آب از سرچشمه گل‌آلود است!

«شهروند» از مشکل کم‌آبی این روزهای «شهرکرد» گزارش می‌دهد

«کاشانی»، «تصلا» و … روزهاست بی‌آب مانده‌اند. فرقی ندارد ساکن طبقه همکف باشند یا دوم و سوم، قطره‌ای آب به لوله‌های آب شهری نیست. روزهای عطش گره می‌خورند به شب اما خبری از آب نیست. در میانه عطش و بی‌آبی، تانکرها جورکش لوله‌های آب شهری شده‌اند. شهرکرد آب ندارد. 12 روزی است خانه‌ها بی‌آب مانده‌اند. تانکرها، خیابان‌ها را به کوچه‌ها گره می‌زنند برای گالن‌هایی که هوس کرده‌اند لبریز از آب شوند؛ آبی برای شست‌وشو. آب شرب و مصرف روزانه خانه‌ها را هم آب‌معدنی‌های سوپرمارکت‌ها به عهده‌گرفته‌اند. آب‌معدنی‌هایی که در بازار داغ بی‌آبی هوس کرده‌اند نرخ‌شان را بالا بکشند، چون مطمئن‌اند خریدار دارند. صدای تانکرهای آب که می‌پیچد در هر محله‌ای دختر و پسربچه‌ها گالن‌ها را خرکش می‌کنند تا پای تانکرها. مادرها هم با ظروف خالی به دنبال‌شان. ظرفی خالی بماند پدر سوار بر موتور یا ماشینی گشت می‌زند خیابان‌ها را در پی تانکر آب.

لیلا مهداد_شهروندآنلاین؛ «کاشانی»،«تصلا» و … روزهاست بی‌آب مانده‌اند. فرقی ندارد ساکن طبقه همکف باشند یا دوم و سوم، قطره‌ای آب به لوله‌های آب شهری نیست. روزهای عطش گره می‌خورند به شب اما خبری از آب نیست. در میانه عطش و بی‌آبی، تانکرها جورکش لوله‌های آب شهری شده‌اند. شهرکرد آب ندارد. 12 روزی است خانه‌ها بی‌آب مانده‌اند.

تانکرها، خیابان‌ها را به کوچه‌ها گره می‌زنند برای گالن‌هایی که هوس کرده‌اند لبریز از آب شوند؛ آبی برای شست‌وشو. آب شرب و مصرف روزانه خانه‌ها را هم آب‌معدنی‌های سوپرمارکت‌ها به عهده‌گرفته‌اند. آب‌معدنی‌هایی که در بازار داغ بی‌آبی هوس کرده‌اند نرخ‌شان را بالا بکشند، چون مطمئن‌اند خریدار دارند.

صدای تانکرهای آب که می‌پیچد در هر محله‌ای دختر و پسربچه‌ها گالن‌ها را خرکش می‌کنند تا پای تانکرها. مادرها هم با ظروف خالی به دنبال‌شان. ظرفی خالی بماند پدر سوار بر موتور یا ماشینی گشت می‌زند خیابان‌ها را در پی تانکر آب.

بی‌آبی شد، آب‌معدنی گران شد

«صبوری هم اندازه دارد. صبرمان سر آمده.» «محمود» ساکن یکی از خانه‌های کاشانی است. «12-11 روز آب نداریم حتی یه قطره.» تانکرها 24 ساعته در منطقه گشت می‌زنند برای بی‌آب نماندن اهالی. «بچه کوچیک داریم. تو رو به هر چی می‌پرستید پیگیری کنید.» «فاطمه» ساکن طبقه همکف است در یکی از خانه‌های خیابان سعدی غربی. «همش همش حرفو حرفو حرف. فقط می‌گن به‌زودی برطرف می‌شه.» گلایه‌اش بسیار است و به آبی که تانکرها می‌آورند هم اطمینان ندارد. «چند روزه مجبوریم آب بخریم با این نداری. اگه استان بغلی هم بود، این همه روز مرکز شهرشون آب نداشت با یه سیلاب؟»

