حساب کشی از وام‌های بانکی/ تراژدی در کرمانشاه/ می‌گندانیم، اما ارزان نمی‌کنیم!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي خبرهای جديد در مورد توافق ايران و آمريکا بر سر احياي برجام ، عرضه قطره چکانی کالاها به بازار ، آمارهاي متفاوت از تعداد بازماندگان يا تاركان تحصيل ، نحوه پرداخت تسهیلات بانکی به افراد حقیقی و حقوقی ، میوه‌های گران تابستانی ، مسئله «پهنای باند» ، حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز شلیک هشت گلوله به محیط‌بان کرمانشاهی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي  خبرهای جديد در مورد توافق ايران و آمريکا بر سر احياي برجام ، عرضه قطره چکانی کالاها به بازار ، آمارهاي متفاوت از تعداد بازماندگان يا تاركان تحصيل ، نحوه پرداخت تسهیلات بانکی به افراد حقیقی و حقوقی ، میوه‌های گران تابستانی ، مسئله «پهنای باند» ، حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

دور تازه ایران‌هراسی ‌با رمز «سلمان رشدی»

روزنامه آرمان امروز: در روزهايي که همه در انتظار رسيدن خبر جديد در مورد توافق ايران و آمريکا بر سر احياي برجام بودند، در چند روز گذشته انتشار اخباري مبني بر طرح نقشه ترور مقام‌هاي سابق دولت آمريکا به خون‌خواهي شهادت سردار سليماني موجي از فضاي منفي را بر فضاي احياي برجام تزريق کرده است. با اين وجود، در گرماي طرح موضوع ترور مقامات دولت ترامپ بود که روز جمعه سوءقصد به جان «سلمان رشدي»، نويسنده کتاب «آيات شيطاني» که همواره مورد اعتراض جوامع مذهبي و اسلامي در جهان بوده است، بيش از هر زمان ديگري نگاه رسانه‌ها و ناظران سياسي را به روند مشکوک رويدادهاي چند وقت اخير جلب کرد.رشدي در حالي که به‌عنوان مهمان «انجمن قلم آمريکا» بر روي سن و مقابل دوربين‌ها قرار داشت مورد حمله قرار گرفت و پس از آن مسئولان نيويورک در مورد آخرين جزييات اين حادثه گفته‌اند که ضارب بلافاصله بعد از حمله به رشدي دستگير شده است ولي حال رشدي مساعد نيست و او بر اثر جراحات وارده بر اثر ضربات متعدد چاقو وضعيت مناسبي ندارد و تحت مراقبت‌هاي ويژه قرار دارد.پيش از اين اما «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي پيشين رئيس جمهور آمريکا و «مايک پمپئو»، وزير امورخارجه دولت ترامپ که از جمله چهره‌هاي ضد ايراني محسوب مي‌شوند، ادعاهايي مبني بر تلاش ايران براي ترور آنها مطرح کرده بودند که همين موضوع واکنش‌هاي بسياري به همراه داشت. اتفاق افتادن اين رخدادها به شکلي عجيب به قوت گرفتن موضوع احياي برجام و حمله اف‌بي‌اي به عمارت دونالد ترامپ، در فلوريدا گره خورده است.

 

