقه‌مند به پخش این رقابت هستند و طبق گزارش‌ها درآمد لیگ برتر از آنها نزدیک به 4.98 میلیارد دلار آمریکا تخمین زده شده است. جالب توجه است که 36 پخش‌کننده در سراسر دنیا بازی‌های لیگ برتر انگلیس را به صورت زنده پخش می‌کنند.

لالیگای اسپانیا مشابه لیگ برتر انگلیس نتوانسته کمپانی‌های بزرگ پخش کننده را به سمت خود آورد، ولی شبکه آمریکایی ESPN امسال قراردادی به ارزش 1.4 میلیارد دلار با لالیگا امضا کرد تا این مسابقات را زنده پخش کند. طبق گزارش interestingfootball برای فصل 2021-2022 شبکه‌های تلفونیکا و مووی‌استار اسپانیا برای پخش لالیگا قراردادی سه ساله به ارزش 1.89 میلیارد یورو امضا کرده‌اند.

در اسپانیا به دلیل یک فرمان سلطنتی از فصل 2016-2017 ، حقوق تلویزیون به صورت جمعی به لالیگا فروخته شده است. 50 درصد از حق تلویزیونی به طور مساوی بین باشگاه‌ها توزیع می‌شود و نیم باقیمانده بر اساس نتایج ورزشی 5 سال گذشته تخصیص می‌یابد. بارسلونا و رئال مادرید به طور مجموع 20 درصد حق پخش لالیگا را از آن خود کردند.

اما در ایتالیا این میزان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. اینترمیلان در فصل گذشته طبق گزارش رسانه «فوتبال ایتالیا» نزدیک به 65 میلیون یورو از حق پخش تلویزیونی به جیب زد. یوونتوس 62.7 میلیون یورو به دست آورد و میلان به سود 57.8 میلیون یورویی رسید.

فوتبال ایتالیا نوشته که این میزان نشان می‌دهد چقدر اختلاف بین سود تیم‌های لیگ برتری و سری‌آ وجود دارد. به نظر می‌رسد به دلیل حضور نداشتن تماشاگران اینترمیلان در سال گذشته توانسته نزدیک به 100 میلیون یورو درآمد کسب کند، در حالی که تیم قعرنشین انگلیس به درآمد 105.6 میلیون یورو رسید. یورگن کلوپ در مصاحبه‌ای به این موضوع طعنه زد که یک تیم ته جدولی انگلیس می‌تواند چندبرابر یک تیم بوندس لیگایی به علت حق پخش پول به جیب بزند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.