جزئیات تیم 5 هزار نفره واکنش سریع

رییس جمعیت هلال احمر خبر داد

«هلال‌احمر ماه‌های پرحادثه‌ای را پشت‌سر می‌گذارد.» صحبت‌های دکتر کولیوند در نشست خبری و جمع خبرنگاران با این مقدمه آغاز شد. رئیس جمعیت هلال‌احمر از زلزله‌ها، سیلاب در 24 استان کشور، پوشش امدادی ایام نوروز، حادثه متروپل، واژگونی قطار یزد، عملیات حج و … صحبت‌کرد که از ابتدای سال تاکنون امدادگران، پرسنل و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر را به خود مشغول کرده و البته در روزهای آینده اجرای طرح‌های دیگری از جمله پوشش امدادی اربعین و همچنین نذر آب آغاز می‌شود. کولیوند گفت: «در سیل اخیر ٢۶ استان گرفتار شدند. وقتی به این وقایع و حوادث نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شبکه‌های معاند یک یا دو بار به سیل سایر کشور‌ها توجه می‌کنند، اما تا جایی که امکان دارد درباره حوادث ما قلم می‌زنند و سیاه‌نمایی می‌کنند. همین وظیفه خبرنگاران را برای مقابله با آنها سنگین‌تر می‌کند.»

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ به‌کارگیری و تربیت نیروی کار ماهر، اولین موضوعی بود که دکتر کولیوند به آن اشاره کرد و با یادآوری خدمات‌رسانی امدادگران در سیل اخیر، از توانایی‌های تیم‌های امدادی و عملیاتی گفت که درنهایت منجر به نجات جان مردم متاثر از سیل یا کمک به پیشبرد هرچه بهتر عملیات می‌شد.

کولیوند گفت: «در سیل امامزاده داوود که حوالی دو صبح اتفاق افتاده بود، حوالی عصر همان روز آقای ۴٠ ساله‌ای را زنده پیدا کردیم که در گل‌ولای درختی مانده بود. او به بیمارستان رسانده شد. یا زمانی که ساعت دو بعدازظهر گفته شد در فیروزکوه سیل آمده است، دسترسی جاده و نیروی انسانی قطع بود و حتی در دو محل اصلا دسترسی امکان‌پذیر نبود. به ما گفته شد دو مجروح از زیر آوار درآورده شده که امکان انتقال نیست. با بالگرد رفتیم و عملیات بسیار سختی بود که امکان فرود وجود نداشت، امدادگران راپل کردند و دو مصدوم را به داخل بالگرد انتقال دادند. این افراد خونریزی شدید، شکستگی لگن و… داشتند که به مراکز درمانی منتقل شدند.»

سختی‌های امدادرسانی به سیل‌زدگان به همین‌جا ختم نمی‌شد. رئیس جمعیت اشاره کرد: «برخی افراد به دلیل انباشت گل‌ولای نمی‌توانستند از خانه بیرون بیایند که بعدا کمک شد و آنها رهاسازی شدند. در ادامه با کمک راه‌آهن نیرو و لوازم امدادی به محل آمد، مسیر بازگشایی و حجم زیادی از وسیله، بیل، کامیون و لودر به سمت منطقه ارسال شد. در ٢۶ استان همین برنامه و مشکلات را داشتیم که حادثه‌دیدگان را به محل امن منتقل کردیم. بین این افراد مادران باردار، جانبازان و… هم بودند، برخی نیز بیماری‌های مزمن داشتند. در پیک کرونا هم بودیم و باید نکات بهداشتی خاصی را در نظر می‌گرفتیم.»

900 آمبولانس به هلال‌احمر اضافه می‌شود

در اختیار داشتن تجهیزات به‌روز و امکانات مناسب، قدرت تیم‌های عملیاتی را چند برابر می‌کند و امکان خدمات‌رسانی و پاسخگویی به‌موقع در حوادث را برای هلال‌احمر، بیش از پیش میسر. به همین علت تقویت تجهیزات حفاظت فردی و امدادی هلال‌احمر در حال به‌روز شدن است و طبق اعلام دکتر کولیوند، تشکیل تیم 5هزار نفره واکنش سریع در دستور کار هلال‌احمر قرار گرفته.

رئیس جمعیت در اینباره گفت: «در دستور کار داریم که 5هزار نفر را در نیروهای واکنش سریع داشته باشیم. از سوی دیگر از سال ٩٢ به بعد تجهیزات را به‌روز نکردیم که مناقصه گذاشتیم ٩٠٠ دستگاه آمبولانس به ناوگان اضافه کنیم. از همه مهم‌تر تجهیزات امدادی و حفاظت فردی است که در حال تقویت آن هستیم.»

