حدود ۶۵ درصد جرائم سایبری مسائل مالی است

معاون پلیس فتا:

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا گفت: ۶۵ درصد جرائم فضای مجازی مربوط به مسائل مالی است.

به گزارش شهروندآنلاین؛ سرهنگ رامین پاشایی درباره راهکارهای پیشگیرانه کاهش انواع کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی گفت: در صورت وجود آگاهی و بالابودن اطلاعات و سواد فضای مجازی در بین کاربران، سوءاستفاده و جرمی در فضای سایبر رخ نخواهد داد. به عبارتی می‌توان گفت که علت اصلی جرایم فضای مجازی مسائل مالی است که ۶۵ درصد این جرائم را تشکیل می‌دهد.

معاون اجتماعی پلیس فتا اظهارکرد: بیشترین جرم در فضای مجازی، کلاهبرداری، فیشینگ یا هدایت کاربران به درگاه‌های بانکی جعلی و برداشت از حساب کاربران است.

وی با اشاره هوش و نبوغ مجرمان سایبری گفت: مجرمان سایبری دانش الگوریتم را بلدند. لذا عدم آگاهی هموطنان به موضوعات، تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی می‌تواند جرایم سایبری را افزایش دهد.

پاشایی تصریح کرد: با اجرای طرح رمز یکبار مصرف در سال‌های ۱۳۹۹ و۱۴۰۰ جرائم فیشینگ به شکل قابل محسوسی کاهش یافت اما متاسفانه در ایام اخیر با توجه به هک گوشی‌ها شاهد افزایش آن هستیم.

وی ادامه داد: تهمت، افترا، هک اطلاعات شخصی و افشا، شوخی و سرگرمی، آزار و اذیتها و قلدری‌های فضای مجازی از دیگر جرایمی هستند که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد.

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین نفوذ و هک به گوشی هموطنان با سوءاستفاده و جعل سامانه‌های دولتی مانند عدل ایران قوه قضاییه، ‌ای رفاه سامانه وزارت رفاه، سامانه همتا و… است که در آن مجرمان سایبری با استفاده از شماره‌های شخصی لینک‌های آلوده را به هموطنان ارسال می‌کنند.

پاشایی با اشاره به برنامه‌های پلیس فتا برای آگاه سازی هموطنان از روش‌های جدید کلاهبرداری و سوء استفاده سودجویان در فضای مجازی گفت: پلیس فتا ظرفیت اطلاع رسانی خاصی دارد و علاوه بر اطلاع رسانی روزانه، هر روز بیش از ۱۵ هشدار نیز با استفاده از رسانه ملی در شبکه‌های اطلاع رسانی و کانال‌های اطلاع رسانی منتشر می‌کند. در زمینه اطلاع‌رسانی و هشدار درباره نفوذ مجرمان به وسیله سامانه ثنا در عرض سه روز ۴۵ مورد پیامک هشدار برای کاربران ارسال شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.