90 روز گرم بدون خاموشی/ داغ خودروی داغون/ بله! ما مافیا هستیم!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي احتمال شوک منفي به قيمت سکه و ارز ، انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به برخی از استان‌هایی که با بحران کم آبی مواجه هستند ، اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی ، علت توقف خاموشی‌ها بعد از 2سال و نحوه مدیریت ، اظهارات تکان‌دهنده فرمانده پلیس راهور فراجا درباره پیوست‌هایی که منجر به بروز سوانح مرگبار رانندگی می‌شود ، مسئله مکمل‌های غذایی و دارویی ، حمله به سلمان رشدی و ضرورت جرم انگاری جهانی توهین به مقدسات ادیان الهی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز برتری تيم ملي واليبال زنان ايران در ديدار نيمه‌نهايي بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي احتمال شوک منفي به قيمت سکه و ارز ، انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به برخی از استان‌هایی که با بحران کم آبی مواجه هستند ، اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی ، علت توقف خاموشی‌ها بعد از 2سال و نحوه مدیریت ، اظهارات تکان‌دهنده فرمانده پلیس راهور فراجا درباره پیوست‌هایی که منجر به بروز سوانح مرگبار رانندگی می‌شود ، مسئله مکمل‌های غذایی و دارویی ، حمله به سلمان رشدی و ضرورت جرم انگاری جهانی توهین به مقدسات ادیان الهی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

هنوز شوک برجام نیامده قیمت ارز فرو ریخت

روزنامه آرمان امروز:برخي کارشناسان معتقدند درصورت احياي برجام احتمال شوک منفي به قيمت سکه و ارز زياد است آرمان امروز- همزمان با کاهش اين روزهاي قيمت دلار در بازار يادآوري يک خاطره اقتصادي از زمان پايان جنگ و کاهش شديد قيمت دلار مي تواند مورد توجه باشد. شايد که اين بار نيز با زمزمه هايي که از به نتيجه رسيدن توافق مي‌شود باز هم اين خاطره تکرار شود. هرچند که شرايط اقتصادي امروز کاملاً متفاوت از وضعيت اقتصادي در سال 67 است اما شايد بتوان نشانه اي از آن اتفاق تاريخي را امروز نيز تجربه کرد.وقتي اخبار ساعت 2 بعدازظهر چهارشنبه 29 تير 67، خبر مهم پذيرش قطع‌نامه 598 شوراي امنيت سازمان ملل را از جانب ايران اعلام کرد، خيلي‌ها شوکه شدند؛ از همه بيش‌تر آناني که از بالا رفتن نرخ ارز هر روز سودهاي نجومي به جيب مي‌زدند و به نفع‌شان بود که جنگ هرگز تمام نشود، اما ناگهان با اعلام اين خبر و سقوط نرخ دلار بخش اعظمي از سرمايه‌ بادآورده‌شان را باد برد و خيلي‌هاشان روانه بيمارستان شدند، از آن ميان حتي شماري جان به جان‌آفرين تسليم کردند و رهسپار بهشت زهرا شدند، تا جايي که گفته مي‌شد قطعه‌اي در اين آرامستان بهشان اختصاص داده شد.محسن رفيق‌دوست رئيس وقت بنياد مستضعفان در جلد دوم خاطرات خود (براي تاريخ مي‌گويم، 71 و 72) در اين باره چنين روايت کرده است:«زماني که به بنياد رفتم، مدت زيادي از پايان جنگ نگذشته بود. در مقطع بعد از جنگ حرف‌ها و بحث‌هاي زيادي در مورد مسائل اقتصادي در جامعه پخش مي‌شد. يادم هست، نرخ دولتي دلار که از سال‌هاي اول انقلاب تا آن روز 7 تومان بود تا قبل از پذيرش قطع‌نامه 598 در بازار آزاد به 120 تومان رسيد، که بعد از قطع‌نامه يک‌مرتبه به 35 تومان سقوط کرد؛ عده‌اي ورشکست شدند و چند نفر هم در اين رابطه سکته کردند. معروف بود در بهشت‌ زهرا قطعه‌اي به شماره 598 درست شده است.»

 

رازهای ابرپروژه انتقال آب خلیج فارس!

