هلال احمر آماده اجرای طرح ملی امداد و نجات اربعین

با مشارکت بیش از 16 هزار نیروی امدادی و 686 پایگاه ثابت و موقت امدادی

بعد از دو سال شیوع شدید کرونا که باعث شد عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) از سفر زیارتی اربعین حسینی به کشور عراق باز بمانند، امسال بستر این سفر در سایه تعاملات دستگاه‌های اجرایی ذیربط در مرزهای استان خوزستان فراهم شده است. جمعیت هلال احمر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های خدمات‌رسان مردمی سهم بسزایی در این مهم دارد؛ به‌گونه‌ای که آماده‌سازی 686 پایگاه و پست امدادی هلال احمر و اعلام آمادگی بالغ بر 16 هزار نیروی امدادی و داوطلب در مسیر تردد زائران مصداق این سخن است. دبیر کل جمعیت هلال احمر به منظور ارزیابی شرایط خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در دو روز گذشته سفری به استان خوزستان داشت تا ضمن بررسی شرایط موجود، موانع پیش روی طرح ملی امداد و نجات اربعین حسینی را شناسایی و مقدمات رفع آنها را فراهم کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ اربعین که می‌شود دل در دل عاشقان اباعبدالله‌الحسین(ع) نمی‌ماند. همه بی‌تابند برای رفتن به سرزمینی که 1400 سال است نجوای هل من ناصر ینصرنی حسین غمگین‌انگیزترین صدایی است که از گوشه و کنارش به گوش می‌رسد. فرقی نمی‌کند اهل شرقی‌ترین استان کشورند یا غربی‌ترین. از شهرهای شمالی سرسبز راهی کربلا می‌شوند یا از دشت‌های داغ جنوب کشور . این سودای عشق حسین(ع) است که آنها را در گرم‌ترین روزهای سال راهی مرزهای خوزستان می‌کند. حالا بعد از دو سال که دوباره مرزهای کشور برای سفر زائران حسینی به کربلا گشوده شده است، جمعیت هلال احمر بار دیگر در کنار این عاشقان است تا سفری امن‌تر را تجربه کنند. به گفته وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان، پیش‌بینی می‌شود امسال تعداد زائران اربعین حسینی نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته باشد، لذا جمعیت هلال احمر تمام توان خود را به کار خواهد گرفت تا زائران با آسودگی خیال بیشتری در این راهپیمایی بزرگ مذهبی شرکت کنند: «مقدمات لازم برای استقرار پایگاه‌های ثابت و سیار در دو پایانه خروجی استان به سمت کربلا اعم از پایانه شلمچه در خرمشهر و چزابه در دشت آزادگان فراهم شده است.» اهمیت پایانه خرمشهر به عنوان پایانه بین‌المللی استان خوزستان به خاطر تردد اتباع خارجی است که از مرزهای شرقی وارد کشور شده و برای شرکت در مراسم اربعین حسینی باید از این پایانه عبور کنند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر به منظور ارزیابی مقدمات فراهم شده در خوزستان برای اربعین حسینی سفری به این استان کرد و در جمع اعضای هیأت مدیره و معاونین جمعیت هلال احمر استان تاکید کرد تمام تلاش‌مان این است که امسال به بهترین نحو ممکن در اربعین حسینی خدمات‌رسانی امدادی کنیم.

یعقوب سلیمانی با بیان اینکه استان خوزستان چه از لحاظ جغرافیایی و چه از لحاظ فرهنگ مقاومت موقعیت بسزایی دارد و  لازم است توجه ویژه‌ای به مهد ایثار و شهادت شود، تعامل و هم‌افزایی را لازمه خدمت در خوزستان برشمرد و تصریح کرد: «انتظار می‌رود به بهترین شکل با هم برای رشد و تعالی استان خوزستان همکاری داشته باشیم و ما نیز در جمعیت مرکز آمادگی هر نوع همکاری را داریم، چرا که احساس تعلق خاطر ما به خوزستان به دوران دفاع مقدس برمی‌گردد.»

