تهدید القاعده در ارزیابی سیا چیست؟

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ارزیابی جدید خود اعلام کرد که شبکه القاعده در افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکایی در این کشور، تشکیلات خود را بازسازی نکرده است.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خبرگزاری جمهور افغانستان، این سازمان تاکید کرد که تنها تعداد انگشت شماری از اعضای قدیمی این شبکه به افغانستان آمده اند.

در ارزیابی سیا قید شده است که القاعده توانایی انجام حملات از افغانستان علیه آمریکا را ندارد و در عوض این شبکه برای اجرای توطئه های تروریستی احتمالی علیه غرب، در حال حاضر به مجموعه ای از وابستگان وفادار خود در خارج از منطقه تکیه خواهد کرد.

در همین حال، چند تحلیل گر ضد تروریسم گفتند که قضاوت سازمان های جاسوسی تصویری خوش بینانه از یک چشم انداز پیچیده و سریع تروریستی را نشان می دهد.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که خلاصه این ارزیابی در اختیار این روزنامه قرار گرفته که دیدگاه های اجماع سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده را نشان می دهد.

ادموند فیتون براون از مقام های ارشد سابق ضد تروریسم سازمان ملل گفت: ارزیابی بسیار دقیق است، اما همچنین مثبت ترین چشم‌انداز درمورد تصویر تهدیدی است که هنوز کاملا سیال است.

ارزیابی سیا پس از کشته شدن ایمن الظواهری سرکرده ارشد القاعده تهیه شده است.

هرچند که حمله پهپادها در کابل منجر به کشته شدن الظواهری شد و یک پیروزی برای رئیس جمهوری آمریکا به حساب آمد، اما یک سال پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، سوالاتی را در مورد حضور الظواهری در افغانستان در اذهان زنده کرد.

جمهوریخواهان آمریکایی گفته اند که خروج نیروهای آمریکا از کابل، افغانستان را به خطر انداخته است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود یادآور شد به رغم وعده طالبان برای جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به پناهگاه امن تروریست های بین المللی، یک مقام ارشد پنتاگون گفته است که القاعده می تواند در یک تا دو سال آینده در افغانستان دوباره احیا شود و به ایالات متحده حمله کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.