سرنوشت خودرو درانتظار لوازم خانگی

روزنامه آرمان ملی:یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» گفت: برخی تولیدکنندگان با عرضه قطره چکانی کالاها به بازار باعث شدند تا بازار این صنعت هم مانند کاری که خودروسازان با مردم کردند بشود ؛ سیاستی که پول مردم را گرفته و 6 ماه دیگر کالا را تحویل می‌دهند هم به بازار لوازم خانگی سرایت کرد بنابراین تولیدکنندگان نتوانستند از اعتمادی که زمینه آن به واسطه عدم واردات کالا فراهم شده بود استفاده کنند و بازارسازی مناسب داشته باشند آرمان ملي – الميرا بابايي: توزيع قطره چکاني لوازم خانگي، نبود کالاي باکيفيت مناسب، گراني و نبود تنوع در بازار لوازم خانگي دغدغه اصلي مردم شده است و از زمان استارت خوردن مجدد تحريم‌ها عليه ايران و منع واردات لوازم خانگي از اواخر سال98 مشکلات اين صنعت بيشتر شده و نتيجه آن شد که در چندسال اخير بازار عرضه و تقاضاي اين کالاها همواره با افت و خيز همراه شد که درپي آن بسياري از واردکنندگان لوازم خانگي به توليد روي آوردند که بتوانند با ايجاد تعادل در بازار عرضه و تقاضا به سامان بخشي اين بازار کمک کنند. توليدکنندگان از نبود مواد اوليه مي‌نالند و مردم از کيفيت پايين، نبود تنوع و کمبود کالا رنج مي‌برند، در اين ميان بازار قاچاق براي عده‌اي سودجو شيرين شده و يا ساخت کالاهايي با کپي برداري از برندهاي معروف باز شده که همگي باعث شده حقوق مصرف کننده زيرسوال برود. کارشناسان معتقدند که برخي توليدکنندگان با عرضه قطره‌چکاني محصولات به بازار همانند کاري که خودروسازان با مردم مي‌کنند از اين بازار انحصاري سوءاستفاده کرده همچنين قيمت‌ها را هم به سليقه خودشان و همراه کردن سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان با خود به‌طور فزاينده بالا برده‌اند و گاهي تا 5 برابر افزايش داده‌اند از سوي ديگر با ممنوعيت واردات نوعي انحصار‌طلبي براي توليدات داخلي ايجاد شده که در اين فرصت توليدکنندگان به جاي استفاده کردن از اين موقعيت و رقابت با رقباي خارجي نتوانستند از اعتمادي که برايشان فراهم شد بازارسازي مناسب کنند و مشتريان وفادار به برند خود را جمع کنند. سازمان حمايت از حقوق مصرف کنندگان، حقوق توليدکنندگان را درنظر مي‌گيرد .

 

دوشنبه روز نجات برجام ؟

روزنامه ابتکار:دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ یا دوری که هماهنگ‌کننده برجام در توصیف آن گفت «هرآنچه قابل مذاکره بود، مذاکره شده است» دوشنبه هفته گذشته (۱۷ مرداد) در وین به پایان رسید تا جهان به انتظار بنشیند که ایران و ایالات متحده به عنوان دو طرف اصلی برجام چه زمانی به متن پیشنهادی هماهنگ‌کننده برجام پاسخ خواهند داد. در این رابطه روز گذشته رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در یک مصاحبه برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرد که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است. وی در گفت و گویی که با شبکه پی‌بی‌اس انجام داده، گفته است: ما هیچ مذاکره‌ای برای کاهش استانداردهای خود درخصوص آنچه شرکت‌های اروپایی یا سایر شرکت‌ها در صورت تمایل به تجارت با ایران باید انجام دهند، نداشته و نخواهیم داشت. آنها باید به تحریم‌های ما احترام بگذارند. تحریم ها به خوبی مشخص شده است. وزارت خزانه‌داری استانداردهای بسیار روشنی را برای کارهایی که شرکت ها باید انجام دهند و نوع بررسی دقیقی که باید انجام دهند، ارائه می‌کند. هر گزارشی بر خلاف این، ‌که ادعا می‌کند ما آن استانداردها را پایین می‌آوریم و بر سر استانداردها مذاکره خواهیم کرد، کاملاً اشتباه است.روزهای پس از پایان کار در هتل کوبورگ وین، آغاز تمرکز رسانه‌های جهان و البته تداوم تلاش برای نگاه داشتن توپ در زمین ایران بود؛ پیتر استانو، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه گذشته در اظهارنظری گفت: «هرچه می‌توانسته مورد مذاکره قرار گیرد، در نسخه نهایی متن گنجانده شده و حالا کشورهای عضو باید تصمیم‌های سیاسی بگیرند؛ این تصمیم یا آری است یا نه؟

 

