سال تصمیم های سخت

نمایندگان مردم از دستاوردهای دولت سیزدهم در یکسالگی آن به «شهروند» میگویند

یک سال از عمر دولت سیزدهم گذشت، دولتی که در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 با  وعده‌ها و شعار‌های مردمی پیروز این رقابت‌ سیاسی شد، به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران دولت سیزدهم از زمان شروع به کار خود در موضوعات متعدد همچون، تقویت دیپلماسی منطقه‌ای، واکسیناسیون عمومی، مردمی‌سازی‌ یارانه‌ها و فروش نفت به دستاورد‌های مهمی دست یافته است. موضوعی که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» بر آنان تاکید می‌کنند. این نمایندگان ضمن ابراز تمایل برای تعامل بیشتر مجلس و دولت بر ضرورت رفع مشکلات اقتصادی معیشتی مردم تاکید کردند. آنچه در ادامه می‌آید، شرح این گفت‌و‌گو‌هاست.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ دولت ‌سیزدهم در حالی  وارد یک سالگی خود شد که از بسیاری از چالش‌های یک سال گذشته خود عبور کرده است. موضوعاتی همچون واکسیناسیون عمومی و چالش فروش نفت ازجمله چالش‌های سال‌ گذشته در کشور به‌شمار می‌آمدند که دولت سیزدهم در راستای رفع آنان گام‌های جدی برداشته است. به اذعان بسیاری از کارشناسان این فعالیت‌ها  در مقایسه با دولت‌های پیشین‌ دستاوردهای قابل‌توجهی به‌شمار می‌آید و می‌تواند بسترساز اقدامات و فعالیت‌های مؤثر دیگر در آینده باشد، موضوعی که «سید کریم حسینی»، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به آن اشاره دارد.

دستاوردهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت

او در ارزیابی خود از عملکرد یک ساله دولت سیزدهم به دستاوردهای کوتاه‌مدت و بلندمدت دولت اشاره کرد. او در این باره معتقد است: «عملکرد دولت بایستی در چند سطوح مورد بررسی قرار گیرد، یکی از سطح‌ها برنامه کوتاه‌مدت دولت بوده است. برنامه‌هایی همچون واکسیناسیون کرونا و برقراری توسعه همکاری منطقه‌ای. دولت در این برنامه‌ریزی موفقیت‌های چشمگیری داشته است.» به نگاه این نماینده مردم، دولت سیزدهم مسأله واکسیناسیون کرونا را داخل کشور به‌خوبی مدیریت کرده است.

«سیدکریم حسینی» معتقد است که در سطح‌ برنامه‌ریزی‌های بلندمدت دولت موضوع مسائل اقتصادی و معیشتی در اولویت است، او در این باره می‌گوید: «در این موضوع گام‌هایی برداشته شده است، اما انتظارات مردم رفع نشده! انتظار می‌رود در آینده با تقویت کادر مدیریتی دولت، این مسائل نیز بهبود یابد.» سفرهای استانی رئیس‌جمهوری موضوع دیگری است که این نماینده مردم به آن اشاره دارد، به نگاه این نماینده این سفرها تاثیرات بسیاری در پیشبرد برنامه‌های دولت داشته است. کارشناسان معتقد هستند دولت در این سفرها از نزدیک با مشکلات و چالش پیش‌ روی مردم آشنا شده است.

دولتی با رویکرد عدالت‌ورزی

در ماه‌های گذشته اخبار خوب مثبتی از همکاری و تعامل بهارستان‌نشین‌ها و پاستورنشینان مخابره شده است که خود می‌تواند نویدبخش اتفاقات مثبت بی‌شماری در کشور باشد. به نگاه کارشناسان روحیه جهادی، رویکرد عدالت‌ورزی و تاکید بر حفظ استقلال ملی از رویکردهایی است که دولت سیزدهم مدنظر داشته است. موضوعی که «منصورعلی زارعی کیاپی»، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی نیز در گفت‌وگو با «شهروند» بر آن اذعان دارد.

