اعترافات اختیاری/ تمام بدون نقطه/ بحران دانشجویان اژدهاشناسی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي حفظ سلامت و بهداشت عمومی در اجتماع میلیونی اربعین، پيشنهاد افزايش حقوق و مستمري کارمندان و بازنشستگان ، وضعیت بازار طلا و سکه ، هزینه و درآمد خانوارها ، پایان مهلت انتخاب رشته کنکور 1401 ، طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز پاسخ ایران به متن توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي حفظ سلامت و بهداشت عمومی در اجتماع میلیونی اربعین، پيشنهاد افزايش حقوق و مستمري کارمندان و بازنشستگان ، وضعیت بازار طلا و سکه ، هزینه و درآمد خانوارها ، پایان مهلت انتخاب رشته کنکور 1401 ، طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک»، تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ توسط پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سلامت، اولویت نخست برای زائران اربعین

روزنامه جام‌جم: تقویم سال۱۴۰۱ می‌گوید که مراسم اربعین حدود یک‌ماه دیگر یعنی ۲۶ شهریور است. روزها هم مثل برق و باد می‌گذرد تا بزرگ‌ترین اجتماع شیعیان جهان در همسایه غربی یعنی عراق روی دهد. کشور ما هم به‌عنوان همسایه و راه عبوری برخی از زائران به عراق و بیشترین زائر شرکت‌کننده در مراسم همیشه آماده خدمات‌رسانی بوده است. شاید به همین دلیل است که از همین حالا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای برگزاری مراسم پرشور حسینی(ع)‌ اربعین درنظر گرفته شده است. جمعیت هلال‌احمر اما به‌عنوان یکی از متولیان برگزاری مراسم برای حفظ سلامت زائران در تلاش است.برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین بیشمار است. خبرهای متنوعی برای برگزاری مراسم ارزان و برقراری امنیت این مراسم منتشر می‌شود اما شاید یکی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند مراسم اربعین را پرشور برگزار کند، حفظ سلامت و بهداشت عمومی در اجتماع میلیونی است.  جمعیت هلال‌احمر حالا دو ماهی می‌شود که مراسم حج را پشت سر گذاشته است و حالا خود را آماده برقراری سلامت و بهداشت مراسم اربعین می‌کند. آن طور که پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر توضیح می‌دهد، در مراسم حج امسال نسبت به برگزاری سال‌های قبل تعداد اندکی از زائران خانه خدا، با مشکلات و بیماری مواجه شدند. متاسفانه در مراسم حج امسال حدود سه ایرانی جان خود را از دست دادند که البته نسبت به سال‌های قبل کمتر است. با این آمار حالا این نهاد خود را آماده مراسم اربعین می‌کند.کولیوند در مصاحبه‌ای که با روزنامه جام‌جم داشت از جزئیات برنامه‌های این جمعیت در مراسم اربعین گفت. او پیش‌بینی می‌کند امسال نسبت به سال‌های قبل تعداد بیشتری از زائران شرکت کنند و تنها از ایران حدود پنج میلیون زائر شرکت خواهند کرد. شاید به همین دلیل است که برنامه‌ریزی شده تا امسال حدود سه تا چهار برابر بیشتر از سال‌های قبل دارو و تجهیزات تهیه شود و هزینه تامین این مقدار حدود هشت میلیارد تومان است. همچنین رئیس هلال‌احمر از گرمازدگی به‌عنوان چالش بزرگ اربعین امسال خبر داد.