بازماندگان از تحصيل

روزنامه اعتماد:طي يك سال گذشته، مسوولان قديم و جديد وزارت آموزش و پرورش با ارايه آمارهاي متفاوت از تعداد بازماندگان يا تاركان تحصيل كه صرفا در شكل ظاهري متفاوت هستند، به يك تناقض جدي در اطلاع‌رساني دامن زده‌اند و به نظر مي‌رسد تلاش‌ها در اين وزارتخانه متولي به بسترسازي و ارايه تحصيلات عمومي رايگان به تمام جمعيت 6 تا 18 ساله، حالا معطوف به اين شده كه با عددسازي، واقعيت موجود را جور ديگر جلوه بدهند. در حالي كه امكان تحصيل يك كودك در ايران وابسته عوامل اصلي و اوليه همچون فراهم بودن كلاس و فضاي آموزش و حضور معلم است، مولفه‌هاي ديگري مي‌تواند همين بسترهاي فراهم را هم تحت تاثير قرار بدهد. وضعيت اقتصادي خانواده‌ها، بيكاري و فقر خانواده‌ها و ناتواني سرپرستان خانوار از تامين معاش خانواده طي 6 سال اخير، يكي از دلايل افزايش تعداد بازماندگان از تحصيل بوده چنانكه بسياري خانواده‌ها، اذعان داشته‌اند كه براي جبران كسري معاش خانواده، ناچار شده‌اند فرزندان خود را به شاگردي، دستفروشي، پادويي و مشاغل ساعتي بفرستند تا فرزندان هم سهمي از معاش خانوار را عهده‌دار شوند. تضعيف قدرت اقتصادي خانواده‌ها طي 6 سال گذشته عاملي بوده كه حتي الزام آوري ممنوعيت كار كودك و برخورد قضايي با خانواده‌هايي كه از تحصيل فرزندان خود جلوگيري مي‌كنند را هم با چالش مواجه كرده و به‌ طور تلويحي مي‌توان گفت كه مسوولان امر و ضابط قضايي را به نوعي همراهي و همدلي با خانواده‌هاي بي‌بضاعت واداشته است. اگرچه كه مسووليت بهبود معاش خانوارها، از وظايف وزارت آموزش و پرورش نيست و طي سه سال گذشته و بعد از شيوع كرونا و فراگيري مشكلات معيشتي در بسياري از خانواده‌هاي داراي فرزند دانش‌آموز، اخبار فراواني درباره همياري بسياري معلمان و نيكوكاران براي تامين تجهيزات آموزشي دانش‌آموزان شنيده و منتشر شد اما حالا كه مسوولان وزارت آموزش و پرورش قصد دارند واقعيت‌هاي بازماندگي از تحصيل فرزندان خانواده‌هاي بي‌بضاعت را با عدد‌سازي، طور ديگري جلوه بدهند، به نظر مي‌رسد اين رفتار مي‌تواند در آينده نه چندان دور مشكلات جدي براي جامعه دانش‌آموزي كشور ايجاد كند چنانكه ديروز هم رييس سازمان نهضت سوادآموزي با هشدار نسبت به تبعات افزايش تعداد جمعيت بازمانده از تحصيل اعلام كرد: «امروز آسيبي كه از گروه بازماندگان از تحصيل متحمل مي‌شويم ۹ برابر جمعيت جامانده از تحصيل است. گروه بازمانده از تحصيل جمعيت كمي دارد، اما آسيب‌هاي خيلي جدي براي جامعه به وجود آورده‌اند.»

 

حساب کشی از وام‌های بانکی

روزنامه ایران:هرساله میلیاردها تومان تسهیلات بانکی به افراد حقیقی و حقوقی پرداخت می‌شود. طبق گزارش‌ها درسال گذشته بانک‌ها بیش از 4141 هزارمیلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و این درحالی است که بخش قابل توجهی از این تسهیلات به مطالبات معوق تبدیل شده است. علاوه براین، بسیاری از بانک‌ها تأمین مالی شرکت‌های زیرمجموعه خود را هم از محل منابع خود انجام می‌دهند، به‌طوری که تازه‌ترین اطلاعات بانک مرکزی نشان می‌دهد که تا پایان سال گذشته 14 بانک کشور نزدیک به 210 هزارمیلیارد تومان به اشخاص مرتبط با خود و شرکت‌های زیرمجموعه وام پرداخت کرده‌اند.ازسوی دیگر، قربان اسکندری مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد، کل مطالبات غیرجاری (معوق) شبکه بانکی را ۲۷۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد. به گفته وی کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی ۲۷۰هزار میلیارد تومان و کل دارایی شبکه بانکی ۷ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که نتیجه تقسیم این دو عدد 3،5 درصد می‌‌شود. تسهیلات غیردولتی بانک‌‌ها ۳هزار و ۴۰۰هزار میلیارد تومان (۴۵درصد دارایی شبکه بانکی) است و تسهیلات غیرجاری ۲۷۰هزار میلیارد تومان و سایر دارایی شبکه بانکی یک‌هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۳درصد، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی ۴۳۰هزار میلیارد تومان و 5،5 درصد کل دارایی بانک‌‌ها است. مجموع رقم‌‌های ذکرشده ۷۴ درصد کل دارایی بانک‌‌ها است؛ درحالی‌که کل نقدینگی بین ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. این مقام مسئول با طرح این سؤال که بنگاه زیان‌‌ده چگونه خلق نقدینگی می‌‌کند، افزود: چرخه امحای نظام بانکی خراب است و علت این خلق نقدینگی در شرایط فعلی و ساختار موجود به این صورت است که ۱۱ تا ۱۳درصد رشد نقدینگی نتیجه وضع موجود است و باید بررسی کرد که ۳۰ تا ۳۳ درصد مابقی چگونه ایجاد می‌‌شود.