روزنامه آرمان ملی : همزمان با اوج گیری تغییرات اقلیمی و تشدید بحران آب، تحلیل‌ها نسبت به انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به برخی از استان‌هایی که با بحران کم آبی مواجه هستند، رنگ جدیدی گرفته و کارشناسان مخالف اجرای این پروژه از راز‌های سر به مهری پرده برداشته‌اند که اجرایی شدن این طرح را با اما و اگر‌هایی همراه کرده است. استفاده از تکنولوژی شیرین‌سازی آب دریا و انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی  یا شهرهایی مانند اصفهان و کرمان به عنوان نخستین راهکارهایی بود که از سوی مسئولان وقت مطرح شد اما این پروژه از همان ابتدا با واکنش‌های مختلفی از سوی طرفداران محیط زیست و فعالان صنعتی مواجه شد. طرفداران محیط زیست بر این باورند که این طرح برابر با برهم زدن موازنه‌های اکولوژیک طبیعت است و در برابر الزامات توسعه صنعتی در دنیای کنونی استقرار صنایع آب بَر در کنار آبِ دریاها و دیگر منابع آبی، راهکاری مناسب‌تر از انتقال آب دریا وجود دارد همچنین دیگر کارشناسان اقتصادی معتقدند که این طرح بسیار هزینه‌بر است و اعتبارات مالی زیادی را به هدر می‌دهد که تامین مالی آن از جیب بیت‌المال آن هم به بهای پرکردن جیب مافیای آب است و سود سرشاری را نصیب آنان می‌کند.محمدرضا محبوب‌فر کارشناس انرژی‌های محیطی در گفت‌وگو با «آرمان ملی» گفت: انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی برخلاف شاخص‌های توسعه پایدار است و در حال حاضر انتقال آب بین حوضه‌ای به‌طور کلی مغایر با اصول محیط زیست و توسعه پایدار است و این امر با وجود تغییرات اقلیمی مسلما هم در مبدا و هم در مقصد با آسیب‌های فراوانی به محیط زیست و اکوزیست منطقه وارد خواهد کرد.

 

افزایش حقوق بازنشستگان روی میز دولت

روزنامه ابتکار:اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریور ماه انجام می‌شود.از ابتدای سال ۱۴۰۱ باید حداقل حقوق مستمری‌ها به میزان ۵۷ درصد و مستمری‌های سایر سطوح نیز به صورت پلکانی به میزان ۳۸ درصد زیاد می‌شد. اما دولت بر خلاف مصوبه شورای عالی کار ، میزان مستمری بازنشستگان را کمتر از مقدار مصوب و در حدود ۱۰ درصد ابلاغ کرد که این موضوع واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشت. از شکایت به دیوان عدالت گرفته تا نامه رئیس مجلس از جمله واکنش‌ها به این مسئله بود و در این میان اما و اگرهای افزایش حقوق بازنشستگان نظر رسانه‌ها را به خود جلب کرد.روزنامه ابتکار نیز در گزارش‌های متعددی به ماجرای افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت. در آخرین گزارش این رسانه با نام «معیشت بازنشستگان در انتظار یک تصمیم» به تبعات و بلاتکلیف ماندن مسئله افزایش حقوق بازنشستگان و کشمکش‌ها در این‌باره پرداخته و به نظر کارشناسان و مسئولان در این رابطه توجه شد. بر اساس این گزارش محسن باقری، فعال کارگری و بازنشستگی نیز با اشاره به تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان و تبعات آن گفته بود: «مهم‌ترین پیامد تعلل در افزایش حقوق بازنشستگان بحث بی‌اعتمادی جامعه نسبت به دولت خواهد بود. در سال اول شکل‌گیری دولت و ابتدای ماجرا با تصویب رقم افزایش حقوق‌ها بارقه‌ای از امید در دل‌ بازنشستگان شکل گرفت اما شیرینی افزایش حقوق شامل حال بازنشستگان نشد بنابراین تعلل بیشتر باعث بی‌اعتمادی گسترده‌تر نسبت به دولت خواهد شد. مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان باید تغییر پیدا کند، هرچند دولت اختیار دارد که از مصوبه شورای عالی کار تبعیت نکند و مصوبه خود را ارائه دهد اما قانون هم گفته است بر اساس هزینه‌ها زندگی باید افزایش حقوق‌ها به تصویب برسد بنابراین تعلل در تصویب و فرق گذاشتن میان بازنشستگان و کارکنان به صلاح نیست و سرمایه اجتماعی را تضعیف می‌کند.»