 

افزایش حقوق بازنشستگان در ایستگاه پایانی

روزنامه آرمان امروز:سازمان اداري و استخدامي کشور پيشنهاد افزايش حقوق و مستمري کارمندان و بازنشستگان را ارائه کرده است آرمان امروز- سريال افزايش حقوق بازنشستگان به نظرمي رسد به ايستگاه پاياني رسيده است. قرار است در نشستي توسط سرپرست وزارت کار جزئيات آن اعلام شود. هرچند هنوز معلوم نيست که آيا حقوق بازنشستگان قرار است 38 درصد اضافه شود يا فرمول متفاوتي اعمال خواهد شد. شواهد نشان مي دهد تصميم براي افزايش تقريبا قطعي است اما اينکه به چه ميزان باشد امروز يا فردا معلوم مي شود.داستان تورم و کوچک شدن سفره معيشتي خانوار به نظر مي‌رسد به جايي رسيده که شايد حقوق کارمندان و بازنشستگان لشگري و کشوري امسال دوباره افزايش پيدا کند.آخرين گزارش مرکز آمار از وضعيت تورم نشان مي‌دهد که نرخ تورم سالانه تير ماه امسال براي خانوارهاي کشور به 40.5 درصد رسيده است که نسبت به ماه قبل (خرداد 1400)، 1.1 درصد افزايش دارد.در اين ميان، نرخ تورم نقطه‌اي نيز در تير ماه 1401 به عدد 54 درصد رسيده که اين عدد در مقايسه با ماه قبل 1.5 واحد درصد افزايش يافته است. نرخ تورم نقطه‌اي گروه عمده خوراکي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات نيز با افزايش 4.4 واحد درصدي به 86 درصد و گروه «کالاهاي غيرخوراکي و خدمات» با افزايش 0.1 واحد درصدي به 36.9 درصد رسيده است.

 

بدحجاب‌ها جریمه نقدی می‌شوند

روزنامه آرمان ملی:مبحث حجاب هميشه و در هر دوره‌اي يکي از سوژه‌هاي اجتماعي مورد توجه در کشور بوده. حال به فراخور هر دولت، مدل مواجهه و برخورد با آن، تا حدودي تغيير شکل داده اما اصل قضيه به قوت خود باقي بوده. با روي کار آمدن دولت سيزدهم و ايجاد نوعي همسويي در نهادها و سازمان‌ها و ستادها، به نظر مي‌رسد که اهتمامي جدي در برخورد با آنچه در جامعه، بدحجابي(در مورد نوع پوشش زنان ايراني) ناميده مي‌شود، در حال اتفاق است. اخبار از اين حکايت مي‌کنند که دامنه نظارت بر رعايت حجاب به ادارات و اصناف و اماکن خصوصي هم کشيده شده است. به تازگي نايب‌رئيس اتحاديه آبميوه بستني و کافي‌شاپ تهران، گفته است که در ماه جاري و ماه قبل، تعداد زيادي کافه که حجاب و شئونات اسلامي را رعايت نمي‌کردند، پلمب شده‌اند. از ادارات دولتي هم خبر رسيده است که به اين دليل که خانم‌ها ممکن است با همکاران آقاي خود در ارتباط مجازي و تعامل اطلاعات قرار بگيرند، اين عکس‌ها بايد در قالب پوشش اسلامي باشند و چنانچه رعايت نکنند، کارمند به کميته انضباطي کار معرفي مي‌شود و در آنجا مي‌توانند در قالب پرونده‌اي با عنوان تخطي از قانون، حتي اخراج را هم در مورد او اجرايي کنند.

 