 

رنج تجار از تورم بخشنامه‌ای

روزنامه تجارت: فضای تجارت داخلی و خارجی کشور در سال‌های گذشته تا حد زیادی گرفتار بخشنامه‌های پی در پی و بدون پیش آگاهی بوده است که باعث سردگمی فعالان اقتصادی شده است. به گفته فعالان اقتصادی هر کس کوچک‌ترین فعالیتی در کشور انجام داده باشد، به راحتی می‌تواند این مساله را تایید کند که ساختار اجرایی کشور از «تورم بخشنامه‌ای» رنج می‌برد. نه‌فقط در حوزه اقتصاد که در تمام عرصه‌ها رویکرد بخشنامه‌محور فعالیت‌های اجرایی کشور مشهود و ملموس است. کشور ما به لحاظ تولد و مرگ بخشنامه‌ها و قوانین خلق‌الساعه در وضعیت بغرنجی است. سهمی از این روند ناشی از «رویکرد سعی و خطا»ی دولت است و سهمی حاصل از اعمال «سلیقه» و البته «بخشی‌نگری» و تصمیمات مجزا و بدون استراتژی واحد. و در این فضای غبارآلود و متغیر، در مواردی هم شیطنت‌ها و سیاسی‌کاری‌ها مسبب مساله بوده است. اما دلیل تعدد تولید بخشنامه‌ها هر چه باشد، بدون شک کند شدن جریان جاری امور، توقف فعالیت‌ها، عدم شفافیت و در مواردی رانت و فساد از نتایج آن است. حوزه اقتصاد، تولید و تجارت نیز از این آسیب‌ها مستثنی نیست.فعال اقتصادی که هر روز خود را با بخشنامه‌ها و سیاستگذاری‌های جدید و بعضاً متضاد روبه‌رو می‌بیند سررشته امور را از دست می‌دهد. مقابله مستمر با تغییرات در سیاستگذاری خرد و کلان، انرژی و توان هر فعال اقتصادی را می‌گیرد؛ تولیدکننده و صادرکننده که مشکلاتشان چندین برابر است. تولیدکننده‌ای که هر روز با مشکلات فنی و ساختاری تولید و مسائل اجرایی دست و پنجه نرم می‌کند و صادرکننده‌ای که برای شناسایی بازار هدف زمان و هزینه صرف می‌کند تا علاوه بر کشف موانع ساختاری کار، بازار هدف خود را نیز ارزیابی و ریسک‌شناسی کند، در برخورد با تغییرات مداوم داخلی به شدت آسیب می‌بیند. زمینه‌های مخل تجارت در فاصله سال‌های ۹۵ تا بهار ۹۹ حکایت از این دارد که تجار کشور بیش از همه از آثار سوء بخشنامه‌های سریالی آسیب دیده‌اند.

 

می‌گندانیم، اما ارزان نمی‌کنیم!

روزنامه جوان:در پی کاهش خرید میوه از ابتدای مرداد ماه، میوه‌های گران تابستانی روی دست عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان میوه باقی مانده و درحال فاسد شدن است، به طوری که اخیراً فیلمی در فضای مجازی منتشر شده که در میدان اصلی میوه و تره بار پایتخت، عمده‌فروشان میوه‌ها را روانه سطل‌های زباله می‌کنند. فعالان بازار و مردم از گرانی قیمت‌ها در میدان اصلی میوه و تره بار گله می‌کنند و می‌گویند: «دلالان و فرصت‌طلبان حاضرند میوه‌ها را راهی سطل زباله کنند، اما قیمت‌ها را اندکی ارزان نکنند تا مردم بتوانند خریداری کنند. حتی حاضر نیستند این میوه‌های پلاسیده را در اختیار مردم کم بضاعت قرار دهند.» افکار عمومی همچنان منتظر واکنش مسئولان مربوطه و ساماندهی بازار میوه و تره‌بار پایتخت هستند.داستان پر غصه گرانی میوه تمامی ندارد. در سال جاری تولید انواع میوه‌های بهاره و تابستانه ۵/۱ برابر نسبت به سال قبل بیشتر شده است، اما تقاضای خرید و مصرف میوه و صیفی از ابتدای تابستان در مقایسه با سال‌های قبل به شدت کاهش یافته و طبق گفته رئیس اتحادیه بارفروشان از مرداد ماه ۵۰ تا ۶۰ درصد تقاضا کم شده است. متأسفانه تنظیم بازار میوه به ویژه در تابستان کاملاً رها شده است. میوه‌های داخلی که با آب بسیار آبیاری و کود و هزینه نیروی انسانی تولید شده است سه چهار برابر قیمت میوه‌های وارداتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد. البته باغدار نیز منتفع نشده و با قیمت بسیار پایین گاهی ارزان‌تر از قیمت تمام شده می‌فروشد.

