کالج پزشکی در ترکیه خیالی بود

گزارش «شهروند» از پرونده کلاهبردارانی که به بهانه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر چندین میلیون دلار پول به جیب زدند

تبلیغات گسترده‌ای داشتند. در فضای مجازی با استفاده از شاخ‌های اینستاگرامی و چهره‌های مشهور فعالیت خود را به مردم معرفی می‌کردند. کسانی که سودای تحصیل در خارج از کشور را داشتند، طعمه خود کرده و پول‌های گزافی را از آنها می‌گرفتند. پول می‌گرفتند تا آنها را وارد دانشگاه‌های معتبر در ترکیه و در رشته پزشکی کنند. اما نه از استادان معتبر خبری بود و نه از آن امکاناتی که قولش را داده بودند و نه حتی دانشگاهی. کلاهبرداران آزمون یوس کالج در ترکیه، چندین نفر را سرکیسه و فرزندان چند خانواده را در کشور ترکیه آواره و سرگردان کردند. یکی از اعضای اصلی این شبکه دستگیر شده و در حالی جرمش را انکار می‌کند که مجوزی برای این کار نداشته و خانواده‌ها هم از او شاکی هستند. این در حالی است که گفته می‌شود نفر اصلی این باند در خارج از کشور زندگی می‌کند و بعضی از شکات را نیز تهدید کرده تا موضوع را به پلیس نگویند. ماموران پلیس پایتخت تحقیقات خود را روی این پرونده گسترده آغاز کرده‌اند.

سیما فراهانی _ شهروند آنلاین؛ ماجرای این کلاهبرداری‌های چندین میلیون دلاری با شکایت پنج خانواده در پلیس آگاهی پایتخت کلید خورد. خانواده‌هایی که فرزندان‌شان را برای تحصیل به ترکیه فرستاده بودند. اما حالا مدعی هستند که فرزندان‌شان در ترکیه آواره و سرگردان شده‌اند و خبری از دانشگاه معتبر هم نیست.

تبلیغات گسترده

این خانواده‌ها کلی پول پرداخت کرده بودند، ولی بی‌فایده بود و هیچ کالجی در کار نبود. در تحقیقات از شاکی‌ها مشخص‌شد که آنها در ابتدا تبلیغاتی را در سه صفحه اینستاگرامی مشاهده کردند. تبلیغاتی که از نام آزمون یوس کالج استفاده کرده و مدعی بودند مجوز دانشجویی برای دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی ترکیه را فراهم می‌کنند. این خانواده‌ها پس از مشاهده صفحه‌های تبلیغاتی و مکالمه با اعضای این باند، به این موسسه مراجعه می‌کردند. آنها پس از پرداخت مبالغی از 20هزار تا 50هزار دلار فرزندان‌شان را برای تحصیل به ترکیه می‌فرستادند.

این در حالی بود که گویا اعضای این باند در ترکیه هتلی اجاره کرده و روی سر در آن نام یوس کالج را نوشته بودند. به همین علت در ابتدا همه چیز طبیعی و خوب جلوه می‌کرد. حتی خوابگاهی هم برای دانشجویان فراهم کرده بودند. هرکس به آنجا می‌رفت، از اعتبار این گروه مطمئن می‌شد.

خرید صندلی 50هزار دلاری

اما در اصل این کالج و امکانات هیچ اعتباری نداشت. هیچ خبری از استادان معتبر نبود. طبق تحقیق از شکات، دانشجویان سال‌های بالاتر آموزش‌ها را به عهده گرفته بودند. اما این پایان ماجرا نبود. آنهایی که به ترکیه فرستاده شده بودند، به هیچ دانشگاهی منتقل نشدند. چراکه اعضای این باند بعد از مدتی با خانواده‌ها تماس می‌گرفتند و می‌گفتند که فرزندان شما نمره قبولی را کسب نکرده‌اند. آنها از خانواده‌ها می‌خواستند که این‌بار مبلغ 50هزار دلار بپردازند تا به فرزندان‌شان صندلی در دانشگاه تعلق بگیرد.

خانواده‌ها نیز وقتی وضعیت را اینچنین دیدند تصمیم به شکایت گرفتند. با اعلام این شکایت‌ها، بلافاصله پرونده‌ای در اداره سیزدهم پلیس آگاهی پایتخت تشکیل شد و کارآگاهان وارد عمل شدند.

بازداشت یکی از متهمان اصلی

تحقیقات تیم تجسس نشان داد که مردی جوان به نام بابک، سرشبکه اصلی این گروه است. او در ترکیه زندگی می‌کند و حتی جرایم متعددی در پرونده خود دارد. بنابراین بلافاصله دستور بازداشت او و هماهنگی با پلیس بین‌الملل از سوی بازپرس شعبه هفتم دادسرای ناحیه 33 پرونده صادر شد. این در حالی بود که در ادامه تحقیقات نفر دوم این ماجرا در تهران شناسایی شد و کارآگاهان اداره سیزدهم او را دستگیر کردند. ناصر مسئولیت جلسات و هماهنگی با خانواده‌ها را در ایران بر عهده داشت.

این در حالی بود که تعداد شکات روزبه‌روز افزایش یافت و چند نفر دیگر نیز از اعضای این باند شکایت کردند. حتی مشخص شد که بابک از ترکیه به آنها پیامک فرستاده و همه آنها را تهدید کرده که موضوع را به پلیس اطلاع ندهند. او به شکات گفته که اگر شکایت نکنند، فرزندان‌شان را در رشته‌های معتبر دانشگاه‌های ترکیه پذیرش خواهد کرد.

