زشتی‌های لیگ فوتبال، همه را نگران کرد!

گزارش «شهروند» از حواشی عجیب و قابل تأمل مسابقات هفته اول لیگ برتر

در هفته آغازین لیگ برتر فوتبال شاهد اتفاقاتی در 8 مسابقه برگزارشده بودیم که می‌تواند سرآغاز موضوعاتی جنجالی‌ در طول تورنمنت باشد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، اگرچه چند روز مانده به شروع مسابقات لیگ برتر بیست‌ودوم مدیران فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اقدام به برگزاری جلساتی در حوزه‌های مختلف با مدیران باشگاه‌ها کردند، اما این مساله هم از تنش‌ها و حواشی و البته مشکلات بازی‌ها کم نکرده است.

مدیران سازمان لیگ امیدوار بودند اگر جلسات هم‌اندیشی با مدیران فرهنگی، رسانه‌ای، اجرایی و … باشگاه‌ها برگزار کنند، آنها می‌توانند حواشی موجود را کاهش دهند، اما هنوز مصائب زیادی وجود دارد که همه ارکان فوتبال برای کاستن از آنها باید تلاش خود را به کار بگیرند.

با گذشت تنها یک هفته از لیگ برتر شاهد اتفاقاتی بودیم که برای هر بیننده‌ای آزاردهنده است. اگرچه حواشی فوتبال جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما مخاطبان را از اصل فوتبال دور می‌کند و این چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

در این گزارش سعی کرده‌ایم به بعضی از بزرگ‌ترین مشکلات هفته نخست لیگ برتر اشاره کنیم؛ مسائلی که باید برای رفع آنها همه ارکان فوتبال تلاش خود را به کار بگیرند و به نتیجه‌ای خوب برسند.

فوتبال بی‌تماشاگر، همه را آزار داد

در روزهایی که همه کشورهای دنیا شرایط مناسبی برای حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند، مسئولان فدراسیون فوتبال دو روز قبل از شروع لیگ با یک بیانیه کوتاه و به بهانه اختلال در سامانه بلیت‌فروشی، بازی‌ها را بدون تماشاگر اعلام کردند! اگرچه بعدا مشخص شد بدون تماشاگر شدن بازی‌های لیگ برتر به دلیل هشدار فیفا برای ورود زنان به ورزشگاه‌هاست و تا زمانی که این معضل در ایران حل نشود،‌ بعید است اجازه ورود تماشاگران به لیگ برتر صادر شود؛ چراکه ممکن است تبعات سنگینی مثل تعلیق فوتبال در آستانه جام جهانی برای ایران به ارمغان بیاورد!

هرچند که مسئولان فدراسیون طی یکی، دو روز گذشته جلساتی با ارگان‌های مختلف درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها برگزار کردند، اما همچنان اتفاق خاصی رخ نداده و با شرایط کنونی احتمالا شاهد برگزاری بازی‌ها در هفته‌های آینده نیز بدون حضور تماشاگران باشیم.

بدون شک نبود تماشاگر در مسابقات از جذابیت آنها کم می‌کند. به گفته بسیاری از اهالی فوتبال، این رشته ورزشی بدون تماشاگر روح خود را از دست می‌دهد و موجب آزار طرفداران خواهد شد.

برنامه مسابقات مثل قیمت دلار!

اگرچه سازمان لیگ فوتبال مدتی قبل برنامه کامل 5 هفته اول لیگ برتر را اعلام کرد، اما همچون سال‌های گذشته خبری از اجرای دقیق این برنامه در همین هفته اول هم نبود! تغییرات مداوم ساعت و ورزشگاه محل برگزاری مسابقات لیگ برتر موضوعی است که نمی‌شود به سادگی از کنارش عبور کرد و البته که این امر باعث سردرگمی همه خواهد شد.

در هفته اول لیگ برتر ساعت برگزاری سه مسابقه استقلال- سپاهان، ذوب آهن – پرسپولیس  و نساجی – مس رفسنجان برخلاف اعلام قبلی تغییر کرد، یعنی تقریبا نیمی از مسابقات هفته اول ساعتش تغییر کرده است.