ریزش دلاری طلا

روزنامه ابتکار:محمد کشتی‌آرای با اشاره به وضعیت بازار طلا و سکه می‌گوید: با توجه به کاهش قیمت‌ها تقاضا برای خرید طلا و سکه کاهش پیدا کرده و عرضه زیاد شده است. همین مسئله کمک کرده تا حباب سکه با کاهش همراه باشد. به نوعی می‌توان گفت این کاهش قیمت‌ها منجربه شفافیت و واقعی شدن قیمت سکه شده است.در یکی دوسال اخیر شاهد افزایش روزانه قیمت طلا و سکه و گاهی اوقات هم کاهش‌های جزئی قیمت در این بازار بوده‌ایم. در این شرایط اکثرا پیش‌بینی می‌کردند که خرید طلا و سکه می‌تواند در سال‌های بعد سودده باشد به همین دلیل بسیاری از افراد با سرمایه‌های خرد و کلان به قصد سرمایه‌گذاری بدون ریسک برای رسیدن به یک سود دلچسب وارد بازار طلا و سکه شدند. این درحالی است که اخیرا سیگنال‌های مثبت از سوی برجام و کاهش نرخ دلار وضعیت بازار را تغییر داده است.بررسی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱نشان می‌داد که قیمت‌ها همچنان روند نزولی دارند. بر اساس گزارشی از تجارت‌نیوز هر گرم طلای ۱۸ گرم یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۹۹۳ تومان داد و ستد می‌شد. این نرخ نسبت به روز یکشنبه، حدود ۲۳ هزار تومان کمتر بود. قیمت سکه طرح جدید نیز روند کاهشی داشت و به قیمت ۱۴ میلیون تومان رسید. این رقم ۳۲۳ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود همچنین قیمت سکه طرح قدیم روند نزولی داشت و به ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. این رقم ۲۶۵ هزار تومان کمتر از روز یکشنبه بود. اما شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز، قیمت هر گرم طلا را در لحظه تنظیم این گزارش، کاهشی و یک میلیون و ۲۹۸ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام کرد. همچنین، این منبع قیمت تک‌فروشی سکه طرح جدید (امامی) را در لحظه تنظیم این خبر نزولی و ۱۳ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان اعلام کرد. به گزارش این سایت، سکه طرح قدیم (بهار آزادی) نیز در لحظه تنظیم این خبر کاهشی بود و ۱۳ میلیون و ۲۱ هزار تومان معامله می‌شد. این رقم ۴۴۶ هزار تومان از روز یکشنبه کمتر بود.

 

اعترافات اختیاری

روزنامه ایران: پس از تفتیش اقامتگاه دونالد ترامپ توسط پلیس فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) وی در شبکه اجتماعی خود ویدیوی تبلیغاتی کوتاهی را منتشر کرد که واکنش‌های گسترده‌ای را به‌ دنبال داشت. فیلم کوتاهی که در آن روایت خودش از وضعیت حال حاضر جامعه امریکا را به تصویر می‌کشد. او این ویدیو را در پلتفرم شخصی‌اش Truth Social منتشر کرد. ترامپ در این ویدیوی تبلیغاتی کوتاه، اعترافات جالب‌توجهی از وخامت اوضاع ایالات‌متحده می‌کند که تمام صحبت‌های او در اینجا عیناً نقل می‌شود. او می‌گوید:«ما ملتی شکست خورده‌ایم… ما کشوری هستیم که با بالاترین نرخ تورم طی ۴۰ سال گذشته مواجه بوده است؛ جایی که بازار سهام بدترین نیمه اول سال خود را در بیش از پنج دهه اخیر به پایان رساند. ما ملتی هستیم که بالاترین هزینه‌های انرژی را در تاریخ، به نام خود ثبت کرده‌ایم و دیگر، مستقل از انرژی یا مسلط بر آن نیستیم؛ جایگاهی که پیش از این در اختیار داشتیم، اما اکنون برای دریافت نفت به ونزوئلا و عربستان‌سعودی التماس می‌کنیم. ما در افغانستان تسلیم شدیم، سربازان و شهروندان ما کشته شدند و بهترین تجهیزات نظامی‌مان را به ارزش ۸۵ میلیارد دلار در افغانستان رها کردیم. ما ملتی هستیم که به روسیه اجازه داد اوکراین را ویران کند و هزاران نفر را بکشد. ما ملتی هستیم که نیروهای مجری قانون را برای مقابله با احزاب سیاسی مخالف، تسلیح کرده‌ایم که قبلاً هرگز چنین چیزی را مشاهده نکرده بودیم. ما ملتی هستیم که دیگر مطبوعات آزاد و منصف نداریم؛ اخبار جعلی تمام چیزی است که شما مشاهده می‌کنید، [چراکه] کشوری هستیم که در آن آزادی بیان، دیگر مجاز نیست؛ جرم و جنایت بیداد می‌کند. اقتصاد در حال فروپاشی است و در سال ۲۰۲۱ بیشتر از سال ۲۰۲۰ مرگ بر اثر کرونا را تجربه کردیم.