 

دختران ايران طلسم 56 ساله را شكستند

روزنامه اعتماد:تيم ملي واليبال زنان ايران در ديدار نيمه‌نهايي بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي موفق به شكست حريف شد تا طلسم ۵۶ ساله اين تيم براي كسب مدال مسابقات رسمي با صعود به ديدار نهايي اين بازي‌ها شكسته شود و سكوي شاگردان كمپدلي كه نخستين مقام بعد از انقلاب اين تيم است، قطعي شود. به گزارش روابط عمومي فدراسيون واليبال، مرحله نيمه‌نهايي مسابقات واليبال زنان و مردان بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي ديروز (يكشنبه 23 مرداد) با چهار ديدار پيگيري شد. تيم ملي واليبال زنان ايران در ديدار خود در اين مرحله به مصاف جمهوري آذربايجان رفت و سه بر يك اين تيم را شكست داد و به عنوان فيناليست نخست اين بازي‌ها معرفي شد. شاگردان الساندرا كمپدلي كه در ست دوم اين ديدار 25 بر 18 مغلوب جمهوري آذربايجان شدند، در ست‌هاي اول، سوم و چهارم به ترتيب با امتيازهاي 25 بر 18، 25 بر 16 و 25 بر 22 به پيروزي رسيدند تا مدال نقره و نايب‌قهرماني اين تيم قطعي شود و امروز (دوشنبه 24 مرداد) براي مقام قهرماني به ميدان بروند. آخرين مدال تيم ملي واليبال زنان ايران در مسابقات رسمي در بازي‌هاي آسيايي سال 1966 به رنگ برنز به دست آمد تا طلسم 56 ساله اين تيم براي كسب مدال با صعود به ديدار نهايي بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي شكسته شود و شاگردان كمپدلي به نخستين مقام اين تيم بعد از انقلاب دست يابند.از سوي ديگر با صعود تيم ملي واليبال زنان ايران در ديدار نهايي بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي مدال نقره اين تيم قطعي شد كه نخستين نايب‌قهرماني تاريخ واليبال زنان ايران محسوب مي‌شود.

 

90 روز گرم بدون خاموشی

روزنامه ایران:آرش کردی، مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) در یادداشتی اختصاصی برای «ایران» از علت توقف خاموشی‌ها بعد از 2سال و نحوه مدیریت آن نوشت:«امسال حتی یک کیلووات ساعت هم محدودیت برای بخش خانگی به‌ دلیل کمبود برق اعمال نشد و برنامه‌های مدیریت بار صنایع و بخش کشاورزی نیز به گونه‌ای تدوین شد که ثبات و تنظیم محصولات در بازار دچار چالش نشود.»این مقدمه، شاه‌بیت و نتیجه همه برنامه‌های یک ساله تدوین شده برای تأمین برق تابستان امسال و گذر از پیک برق است که با دقت و وسواس بسیار، از همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم تدوین و در جلسات هفتگی که با حضور مستمر وزیر نیرو با شرکت‌های برق به‌ صورت حضوری و ویدیوکنفرانسی برگزار می‌شد، پیگیری و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شد.با نگاهی جزئی‌تر، پاسخ به این پرسش که برنامه‌های مدیریت بار چگونه تدوین شد تا تابستان سخت امسال بدون خاموشی سپری شود، نیازمند مرور پله به پله آن و واشکافی دلایل خاموشی‌های سال 1400 بود. از این منظر، متخصصان و کارشناسان صنعت برق با بررسی دلایل بروز خاموشی‌ها و ناترازی‌های سال 1400، برنامه‌ای تدوین کردند که شاکله آن بر 4 محور اصلی استوار بود:1- تولید و تأمین2- آمادگی شبکه سراسری3- مدیریت تقاضا و مصرف4- برنامه‌ریزی و هماهنگی. در بخش تولید و تأمین برق برای افزایش ظرفیت تولید نیروگاه‌ها از طریق به مدار آوردن نیروگاه‌های جدید و بازتوانی نیروگاه‌های موجود، خاتمه تعمیرات نیروگاه‌های کشور به ظرفیت 111 هزار مگاوات تا پایان اردیبهشت‌ماه، برنامه‌ریزی مناسب تولید برقابی برای اخذ حداکثر انرژی در تابستان با تأکید بر حفظ ذخایر آبی به منظور استفاده ار بخش‌های شرب و کشاورزی، افزایش واردات برق، بازسازی نیروگاه‌های دارای آسیب جدی و خرید از مولدهای برق ادارات، صنایع و سایر بخش‌ها به‌عنوان رئوس اصلی و عملیاتی تدوین و برای هر کدام ریزبرنامه‌هایی براساس پتانسیل‌های موجود و نیاز شبکه تعریف شد.