از این هم بدتر تغییر ورزشگاه محل برگزاری مسابقه است. به‌طوری که بسیاری از خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌های گروهی حتی نمی‌دانستند باید برای پوشش خبری مسابقه پیکان و ملوان به ورزشگاه انقلاب کرج بروند یا ورزشگاه پاس قوامین تهران! تغییر برنامه مسابقات در هفته اول دست کمی از قیمت دلار در ایران نداشت!

باز هم برق رفت!

قطعی برق در ورزشگاه‌های ایران امری عادی و طبیعی است و با وجود اینکه بارها مسئولان از چاره‌اندیشی درست در این‌باره خبر داده‌اند، اما همچنان شاهد خاموشی در مسابقات فوتبال هستیم. این‌بار قرعه برای خاموشی به مسجدسلیمان افتاد که البته جنجالی بزرگ هم ایجاد کرد.

در بازی نفت مسجدسلیمان و مس کرمان، گل سوم تیم میزبان درست در لحظه‌ای به ثمر رسید که به دلیل قطع یک فاز برق ورزشگاه شهید بهنام محمدی مسجدسلیمان و خاموشی یکی از پایه‌های نورافکن ورزشگاه، بخشی از زمین مسابقه تا حدی تاریک شده بود!

مسئولان مس اعتقاد داشتند خاموش شدن نیمی از پروژکتورها باعث شده تا دروازه‌بان این تیم دید کافی نداشته باشد و نتواند جهت ضربه از راه دور بازیکن نفت را تشخیص بدهد. این مساله جنجالی بزرگ به وجود آورد.

جالب اینکه به دلیل قطعی برق، نشست خبری سرمربیان نیز در پایان مسابقه برگزار نشد!

تقابل جدی سرخابی‌ها با صداوسیما!

یک روز قبل از شروع مسابقات لیگ بود که استقلال و پرسپولیس با ارسال نامه‌ای مشترک به صداوسیما به دلیل پرداخت‌نشدن حق پخش تلویزیونی خواهان تصویربرداری نکردن دوربین برنامه‌های تولیدی این سازمان در مسابقات شدند. این مساله در بازی استقلال و سپاهان جنجالی بزرگ درست کرد. جدا از صحبت‌هایی که مجریان صداوسیما در خلال این بازی انجام دادند، دوربین پخش زنده بازی نیز طوری در ورزشگاه قرار داده شد که تبلیغات محیطی روبه‌رو به طور کامل دیده نشود!

در بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس نیز درخواست مدیر رسانه‌ای پرسپولیس برای حضور نداشتن دوربین‌های تلویزیونی در نشست خبری تنش ایجاد کرد. در نهایت وقتی تصویربرداران به بیرون نرفتند، نشست خبری مربی پرسپولیس لغو شد!

بدون شک این موضوع هم یکی از مسائلی است که موجب آزار طرفداران فوتبال شده و باید چاره‌ای برایش در هفته‌های آینده پیدا کرد.

معضل میزبانی در زمین ثالث!

اینکه در لیگ برتر به عنوان بالاترین سطح فوتبال حرفه‌ای ایران هنوز تیم‌هایی باشند که در شهر ثالث از حریفان خود میزبانی کنند، در نوع خود جزو عجایب است. نساجی مازندران که در تمام روزهای لیگ گذشته به دلیل آماده نبودن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر نتوانست در شهر خودش میزبان باشد، امسال هم شروع لیگ را در شهر دیگری سپری کرد. آنها در اولین بازی در ورزشگاه نقش جهان اصفهان از مس رفسنجان میزبانی کردند و هنوز هم مشخص نیست ورزشگاه اصلی‌شان چه زمانی آماده خواهد شد.

حتی بحث‌هایی درباره میزبانی پیکان تهران در استان البرز و شهر کرج وجود داشت که البته این موضوع منتفی شد و پیکان در ورزشگاه پاس تهران از ملوان پذیرایی کرد. البته این پایان ماجرا نیست. هنوز ورزشگاه‌های تختی انزلی، یادگار امام (ره)‌ تبریز و برخی ورزشگاه‌های دیگر تایید نشده‌اند و احتمالا رویه بازی در زمین ثالث ادامه‌دار باشد؛ مساله‌ای که اصلا برای فوتبال ایران پسندیده نخواهد بود.