 

توافق در نوبت انعطاف امریکا

روزنامه جوان:قرار بود ایران تا ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) به متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام پاسخ بدهد؛ کاری که دیشب، قبل از ساعت صفر موعد اعلامی انجام شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران دیروز در یکی از خوشبینانه‌ترین موضع‌گیری‌های خود که نماینده روسیه را واداشت از تعبیر «سیگنال‌های دلگرم‌کننده» برایش استفاده کند، گفت که او و همکارانش در وزارت خارجه خودشان را متعهد می‌دانند مأموریت سپرده شده را «به نقطه توافق» برسانند،، ولی «نقطه توافق عزتمند». او با چنین چشم‌اندازی گفت که «اگر امریکا انعطاف نشان دهد در روز‌های آینده به نقطه توافق می‌رسیم.»پاسخ ایران به متن توافق پیشنهادی اروپا برای احیای برجام، دیشب، قبل از ساعت مقرر، به اروپا ارائه شد. از هفته قبل که مذاکرات در وین متوقف و هیئت‌های دیپلماتیک به پایتخت‌ها برگشته‌اند، این متن در تهران بررسی شده و آنگونه که حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت سیزدهم گفته، قرار شد قبل از ساعت ۱۲ دیشب برای اروپا ارسال شود. امیرعبداللهیان دیروز فرصت مراسم روز خبرنگار را که امسال با چند روز تعویق برگزار شد، غنیمت شمرد تا سیاست خارجی دولت جدید و نتایج آن را تشریح کند و البته در این بین، صحبت‌های او درباره توافق احتمالی از همه مهم‌تر بود. وزیر خارجه گفت: «تیم (مذاکره‌کننده ایران) با نگاه به اینکه می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام شده است و صرف‌نظر از نگاه فردی من یا دیگران، تصمیم کشور این است که چنانچه خطوط قرمز ما رعایت و منافع ما تأمین شود، توافق را کار معقولی می‌دانیم ولو اینکه دوست داشتیم سقف توافق فراتر از برجام باشد.» امیرعبداللهیان اضافه کرد: «وقتی وارد مذاکره شدیم، علاقه‌مند بودیم اگر ایراداتی در برجام وجود دارد که حتی بخشی از ایرادات را تیم قبلی که همکاران ما هستند، تأیید می‌کنند. بله تا اینجا را توانستیم بگیریم از این به بعد را نتوانستیم بگیریم.»

 