«عیسی» همه عمر 52ساله‌اش را در «شهرکرد» گذرانده. «خنده‌دار نیست در صف آب بایستیم؟ آن هم شهری که 11درصد آب کشور را تامین می‌کند؟» نوه‌هایش با او زندگی می‌کنند و بیشتر نگران سلامت آنهاست. «در این گرما نه آب برای خوردن داریم، نه شست‌وشوی ظرف، لباس و حتی خودمان.» در تمام روزهای بی‌آبی مجبور شده با همان حقوق بازنشستگی که به سر ماه نمی‌رسد، آب خانه را تامین کند. «بی‌آبی که شد قیمت آب‌معدنی هم بالا رفت. این انصاف است؟»

مگر طبقه هم مهم است؟

خوشحالم بعد از چند روز بی‌آبی، بند قانونی از آبفای استان یاد گرفتم؛ آبفای موظف به تامین آب تا طبقه دوم است. «امیر» هم مانند شهرکردی‌های دیگر خلقش از بی‌آبی تنگ شده. «زمان فروش هر واحد به خریدار اعلام می‌شه فقط تا طبقه دوم آب تامین می‌شه؟ جواب بدید هر مالک شخصا موظف به تامین آبه؟»

«امیر» به نمایندگی از هم‌استانی‌هایش سوال می‌کند؛

مدیر محترم آبفای استان؛ کدام قانون اجازه آبرسانی به دو طبقه را به شما داده است؟ اگر اصل بر این است چرا کسی به تخلفات شهرداری رسیدگی نمی‌کند که مجوز چندطبقه می‌دهد؟ مگر شما برای طبقات بالا حق انشعاب با مبالغ گزاف نمی‌گیرید؟  لطفا سوءمدیریت‌تان را بپذیرید.

دستگاه‌های بسته‌بندی در شهرهای مجاور هم در حال بسته‌بندی آب هستند برای توزیع میان مردم
تصفیه خانه ای که احداث نشد

«شهرکرد» از سال‌های قبل با مسأله آب دست به گریبان بوده. بام ایران قبل از سیل و گل‌آلود شدن آب به روایت آبفای استان هم مسأله آب داشته. شهری که قبل از این هم آب موردنیازش را به دو طریق تامین می‌کرده. «بعضی از نقاط منبع آب داشتند و یکسری مناطق هم از آب لوله‌کشی استفاده می‌کردند.» به گفته «احمدی»، یکی از فعالان شهرکرد آب لوله‌کشی شهر تصفیه‌خانه‌ای به خود نمی‌دیده. «آب لوله‌کشی از چشمه کوهرنگ مستقیم وارد خانه‌ها برای مصرف می‌شده.»

واقعیتی که بعد از سیل و روزهای متوالی بی‌آبی برای اهالی روشن شده. «تصفیه‌خانه‌ای قرار بوده 15سال پیش احداث شود. با تکیه بر روایات و گفته‌ها گویی تامین اعتبار هم شده بوده، اما هیچ‌گاه احداث نمی‌شود.» حالا که سیل پرده از این واقعیت برداشته گویی مسئولان شهر استناد می‌کنند به معدنی‌بودن آب کوهرنگ. «مسئولان اذعان کرده‌اند آب این چشمه معدنی است و همه دنیا خواهان آن هستند و نیاز به تصفیه ندارد.»

به گفته «احمدی» آب لوله‌کشی شهر املاحی را با خود وارد خانه‌ها می‌کند. «اغلب اهالی «شهرکرد» سنگ‌کلیه دارند. دو تصفیه‌خانه در مسیر است که کار کلرزنی را انجام می‌داده.»