 

همچنان در حسرت اینترنت باکیفیت

روزنامه خراسان: وزیر ارتباطات در گفت‌وگوی اختصاصی با خراسان، توسعه شبکه فیبر نوری را نسخه شفابخش اینترنت کشور می‌داند اما آن‌طور که دبیر سندیکای مخابرات به خراسان می‌گوید، با وضعیت و روند موجود، این پروژه به نظر آینده روشن و امیدوارکننده‌ای نخواهد داشت و اینترنت ما از نظر کمیت و به تبع آن کیفیت، دچار مشکلات اساسی است. به علاوه این که مسئله «پهنای باند» هم از نیازهای امروز و آینده کشور است که چنان‌چه توسعه نیابد، نباید منتظر رفع کامل کاستی‌های اینترنت باشیم.  داستان تکراری اینترنت بی کیفیت گلایه‌های گسترده مردم از کیفیت اینترنت طی ماه‌های اخیر بسیار تکرار شده و وزارت ارتباطات هم دلیل آن را توسعه نیافتن کافی زیرساخت‌ها طی سال‌های گذشته دانسته و اعلام کرده است که با توسعه شبکه فیبر نوری، این مشکل را حل خواهد کرد. پاسخ وزیر ارتباطات به خراسان دکتر «عیسی زارع پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گفت‌وگوی اختصاصی با خراسان در این باره می‌گوید: دولت سیزدهم پروژه فیبر نوری را با جدیت پیگیری می‌کند تا شاهد سرعت‌های چندده برابری باشیم، این پروژه در 10مرکز استان آغاز شده و تعداد خانوارهای تحت پوشش آن، که در  ابتدای دولت 500هزار خانوار بود، هم‌اکنون به دو میلیون رسیده و تا پایان امسال هم به 5 میلیون خانوار خواهد رسید. دولت هم پایین بودن سرعت را قبول دارد یک علت اصلی گلایه‌های مردم، مشاهده مقایسه سرعت اینترنت کشورمان با دیگر کشورهاست که بر اساس سنجش‌های بین‌المللی مشخص می‌شود. البته وزیر ارتباطات هم این مشکل را قبول دارد و در پاسخ به سوال خراسان درباره کاهش 4رتبه‌ای سرعت اینترنت ایران نسبت به سایر کشورها به گواه سایت اسپیدتست، اظهار می‌کند: در سرعت اینترنت ثابت اصلا وضعمان خوب نیست و رتبه ما بالا نیست، البته سرعتمان از 9 مگابیت بر ثانیه در یک سال قبل هم‌اکنون به 10.5 رسیده با وجود این، افزایش سرعت در سایر کشورها بیشتر بوده است.

 