تصویر دخل و خرج خانوار

روزنامه خراسان:نتایج تازه ترین بررسی های مرکز آمار درخصوص هزینه و درآمد خانوارها نشان می دهد که درآمد، هزینه و پس انداز خانوارها در سال گذشته به ترتیب بیش از 50، 48 و 63 درصد افزایش یافته است که این موضوع، انقباض مصرفی خانوارها نسبت به رشد درآمد را نشان می دهد. طبق این بررسی سهم خوراکی ها در سبد هزینه خانوارها افزایش یافته که یک زنگ خطر برای معیشت خانوارها محسوب می شود. با این حال، این آمارها نکته مثبت مهمی نیز دارد. براساس این گزارش ،تغییرات ضریب جینی نشان می دهد که نابرابری درآمدی در بین خانوارها کاهش یافته است.به گزارش خراسان، تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت معیشت ایرانیان نشان می دهد که متوسط هزینه (ناخالص) هر خانوار شهری در سال گذشته با رشد 48.9 درصدی به سالانه 94 میلیون و 135 هزار تومان معادل ماهانه 7 میلیون و 708 هزار تومان رسیده، در حالی که درآمد این خانوارها با رشدی معادل 50.5 درصدبه 112 میلیون و 421 هزار تومان در سال معادل 9 میلیون و 368 هزار تومان در ماه افزایش یافته است. در نتیجه می توان گفت هر خانوار شهری در سال گذشته 18 میلیون و 920 هزار تومان (معادل ماهانه یک میلیون و 660 هزار تومان) از درآمد خود را پس انداز کرده است.با این اوصاف جدول خلاصه هزینه درآمد خانوارهای شهری نشان می دهد که خانوارهای شهری احتمالاً به دلیل رشد قیمت کالاهای با دوام تلاش خود برای پس انداز را بیشتر کرده اند به طوری که برخلاف رشد 50.5 درصدی درآمد و 48.9 درصدی هزینه، پس انداز خود را 58.9 درصد افزایش داده اند. سبقت رشد هزینه های خوراکی از غیر خوراکی در شرایطی که در بیشتر ماه های گذشته (به طور مشخص از ابتدای سال 1400 تاکنون) نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی از کالاهای غیر خوراکی بیشتر بوده، به نظر می رسد این موضوع تاثیر خود را بر رشد هزینه های خوراکی خانوارها نیز گذاشته است.

 

توافق بدون تضمین و لغو تحریم‌ها یعنی تکرار خسارت محض

روزنامه کيهان:مطالبه جمهوری اسلامی ایران از طرف‌های غربی در موضوع برجام، از بعد از روی کار آمدن دولت رئیسی معین و مشخص‌تر بوده است؛ لغو تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل. تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم در طول 9 ماه گذشته (از 8 آذرماه 1400، زمان اولین مذاکرات برجامی در دولت رئیسی) با طرح شروط اصلی ایران و تأکید بر ضرورت انتفاع اقتصادی ملت ایران از برجام، وارد دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های غربی شد. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در اولین مواجهه خود با تیم مذاکره‌کننده ایران، به اخلال و کارشکنی در روند گفت‌وگوها و نهایتاً قهر از مذاکرات وین روی آوردند. طرف‌های غربی هرچند در دورهای بعدی مذاکرات سعی کردند با غوغا‌سالاری و فعال کردن لابی صهیونیسم به تیم مذاکره‌کننده ایران فشار بیاورند اما یکی دو ماه نگذشت که شروط اصلی ایران (به‌ویژه مسئله تضمین) به ادبیات اصلی و غالب دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک و اساساً گفت‌وگو با طرف‌های مذاکره‌کننده تبدیل شد. پس از مقاومت و مواجهه فنی و کارشناسانه تیم مذاکره‌کننده و تأکید بر عدم ترک میز مذاکره از سوی ایران، آمریکا و اروپایی‌ها به این نتیجه رسیدند که جمهوری اسلامی ایران در این دوره از حیات خود (به‌ویژه در دولت سیزدهم) از مواضع اصلی خود کوتاه نمی‌آید. بر همین اساس بود که طرف‌های غربی‌، پروژه فشار بر جمهوری اسلامی ایران را، از چند جهت کلید زدند؛ 1. مقصرنمایی و ‌انداختن توپ در زمین ایران طرف‌های غربی به‌جای پاسخگویی در قبال ایران (به دلیل خروج آمریکا از برجام و وعده‌های فریبکارانه اروپا) به جنجال و شگردهای روانی روی آوردند تا با عوض کردن جای بدهکار و طلبکار القا کنند آن‌طرفی که دل به دیپلماسی نمی‌دهد، طرف ایرانی است! طرح‌هایی مانند «توافق موقت»، «توافق گام‌به‌گام» و موضوعاتی مانند تعیین «ضرب‌الاجل‌های پی‌درپی» از سوی غرب و اینکه «پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن و فرصت رو به اتمام است» و…. در همین پازل تعریف می‌شود.