یک «آزادی» را برای ما نگه دارید!

ورزشگاه آزادی یکی از خاطره‌انگیزترین ورزشگاه‌های فوتبال کشور است و آن را ورزشگاه ملی می‌دانیم که همواره بهترین و باکیفیت‌ترین زمین چمن را در کشور داشته، اما در شروع لیگ برتر بیست‌ودوم تصاویر مأیوس‌‌کننده‌ای از چمن ورزشگاه مشاهده شد که آن کیفیت مطلوب همیشگی را نداشت، در حالی‌ که حدود دو ماه هیچ مسابقه‌ فوتبالی هم در ورزشگاه آزادی برگزار نشده بود.

به نظر می‌رسد اختلاف نظرهایی که بر سر مدیریت این مجموعه ملی به وجود آمده باعث شده از چمن ورزشگاه خیلی مراقبت نشود. ضمن اینکه فراموش نکنیم بحث‌هایی در مورد ایمن نبودن سکوهای ورزشگاه هم در هفته‌های اخیر مطرح شده بود.

همچنان داوران مقصرند!

در هفته نخست، طبق پیش‌بینی‌ها داوران با چالش‌های بزرگی مواجه شدند. این اتفاق از بازی با استقلال و سپاهان در تهران تا مسابقه نساجی و مس رفسنجان در اصفهان دیده شد. استقلال به دلیل اعلام نشدن یک پنالتی‌ به سود خودش اعلام کرد که از بیژن حیدری برای این پنالتی شکایت خواهد کرد. ساپینتو، سرمربی پرتغالی استقلال هم به این مساله اشاره کرد، در حالی که قطعا او بهتر از ما می‌داند در فوتبال اروپا مربیان با کمترین انتقاد از داور مسابقه با جرایم مالی سنگین روبه‌رو می‌شوند.

ضمن اینکه باشگاه استقلال ساپینتو را برای استفاده از دانش فنی‌‌اش جذب کرده، نه اعتراض به داور که این کار را مربیان ایرانی بهتر هم انجام می‌دهند؛ برای نمونه  محمد ربیعی، سرمربی مس رفسنجان به شدت به داور معترض شد و حتی از کمیته داوران خواست که حاج ملک را برای قضاوت بازی‌های مس رفسنجان انتخاب نکنند! درخواست این مربی محجوب هم کاملا غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسد؛ هرچند ربیعی تلاش زیادی کرد که انگ و اتهامی به داور و تیم نساجی نزند. جواد نکونام دیگر مربی ناکام این هفته بود که نتوانست به خواسته‌اش که برد در خانه است، برسد به همین دلیل بعد از مسابقه با نفت آبادان از زمین و زمان گلایه کرد؛ از شیوه بازی حریف گرفته تا صحبت علیه داور! کاش کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از همین هفته نخست مقابل حرف‌های غیر فنی و غیر حرفه‌ای برخی مربیان در نشست‌های خبری موضع‌گیری سختی انجام بدهد.

ذوب‌آهن اصفهان نیز بعد از دیدار با پرسپولیس اعتراض رسمی خود را به داوری مسابقه اعلام کرد. ذوبی‌ها اعتقاد داشتند اخراج بازیکن‌شان درست نبوده و البته یک پنالتی به سود آنها اعلام نشده است.

روی این زشتی‌ها خاک بریزید

بی‌شک این زشتی‌ها مساله‌ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آنها عبور کرد. فوتبال ایران به عنوان یکی از قدرتمندترین‌ها در سطح قاره آسیا حق دارد مسابقات خود را در بهترین شرایط از همه نظرها برگزار کند. اگرچه در هفته نخست لیگ برتر اتفاقات خوبی نیز رخ داد که قابل تقدیر است، اما این امید وجود دارد که در هفته‌های آینده شاهد رخ دادن مسائلی که در بالا به آنها اشاره شد، نباشیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.