سلمان رشدی گرفتار انتقام الهی ترامپ و پمپئو در نوبت بعدی

روزنامه کيهان:رشدی که تقریبا به سختی در اماکن عمومی ظاهر می‌شد، روز جمعه هنگامی که قصد سخنرانی در شهر نیویورک را داشت مورد حمله واقع شد. فیلمها و تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که یک مرد با سرعت به سمت صحنه سخنرانی حمله برده و با چاقو یا مشت به سلمان رشدی ضربه وارد کرده که باعث شده او روی زمین بیفتد و بلافاصله رشدی را با بالگرد به بیمارستان منتقل کردند و ضارب نیز توسط پلیس بازداشت شده است.رسانه‌ها گزارش داده‌اند که رشدی مورد اصابت ۱۰ یا ۱۵ ضربه چاقو قرار گرفته اما با این حال زنده مانده است. هر چند گفته شده است که حال او وخیم است و معلوم نیست که زنده خواهد ماند یا نه. برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که عصب بازویش قطع شده و کبدش آسیب دیده است و ممکن است او یک چشم خود را از دست بدهد. پلیس نیویورک در بیانیه خود تاکید کرد که سلمان رشدی دست‌کم یک بار از ناحیه گردن و یک بار از ناحیه شکم زیر ضرب چاقو قرار گرفته است.به گفته پلیس نیویورک‌ فردی که سلمان رشدی را زخمی کرد جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» است که ساکن ایالت نیوجرسی آمریکا است. مقامات محلی آمریکا گفته‌اند که ورود به این برنامه برای عموم آزاد بوده و همگان می‌توانسته‌اند با خرید بلیت در این مراسم شرکت کنند و همین مسئله، امنیت جانی رشدی را به خطر‌انداخته است و سرانجام به سزای توهین‌هایی که به مقدسات اسلامی کرده بود، رسید. هر چند بسیاری از مسلمانان انتظار به هلاکت رسیدنش را انتشار می‌کشیدند اما این اقدام نیز تا حدی خشم مسلمانان را پس از گذشت بیش از سه دهه فرو می‌نشاند. برای قتل سلمان رشدی، بین 3 تا 4 میلیون پاداش در نظر گرفته شده بود.

 

هنر پیروزی بدون جنگ

روزنامه وطن امروز: با فروکش کردن گرد و خاک نمایش تحریک‌آمیز خاله نانسی (بدیل مونث عمو سام) در تایوان درست زیرگوش چین و چنگ و دندانی که اژدهای زرد در واکنش به آن نشان داد، با تصویری جدی‌تر و قابل اعتناتر از یک قدرت شرقی در حال ظهور مواجه می‌شویم. بر کسی پوشیده نیست هدف واشنگتن از سفر نانسی پلوسی، رئیس دموکرات خانه نمایندگان کنگره آمریکا به تایپه، گرداندن عفریته جنگ جلوی چشم اصلی‌ترین رقیبش در شرق آسیا و پاسیفیک بود. نیازی به اعتراف مقامات آمریکایی درباره نیت جنگ‌طلبانه‌شان در قبال چین نیست و این را از اسناد امنیتی بالادستی که در واشنگتن منتشر شده‌اند نیز می‌توان فهمید.  در حالی که زمان زیادی از آغاز جنگ روسیه و اوکراین نمی‌گذرد، سخن از احتمال آغاز یک جنگ دیگر این بار در شرق آسیا که نقش اصلی و تعیین‌کننده در آن را نیز ایالات متحده برعهده دارد گزافه نبوده و نیست.  با این حال چین شخصیت جا افتاده و آینده‌دار خود به عنوان یک بازیگر اصلی عرصه بین‌الملل را در خلال همین آزمون نشان داد. اینکه از قابلیت نظامی کافی برای پاسخ گفتن به تهدیدات پیرامونی‌اش برخوردار است اما در عین حال به چشم‌انداز صلح‌طلبانه برنامه جاه‌طلبانه خود برای ایفای نقش ناظم عاقل در جهان در حال تغییر ما، پایبند است.  ارتش آزادی‌بخش خلق چین، اواخر هفته گذشته پایان موفقیت‌آمیز ماموریت‌های بی‌سابقه‌اش در اطراف جزیره فرمز یا همان تایوان خودخوانده را اعلام کرد؛ مجموعه رزمایش‌هایی که عملا مرزهای عملیات فرضی یا تمرینی را در نوردیدند و در حین و متعاقب سفر تحریک‌آمیز پیرزن 82 ساله کنگره بدل از پیرمرد 80ساله کاخ سفید، به محاصره موقت دریایی این جزیره خودگردان منجر شدند و در عین حال بخش مهمی از حریم هوایی پیرامون آن واقع در دریای چین جنوبی نیز توسط جنگنده‌های چینی به چالش کشیده شد.