 

جهت‌يابي بازارها در آستانه توافق

روزنامه اعتماد: تغييرات عمده در بازارهاي دارايي با نقدشوندگي‌هاي گوناگون، نشان مي‌دهد كه بازارها خود را براي تحولي بزرگ‌تر آماده مي‌كنند. طي روزهاي اخير بازار ارز با كاهش محسوس قيمت‌ها همراه شد؛ فعالان بازار علت اين افت را افزايش فشار فروشنده‌ها در بازار مي‌دانند و تاكيد دارند كه در صورت ادامه همين روند مي‌توان به‌زودي شاهد ريزش بيشتر قيمت‌ها در بازار بود. در روز گذشته 24 مرداد ماه كاهش نرخ دلار به گونه‌اي پيش رفت كه بهاي آن تا 29 هزار تومان هم افت كرد و قيمت فروش هر سكه تمام طرح امامي در صرافي‌هاي تهران نيز در اين روز به ‌طور ميانگين به قيمت ۱۴ ميليون و ۱۸۰ هزار و ۵۰۰ تومان درج شد كه نسبت به روز ماقبل آن ۱۲۰ هزار تومان كاهش داشت و هر سكه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز به‌ طور متوسط در صرافي‌هاي پايتخت به مبلغ ۱۳ ميليون تومان اعلام و تا ۱۲ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان در نوسان بود.اين روزها در بورس تهران، پتانسيل‌ رشد قيمت سهام و بازگشت سرمايه‌هاي گريزان با نگاه مثبت به احتمال احياي برجام، مشاهده مي‌شود. انتظار مي‌رود با احياي برجام، سرمايه‌هاي سرگردان از ديگر گزينه‌هاي سرمايه‌گذاري به ويژه بازارهاي سفته‌بازي همانند ارز و مسكن خارج شده و بخش قابل توجهي از آن راهي بازار سهام شود. بازار ملك هم در حال واكنش به تحولات برجامي است. طبق شواهد، تقاضاي ملك (چه براي سرمايه‌گذاري و چه مصرفي) در حال كاهش است. تعداد معاملات انجام‌شده در پايتخت از اوج حدودا ۱۴ هزار معامله در خرداد ماه (سقف ۴ ساله) عقب‌نشيني كرده و طبق آمار بانك مركزي ۲۶درصد و طبق داده‌هاي مركز آمار نزديك به ۴۰درصد كاهش داشته است. كاهش تقاضا در بازار مسكن را مشاهدات ميداني هم تاييد مي‌كند. در اين شرايط اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا روند كاهشي نرخ دلار پس از توافق برجام نيز ادامه پيدا مي‌كند يا اينكه اقتصاد ايران با اين ارقام خود را هماهنگ كرده است؟

 

