برنامه ترکیه برای تولید پهپاد در اوکراین

چند روز پس از آنکه سفیر اوکراین در ترکیه گفت که شرکت ترکیه‌ای عامل تولید پهپادهای بیرقدار موسوم به شرکت بایکار ماکینا برنامه ساخت یک کارخانه در اوکراین را دارد، مدیرکل این شرکت از برنامه آن برای تولید مدل جدید پهپاد مافوق صوت “بیرقدار قزل آلما” در این کارخانه در دست احداث خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از پایگاه نیوز.ای‌ام، هالوک بایراکتار، مدیرکل شرکت بایکار ماکینا بیان کرد، این شرکت برنامه‌ریزی کرده تا در کارخانه‌ای که در اوکراین در دست احداث دارد علاوه بر پهپادهای بیرقدار تی.بی.۲ و بیرقدار آکینجی،  پهپاد جدید مدل بیرقدار قزل آلما را هم تولید کند.

این شرکت ترکیه‌ای در ۱۶ مارس ساخت نمونه اولیه پهپاد مدل قزل آلما را شروع کرد. اولین پرواز پهپادهای این مدل برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. بر اساس یک قرار داد امضا شده در نوامبر ۲۰۲۱ تامین‌کننده موتور توربوجت AI-۳۲۲F این پهپادها شرکت دولتی اوکراینی “ایوچنکو-پراگرس” است.

این مدیرکل همچنین تایید کرد که شرکتش در حال حاضر ساخت کارخانه تولید پهپادهای بیرقدار در ترکیه را آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در تاریخ سوم فوریه سفری به شهر کی‌یف داشت. در جریان این سفر او، هشت سند توافق بین دولت‌ها از جمله توافقنامه همکاری در زمینه‌های فناوری پیشرفته، هوانوردی و حوزه فضا امضا شد که همچنین ساخت کارخانه مخصوص تولید و نگهداری پهپادهای بیرقدار در اوکراین را نیز در نظر گرفت. در ۱۹ ژوئیه، کابینه وزیران دولت اوکراین پیش‌نویس قانون مربوط به تایید توافقنامه با ترکیه را تصویب کرد. در هشتم اوت، وسیل بودنار سفیر اوکراین در ترکیه گفت که شرکت بایکار ماکینا یک قطعه زمین در اوکراین برای ساخت کارخانه‌اش خریداری کرده است./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.