150 میلیارد جور کنید، ویلموتس لَنگ است!

خسارت‌های قرارداد جنجالی ادامه دارد؛ فیفا پول نمی‌دهد و مالیات میلیاردی هم اضافه شد!

با ارسال نامه رسمی فیفا به فدراسیون ایران حالا مدیران فوتبال باید هر چه سریع‌تر مبلغی در حدود 150 میلیارد تومان بابت جبران این خسارت بپردازند!

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، بعد از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام دادگاه عالی ورزش حکم نهایی پرونده شکایت مارک ویلموتس را چند روز قبل اعلام کرد و مشخص شد فدراسیون ایران باید 3 میلیون و 325 هزار یورو به همراه 5 درصد سود سالیانه این مبلغ را به مربی بلژیکی پرداخت کند.

بعد از صدور حکم نهایی، مدیران سابق فدراسیون سعی داشتند شکسته شدن رأی و تقلیل آن به بیش از 3 میلیون یورو را یک اتفاق بزرگ جلوه بدهند، اما با بررسی ابعاد مختلف پرونده مشخص شد که چنین موضوعی قابل پذیرش نیست.

در ادامه، مهدی تاج که قرارداد با ویلموتس حاصل دسترنج او بود و حالا یک‌بار دیگر سودای رسیدن به ریاست فدراسیون را دارد، در مصاحبه‌های مختلف با خوشحالی اعلام کرد که این پول از ایران به ویلموتس پرداخت نمی‌شود و پول شکایت از محل پول‌های بلوکه شده ایران در فیفا مستقیما به حساب ویلموتس می‌رود و مشکلی درباره این بدهی وجود ندارد.

اگرچه ادعای تاج درباره پرداخت پول ویلموتس از فیفا هم انتقادهای زیادی در پی داشت، اما حالا همین موضوع هم روی هوا رفته تا مشخص شود یک‌بار دیگر مهدی تاج با وعده‌ای پوشالی سعی داشته خودش را مبرا از قراردادی کند که با این مربی بلژیکی امضا کرده است!

نامه رسمی فیفا؛ به ویلموتس پول نمی‌دهیم

نامه‌ای که اخیرا فیفا به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده، اصل داستان درباره پول ویلموتس را مشخص کرده است. فدراسیون جهانی فوتبال در این نامه به فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد قادر نیست هیچ‌گونه مطالبه مالی خاصی از محل پول بلوکه شده ایران در صندوق فیفا پرداخت کند.

بر اساس مکاتبات بخش حسابداری فیفا، بانک‌های فدراسیون جهانی فوتبال کلیه درخواست‌های مرتبط با پرداخت به مربیان و بازیکنان را در هر سطح و رده‌ای رد می‌کنند. فیفا در این نامه به فدراسیون‌های عضو اعلام کرده از ارائه هرگونه درخواست به منظور پرداخت مطالبات مربیان و بازیکنان از حساب موجود در فدراسیون جهانی خودداری کنند، چرا که این‌گونه درخواست‌ها توسط بانک فیفا مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.

پولشویی، مانع از همکاری فیفا با ایران

گفته می‌شود یکی از دلایلی که باعث اعلام دستورالعمل جدید به فدراسیون‌های عضو شده جلوگیری از پولشویی و استفاده از منابع مالی فدراسیون‌ها در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری در فوتبال پایه، فوتبال بانوان و استعدادیابی است و بر همین اساس فیفا تمایلی به پرداخت منابع مالی فدراسیون‌ها به مربیان و حتی بازیکنان ندارد.

به این ترتیب موضوع پرداخت غرامت به مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز به تعهدات فدراسیون فوتبال ایران اضافه شد و آنها باید از محل درآمدهای جاری خود این رقم را پرداخت کنند.

ظاهرا در پی استعلام فدراسیون فوتبال، نامه‌ای به این نهاد اداره‌کننده فوتبال رسیده مبنی بر اینکه قرار نیست فدراسیون جهانی در زمینه مسائل مالی از محل مطالبات ایران در فیفا کوچک‌ترین همکاری خاصی با فدراسیون داشته باشد.

مالیات ویلموتس، غوز بالا غوز!

موضوع دیگری که باعث شده فدراسیون فوتبال در یک مخمصه کامل قرار بگیرد، پرداخت نشدن مالیات مارک ویلموتس است. فدراسیون فوتبال که اخیرا مبلغ هنگفتی بابت مالیات کارلوس کی‌روش، باقیمانده از زمان ریاست مهدی تاج پرداخت کرد، حالا با اخطار اداره مالیات درباره مالیات کلان ویلموتس مواجه شده است.

نکته جالب توجه این است که فدراسیون فوتبال دو روز قبل 500 میلیون تومان از مالیات مارک ویلموتس بلژیکی را نیز پرداخت کرد، اما بر اساس بدهی اعلام شده از اداره مالیات، قرارداد ویلموتس فدراسیون فوتبال را بیش از ۳۲ میلیارد تومان بدهکار کرده و پس از پرونده مالیاتی کی‌روش حالا بحران تازه‌ای برای فدراسیون در این بخش ایجاد شده که ظاهرا تسویه و  پرداخت این مبلغ به زودی ممکن نخواهد بود.

با تفاهم و تعامل مسئولان فدراسیون فوتبال و اداره مالیات مقرر شده مالیات ۳۲ میلیاردی ویلموتس هم به صورت اقساطی و ماهانه پرداخت شود، آن هم در شرایطی که پیش از این عاملین فاجعه ویلموتس مدعی بودند با تجربه قرارداد کی‌روش، فدراسیون هیچ تعهدی برای پرداخت مالیات مربی بلژیکی نخواهد داشت که حالا مشخص شده این ادعا هم صحت نداشته است.

150 میلیارد بدهی فوری روی دست فدراسیون

در چنین شرایطی فدراسیون فوتبال با چالشی بزرگ برای تامین منابع مالی رو‌به‌روست. هشدار فیفا درباره اینکه پولی بابت طلب ویلموتس نمی‌دهد، دست فدراسیون‌نشینان را در حنا گذاشته است. بنابراین فدراسیون فوتبال باید به فکر تامین منابع جدید برای پرداخت به ویلموتس باشد، ضمن اینکه اگر اخبار مربوط به توافق سیاسی درست باشد، ممکن است با گذشت زمان، شرایط پیشین برای دریافت درآمدهای ایران در فیفا تسهیل شود.

چیزی که در شرایط کنونی وجود دارد فدراسیون فوتبال با نرخ روز ارز در ایران باید مبلغی در حدود 150 میلیارد تومان به ویلموتس پرداخت کند. از طرفی، بعد از قطعی شدن حکم ویلموتس مشخص شد که شکایت فررا، دستیار او نیز به نتیجه رسیده و فدراسیون فوتبال مبلغ 350 هزار یورو باید به این مربی پرداخت کند که  این مبلغ نیز با نرخ روز یورو حدود 12 میلیارد تومان خواهد شد.

از طرفی، اداره مالیات نیز مبلغ 32 میلیارد بابت قرارداد عجیب ویلموتس به فدراسیون تحمیل کرده که محاسبه همه این ارقام فدراسیون فوتبال را مبلغی در حدود 150 میلیارد تومان بدهکار می‌کند؛ پولی که باید هرچه سریع‌تر تامین شود تا فدراسیون از تبعات سنگین بعدی رهایی یابد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.