تمام بدون نقطه

روزنامه شرق: آنچه از دل گمانه‌زنی‌های سیاسی و رسانه‌ای، به‌خصوص طیف نزدیک به دولت، در 24 ساعت اخیر بر‌می‌آید، به نظر می‌رسد دیگر باید حدس و گمان درباره احیای برجام را کنار گذاشت و حصول توافق را تقریبا قطعی دانست. شاید مهم‌ترین اتفاق به برگزاری جلسه فوق‌العاده بعد‌از‌ظهر روز گذشته شورای عالی امنیت ملی به ریاست سید‌ابراهیم رئیسی باز‌گردد که ظاهرا دستور کارش ارائه گزارش مبسوطی از سوی علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد، درباره گفت‌وگوهای وین و در‌نهایت جمع‌بندی نظرات کارشناسی بود. اما آن‌گونه که مطرح است، به نظر می‌رسد این شورا عملا پاسخ مثبت خود را به احیای برجام داده است.در ادامه، موضع‌گیری برخی مقامات دولت سیزدهم نیز شائبه احیای برجام را تقویت کرد. کما‌اینکه محمد جمشیدی، معاون سیاسی ریاست‌جمهوری، روز گذشته در یادداشتی توییتری نوشت: «آمریکا از هدف استراتژیک خود در خروج از توافق ۲۰۱۵ و اعمال سیاست فشار حداکثری عقب‌نشینی کرد. آمریکا به دنبال ۱- برجام ابدی و ۲- مذاکرات منطقه‌ای و موشکی بود که نهایتا از جاه‌طلبی‌های خود عقب  رانده شد».  در ادامه حسین امیرعبداللهیان نیز ظهر دیروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار، در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای به‌صراحت اظهار کرد: «اگر بخواهم بگویم در مذاکرات وین در چه مرحله‌ای هستیم، باید بگویم اکنون در نقطه‌ای هستیم که شاید بتوان آن را شروع پایان توافق بنامیم».  وزیر امور خارجه دولت سیزدهم در ادامه صحبت‌های خود به نکته مهم‌تری اشاره کرد که گویا خبر از جواب مثبت ایران بعد از 16 ماه چانه‌زنی دارد؛ امیر عبداللهیان گفت: «حداکثر تا ۱۲ امشب آخرین جمع‌بندی خود را به‌صورت مکتوب در مورد مسائل باقی‌مانده به هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا ارائه می‌دهیم و اگر واکنش آمریکا همراه با واقع‌بینی و انعطاف باشد، توافق رخ می‌دهد و اگر انعطافی نشان ندهند، باید بیشتر گفت‌وگو کنیم». مکمل این خبرها واکنش اولیانوف بود.

 

ما و میراث فردید

روزنامه فرهیختگان: فردید از جهاتی متفکری بی‌بدیل در دوران معاصر است. حضور پررنگ او در چندین دهه مجادلات نظری پیش و پس از انقلاب تا اواخر دهه 60 ، از او متفکری منحصربه‌فرد ساخته است. امروز پس از گذشت 28سال از درگذشت فردید، سخن گفتن از میراث فکری او ضروری می‌نماید. این نوشتار بر آن است تا به نحو اجمالی و در پنج محور فلسفه، مواجهه با عالم جدید، سنت، علوم انسانی و انقلاب اسلامی از میراث فردید برای امروز و فردایمان بگوید. الف) فلسفه:آشنایان با تاریخ تفکر فلسفی در ایران معاصر می‌دانند که فروغی با کتاب سیر حکمت در اروپای خود (که ارزش ادبی، محتوایی و تاریخی خاص خود را دارد) راهی به‌منظور آشنایی ایرانیان با فلسفه جدید غرب آغاز کرد. فردید جوان، تقریبا مقارن با همین زمان، مطالبی را در معرفی برخی وجوه تمدن و فرهنگ غربی، آنچنان‌که در آن زمان به دست او رسیده و با آنها آشنا شده، تالیف و ترجمه می‌کند. مطالب به‌جای‌مانده از او در آغاز این مقطع، بیشتر مبتنی‌بر برخی آرای تعلیم و تربیتی و روان‌شناختی از مکاتب و اندیشمندان غربی است. فردید جوان در این زمان سخت متاثر از برگسون بوده و مطالبی خواندنی جهت معرفی اندیشه او تالیف و ترجمه می‌کند. در انتهای این دوره چند مقاله مهم از فردید به قصد معرفی آرای فلاسفه جدید غرب از کانت تا هیدگر منتشر می‌شوند. به‌طورکلی کار فردید در این زمان از چند جهت حائز اهمیت است: اولا آغاز و مبدا سیر فکری او را نشان می‌دهد؛ دوم حاکی از قدرت قلم او در نوشتن است و بطلان این ادعاست که فردید توانایی نگاشتن چیزی را نداشته است.