او از شارژ انبارهای امدادی در هفته‌های پایانی سال1400 گفت و تاثیر این اقدام در پاسخگویی به حوادث نوروز. کولیوند گفت: «اگر این کمک نبود احتمال داشت این روزها با مشکل مواجه شویم. همین کمک‌ها باعث شد نمایندگان مجلس که حدود ٢۶٠ نفر بودند از خدمات جمعیت هلال‌احمر تقدیر و تشکر کنند. امیدواریم از این ظرفیت استفاده کنیم و نسبت به پیشرفت و تقویت از آن بهره بگیریم. در حال افزایش پایگاه‌ها هستیم و خانه‌های هلال را هم که از محورهای برنامه ما است، در دستور کار داریم.»

تهیه سند بنیادین دیجیتال و استفاده از فناوری‌های نوین در هلال‌احمر از دیگر اقدامات پیش‌روی این جمعیت است که کولیوند به آن اشاره کرد.

 

حضور در عرصه‌های بین‌المللی

کارنامه کاری هلال‌احمر در ماه‌های گذشته در عرصه‌های بین‌المللی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. حضور در اجلاس منطقه‌ای منا، امضای تفاهم‌نامه همکاری با 12 کشور و گسترش همکاری‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه در عرصه‌های جهانی از جمله اقدامات هلال‌احمر در این عرصه بود. هلال‌احمر ایران در نشست اساسنامه‌ای ژنو، دریافت‌کننده مدال هانری داویسون بود؛ ارزشمندترین نشان بشردوستانه که از طرف فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ به کشورهای فعال در این عرصه اهدا می‌شود. این مدال از بین 192 جمعیت ملی عضو فدراسیون، نصیب هلال‌احمر ایران شد.

کولیوند همچنین اضافه کرد: «در مراسم حج امسال برای اولین بار بود که رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران با رئیس جمعیت هلال‌احمر عربستان دیدار داشت. هلال‌احمر ایران با وجود برگزاری هر ساله مراسم حج، هیچ گاه با رئیس هلال‌احمر عربستان دیدار نداشته و امکانات خوبی در اختیار ما گذاشته شد. این باعث شد که زائران ما بتوانند از خدمات رفاهی عربستان بهره گیرند و سلامت‌شان حفظ شوند. تدابیر خوبی هم برای جلوگیری از کرونا انجام شد و توانستیم با وجود مشکلات بسیاری که سلامت مردم و زائران را تهدید می‌کرد، این مسأله را به‌خوبی مدیریت کنیم.»

هلال‌احمر خود را برای اعزام کاروان‌های سلامت و تیم‌های امدادی برای پوشش امدادی و بهداشتی مراسم اربعین آماده می‌کند. امدادونجات در داخل کشور و به‌خصوص محورهای مواصلاتی، از اقدامات هلال در داخل ایران است و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران در خاک عراق، ماموریت هلال‌احمر در خارج از مرزها.

کولیوند در اینباره گفت: «ما تجارب گذشته را احصا و آسیب‌شناسی کردیم. در برخی نقاط در نقطه صفر مرزی هیچ امکاناتی وجود نداشت که بعد از شلمچه پایگاه بهداشت و درمان گذاشتیم و از موکب‌های بزرگ خواستیم در آنجا حضور داشته باشند تا امسال از بحث گرمازدگی، بیماری‌های واگیردار و حتی وبا جلوگیری کنیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: «سعی کردیم پایگاه نیز داشته باشیم و در نجف درمانگاه خود را در سه سطح یک، دو و سه تعریف کردیم. بیمارستان‌های سیار و ثابت هم داریم و درمانگاه‌های ساده‌تر نیز ارائه خدمت می‌کنند. در مسیر نجف تا کربلا سعی کردیم یک مقر سلامت و پزشکی داشته باشیم و یک بیمارستان را برای قرنطینه، گرمازدگی و مباحث دندان‌پزشکی داریم که از آن استفاده کنیم. شهرهای کاظمین، سامرا و… را نیز پوشش خواهیم داد. چهار بالگرد را در مرزها مستقر می‌کنیم و دو هواپیما با عنوان بیمارستان هوایی آماده کرده‌ایم که در صورت نیاز از آن استفاده کنیم.»

آموزش عمومی و همگانی و همچنین آموزش‌های تخصصی، از دیگر برنامه‌هایی بود که دکتر کولیوند از آن یاد کرد تا با انجام آن، مراسم اربعین با کمترین حوادث و مشکلات برگزار شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.