 

چراغ سبز روسیه به احیای برجام

روزنامه تجارت:نماینده روسیه در مذاکرات وین گفت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند، اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت. به گزارش تجارت، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت: تحریم‌ها علیه ایران ممکن است به‌زودی برداشته شوند. اما در مورد تحریم‌ها علیه روسیه نمی‌شود چنین گفت. تنها بخشی از آنها مربوط به اوکراین است. غرب، خط مشی مستقل روسیه را یک چالش راهبردی می‌داند و به سختی اعمال تحریم‌ها را کنار می‌گذارد.نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، پیش از این نیز در توئیتر نوشت: وزارت خارجه روسیه گفته است که طبق گفته سخنگوی اتحادیه اروپا مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین با یک حق انتخاب مواجهند. آن‌ها یا باید متن فعلی را بپذیرند یا باید بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. کمیسیون مشترک برجام به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا اجازه نداده که چنین اظهاراتی را مطرح کند.وی در توئیت دیگری هم نوشته بود: روسیه معتقد است که احیای برجام تنها راه موثر و منطقیِ پیش رو است. احیای برجام منجر به رفع تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران، تقویت نظام عدم اشاعه هسته‌ای و ایجاد شرایط بهتر برای پیشرفت گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای خواهد شد.در حالیکه سرنوشت توافق هسته‌ای ایران هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، سناتورهای آمریکایی تلاش می‌کنند تا هر روز به بهانه‌ای «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را از امضای برجام منصرف کنند.شبکه «فاکس‌نیوز» گزارش کرد،گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که گزارش پلیس نیویورک‌ حاکی است فردی که با حمله به «سلمان رشدی»، نویسنده مرتد موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) او را زخمی کرد جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» است که ساکن ایالت نیوجرسی است که اصالت وی لبنانی است.با این حال سناتورهای آمریکایی بدون هرگونه سند و مدرک با تلاش برای ارتباط دادن این قضیه به جمهوری اسلامی تلاش کردند از توافق برجام جلوگیری کنند.

 

داغ خودروی داغون

روزنامه جوان:اظهارات تکان‌دهنده فرمانده پلیس راهور فراجا درباره پیوست‌هایی که منجر به بروز سوانح مرگبار رانندگی می‌شود، فرار از مسئولیت بسیاری از سازمان‌های دولتی را عیان کرده‌است. ادامه حیات خودرو‌های تولید داخل به رغم نقد‌های کارشناسانه و شفاف پلیس به نقص‌های موجود در آن، عملکرد بیهوده سازمان معاینه فنی به دلیل تلاش آن‌ها برای «تأمین مالی به جای تأیید فنی»، وضعیت اسفبار وزارت بهداشت در رسیدگی به وضعیت مصدومان که به از دست رفتن جان بسیاری از مجروحان منجر می‌شود، از جمله اظهارات سردار کمال هادیانفر است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته و منجر به مطالبه‌گری شده‌است. ۱۷ هزار نفر نفر سالانه در تصادفات رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های ایران کشته می‌شوند. به طور رسمی در هر ساعت دو نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند و بین ۲۰ تا ۲۵ نفر هم زخمی و معلول و قطع نخاع می‌شوند. با مرگ هر نفر در حادثه‌های رانندگی ۳/۵ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌شود و این خسارت جدای از هزینه‌هایی است که دولت و خود افراد زخمی و معلول گاهی تا آخر عمرشان باید پرداخت کنند.از سوی دیگر ۱۸ درصد از آمار آسیب‌دیدگان و جانباختگان در حوادث رانندگی افراد زیر ۱۸‌سال و به عبارتی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند که قرار است آینده ساز مملکت باشند و چرخه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور را به حرکت در آورند که این آمار نگران‌کننده است و نیاز دارد مسئولان به صورت عاجل برای کاهش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در جاده‌های کشور چاره‌ای اندیشیده و به شعار بسنده نکنند و کار عملی انجام دهند. خودرو‌های داخلی حلبی و نا‌ایمن، راه‌های پر خطر و وجود نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها و خیابان‌ها، عامل انسانی، عدم بازدارندگی قانون و اسقاط نشدن خودرو‌های فرسوده، همه در تصادفات مرگبار نقش دارندکه این یعنی همه دستگاه‌ها در این قتل‌ها شریکند.