تونل «بهشت‌آباد» و «گلاب» از «شهرکرد» مسیر اصفهان را در پیش گرفتند برای تامین آب کشاورزی. «مردم چهارمحال بارها اعتراض کردند، اما بی‌نتیجه. ما نه نماینده خوبی داریم، نه مسئول دلسوزی.» به باور اهالی «شهرکرد» زور اصفهان بیشتر است  و کارهایش را پیش می‌برد. «هرجا خواستند کارشان را به نفع خودشان پیش بردند.» اهالی کوهرنگ زمستان‌ها برف‌های 4-3 متری را تجربه می‌کنند. زمستان‌هایی که محصور می‌شوند میان برف و با بالگرد آب و غذا به آنها می‌رسد.»

تانکرهای‌شان را از چاه‌های شخصی پر می‌کنند و می‌برند برای فروش.» هلال‌احمر هم پای کار آمده و به آبفای کمک می‌کند و تانکرهایش را از اداره آب می‌آورد برای آبرسانی. «آب منطقه‌ای چاه‌های شخصی را کرایه کرده برای اضافه‌کردن به شبکه اینگونه می‌توان بحران کم‌آبی را رد کرد.»

شخصی‌ها آب‌فروشی می‌کنند

«وضعیت خود «شهرکرد» خوب نیست؛ بیشتر مناطق آب ندارند.» بازنشسته یکی از ارگان‌های دولتی است در بحران پشت کامیون نشسته برای آبرسانی. «از تاسوعا داریم آبرسانی می‌کنیم.» چند روزی است بحران کم‌آبی «شهرکرد» را با خود همراه کرده. بحرانی که به نقل از آبفای استان ریشه در سیل‌های اخیر دارد. «آبفای می‌گوید سیل چشمه را گل‌آلود کرده، اما بعید است. در مرز 60سالگی هیچ‌وقت ندیدم سیل چشمه را گل‌آلود کند.»

سال گذشته هم بحران کم‌آبی «شهرکرد» را به دردسر انداخت. ««شهرکرد» 11درصد آب کشور را تامین می‌کند، اما خودش دچار بحران شده.» سوال اغلب «شهرکرد»ی‌ها این است چرا «اصفهان» مشکل آب ندارد؟ «بارندگی کاهش پیدا کرده، اما چشمه کوهرنگ سرچشمه دو رود زاینده‌رود و کارون است مگر می‌شود خشک شود؟»

«شهرکرد» چند روزی است برای آب شرب به آب معدنی‌ها پناه آورده. «آبی که با تانکرها پخش می‌شود، رایگان است، اما شخصی‌ها می‌فروشند.» بحران کم‌آبی عده‌ای را به این فکر انداخته تا کاروکاسبی برای خود راه بیندازند. «تانکرهای‌شان را از چاه‌های شخصی پر می‌کنند و می‌برند برای فروش.» هلال‌احمر هم پای کار آمده و به آبفای کمک می‌کند و تانکرهایش را از اداره آب می‌آورد برای آبرسانی. «آب منطقه‌ای چاه‌های شخصی را کرایه کرده برای اضافه‌کردن به شبکه اینگونه می‌توان بحران کم‌آبی را رد کرد.»

 

کدورت چشمه به بالای 4هزار NTU رسیده
کدورت چشمه کوهرنگ بالای 4هزار  NTU

«بی‌آبی نداریم، کم‌آبی داریم.» این را مدیر روابط‌ عمومی آبفای استان چهارمحال‌وبختیاری می‌گوید. به گفته فرشاد متقی به «شهروند» چشمه کوهرنگ به دلیل بارش‌های سیل‌آسای اخیر چهارمحال‌وبختیاری گل‌آلود شده است. «چشمه کوهرنگ 50درصد آب «شهرکرد» را تامین می‌کند. 50درصد مابقی هم از طریق 32حلقه چاه در اطراف شهر تامین می‌شود.»

گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ یعنی از دست دادن منبع 50درصدی تامین آب شهر. «برای جبران آب چاه‌های اجاره‌ای ارگان‌هایی مانند شهرداری و .. را وارد مدار کرده‌ایم. البته از چاه‌های کشاورزان و خیرین هم برای حل بحران کم‌آبی استفاده می‌کنیم. درواقع سعی داریم کمبود آب را به حداقل برسانیم.»

