امنیت و ثبات خریدنی نیست

ظریف: ایران هیچ قصدی برای ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ندارد

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد که ایران هیچ قصدی برای ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ندارد

شهروند آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در سخنرانی خود در نشست مجازی سازمان ملل درباره امنیت خلیج فارس گفت که ایران هیچ قصدی برای ایجاد مسابقه تسلیحاتی در منطقه ندارد. وی با اشاره به فروش گسترده تسلیحات توسط آمریکا به منطقه گفت که از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ یک چهارم از فروش تسلیحات جهان به کشور‌های منطقه بوده است

این نشست به ابتکار روسیه که رئیس دوره‌ای شورای امنیت است و در سطح وزیران خارجه روز سه‌شنبه برگزار شد و محمد جواد ظریف هم به عنوان یکی از کشورهای عضو حاشیه خلیج فارس سخنرانی کرد.

ظریف به ابتکار صلح هرمز که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد توسط رئیس جمهوری ایران مطرح شد، اشاره کرد و ایالات متحده را بزرگترین ارسال کننده سلاح نظامی به منطقه دانست.

وزیر امور خارجه ایران ابتکار صلح هرمز (امید) را به معنای اطمینان یافتن هر کشور در منطقه از صلح، ثبات و رفاه در همسایگی ما است، ادامه داد: “امید” بر اساس تعهد همه دولت‌ها برای ارتقای درک متقابل، روابط مسالمت‌آمیز و دوستانه و همکاری همه کشورها و مردم در منطقه خلیج فارس بنا شده است.

ظریف تاکید کرد: این ابتکار متکی به مسئولیت هر کشور در منطقه برای تضمین صلح، ثبات و رفاه همسایگان و انتفاع همگان از آن است. تجویزهای غلطی چون خرید امنیت از دیگران، بدست آوردن امنیت در ازای ناامنی همسایگان و کسب هژمونی منطقه‌ای مسبب عواقب ناگواری شده است.

وی ادامه داد: حضور غیر مشروع آمریکا با  هفت هزار و 600 مایل فاصله  از سواحلش جز ترور بزدلانه شهید سپهبد قاسم سلیمانی، دشمن شماره بک داعش توسط رئیس جمهور آمریکادستاوری نداشته است.

وزیر امور خارجه در ادامه افزود:  شاید کسی بتواند با پول، پیچیده‌ترین تسلیحات را بخرد اما حقیقت این است که امنیت و ثبات خریدنی نیست.

ظریف اضافه کرد: ما نیاز به همکاری جمعی توسط کشورهای منطقه برای ایجاد گفت‌وگوی فراگیر و ایجاد امنیت شبکه‌ای در منطقه داریم. در غیر این صورت برای نسل‌ها درگیر هرج و مرج خواهیم بود.

وی تاکید کرد: ما به تغییر پارادیم بنیادین در منطقه خود بر اساس بازتنظیم آگاهانه و شناسائی ضرورت ایجاد امنیت و ترتیبات همکاری منطقه‌ای نیاز داریم. ما به یک منطقه قوی نیاز داریم که توهمات هژمونیک به وسیله یک قدرت- منطقه ای یا جهانی- را بزداید.  یک منطقه قوی نیازمند ثبات سیاسی و سرزمینی رشد یافته در منطقه دارد.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: یک منطقه قوی که در آن تمام همسایگان خویشتنداری راهبردی را تمرین کنند.  ما نگرانی‌ها و گلایه‌های خود را داریم. ایرانیان هرگز ۸ سال جنگ تحمیلی را که در آن متجاوز به طور کامل توسط همسایگان حمایت مالی می‌شد را فراموش نمی‌کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: معتقدیم که یک رهیافت جدید منطقه‌ای بایستی نتیجه تعاملات جمعی ما باشد. رئیس جمهور ی روحانی ایده‌های اولیه‌مان را با تمام رهبران کشورهای ساحلی خلیج فارس به اشتراک گذاشت و آنها را دعوت کرد که این ایده‌ها را غنی کنند و در اجرای آنها مشارکت داشته باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.