قصه‌های تکان‌دهنده از بدهکاری‌های فوتبال ایران

ماجراهایی باورنکردنی از چکی که به سرقت رفت، طلب آژانس‌‌های هواپیمایی و هتل‌ها، حذف قریب‌الوقوع استقلال از آسیا و ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی

بدهی باشگاه‌های فوتبال در سال‌های اخیر به دغدغه اصلی فدراسیون تبدیل شده، اما کمیته‌های مختلف با قرار دادن قوانین سخت‌گیرانه همچنان نتوانستند باعث پاک شدن این بدهی‌ها شوند. روز گذشته در شرایطی که خبر محرومیت سنگین برای ‌هافبک تازه‌وارد استقلال به گوش می‌رسید، رئیس کمیته تعیین وضع فدراسیون فوتبال با ترتیب دادن یک نشست خبری به برخی اتفاقات عجیب پیرامون وضع مالی تیم‌های لیگ‌برتری در سال‌های اخیر اشاره کرد.

از چک سرقتی تا دردسر قراردادهای سفیدامضا

یکی از موارد عجیبی که جمشید نورشرق در کنفرانس دیروز خود به آن اشاره کرد، داشتن دو قرارداد بین باشگاه‌ها با بازیکنان و مربیان است که مبالغ متفاوتی دارند! او دراین‌باره می‌گوید: «از نظر ما قراردادی که در سازمان لیگ ثبت شده، معتبر است و دوستانی که براساس اعتماد سفید امضا می‌کردند، مشکل‌ساز شدند.» این مسئول فدراسیون فوتبال به یک چک سرقتی اشاره کرده که یک بازیکن طرف قرارداد با باشگاه ملوان مدعی آن شده و گفته خودش پولی از باشگاه نگرفته است!

رئیس کمیته تعیین وضع که حسابی از دست باشگاه‌های بدهکار شاکی بود، در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید: «متاسفانه ما باشگاه‌هایی داریم که تقریبا همه اعضای کادرفنی و بازیکنان شکایت کرده‌اند. باشگاه‌هایی هستند که به هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی و… بدهکارند. البته ما صلاحیت رسیدگی به این پرونده‌ها را نداریم، اما این خیلی بد است. با این شرایط چه اصراری هست لیگ برتر با 16 تیم برگزار شود؟ باید طرز تفکر عوض شود و با شفافیت مالی جلو برویم. مدیران ما قراردادهایی می‌بندند که دغدغه اجرایی‌کردنش را ندارند، چون می‌گویند ‌سال بعد نیستند و مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد.»

حذف استقلال از آسیا، جدی‌تر از همیشه!

رئیس فدراسیون فوتبال چند وقتی است از خطر جدی برای حذف یکی از دو تیم مطرح پایتخت از آسیا خبر داده، اما دیروز بالاخره نام استقلال را فاش کرد. علاوه بر اظهارات مهدی تاج، رئیس کمیته تعیین وضع هم از وضع نامساعد استقلال در پرونده‌های مالی خبر داده و از خطر جدی برای این تیم در جهت کنار گذاشته شدن از لیگ قهرمانان آسیا پرده برداشته است. «استقلال تهران بیشتر از 20 پرونده در کمیته وضع دارد»، این خبری است که دیروز نورشرق اعلام کرده و گفته به همین خاطر کارت بازی 50‌درصد از بازیکنان جدید این تیم صادر نشده است!

رئیس کمیته تعیین وضع تا قبل از هفته سوم لیگ برتر یعنی حدود 15 روز دیگر به آبی‌های پایتخت فرصت داده تا پرونده‌های باز خود را ببندند، اتفاقی که بعید به نظر می‌رسد. درواقع اگر از همین امروز مسئولان استقلال روزانه با یکی از طلبکاران خود هم به توافق برسند، بازهم تا 15 روز دیگر نمی‌توانند تمام پرونده‌های باز خود را مختومه کنند؛ اگرچه با مشکلات مالی زیادی هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند. فدراسیون تهدید کرده در صورتی که تا قبل از هفته سوم پرونده‌های استقلال با رضایت شاکیان همراه نشود، مجوز حرفه‌ای برای این تیم در فصل پیش‌رو صادر نمی‌شود و همین موضوع باعث حذف استقلال از آسیا خواهد شد؛ اتفاقی که دو سال قبل برای نفت تهران رخ داد و این باشگاه به خاطر بدهی‌های خود نتوانست آسیایی شود. نورشرق اعلام کرده پاک‌شدن حساب‌های یک باشگاه شرط اصلی AFC برای ورود یک تیم به لیگ قهرمانان آسیا به حساب می‌آید. جالب است بدانید فقط طلب امیر قلعه‌نویی از استقلال مبلغ 810‌میلیون تومان است!

از سوی دیگر رئیس کمیته تعیین وضع به استقلالی‌ها انتقاد کرده که چطور با این همه بدهی بازهم بازیکن و مربی خارجی جذب می‌کنند: «چه دلیلی دارد باشگاه استقلال با انبوهی از بدهی‌ها بازیکن خارجی یا مربی خارجی جذب کند؟ آن هم با نرخ ارز متلاطم موجود!

قوانین جدید برای جذب خارجی‌ها

طبق اعلام نورشرق، فدراسیون فوتبال برای جلوگیری از افزایش بدهی‌های ارزی و سنگین باشگاه‌ها، قوانین جدیدی را برای جذب بازیکنان و مربیان خارجی در لیگ برتر وضع کرده است: «براساس آیین‌نامه، باشگاهی که می‌خواهد بازیکن یا مربی خارجی بگیرد، باید دو شرط مهم را رعایت کند؛ یکی این‌که گواهی تسویه‌حساب کامل با طلبکاران را از کمیته تعیین وضع دریافت کند و دیگری باید مستنداتی ارایه کند که توانایی پرداخت تعهد مالی به بازیکن یا مربی خارجی را دارد! در غیراین‌صورت باشگاه‌ها نمی‌توانند بازیکن یا مربی خارجی جذب کنند.» گویا قرار است از نیم‌فصل لیگ نوزدهم این قانون جدید اجرایی شود؛ اتفاقی که احتمالا ورود خارجی‌ها به فوتبال ایران را نسبت به قبل محدودتر خواهدکرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.