به گفته «متقی» 15 حلقه چاه به مدار اضافه شده‌اند تا کمبود آب کاهش بیابد. «آب 15 حلقه چاه با بیش از 20 کیلومتر لوله‌گذاری و اتصالات وارد مدار شده‌اند تا به شبکه «شهرکرد» کمک کنند.» به گفته مدیر روابط‌ عمومی آبفای استان چهارمحال‌وبختیاری یک خط پدافندی هم در این زمینه فعال شده و یک پمپ هم اضافه شده است. «نصب پکیج کاهش گل‌آلودی، اتصال خطوط آبرسانی موقت، تعبیه علمک برداشت آب از چاه‌های کشاورزی از دیگر اقدامات بوده.»

شهروندان «شهرکرد» از نبود تصفیه‌خانه و تعویق 15ساله ساخت آن گلایه دارند. اگرچه به باور «متقی» هیچ تصفیه‌خانه‌ای نمی‌تواند این کدورت به وجود آمده از سیل را برطرف کند. «کدورت چشمه به بالای 4هزار  NTU رسیده. تصفیه‌خانه شهرکرد تا 50 NTU را تصفیه می‌کند.»

 

مردم 30درصد صرفه‌جویی کنند، مشکل حل می‌شود

«مردم 30درصد صرفه‌جویی کنند مشکل ما حل می‌شود.» به گفته مدیر روابط‌‎ عمومی آبفای استان چهارمحال‌وبختیاری تانکرها در 47 محله و در سطح شهر مستقرند. «70تانکر از 22 استان کشور برای کمک به «شهرکرد» آمده‌اند. تانکرهای 4 و 10 هزارتایی که امکان تردد در محلات را ندارند، مخازن را تغذیه می‌کنند.»

هفت شهر و 50 روستا از چشمه کوهرنگ برای تامین آب تغذیه می‌شدند. «در حال حاضر از منابع محلی آب این مناطق تامین می‌شود. در مناطق بالادست هم تانکرها در حال آبرسانی‌اند.» به گفته «متقی»
آبرسانی شبانه، توزیع آب بسته‌بندی، کار شبانه، افزایش منابع آبی، افزایش سامانه‌های تامین آب و توزیع آب در منازل همچنان ادامه دارد. «در همه این مدت تغذيه مخازن شهر و افزایش ظرفیت برداشت آب از تصفیه‌خانه سامان را هم داشتیم.»

به گفته «متقی»  کنترل کیفیت، ایجاد حوضچه ته‌نشینی، نصب پکیج رفع گل‌آلودی تحت فشار و فعال‌سازی ایستگاه تعادلی برای رفع کدورت آب بوده. «دستگاه‌های بسته‌بندی در شهرهای مجاور هم در حال بسته‌بندی آب هستند برای توزیع میان مردم.»

ما با نظارت اداره پایش و کنترل کیفیت آب و فاضلاب و دانشگاه علوم‌پزشکی در محل برداشت کیفیت آب را چک می‌کنیم. در محل چاه‌ها حتی میزان کلر سنجیده می‌شود تا متناسب با استانداردها باشد.

پاسخ به شایعاتی که در روزهای بحرانی دهان‌به‌دهان می‌چرخد

-آبی که با تانکرها توزیع می‌شود، آب فاضلاب تصفیه‌شده است؟

اصلا این‌طور نیست. ما با نظارت اداره پایش و کنترل کیفیت آب و فاضلاب و دانشگاه علوم‌پزشکی در محل برداشت کیفیت آب را چک می‌کنیم. در محل چاه‌ها حتی میزان کلر سنجیده می‌شود تا متناسب با استانداردها باشد. درواقع آب‌هایی که وارد مدار می‌شوند قابل شرب‌اند. اگرچه «شهرکرد» دچار بحران کم‌آبی است. ما همچنان  کنترل لحظه‌به‌لحظه گل‌آلودی آب شرب شهرکرد و شهرها و روستاهای اطراف آن را داریم. این کنترل توسط کارشناسان با جدیت دنبال می‌شود تا آب سالم به دست مصرف‌کننده برسد.

