سهم ۵۰ درصدی مشارکت مردمی در رفع مشکلات نظام سلامت

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام کرد: سهم مشارکت مردمی در رفع مشکلات نظام سلامت بیش از سایر بخش‌ها و ۵۰ درصد است.

به گزارش شهروند آنلاین ؛ حسین ملک افضلی در اولین همایش کشوری «ارتباطات خطر و مشارکت اجتماعی» گفت: مراقبت‌های اولیه بهداشتی بر سه اصل دانش و تکنولوژی، هماهنگی و مشارکت اجتماعی مردم استوار است که سهم مشارکت مردمی ۵۰ درصد و سهم آن دو اصل دیگر هر کدام ۲۵ درصد است.

او افزود: برای ارائه بهتر خدمات بهداشتی باید به آخرین تکنولوژی‌های روز از جمله بیمارستان‌های مدرن مجهز شویم، ولی نباید فقط به بیمارستان سازی اهمیت دهیم. زیرا بدون توسعه مشارکت اجتماعی اهداف سلامت محقق نمی‌شود.

این پیشکسوت شبکه بهداشت کشور بیان کرد: توجه به محلات با رویکرد خانواده و در جهت توسعه انسانی می‌تواند بهره گیری از پتانسیل مردمی در توسعه مشارکت اجتماعی در عرصه سلامت را افزایش دهد.

او ادامه داد: گل سرسبد توسعه انسانی محلات سلامت است. اگر افراد در محلات سالم باشند دیگر ابعاد توسعه قابل تامین است. اگر سالم نباشند نه تنها به توسعه کمکی نمی‌کنند بلکه هزینه هم ایجاد می‌کنند.

سلامت حق قانونی مردم

دکتر ملک افضلی یادآور شد: تامین سلامت هم حق مردم است که در قانون اساسی به آن تصریح شده است و هم جزو اعتقادات ماست. ولی در مقابل هر حقی مسئولیتی وجود دارد که آن مسئولیت همین مشارکت همگانی است.

استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: وظیفه حکمرانان این است که زمینه مشارکت اجتماعی مردم را فراهم کنند. اگر مردم در فرآیند مدیریت سلامت دخالت داده شوند نسبت به آن احساس تعلق خاطر و مالکیت کرده آن وقت کار‌ها متناسب با نیاز مردم پیش خواهد رفت.

او خاطرنشان کرد: ما هنوز فلسفه و ضرورت مشارکت مردمی در نظام سلامت را خوب درک نکرده ایم. مردم باید در فرآیند مدیریت نظام سلامت از سیاستگذاری گرفته تا برنامه ریزی، ارائه خدمت و ارزشیابی حضور و دخالت داشته باشند.

ملک افضلی با بیان ضرورت تشکیل مجدد شورای راهبردی سلامت در شهرداری تهران، گفت: تهران ۳۵۳ محله دارد و باید با تربیت رابطان چند پیشه، خدمات سلامت در این محلات فعال شود.

او افزود: فرزندآوری که هم اکنون به درستی به عنوان اولویت اول وزارت بهداشت مطرح شده با عوامل اجتماعی موثر بر سلامت ارتباط دارد. رفع مشکلاتی مانند ازدواج جوانان در این مسیر نیاز به توسعه مشارکت‌های اجتماعی و مردمی دارد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.