این نماینده مردم در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: «در کلیت موضوع، ما به سمت عدالت‌ورزی در حال حرکت هستیم، اما مشکلات اقتصادی دارای زمینه‌هایی از گذشته است که حل آن را دشوار ساخته است. دولت با فعالیت‌هایی همچون اصلاح ارز ترجیحی در این زمینه گام برداشته است، اما این موضوعات نیازمند برنامه‌ریزی بیشتر است.» این نماینده مردم اصلاح در مسیر تولید چه در حوزه صنعت و چه در حوزه کشاورزی را ازجمله این موضوعات دانست. منصورعلی زارعی کیاپی، آینده مثبتی را برای ایران اسلامی خواند و افزود: «در حوزه اقتصاد باید تلاش‌ها و برنامه‌ریزی منسجم‌تری‌ داشته‌ باشیم.»

تاکید بر دستاورد‌های یک ساله دولت

دولت سیزدهم بعد از یک‌سال، کارنامه مشخصی را برای ارایه به افکار عمومی آماده کرده است.  نگاهی به دستاورد‌های دولت نشان می‌دهد در طول یک سال گذشته اقداماتی انجام شده، اما برخی از این اقدامات آنچنان که می‌بایست دیده نشده است؛ موضوعی که حجت‌الاسلام حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس شورای اسلامی به آن اشاره دارد. این نماینده تاکید دارد که باید از دولت حمایت و دستاوردهای آن را بیان کرد. دیپلماسی فعال و مدیریت مالی مطلوب ازجمله موضوعاتی است که این نماینده به ‌آن اشاره دارد. تلاش خستگی‌ناپذیر، احیای نسبی امیدواعتماد مردم، احیای ارزش‌های انقلاب اسلامی و بازگشت به گفتمان انقلاب ازجمله دستاوردهایی است که کارشناسان در مورد عملکرد یک ساله دولت سیزدهم به‌ آن اشاره می‌کنند.

دولت برنامه‌محور

به اذعان بسیاری از صاحب‌نظران، دولت سیزدهم نشاط و تحرک جدیدی در بدنه اجرایی کشور ایجاد کرده است. این تحرکات چه در عرصه داخلی و چه در عرصه سیاست‌خارجی مشهود بوده است. به طور مثال در عرصه سیاست خارجی حجم تجارت با کشورهای همسایه از ۲۰ میلیارد دلار در ابتدای دولت سیزدهم به۵۰ میلیارد دلار در حال حاضر رسیده است. بر اساس آمارها، صادرات کالاهای ایرانی به ۱۵ کشور همسایه از ابتدای شهریور تا پایان بهمن ۱۴۰۰ بیش از ۴۴ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۱۸۵ تن به ارزش ۱۵ میلیارد و ۶۷ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۶۲۵ دلار شد که رشد ۴۴ درصدی در وزن و ۴۸ درصدی در ارزش را ثبت کرد. موضوعی که غلامحسین کرمی نیز به آن اشاره دارد. غلامحسین کرمی، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات نیز معتقد است که دولت سیزدهم در عرصه سیاست‌خارجی موفقیت‌های چشمگیر بسیاری داشته است. او در این باره می‌گوید: «دولت سیزدهم در عرصه سیاست خارجی از سیاست داخلی موفق‌تر بوده است. روابط ایران با شرق آسیا، کشورهای منطقه و حتی برخی از کشورهای اروپایی توسعه یافته است و این نتیجه برنامه‌محور بودن این دولت بوده است.» بنا به گفته غلامحسین کرمی فعالیت در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز مطلوب بوده است. او در تشریح این مسأله می‌گوید: «اقدامات و کارنامه دولت، کارنامه موفقی است در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی، اما در عرصه اقتصادی انتظارات مردم بیشتر است، انتظارات به‌حقی که باید با برنامه‌محوری در جهت آن گام برداشت.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.