 

ضرورت جرم انگاری جهانی توهین به مقدسات ادیان الهی

روزنامه خراسان:  هادی مطر ۲۴ ساله اهل فرویوی نیوجرسی و شهروند آمریکایی چند روز قبل سلمان رشدی  نویسنده مرتد  کتاب آیات شیطانی را که  در نشستی در آمریکا حاضر شده بود، هدف حمله قرار داد. اتفاقی که 34سال بعد از فتوای تاریخی امام خمینی (ره) رخ داد و همه نگاه ها در داخل و خارج کشور را به خود معطوف کرد. اما در این میان فارغ از تحلیل های سیاسی و گمانه زنی ها بر سر کم و کیف این حادثه، نکته قابل تامل ماجرا واکنش برخی دولتمردان و  رسانه های بین المللی بود. رسانه هایی که این حمله را به ایران و جمهوری اسلامی نسبت دادند و تمام تلاش خود را کردند تا آن را اقدامی  علیه آزادی بیان و آزاد اندیشی به تصویر بکشند.  درحالی ارزش های جهان غرب، توهین و اهانت به پیامبران الهی از موسی(ع)، عیسی (ع) و حضرت محمد(ص)  را که بیش از 55 درصد جمعیت جهان پیروان آنان هستند،از نشانه های آزادی بیان می داند که سازمان ملل سال گذشته قطعنامه ای را با هدف مقابله با انکار هولوکاست اتخاذ کرد. در این میان  برخی کارشناسان  در گفت و گو با خراسان  بر این باورند که دستگاه دیپلماسی کشورمان می تواند با فعالیت های خود در عرصه بین المللی و استفاده از ظرفیت های حقوقی  گام های مهمی برای کم رنگ کردن این استانداردهای دوگانه  و ایجاد ساز و کاری جهانی برای جرم انگاری و مقابله با توهین به ادیان الهی بردارد. در همین راستا حشمت ا…فلاحت پیشه فعال سیاسی معتقد است که توهین به ارزش های دینی و بزرگان و پیامبران باعث می شود آستانه تحریک مذهبی بالا رفته و  شاهد بروز تنش های مذهبی و به چالش کشیدن امنیت چه در داخل کشورها و چه در فضای بین المللی باشیم. موضوعی که به نظر می رسد بسیاری از کشورها با آن هم نظر هستند و منافع مشترک آن ها اقتضا می کند که با این قبیل بیانیه ها و قطعنامه هایی که به دنبال مقابله با تحریک عواطف مذهبی و کنترل پیامدهای امنیتی و اجتماعی آن هستند همراهی کنند.

 

بله! ما مافیا هستیم!

روزنامه کيهان:  استاد پای تخته، روش‌ها و فرمول‌های مختلف «توسعه» را می‌نوشت و از بَر و باتسلط توضیح می‌داد. برای برخی نمودار می‌کشید و با نام بردن از کشورها می‌گفت، مثلا مالزی، چین یا کره جنوبی با استفاده از این روش و پس از طی 30 سال به توسعه (اقتصادی) رسیدند. با تبحر و لهجه خاصی برخی اصطلاحات را به انگلیسی و برخی را نیز به فرانسه تلفظ و روی تخته می‌نوشت و طی روزهای تدریس ایشان متوجه شده بودیم که ایشان، به زبان آلمانی نیز تا حدودی تسلط دارند. بلند شدم و سؤال کردم: «استاد! ببخشید با وجود مشخص بودن فرمول‌ها و روش‌های توسعه و با وجود داشتن اساتید زیادی مثل شما در کشور، چرا توسعه لازم را پیدا نمی‌کنیم؟ قطعا اساتید باسوادی مثل شما و حتی قوی‌تر از شما در کشور کم نداریم. اصلا چرا شما کمکی به توسعه کشور نمی‌کنید؟» استاد با کمی مکث پاسخ داد: «راستش را بخواهی، بسیاری از اساتید ما دنبال پولند. خود من در کنار تدریس یک باشگاه اسب‌دوانی هم دارم. کلاس‌های کنکور هم تدریس می‌کنم و…»(!) بعدها از برخی دوستان دانشجوی دکتری شنیدم، این استاد با دریافت پول از آنها، به پذیرفته شدن در کنکور دکتری کمک کرده و در این زمینه نیز بسیار فعال است.قطعا این پاسخ استاد، دقیق و کامل نیست ولی می‌تواند بخشی ولو کوچک اما مهم از پاسخ سؤال ما باشد. یعنی ممکن است مانند هر صنف و شغل و جای دیگری، در دانشگاه‌ها هم، اساتیدی باشند که انگیزه‌ای جز پول یا رسیدن به موقعیت اجتماعی نداشته باشند اما همه این‌گونه نیستند. اینجا قصد داریم در یک فضای کارشناسی و دانشگاهی این پاسخ را بررسی کنیم. می‌خواهیم بدانیم چرا برای برخی کارشناسان، اساتید دانشگاه‌ها، پزشکان، مهندسان ساختمان و… پول بر آن وظیفه اجتماعی، علمی، وجدانی و عقلانی که دارد، اولویت پیدا کرده است.