او در این سفر نشستی هم با معاونین عمرانی و سیاسی امنیتی استانداری خوزستان  داشت و در این نشست از آمادگی این جمعیت برای اجرای طرح ملی امداد و نجات اربعین حسینی و پیگیری رفع موانع پیش‌ روی هلال ‌احمر خوزستان در برپایی قرارگاه‌های امداد و نجات در پایانه‌های مرزی خبر داد: «جمعیت هلال احمر کشور از دو ماه گذشته جلسات ستاد اربعین را برگزار کرده و در دو بخش امداد و نجات و کمک به بهداشت و درمان درون کشور و همچنین مسئولیت بهداشت و درمان در کشور عراق برنامه‌ریزی لازم را انجام دادیم. با توجه به شرایط سال جاری و اینکه استقبال زائران نسبت به سنوات گذشته چشمگیرتر است و همچنین گرمای مضاعف هوا، تمهیدات و برنامه‌ریزی لازم انجام شده است.»

به گفته سلیمانی، به منظور امدادرسانی در اربعین حسینی در مسیرهای داخل کشور تاکنون ۱۶ هزار نفر از داوطلبان، امدادگران و نجاتگران ساماندهی شده‌اند؛ همچنین ۵۷۰ پایگاه ثابت و ۱۱۶ پایگاه موقت هماهنگ و برنامه‌ریزی شده است: «علاوه بر این، برای خدمت‌رسانی به وسیله بیش از 4500 خودروی امدادی و عملیاتی به زائران حسینی برنامه‌ریزی شده است. در عراق نیز برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده و ظرفیت پست‌های امدادی و پایگاه‌های درمانی در این کشور با شرایط خاص موجود تقریبا افزایش سه‌برابری داشته است؛ بخش عمده دارو تأمین شده، هماهنگی‌های لازم اتمام یافته است و جلسات مشترک (حضوری و غیر حضوری) با طرفین عراقی برگزار شد.»

او معتقد است با همدلی و انگیزه‌ای که در استان خوزستان وجود دارد، تمهیدات لازم فراهم شده تا موانع پیش روی جمعیت هلال احمر در استقرار قرارگاه عملیاتی امدادونجات در مرزهای شلمچه و چزابه با توافقات خوب صورت گرفته برطرف شود: «حدود ۴۵۰ نفر از نیروهای امدادگر و نجاتگر در ۱۵ پایگاه ثابت و ۱۵ پست موقت خوزستان با آمادگی کامل برای خدمات‌رسانی به زائران حسینی آماده‌اند.»

دبیرکل جمعیت هلال احمر همچنین از محل استقرار تیم‌های امدادرسان به زائران اربعین حسینی در پایانه مرزی شلمچه و چزابه و پایگاه‌های امدادی موقت مستقر در محورهای مواصلاتی این منطقه بازدید و با ابراز رضایت از اقدامات انجام‌شده در این بخش تاکید کرد برنامه‌ریزی جمعیت هلال احمر خوزستان در ارائه خدمت به زائران قابل تقدیر است: «با توجه به برنامه‌های منسجمی که جمعیت هلال احمر خوزستان در حال اجرا دارد، انشاءالله شاهد بهبود کیفیت ارائه خدمات و ماموریت جمعیت هلال احمر در این زمینه خواهیم بود. خدمت‌رسانی مطلوب به زائران اربعین حسینی را باید با برپایی قرارگاه امدادونجات در محوطه پایانه دنبال کنیم، چرا که پایانه‌های مرزی چزابه و شلمچه دو مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی هستند.»

راه‌اندازی پویش مرهم زائر در هلال احمر

سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هم با پویش مرهم زائر در طرح ملی امدادی اربعین حسینی سهمی برای خود تعریف کرده است. به گفته رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، هر ساله با آغاز مراسم عزاداری سالار شهیدان به ویژه در زمان اربعین، پویش تامین تجهیزات پزشکی برای زائران اربعین حسینی توسط سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر برگزار می‌شود. امسال نیز این پویش تحت عنوان مرهم زائر آماده شد و علاقه‌مندان می‌توانند در حد توان خود برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای زائران اربعین حسینی کمک کنند.»

هموطنان می‌توانند در این امر خداپسندانه، هر چقدر که توان دارند به شماره حساب ۹۹۹۹۹ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی ایران واریز کنند: «تمامی بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی می‌توانند با ارسال عدد ۴۰ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۴۷ در راستای مسئولیت اجتماعی خود، ما را در این امر خداپسندانه یاری کنند‌.»