روایت مالباختگان

یکی از مالباختگان این پرونده، ماجرای این کلاهبرداری را روایت کرد و گفت: «تبلیغات این گروه را در فضای مجازی دیدم. خیلی اغواکننده بود. حتی آنها از افراد مشهور و سرشناس برای تبلیغات خود استفاده می‌کردند. من هم به آنها پیام دادم. ادمین پیج با من قرار گذاشت و به دفترشان مراجعه کردم. در آنجا همه چیز را برایم توضیح دادند. عکس و فیلم‌هایی از محل اقامت و دانشگاه‌ها نشان دادند که بسیار وسوسه‌انگیز بود. امکاناتی مثل ویلا و استخر لوکس برای دانشجویان در نظر گرفته بودند. حتی آنها همان زمان با پسری جوان تماس تصویری گرفتند و مدعی شدند که او دانشجو است. آن پسر هم توضیح داد که اینجا همه چیز خوب است. ما هم وسوسه شدیم و پسرمان را به آنجا فرستادیم. مبلغ 20هزار دلار هم به‌صورت قسطی پرداخت کردیم.»

این مالباخته ادامه داد: «وقتی پسرم به آنجا رفت، بعد از مدتی آنها تماس گرفتند و گفتند که پسرتان نمره قبول در دانشگاه را کسب نکرده و باید برای خرید صندلی مبلغ 50هزار دلار بپردازیم. من از آنها خواستم پسرم را به ایران بفرستند، ولی آنها تهدید کردند که اگر پول را نپردازی پسرت را در ترکیه رها می‌کنیم تا بدون جا و مکان باشد. ما هم از ترس‌مان پول را پرداخت کردیم. ولی بعد فهمیدیم که اصلا دانشگاهی وجود ندارد. به ما گفته بودند رشته پزشكي مورد تاييد دانشگاه دولتي است كه بعد متوجه شديم اصلا چنين دانشگاهي وجود ندارد. آنها فرزندان‌مان را در یک ویلا و در کنار هم نگه می‌داشتند و خبر از آن امکانات رفاهی نبود.»

یکی دیگر از شکات نیز درباره این ماجرا گفت: «ما نیز 22هزار دلار پرداخت کردیم و فرزندمان را فرستادیم. ولی خبری از اقامت و امکانات رفاهی و دانشگاه نبود. از همه بدتر آسیب روحی شدیدی است که پسرم خورده و حال خوبی ندارد.»

گفت‌وگو با مجرم

کلاهبرداری که در این پرونده دستگیر شده است، 47 سال دارد. او می‌گوید که كارشناس ارشد روان‌شناسي دارد و در حال حاضر دانشجوي دكتراي يكي از دانشگاه‌هاي معتبر ايران است. این مرد صحبت‌های عجیبی را مطرح می‌کند. با اینکه کلی شاکی در پرونده‌اش دارد، اما مدعی است که کارشان غیرقانونی نبوده و جرم خاصی را مرتکب نشده است.

به چه اتهامی دستگیر شدی؟

به اتهام کلاهبرداری، ولی ما کلاهبرداری نکردیم. کار ما قانونی بود. فقط فرزندان این خانواده‌ها در آزمون‌ها قبول نمی‌شدند. وقتی قبول نشدند، خانواده‌هایشان هم تصمیم گرفتند که شکایت کنند.

یعنی مجوز دارید؟

مجوز قانونی از وزارت علوم نداریم. با این حال درخواست مجوز داده بودیم. کاری که ما انجام می‌دادیم قانونی بود.

چرا از نام یک موسسه دیگر استفاده کردید؟

برای جذب مخاطب. ما همان کار را انجام می‌دادیم.

چندین شاکی در پرونده‌تان دارید، درباره این چه می‌گویی؟

می‌گویند 200 شاکی در پرونده داریم، اما خیلی عجیب است. ما کلاهبردار نیستیم، فقط دانشجویان باید تلاش بیشتری می‌کردند تا در آزمون قبول شوند.

در رابطه با وعده‌های دروغی که دادید چه می‌گویید؟

وعده دروغی نبوده. ما هر هزینه‌ای که گرفتیم برای خورد و خوراک و محل اقامت بوده است. آنجا باید متقاضیان آزمون بدهند. آزمونی به نام یوس که مثل کنکور در ایران است. خیلی هم سختگیری می‌شود. برای وارد شدن به دانشگاه حتما باید این آزمون گرفته شود. متقاضیان نیز در این آزمون قبول نمی‌شدند.

معمولا از هرکس چقدر پول می‌گرفتید؟

هزينه تحصيل در دانشگاه‌هاي تركيه از 50ميليون تا 400ميليون تومان است. ما نیز به‌صورت دلار از متقاضیان دریافت می‌کردیم. البته خرج زندگی هم بود که هزینه زندگی برای یک سال نیز حدود 500 تا 600میلیون تومان می‌شود.

سایتی که دارید زیر نظر ارگان خاصی است؟

نه، ما آن را خودمان درست کردیم. با متقاضیان وارد مذاکره می‌شدیم. هفت ساختمان داریم. یک ساختمان که برای آموزش است، سه ساختمان برای دختران و سه ساختمان هم برای پسران. من نیز در ایران با متقاضیان صحبت می‌کردم و مسئول هماهنگی کارها بودم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.