ویدیو/ چرا سلمان رشدی مورد سوءقصد قرار گرفت؟

سوءقصد به سلمان رشدی در جریان یک سخنرانی در نیویورک

پس از سوءقصد، رشدی زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارد، دست‌ و کبد او به شدت آسیب دیده و احتمالاً چشم‌ خود را از دست خواهد داد

سلمان رشدی نویسنده ۷۵ ساله کتاب آیات شیطانی که به ساحت پیامبر اسلام اهانت کرده بود هنگامی که قصد سخنرانی در نیویورک را داشت مورد حمله واقع شد.

شاهدان عینی گزارش دادند مردی به سمت سلمان رشدی حمله‌ور شد و او را با مشت یا چاقو هدف قرار داد. پلیس ایالتی نیویورک در بیانیه‌ای تأیید کرده او از ناحیه گردن هدف ۱۰ الی ۱۵ ضربه چاقو قرار گرفته و در خون‌ خود غلتیده است. پس از این حادثه سلمان رشدی با هلیکوپتر به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل شد.

پلیس آمریکا اعلام کرد ضارب سلمان رشدی هادی مطر نام داشته، ۲۴ ساله بوده و ساکن ایالت نیوجرسی است. خبرنگار فاکس نیوز نیز خبر داد که ضارب سلمان رشدی یک گواهینامه رانندگی جعلی از خود با نام حسن مغنیه به همراه داشته و ظاهراً به تنهایی عمل کرده است.

مدیر برنامه‌های سلمان رشدی در گفت‌وگو با نیویورک تایمز اطلاع داد که رشدی زیر دستگاه ونتیلاتور قرار دارد و توان صحبت ندارد. اعصاب یکی‌ از دست‌ها و کبد او چاقو خورده و به شدت آسیب دیده است و احتمالا یکی از چشم‌های خود را از دست خواهد داد.

سلمان رشدی، نویسنده و مقاله‌نویس بریتانیایی-هندی، پس از تحصیلات ابتدایی در بمبئی در سن ۱۴ سالگی راهی انگلستان شده و در دانشگاه سلطنتی کمبریج در رشته تاریخ، تحصیل کرد.

او در سال ۲۰۰۶ به عنوان سخنران و نویسنده به دانشکده ادبیات دانشگاه اِموری در آتلانتا ملحق شده و در سال ۲۰۱۱ سمت استادی را در این دانشگاه به دست آورد. او نخستین بار در سال ۱۹۸۱ با نگارش کتاب «بچه‌های نیمه‌شب» و دریافت جایزه ادبی بوکر به شهرت رسیده و در سال ۲۰۰۷ نیز از ملکه الیزابت لقب شوالیه را دریافت کرد.

سلمان رشدی بعد از انتشار رمان «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۹ خشم مسلمانان را برانگیخته و به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی روی آورده بود. امام خمینی بعد از انتشار این کتاب فتوای ارتداد وی را صادر نمودند.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.