«رئیس‌جمهوری» در دسترس

گزارش تحلیلی «شهروند» از همراهی 2 قوه مقننه و مجریه در یک‌سال گذشته

همواره نزديك‌شدن فواصل میان قوا، نویدبخش  همدلي بيشتر در ساختار اجتماعی- سیاسی جامعه بوده است. موضوعی حائزاهمیت که در یک ‌سال گذشته مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بر آن اهتمام ورزیده‌اند. اگرچه برخی از رسانه‌ها این روزها زمزمه‌هایی از اختلاف‌نظر ميان دولت و مجلس را مطرح می‌کنند، اما آمارها از همراهی دو قوه مقننه و مجریه در یک‌سال گذشته خبر می‌دهند، همراهی یک‌ساله‌ای که در مقایسه با دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده است. «شهروند» سعی کرده است، ضمن گفت‌وگو با نمایندگان در این‌باره در گزارشی تحلیلی به برخی از این آمارها اشاره کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ در طول یک‌سال گذشته اخبار خوب متعددی از همکاری و تعامل بهارستان‌نشین‌ها و پاستورنشینان مخابره شده است که خود می‌تواند نویدبخش اتفاقات مثبت بی‌شماری در کشور باشد. موضوعی که احمد علیرضابیگی،  نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره دارد. این نماینده میزان تعامل دولت سیزدهم را در مقایسه با هشت ساله دولت آقای روحانی را متفاوت و قابل ملاحظه برشمرد. او در این‌باره می‌گوید: «توفیقات دولت سیزدهم در عرصه تعامل با مجلس قابل مقایسه با دولت گذشته نیست، جلسات رئیس‌جمهوری با مجامع 31 استان در طول یک‌سال گذشته برگزار شده است.»

مقایسه آماری نیز بر گفته‌های این نماینده مردم صحه می‌گذارد. بنابر گزارشات در یک سال گذشته رئیس‌جمهوری با مجامع استانی سراسر کشور دیدار داشته است. این در حالی بوده است که رئیس‌جمهوری پیشین در طول هشت سال تنها با 21 مجمع دیدار داشته است! علاوه بر این دیدار گروهی و انفرادی معاون اول و معاون اجرایی رئیس‌جمهوری با نمایندگان شامل مجامع استانی، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها نیز 20 دیدار بوده است که در هشت‌ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط ۷ دیدار گروهی بوده است.

تعاملِ سازنده

احمد علیرضابیگی  معتقد است که در جلسات مجامع نمایندگان، چالش‌های استانی مورد واکاوی دقیق قرار گرفته‌اند و دولت راهکارهای خود را ارائه کرده است. به طور مثال نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو یکی از موضوعات مورد تعامل در حوزه انتخابی خود را احیای دریاچه ارومیه عنوان می‌کند. احمد علیرضابیگی در این‌باره می‌گوید: «در این تعاملات با نگاه ‌کارشناسانه سعی شده است تا از ظرفیت‌ استان‌ها برای حل چالش‌ها و مشکلات استفاده کرد.»

دولت در دسترس خانه ملت

به تعبیر احمد علیرضابیگی دولت در دسترس خانه ملت است و  تعاملی که بین مجلس و دولت وجود دارد با دولت گذشته قابل مقایسه نیست. موضوعی که گزارشات ارائه‌شده نیز بر آن صحه می‌گذارد. آمارها نشان می‌دهد دسترسی نمایندگان با مقامات دولت و به طور خاص‌تر رئیس‌جمهوری نسبت به  دولت‌های یازدهم و دوازدهم قابل مقایسه نیست. به طور مثال مجموع دیدارهای انفرادی معاون اول طی ۸ سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها 94  مورد بوده است. برگزاری شورای معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به طور متداول، حضور معاونان پارلمانی وزرا و دستگاه‌های اجرایی در صحن مجلس از دیگر نکاتی است که نشانگر تعامل قوای مقننه و مجریه در یک‌سال گذشته بوده. همچنین یکی از دستاورد‌های این دولت و معاونت امور مجلس که با همکاری مجلس صورت گرفته است لایحه‌محوری، ترجیح و افزونی تصویب لوایح به نسبت طرح‌های ارائه شده است.  دولت تاکنون ۴۲ لایحه را تقدیم مجلس کرده و با طرح کارشناسی مجلس هم موافقت کرده است.

مجلسِ همراه دولت

«غلامرضا مرحبا»، عضو کمیسیون اقتصادی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» بر همراهی دولت و مجلس و بهره‌گیری از نگاه کارشناسانه دولت در طرح‌ها تاکید کرد. او این تعاملات را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «اکنون ما به نهضت خدمت‌رسانی به مردم نیاز داریم. مجلس و دولت با حفظ آرامش، صمیمیت، همدلی و تعامل باید از چالش‌‌ها پیش‌ روی عبور کنند.» تاکید بر تعامل و همکاری‌های مشترک موضوعی است که تاکنون بارهاوبارها تایید و تاکید مسئولان ارشد نظام نیز بوده است. این تعاملات در تاکیدات به‌عنوان یکی از الزامات راهبردی برای حاکمیت ملی، پیشرفت و اقتدار نظام خوانده شده است. تاریخ چهار دهه‌ای انقلاب اسلامی نیر نشان داده است که هرگاه تعاملات میان قوا تقویت‌یافته و  همکاری مناسب و اصولی میان آنان شکل گرفته، پیشبرد امور کشور  و گره‌گشایی از مشکلات مردم تسهیل شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.