اولین کنگره بین‌المللی سلامت در راهپیمایی بزرگ اربعین

جمعیت هلال احمر ایران در استقبال از اربعین حسینی و طرح ملی امدادرسانی در این مناسبت مذهبی ابتکارات دیگری هم دارد که برگزاری اولین کنگره بین‌المللی سلامت در راهپیمایی بزرگ اربعین با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های بهداشت ایران و عراق شامل متولیان حوزه درمان و سلامت دو کشور و مسئولان ستاد اربعین از جمله آنهاست. این کنگره  پنجم شهریور ماه سال جاری به ابتکار و میزبانی جمعیت هلال احمر کشورمان در تهران برگزار می‌شود. سید علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و دبیر این کنگره در این‌باره می‌گوید: «کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین، با هدف بازبینی ضعف‌ها و نواقص بخش سلامت در راهپیمایی بزرگ اربعین در سال‌های قبل و ارائه راهکارهای لازم و برطرف‌شدن مشکلات گذشته برگزار خواهد شد.»

به گفته او، این کنگره برای تقویت هماهنگی‌های بین ‌بخشی و هم‌افزایی ارائه‌کنندگان خدمات در اربعین برای کاهش موانع خدمت‌رسانی به راهپیمایان حسینی در بخش سلامت برپا می‌شود: «شناسایی ظرفیت مورد نیاز خدمات سلامت در اربعین، بهداشت در میان زائران، تاکید بر نقش آموزش در کاهش بیماری و خطرات در حوادث، بررسی راهکارهای تقویت مشارکت‌های مردمی برای افزایش همکاری در بخش بهداشت و درمان و تقویت دیپلماسی سلامت بین دو کشور ایران و عراق، از دیگر اهداف برگزاری این کنگره بین‌المللی است.»

گرمازدگی، وبا و بیماری‌های واگیردار، بیماری‌های قلبی، عروقی و گوارشی، بیماری‌های شایع در راهپیمایی اربعین، بیوتروریسم و مدیریت عملیات بهداشتی و درمانی در چارچوب اقدامات سازمان پزشکی حج و زیارت موضوع نشست‌های تخصصی این کنگره است و برگزاری کارگاه «دستورالعمل‌های عملیات امدادونجات» و کارگاه «سلامت بانوان» از دیگر برنامه‌های جنبی آن خواهد بود.

دوره آموزش عمومی آمادگی در برابر مخاطرات پیاده‌روی بزرگ اربعین

با توجه به اینکه راهپیمایی اربعین حسینی در فصل گرما انجام می‌شود، جمعیت هلال احمر برای پیشگیری از حوادث احتمالی و افزایش آمادگی زائران نسبت به برگزاری دوره آموزش عمومی آمادگی در برابر مخاطرات پیاده‌روی بزرگ اربعین اقدام کرده است. سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر در این‌باره می‌گوید: «این دوره به صورت مجازی برگزار می‌شود و از هم‌اکنون شرکت در آن برای عموم مردم در سامانه جامع آنلاین جمعیت هلال احمر میسر است.»

به گفته پیمان صابریان، سرپرست معاونت آموزش، پژوهش و فناوری این جمعیت، به دلیل تجمعات انبوه و ایجاد جمعیت متحرک، همچنین ارتباط مرزی بین دو کشور ایران و عراق و شرایط خاصی که در این پیاده‌روی مذهبی بزرگ وجود دارد؛ مخاطراتی چند، خیل عزاداران حسینی را تهدید می‌کند و ضرورت دارد افراد شرکت‌کننده در مسیر اربعین با این مخاطرات و راه‌های مواجهه با آنها آشنا شوند: «آزمون دوره عمومی آمادگی در برابر مخاطرات پیاده‌روی اربعین، همچون خود این دوره آنلاین است و پس از قبولی در آزمون، گواهینامه آن صادر می‌شود و در پروفایل فرد شرکت‌کننده در سامانه قرار می‌گیرد. افراد با این آموزش ساده و مختصر می‌توانند با آگاهی از اصول بهداشتی و ایمنی، جان خود و همنوعان‌شان را حفظ کنند.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.