 

از جهنم به جهنم

روزنامه وطن امروز: ۲ روز پس از اینکه «هادی مطر» جوان 24 ساله آمریکایی با حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی در نیویورک او را تا آستانه مرگ پیش برد، رسانه‌ها و مقامات غربی از بهت و حیرت ناشی از این اتفاق بیرون آمده و اکنون خط جدید رسانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. رشدی که تا روز شنبه به دلیل وضعیت وخیم جسمانی با دستگاه تنفس می‌کرد، از دیروز بدون دستگاه نفس می‌کشد و این امر سبب شد مقامات اروپایی و آمریکایی در پیام‌های خود از او به عنوان «قهرمان آزادی بیان» و عباراتی از این دست یاد کنند. حال آنکه تا پیش از این بهت و سکوت آنها از نحوه اجرای این اقدام هادی مطر معطوف به ضعف شدید امنیتی در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا بود، تا جایی که برگزار‌کنندگان مراسم سخنرانی رشدی که وی در آنجا مورد حمله قرار گرفت، بارها در مصاحبه‌های خود بر در نظر گرفتن پروتکل‌های امنیتی برای سخنرانان تاکید کرده بودند. اکنون اما به نظر می‌رسد غربی‌ها به دنبال این هستند که حمله به سلمان رشدی را اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده معرفی کنند تا از قبل آن سناریوهای فشار بر دولت و گروه‌های مخالف خود را به ویژه در حوزه حقوق بشر و مسائل امنیتی اجرایی کنند. به گزارش «وطن امروز»، شبکه الجزیره گزارشی تازه درباره آخرین وضعیت سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی منتشر کرد. طبق این گزارش، یکی از دوستان سلمان رشدی و همچنین مدیر برنامه این نویسنده مرتد خبر داده‌اند او یک روز بعد از حمله، از زیر دستگاه ونتیلاتور خارج شد. «عاتیش تاسیر» یکی از دوستان سلمان رشدی در توئیتی درباره وضعیت او مدعی شد وی از زیر دستگاه ونتیلاتور خارج شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که منابع رسانه‌ای غربی روز یکشنبه بار دیگر از وخامت حال او خبر دادند. پیش‌تر اعلام شده بود در نتیجه حمله اخیر، کبد و اعصاب یکی از دستان نویسنده کتاب آیات شیطانی آسیب دیده و ممکن است یکی از چشمان خود را از دست بدهد.

 