 

تراژدی در کرمانشاه

روزنامه شرق: برومند نجفی، محیط‌بان کرمانشاهی صبح روز گذشته با شلیک هشت گلوله که سه گلوله به او اصابت کرد، کشته شد. قاتل، پدر شکارچی غیرقانونی بود که پیش‌تر به دست این محیط‌بان کشته شده بود و پرونده‌اش به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های محیط‌بان‌ها در درگیری با شکارچی‌های غیرقانونی تبدیل شده بود. انتشار این خبر روز گذشته سروصدای بسیاری به راه انداخت و دوباره‌ موضوع خلأهای قانونی برای به‌کارگیری سلاح محیط‌بانان را بر سر زبان‌ها انداخت. به‌کارگیری سلاح محیط‌بانان در این سال‌ها همیشه مورد توجه فعالان این حوزه بوده و حتی پرونده‌ها و محکومیت‌های بسیاری برای محیط‌بانان نیز در پی داشته است. حالا هم بسیاری ماجرای کشت‌شدن این محیط‌بان را به خلأهای موجود قانونی بی‌ارتباط نمی‌دانند.طبق برخی اظهارات در ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان مواجهه نیروهای اجرائی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودروی پراید، یک نفر از سرنشینان این خودرو به دلیل تیراندازی جان خود را از دست داد. این اتفاق در منطقه حفاظت‌شده بیستون و در حد‌فاصل روستای «سه‌چک» و پادگان حاجی‌آباد رخ داد. محیط‌بان برومند نجفی به اتهام قتل زندانی و آبان‌ماه سال جاری به قصاص محکوم شد؛ اما در اوایل سال جاری درخواست اعاده دادرسی پذیرفته شده بود. در‌این‌میان فعالان محیط‌زیستی تلاش زیادی کردند تا با گرفتن رضایت خانواده مقتول مانع از قصاص برومند نجفی شوند. نهایتا صبح روز گذشته وقتی برومند نجفی برای شرکت در جلسه اعاده دادرسی شرکت کرده بود، در مقابل دادگستری کرمانشاه به ضرب گلوله‌های پیاپی اسلحه پدر مقتول به قتل رسید.

 

هفت‌خوان وام فرزندآوری

روزنامه جام‌جم: وام فرزندآوری؛ موضوعی که این روزها با چالش اساسی روبه‌رو شده و بانک‌ها به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند.‌ دریافت تسهیلات فرزندآوری که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده‌شده، همانند‌ دریافت وام ازدواج است. بانک‌ها معتقدند تسهیلات تکلیفی بانک‌ها آن‌قدر زیاد است که امکان ارائه تسهیلات تکلیفی جدید را ندارند اما بررسی‌‌ها نشان می‌دهد وام‌‌ها به جای این‌که در اختیار عامه مردم قرار بگیرد، به کارکنان بانک‌ها می‌رسد که سود آنها بسیار اندک است.نشانی ثبت درخواست تسهیلات فرزندآوری https://ve.cbi.ir است و افراد به منظور دریافت، باید ابتدا مشخصات خود و فرزند را به صورت کامل درج کنند. پس از ثبت‌نام و تکمیل فرم مربوط از طریق سایت برای هر یک از فرزندان به صورت جداگانه یک کد‌ رهگیری ۱۰رقمی صادر می‌شود. در این مرحله بانک و شعبه مورد نظر انتخاب می‌شود و در نهایت بانک مرکزی تایید می‌کند آیا امکان مراجعه به آن شعبه را دارند یا خیر. بر اساس اعلام بانک‌مرکزی مدت زمان تعیین شعبه از سوی بانک‌ها با توجه به میزان منابع قرض‌الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهدگرفت. ظاهرا همین بند بهانه‌ای شده برای مقاومت بانک‌ها در نپرداختن تسهیلات. در صورت موافقت بانک مرکزی متقاضی ۱۲روز کاری مهلت دارد مدارک خود را تسلیم شعبه کند که در صورت مراجعه نکردن به شعبه موردنظر در مدت زمان تعیین شده،‌ اطلاعات ثبت‌نامی متقاضی حذف می‌شود. متقاضیان دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری، پس از پذیرش توسط شعب بانک‌ها، حداکثر ظرف مدت ۴۵روز کاری نسبت به تکمیل مدارک مورد نیاز اقدام کنند و در صورت تکمیل نبودن مدارک، نام متقاضی از سامانه حذف خواهدشد تا امکان بهره‌مندی سایر متقاضیان در صف از تسهیلات مذکور و شفافیت عملکرد بانک‌ها به عمل آید. اما این روی خوش ماجراست. اغلب شعب بانک‌ها پس از مراجعه متقاضی برای دریافت تسهیلات فرزندآوری پاسخ تندی می‌دهند و می‌گویند اگر شعبه خود را تغییر دهید، زودتر دریافت می‌کنید.

