تشریح چرخه سلامت،بیمه ودارو در طرح دارویار

۲۷ داروی دیابت و قلبی و عروقی زیر چتر حمایتی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان گفت: دولت سیزدهم با توجه به فشارهای اقتصادی، اجتماعی و غیره، اجرای طرح دارویار که مهمترین اتفاق در حوزه دارو است را قبول کرد و در ابتدا ۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح به بیمه‌ها تخصیص داده شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، محمد مهدی ناصحی روز یکشنبه در یک نشست خبری افزود: ممکن است نگرانی در جامعه یا در ارائه‌دهندگان خدمت باشد که در این طرح چند ماه کارشناسی شده و کدام داروها تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

او افزود: تک تک داروها از لحاظ قیمتی محاسبه شدند، در حال حاضر ۳۶۶ قلم داروهای جدید، کم عارضه و مهم در حوزه دارویی تحت پوشش بیمه در طرح  دارویار قرار گرفتند.

او اظهار داشت: ۴ هزار میلیارد تومان برای ابتدای طرح دارویار بوده  که از این مبلغ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به سازمان بیمه سلامت، ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی و مابقی نیز سایر بیمه ها اختصاص یافتند و پزشکانی که طرف قرارداد با بیمه نیستند ۱۶ هزار نفر هستند که در سامانه نسخه نویسی در حال ثبت نام هستند.

ناصحی تاکید کرد: اعتبار بیمه ای  برای داروهای  او تی سی نیز در قالب طرح دارویار فعلا پرداخت می شود و بزودی اعتبار جداگانه  برای پوشش بیمه ای این داروها قرار می گیرد.

به گفته او، سازمان بیمه سلامت با توجه به تکالیف قانونی  و محدودیت منابعی که دارد،برنامه ریزی صحیحی  در جهت تامین سلامت مردم بویژه افراد کم برخوردار در سه دهک که به صورت رایگان بیمه شدند، بیمه عشایر، بیمه همگانی و غیره دارد.

او افزود:صندوق های عشایری، روستایی، کارکنان دولت و سایر اقشار شامل خانواده های شهدا، تحت پوشش بهزیستی، مددجویان کمیته امداد، اتباع خارجی و غیره در سازمان بیمه سلامت تشکیل شده سالانه با اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومان ارائه خدمت می کنیم و سازمان برنامه و بودجه اعتبارات بیمه سلامت را به موقع پرداخت می کند.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: پوشش همگانی در سه مقوله جمعیتی، خدمات حوزه سلامت و تامین مالی در مقابل هزینه های سلامت و کیفیت خدمات سلامت ارائه می شود،

در بحث پوشش جمعیتی از سال قبل در حاشیه شهرها و شهرهای کم برخوردار در کنار نهادهای حمایتی ۸۱۲هزار جمعیت رایگان بیمه کردیم و خود نیز  پیش قدم شده و این کار را انجام دادیم.

ناصحی تصریح کرد:  ۶ هزار میلیارد تومان سازمان برنامه و بودجه برای بیمه شدن  ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر تخصیص داده و صندوق بیمه همگانی بیشتر در بخش های دولتی کاربرد دارد. در بخش های سرپایی ۷۰ درصد و بستری ۹۰ درصد هزینه ها  توسط سازمان بیمه سلامت در مراکز دولتی پرداخت می شود.

به گفته او،طرح آزمایشی تحت پوشش خدمات درمانی بیمه  سلامت در سراوان در جهت دسترسی مردم به خدمات سرپایی در بخش خصوصی در حال اجراست و سراسری خواهد شد.

۲۷ قلم داروی دیابت و قلبی و عروقی زیر چتر حمایتی بیمه سلامت

او اضافه کرد: در فاز اول ۲۷ قلم داروی بیماری دیابت و قلبی و عروقی نیز توسط بیمه سلامت  پرداخت خواهد شد که به محض ابلاغ اجرایی می شود و اکنون هزینه های درمانی افراد  تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی  به صفر رسیده و وقتی به مراکز درمانی دولتی مراجعه می کند هزینه بستری آنها  رایگان و سرپایی نیز ۱۵ درصد کاهش یافته است.

او خاطرنشان کرد:در بخش خدمات  فیزیوتراپی و داروخانه ها  نیز  سقف ریالی را برداشتیم تا  مردم مشکلی نداشته باشند.

او یادآور شد: در طرح دارویار نیز قیمت تمام شده توسط سازمان غذا و دارو اعلام و مابه التفاوت ارز پرداخت شده نباید افزایش قیمت داشته باشیم در این صورت مردم موارد تخلف  را به شمار ۱۶۶۶ گزارش دهند  یا به بیمه سلامت استان‌ها اطلاع دهند.

ناصحی گفت: در خصوص داروهای او تی سی  نیز افزایش قیمت دارو وجود ندارد و بیمه سلامت پوشش می دهد، در واقع  داروهایی که  تحت پوشش قرار دادیم ۵۰ درصد بازار دارویی را تشکیل می دهند.

او ادامه داد: طرح ساماندهی دارو در قالب نسخه الکترونیک قابلیت اجرایی دارد، ساماندهی ارز دولتی، صورت گرفته، برنامه های وزارت بهداشت برای کامل کردن پرونده الکترونیک و پزشک خانواده در سال‌جاری نیز اجرایی می شود.

او اظهار داشت: پرداخت های بیمه سلامت به موقع و به روز است تا پایان خرداد هزینه های  مراکز درمانی پرداخت شده  و بدهی‌های  نسخه الکترونیک و داروخانه ها نیز  تا پایان تیرماه تسویه شده است.

ناصحی تاکید کرد: بدهی های  مراکز درمانی و داروخانه در بیمه سلامت به روز شده، در مراکز دولتی و خصوصی نیز هزینه ها پرداخت شده است.

او گفت: باید  ارائه خدمات به داروهای  او تی سی  و خدمات توانبخشی بیشتر شود و  توسعه بدهیم.

او افزود:خدمات خوبی را به بیمارانی که هزینه های کمرشکن دارند،ارائه می دهیم. برای بیماران دیابت و فشار خون نیز خدمات حمایتی در قالب پوشش های بیمه ای دیده شده و در نظام ارجاع توسعه می دهیم.

به گفته ناصحی، کل بودجه طرح دارویار ۷۳ هزار میلیارد تومان بوده که یک میلیارد دلارداده شده و مابقی بودجه براساس عملکرد به بیمه‌ها اختصاص داده می‌شود و بر اساس قانون اجازه نداریم از این اعتبار برای تامین داروهای سایر بیماران خاص استفاده کنیم.

او افزود: در مورد صندوق بیمه بیماران صعب العلاج نیز بر اساس قانون برای تایید به شورای نگهبان رفته و در هیات دولت باید تصویب شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به تفاهم نامه در مورد اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری ادامه داد: ۵ هزار میلیارد تومان بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که سازمان بیمه آمادگی اجرای این طرح را دارد.

ناصحی در مورد پوشش بیمه ای هزینه های ناباروی گفت: سازمان بیمه سلامت هزینه های ناباروری را در بخش دولتی ۹۰ درصد و خصوصی نیز ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی را پرداخت می کند و سعی می کنیم  ۷۰ درصد هزینه‌های بخش خصوصی پرداخت شود که هنوز این موضوع محقق نشده است.

او تصریح کرد: کل بودجه ما برای درمان ناباروری ۷۵۰ میلیارد تومان است که از ابتدای سال تاکنون ۱۷۷ میلیارد تومان در بخش ناباروری بیمه سلامت هزینه شده است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.