-کمبود آب در «شهرکرد» زاییده مسأله انتقال آب به اصفهان است و گل‌آلودشدن تنها بهانه است؟

اصلا امکان ندارد. چشمه کوهرنگ در حوزه آبریز زاینده‌رود نیست. شرایط جغرافیایی چشمه کوهرنگ هم به‌گونه‌ای نیست که امکان حفاری و لوله‌گذاری باشد، آن هم برای انتقال آب.

 رفع مشکل آب شهرکرد در دستور کار دولت

وزیر نیرو گفت: عده‌ای از مردم شهر شهرکرد با قطعی آب مواجه هستند شرایط را با صبوری تحمل می‌کنند. امیدوار هستیم در ساعت‌ها و روزهای آینده وضعیت تامین آب مورد نیاز شهرکرد به حالت تعادل بازگردد.

علی اکبر محرابیان در گفت‌وگویی در خصوص قطعی آب شرب شهرکرد و زمان وصل مجدد آن به ایرنا گفت: در پی سیلاب‌های اخیر در برخی از استان‌ها در زمینه زیرساخت‌های برق و آب شرب دچار مشکل شدیم که تیم‌های امدادی و تیم‌های اجرایی در مناطق مختلف وارد میدان شدند و در راستای رفع مشکلات به وجود آمده در زیرساخت‌ها اقدام کردند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در استان چهارمحال بختیاری از طریق چشمه کوهرنگ آب شرب بخش قابل توجهی از مردم استان به ویژه شهرکرد تامین می‌شود، ادامه داد: ۴۰۰ لیتر در ثانیه از ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب مصرفی شهرکرد از طریق چشمه کوهرنگ تامین می‌شود که در اثر سیلاب‌های اخیر میزان کدورت آب آن افزایش پیدا کرد. تصور این بود که به سرعت شاهد کدورت آب چشمه کوهرنگ باشیم اما این کدورت شرایط نوسانی داشت و ادامه یافت.

محرابیان با تاکید بر اینکه در شرایط افزایش کدورت آب چشمه کوهرنگ هیچ راهی وجود نداشت مگر اینکه چند سامانه آبرسان اضطراری ایجاد شود، عنوان کرد: ایجاد سامانه‌های آب رسانی کاری است که به طراحی، تامین مصالح و تامین منابع نیاز دارد اما در یک عملیات جهادی و با فراخوان نیروها از استان‌های مختلف، تامین تجهیزات از موجودی انبارها و به روش‌های مختلف ایجاد چهار سامانه آب رسانی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایجاد چهار سامانه آب رسانی در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم آنها را جایگزین آب چشمه کوهرنگ کنیم، تصریح کرد: طی روزهای اخیر تیم‌های اجرایی به صورت شبانه روزی و حماسی در حال فعالیت هستند و در حال حاضر از ۷۵۰ لیتر در ثانیه آب مورد نیاز شهرکرد حدود ۶۰۰ لیتر تامین شده است و دو سامانه آب رسانی دیگر نیز به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و با تکمیل آنها کسری آب تامین و شرایط به حالت تعادل بازمی‌گردد.

محرابیان در خصوص زمان رفع مشکل تامین آب شرب مورد نیاز شهرکرد، گفت: با تکمیل چهارسامانه آبرسانی وضعیت تامین آب شهرکرد به حالت تعادل می‌رسد و باتوجه به اقدامات جهادی که صورت گرفته امیدواریم این مشکلات به زودی پایان پیدا کند.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه مردم حق دارند اعتراض کنند و تاکنون آنها صبوری کرده‌اند، عنوان کرد: بخشی از مردم شهرکرد که با قطع آب مواجه هستند شرایط را با صبوری تحمل می‌کنند. امیدوار هستیم طی ساعت‌ها و روزهای آینده وضعیت تامین آب مورد نیاز شهرکرد به حالت تعادل بازگردد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.