 

بیکاران مشغول استراحتند

روزنامه همشهری:« کار هست، نیرو نیست.» این جمله‌ای است که یکی از مؤسسان شرکت تولید محتوا، می‌گوید. آنها در ماه‌های گذشته چندین بار آگهی استخدام داده‌اند و بیش از همه در فضای مجازی برای جذب نیرو تمرکز کرده‌اند. در این مدت 4نفر برای مصاحبه اعلام آمادگی کردند اما 3نفرشان نیامدند و یک نفر که آمد، شرایط را دید و رفت. بسیاری از شرکت‌ها به‌دنبال نیروی کارند، آنها در اینستاگرام، توییتر، کانال‌های تلگرامی و واتساپی، به‌طور مرتب پیام می‌گذارند اما می‌گویند با اینکه شرایط کاری، براساس قوانین تامین اجتماعی و وزارت کار است، اما خیلی‌ها حاضر به‌کار نمی‌شوند. اگر هم کسی بماند، یکی دو ماه کار می‌کند و می‌رود. حقوق اولیه، بین 5 تا 7میلیون تومان تعیین شده، اما نیروی کار راضی به استخدام با این مبلغ نیست: «می‌گویند این حقوق پول رفت‌وآمدمان هم نمی‌شود.» ماجرای کمبود نیروی کار را پیش از این، وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم مطرح کرده بود. به‌گفته او، نیروی با مهارت کم است. حالا به همین ماجرا، تمایل نداشتن بخشی از نیروی کار برای فعالیت را هم باید اضافه کرد: «گاهی بخشی از جامعه ما ترجیح می‌دهند بیکار بمانند تا اینکه کارهای رده پایین‌تر را انجام دهند.»نیروی کار تغییر الگو داده، اگر تا پیش از این، پس از فارغ‌التحصیلی، افراد در رشته‌های مختلف، با درآمد پایین و بدون بیمه، برای ساعت‌های طولانی کار می‌کردند، حالا در نسل جدید، این نوع درآمدزایی دیگر در اولویت نیست. هر چند که به‌گفته جامعه‌شناسان و کارشناسان حوزه کارگری و اشتغال، این رفتار بیش از همه در خانواده‌های طبقه متوسط دیده می‌شود؛ خانواده‌ای که کم جمعیت است و توان تامین هزینه‌های اولیه فرزندان را دارد. در این خانواده‌ها اغلب پدر و مادر باهم درآمدزایی دارند و جوان، به واسطه فارغ‌التحصیلی در رشته مورد نظرش، تامین شدن از سوی خانواده‌ حتی در پایین‌ترین سطح، حاضر به‌کار با حقوق‌های 5و 6میلیون تومانی نیست.

 

غیرانتفاعی‌ها هیات‌علمی ندارند اما دانشجو می‌گیرند

روزنامه فرهیختگان: پرونده انتخاب‌رشته داوطلبان مقطع کارشناسی‌ارشد امسال بعد از یک‌بار تمدید، بالاخره چهارم مردادماه بسته شد تا هم وضعیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو مشخص شود و هم داوطلبان این دوره بدانند قرار است در کدام رشته و چه دانشگاهی به ادامه تحصیل بپردازند. در طرف دیگر ماجرا هم، برمبنای سیاستگذاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ها با توجه به زیرساخت‌هایشان به‌خصوص نسبت به جمعیت اعضای هیات‌علمی‌شان در هر گروه آزمایشی، مجوز پذیرش دانشجو می‌گیرند. به‌عبارت دقیق‌تر، هر دانشگاهی که از اعضای هیات‌علمی بیشتری برخوردار بوده و در حوزه زیرساختی مانند تجهیزات آزمایشگاهی موردنیاز دانشجویان فنی و بسترهای کارگاهی، وضعیت بهتری را داشته باشد، طبیعی است که به آنها ظرفیت بیشتری هم برای پذیرش دانشجو به‌ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی تعلق می‌گیرد. علی‌رغم اینکه این مهم یک قاعده کلی برای همه زیرنظام‌های آموزشی محسوب می‌شود، اما به نظر می‌رسد موسسات غیرانتفاعی چندان اهمیتی به آن نمی‌دهند و مشخص نیست براساس چه ضابطه‌ای اقدام به پذیرش دانشجو آن هم بدون تامین یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای این کار یعنی دارابودن هیات‌علمی کافی می‌کنند. بررسی ظرفیت پذیرش برخی از موسسات غیرانتفاعی در استان‌های مختلف و تطبیق آن با زیرساخت‌های موجود در این موسسات نشان می‌دهد وضعیت آموزش در این زیرنظام آموزشی چندان مطلوب نیست.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.