عجایب بازار ۱۱ هزارمیلیاردی مکمل‌های دارو و غذا

روزنامه فرهیختگان: مکمل‌های غذایی و دارویی اگرچه از نظر اثربخشی با هم تفاوت دارند اما به‌صورت عمومی این دو واژه برخی مواقع به‌‏جای یکدیگر اطلاق می‌شوند. این مکمل‌ها شامل انواع ویتامین‌ها، موادمعدنی و ریزمغذی‌ها هستند که در پیشگیری و درمان برخی بیماری‌ها کاربرد دارند و لازم به ذکر است که مکمل‌های غذایی با دزی کمتر از دز مکمل‌های دارویی بیشتر در بحث پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شوند. این فرآورده‌ها شامل انواع مختلفی از مکمل‌های ورزشکاران، سالمندان، کودکان، زنان باردار و زنان شیرده و… هستند. بخش قابل‌توجهی از این مکمل‌ها در ایران به مکمل‌های ورزشی و زیبایی (پوست‌ومو، لاغری و چاقی) تخصیص داده می‌شود به‌طوریکه آمار سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیم‌غذایی ایران نشان می‌دهد در چندسال اخیر تولید و مصرف مکمل‌های ورزشی و زیبایی افزایش دو تا سه‌برابری داشته است. بررسی‌های «فرهیختگان» از آمارهای مستند نشان می‌دهد گردش مالی مکمل‌ها در کشور در سال1400 به بیش از 11هزارمیلیاردتومان رسیده است؛ رقمی که تا سال1397 کمتر از دوهزار میلیاردتومان بوده است. اگرچه تورم و افزایش قیمت‌ها در افزایش رقم گردش مالی این حوزه تاثیر زیادی داشته اما تحلیل داده‌ها حکایت از آن دارد که شیوع کرونا در افزایش مصرف و به تبع آن در افزایش گردش مالی این حوزه تاثیر قابل‌توجهی داشته است. برای نمونه، گردش مالی مکمل‌های تقویت سیستم ایمنی بدن بین سال‌های 97 تا 99 بیش از 8برابر شده و به 3هزارمیلیاردتومان رسیده؛ این درحالی است که این مکمل‌ها صرفا نقش تقویت‌کننده سیستم ایمنی دارند و دارای اثرات ضدکرونایی نبوده و در سطح جهان نیز هیچ‌گاه وارد پروتکل‌های درمانی اصلی کرونا نشدند.

 

عکس‌های پروفایل کارمندان دولت‌ باید با پوشش اسلامی باشد

روزنامه شرق:‌دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی به تشریح وظایف و برنامه‌های این ستاد پرداخت و از ایجاد مرکز ملی کیفیت به‌‌عنوان طرح پایلوت کشوری در مشهد و طراحی نرم‌افزار نظارت بر ادارات و آموزش هزار نفری مردم خبر داد.مهدی رضایی در گفت‌وگو با خبرنگاران، با اشاره به برخی شاخص‌های حجاب و عفاف سازمانی بیان کرد: برخی محل‌های سازمانی در بلند‌مدت باعث به‌وجود‌آمدن مفسده می‌شود. بر ‌اساس‌ این هم یکی از شاخص‌های قرارگاه ۲۱ تیر استفاده‌نکردن از بانوان در محل‌های سازمانی ویژه آقایان و برعکس یا استفاده‌نکردن از منشی زن برای مردان یا مسئله عکس‌ پروفایل‌ها در فضای مجازی بود. در حوزه تفکیک اتاق‌های زنان و مردان در ادارات، بسیاری از ادارات و سازمان‌ها در همان سال ۱۴۰۰ و پیش از بازرسی‌های تیرماه ۱۴۰۱ این کار را انجام دادند، خیلی‌ها هم در حین بازرسی‌ها نسبت به جداسازی اتاق آقایان و بانوان اقدام کردند و برخی هم هنوز ادامه دارد و در حال انجام تفکیک اتاق‌ها هستند. درباره عکس پروفایل هم که خبرساز شد، مسئله این است که مثلا یک آقا با یک خانم همکار است و زمانی که بر اساس تعاملات کاری خود، در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، عکس‌های پروفایل برخی افراد به گونه دیگری است که خوب نیست. بر ‌اساس ‌این اعلام کردیم کارمندان دولت باید عکس پروفایل با پوشش اسلامی در فضای مجازی داشته باشند.او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چنانچه کارمندی این موارد مانند عکس پروفایل را رعایت نکند، چه اتفاقی برایش می‌افتد؟ خاطرنشان کرد: اگر کارمند مربوطه موارد اعلام‌شده را رعایت نکند، به کمیته انضباط کار معرفی می‌شود و در آن کمیته برایش تصمیم‌گیری خواهد شد. در آنجا می‌تواند در قالب پرونده‌ای با عنوان تخطی از قانون، حتی اخراج هم اجرائی شود. چنانچه مدیر یک دستگاه هم مواردی را که از سوی بازرسان ستاد در قالب نامه محرمانه برایش ارسال شده، پیگیری نکند، به استانداری معرفی خواهد شد.