 

بحران دانشجویان اژدهاشناسی

روزنامه همشهری:مهلت انتخاب رشته کنکور 1401 شب گذشته  به  پایان رسید. کنکوری که امسال از 8تیر آغاز شد و یک میلیون و ۴۸۹هزار و ۲۲۰داوطلب در آن شرکت داشتند، یک میلیون و ۱۵۷هزار داوطلب هم برای انتخاب رشته مجاز شدند. هر چند که با وجود تعدد رشته‌های دانشگاهی، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از این افراد، انتخاب‌های محدودی دارند، رشته‌های پردرآمد و پولساز یا حداقل دارای ظرفیت‌های شغلی پس از فارغ‌التحصیلی. این در حالی است که برخی رشته‌های متناسب با نیاز روز جهانی هم در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا تدریس می‌شود که در فهرست‌ رشته‌های دانشگاهی ایران نیست و یا اگر هست، استقبال چندانی از آنها نمی‌شود. به‌گفته کارشناسان، سیاست‌های برنامه‌ریزان دانشگاهی در کشورهای دنیا براساس نیاز روز دنیا و حتی ادغام دروس بین‌رشته‌ای پیش رفته است، مثل علوم انسانی با ریاضی یا مهندسی با پزشکی که می‌تواند منجر به تولید الگوهای مختلف برای پیش‌بینی رفتارهای انسانی یا پیش‌بینی بازارهای اقتصادی و مالی و… باشد. اما آنها افزایش رشته‌های دانشگاهی را هم به شیوه کنونی مناسب نمی‌دانند و معتقدند که با وجود نگاه به انتهای مسیر در انتخاب رشته‌های دانشگاهی برای داشتن شغلی پردرآمد، مهم‌ترین اصل خانواده‌ها و فرزندان آنهاست و تا زمانی که چنین ملاک‌هایی مطرح است، نمی‌توان خروجی دانشگاه‌ها را مناسب با تغییر و اصلاح جامعه درنظر گرفت، چراکه مدرک‌گرایی هیچ نفعی برای جامعه نخواهد داشت.

 

قانون ول سگ‌های ولگرد

روزنامه وطن‌امروز: به‌رغم گذشت نزدیک به 9 ماه از اعلام وصول طرح «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات خطرناک» و ارجاع آن به کمیسیون اجتماعی مجلس اما هنوز اقدامی در این باره انجام نشده است. به گزارش «وطن‌امروز»، طبق گزارش‌های موجود حدود 2میلیون سگ ولگرد در ایران وجود دارد که هر از گاهی شاهد حمله‌ور شدن آنها به مردم، سلب آسایش شهروندان به دلیل ترس از این حیوان و حتی مرگ شهروندان بویژه کودکان بر اثر حملات سگ‌ها هستیم؛ فقط در ماه جاری یک بانوی خوزستانی 48 ساله به دلیل گاز گرفتگی سگ‌های ولگرد و ابتلا به هاری جان باخت، همچنین ماه گذشته علاوه بر اینکه یک کودک 4ساله در قم طعمه این حیوانات شد، سگ‌ها در خوزستان گوش یک نوجوان را هم کندند. در حال حاضر مقابله با سگ‌های ولگرد، جلوگیری از ازدیاد آنها و ساماندهی این حیوانات به معضلی اجتماعی تبدیل شده و مطالبه عمومی است. سگ‌های ولگرد  باعث سلب آسایش شهروندان شده‌اند و این در حالی است که روز‌به‌روز بر تعداد‌شان افزوده می‌شود و به حیات‌وحش هم آسیب می‌رساند.یک دامپزشک و کارشناس حیات‌وحش گفت: مطابق دستورالعمل ابلاغی سال 87 وزارت کشور، شهرداری‌های سراسر کشور موظف به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد و بلاصاحب هستند و این جمع‌آوری باید با ساخت پناهگاه‌های استاندارد انجام شود اما متاسفانه شهرداری‌ها به دلیل هزینه‌بر بودن این موضوع تمایل چندانی به این کار ندارند. دکتر فهیمه اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» اظهار داشت: مطابق دستورالعمل قانونی ابلاغ شده، شهرداری‌ها علاوه بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، باید یک دامپزشک را برای رسیدگی به سگ‌های ولگرد در پناهگاه‌ها بگمارند.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.