 

8عامل طلاق زوج‌های مرفه

روزنامه همشهری:طلاق، آسیب اجتماعی‌ای که خیلی‌ها گمان می‌کنند‌ زاده فقر و بیکاری است، اما این روزها در میان قشر مرفه یا به‌اصطلاح جامعه، بچه پولدارها، بیشتر از قشر متوسط و حتی فقیر شده است. خیلی‌ها به شوخی و خنده می‌گویند بچه پولدارها در طلاق هم از دیگر اقشار جامعه پیش هستند. حرف‌های معاون اجتماعی وزیر کشور در دیدار مرداد‌ماه خود با تولیت آستان مقدس قم هم مهر تأییدی بر این گفته و شنیده‌‌هاست. او گفت عده‌ای بدون درنظر‌گرفتن ریشه‌ها و علل اصلی طلاق، فقر و بیکاری را علت اصلی معرفی می‌کنند این در حالی است که بیشترین طلاق‌ها در میان قشر ثروتمند اتفاق می‌افتد. البته این نخستین‌باری نیست که آمار بالای طلاق در میان قشر مرفه سرزبان‌ها می‌افتد. علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس دهم در تاریخ 17دی‌ماه97 یکی از نخستین افرادی بود که پرده از این موضوع برداشت و در یک سخنرانی رسمی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: «‌آمار طلاق در شمال تهران و مناطق مرفه بیشتر است و همین نشان می‌دهد ریشه اصلی طلاق مسائل فرهنگی است نه اقتصادی.» سازمان ثبت احوال کشور هم در همان سال اعلام کرد بررسی جغرافیای شهری در میزان طلاق‌ها نشان می‌دهد منطقه شمیرانات تهران رتبه یک طلاق را دارد.این روزها که مشکلات اقتصادی عرصه زندگی را بر بخش عظیمی از جامعه تنگ کرده، باعث شده تا برخی کارشناسان حوزه اجتماعی زنگ خطر افزایش طلاق و از هم پاشیدگی کانون‌های خانواده را در سایه این مشکلات به صدا درآورند. این در حالی است که آمارهای موجود حکایت از آن دارد که شاید مشکلات اقتصادی یکی از علل وقوع طلاق در جامعه باشد، اما علت اصلی نیست؛ چراکه بیشترین طلاق‌های ثبت‌شده در قشر مرفه به‌دور از هرگونه مشکلات اقتصادی به ثبت رسیده است. براساس گزارشی که مرکز ملی آمار ایران در سال‌۱۳۹۸ منتشر کرد، درحالی‌که بیش از ۵۳۰‌هزار ازدواج در یک سال ثبت شد، بیش از ۱۷۴‌هزار طلاق نیز ثبت شد.

 

دولت سیزدهم از کرملین تا کرمان

روزنامه جام‌جم:زنان با لباس‌های رنگی و محلی در روزی که توفان شن همه را یکدست خاکی رنگ کرده به استقبال رئیس‌جمهور آمده‌اند. عبا و عمامه مشکی رئیسی خاکی شده،‌ جوانان با اشتیاق دور رئیس جمهور جمع می‌شوند و با او سلفی می‌گیرند. رئیسی به مناطقی می‌رود که شاید تا قبل از این حتی استاندار هم به آنجا نرفته است، البته به‌خاطر شرایط بد آب و هوایی تیم حفاظت به بالگرد متوسل شده. بک گراند دست تکان دادن زنان روستایی برای رئیس جمهور در سکانس پرواز او بیشتر شبیه یکی از فیلم‌های حاتمی کیاست اما این بار ما با یک واقعیت طرف هستیم که هرهفته تکرار می‌شود و رئیس‌جمهور حالا یک‌سالی هست که به جای مدیریت مانیتوری به قلب ایران می‌رود و بی واسطه با مردم مواجه می‌شود،‌ رئیس جمهور در جمعه‌ای که گذشت با سفر به کرمان، سی و یکمین سفر استانی خود را در یک‌سال گذشته رقم زد.۱۴خرداد امسال از حرم امام خمینی(ره)، پیام مهمی صادر شد. رهبر انقلاب در جمع قشرهای مختلف مردم فرمودند: «موارد متعددی داریم که امام با صراحت از مسئولین کشور ــ یا از یک نفر یا از مجموعه‌ای از مسئولان ــ قدرشناسی کرده. توصیه‌ من این است، امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ قدرشناسی وظیفه‌ سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد. این‌که انسان می‌بیند در قضیه‌ آبادان یک وزیر سه چهار روز، شبانه‌روز بر سر آن کار می‌رود، خودش می‌ایستد، این خیلی کار مهمی است.» در ادامه مهم‌ترین اقدامات دولت در زمینه‌های مختلف را مرور می‌کنیم تا کارنامه دولت سیزدهم را در یک‌سال اخیر زیر ذره بین ببریم.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.