نذرآب به گیلان رسید

گزارشی از خدمات داوطلبانه هلال‌احمر گیلان در روستاهای محروم این استان

طرح نذر آب 5 امسال تنها مختص استان‌های جنوبی کشور نیست و 100 روستا در سراسر ایران امسال از اجرای این طرح بهره‌مند می‌شوند. یکی از مهم‌ترین رخدادهای نذر آب امسال، اضافه شدن چند روستای استان گیلان، به جمع روستاهای هدف طرح نذر آب است؛ روستاهایی که گرچه در پربارش‌ترین استان کشور قرار دارند، اما ساکنان آن از آب آشامیدنی قابل شرب و لوله‌کشی شده بهره‌مند نیستد و گاهی برای رسیدن به آب آشامیدنی سالم، باید مسافتی طولانی را طی کنند. خیران و داوطلبان استان گیلان امسال به جای سفر به استان‌های درگیر تنش‌های آبی، به آبرسانی در چند روستای همین استان می‌پردازند.

شهرود آنلاین_مرضیه موسوی؛ روستای جاران در منطقه پیرکوه شهرستان دیلمان، یکی از روستاهای هدف طرح نذر آب در استان گیلان است که امسال پای پزشکان داوطلب، کاروان‌های نذر آب، خیران و تیم‌های داوطلب به آن باز شده است؛ روستایی با 30 خانوار جمعیت که عدم دسترسی آسان به آب آشامیدنی سالم، آنها را با مشکلات مختلفی روبه‌رو کرده بود. «بهزاد پرستش»، معاون داوطلبان استان گیلان می‌گوید: «پیش از این برنامه‌های داوطلبی در قالب کاروان‌های سلامت یا نیکوکاری به روستاهای استان گیلان راهی می‌شدند. گروهی از پزشکان داوطلب با تخصص‌های مختلف به مناطق صعب‌العبور استان می‌رفتند و به ویزیت رایگان می‌پرداختند. یا خیران به توزیع بسته‌های معیشتی و … می‌پرداختند. امسال برای اولین بار است که استان گیلان مقصد طرح نذر آب است. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مجموعه کاملی از خدمات درمانی و بهداشتی، معیشتی، آموزشی و حمایتی در چند روستای استان انجام می‌گیرد.»

گرچه گیلان در زمره روستاهای پرباران کشور قرار دارد، اما قرار داشتن برخی از روستاها در ارتفاعات و مناطق صعب‌العبور، باعث دوری آنها از برخی خدمات ضروری شده است. پرستش می‌گوید: «استقبال خوبی از کاروان‌های پزشکی ما در روستاهای محروم می‌شود. چراکه اغلب این روستاها از داشتن پزشکان متخصص محروم هستند و حتی ممکن است در آن درمانگاه محلی و مرکز بهداشت هم وجود نداشته باشد»

همین دوری از امکانات بهداشتی و درمانی، باعث شده تا بسیاری از ساکنان این روستاها از پیگیری روند درمان بیماری‌های خود منصرف شوند و عطای آن را به لقایش ببخشند.

تیم‌های پزشکی با دارو و تجهیزات لازم به این روستاها اعزام می‌شوند. امسال 7 پزشک متخصص و 4 دندان‌پزشک خودشان را در قالب طرح نذر آب به روستای جاران رساندند.

آب گل‌آلود

اهالی روستای «زنگول بره» برای فراهم کردن آب آشامیدنی خود هر روز باید با دبه‌های آب به طرف رودخانه بروند. نه‌تنها خبری از آب تصفیه‌شده در این روستا نیست بلکه حتی حوضچه‌هایی هم برای ته‌نشین‌شدن گل‌ولای آب قبل از برداشت، وجود ندارد. تامین مخزن آب و لوله‌کشی به این مخزن از رودخانه‏، یکی از اقدامات انجام‌شده برای آبرسانی به روستاهای محروم این استان است. «گلناز نظامی»، مدیر خیریه ایزددوستان استان گیلان است که در سال‌های گذشته در پروژه آبرسانی به روستاهای سیستان‌وبلوچستان حضوری فعال داشت. این خیریه امسال مسئولیت تامین تجهیزات موردنیاز برای آبرسانی به روستاهای گیلان را برعهده گرفته است و به کمک خیران دیگر استان، این کار را پیش می‌برد. او می‌گوید: «طرح نذر آب با محوريت فقرزدايی و خدمت‌رسانی منطقه‌ای، ويژه مناطق دورافتاده و حاشيه رانده شده هر استان با منابع همان استان است و برای حضور نيكوكاران بومی بسيار انگيزه‌بخش است. سال‌های گذشته ما در روستاهای سیستان‌وبلوچستان به ارائه این خدمات در طرح نذر آب می‌پرداختیم و هلال‌احمر در تامین لجستیکی، ما را یاری می‌کرد. امسال این فعالیت‌ها در داخل خود استان و با هدف آبرسانی به روستاهای محروم و صعب‌العبور انجام می‌شود. امسال در این طرح بخشی از نياز تامين آب مناطق روستايی با كمك خيرين انجام شد. تهیه تانکر، لوله‌گذاری و … ازجمله اقدامات ما در این مرحله بود.»

حالا که پای خیران این خیریه و دیگر انجمن‌های مردم‌نهاد به این روستاها باز شده است، کودکان و دانش‌آموزان هم از اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر بی‌نصیب نمانده‌اند. همچنین بسته‌های معیشتی با کمک خیران و داوطلبان تهیه و در روستاها توزیع می‌شود.

معضلی به نام فشار خون بالا

پزشکان و متخصصانی که با کاروان‌های نذر آب به روستاهای گیلان می‌رسند، حکم غنیمتی مهم برای اهالی این روستاها دارند. به‌خصوص برای افراد سالمند که بیشترین جمعیت مناطق روستایی را به خود اختصاص می‌دهند. «زهره حیدری‌نژاد»، متخصص قلب و پزشک داوطلبی است که چندسالی از فعالیت و همکاری‌اش با هلال‌احمر می‌گذرد. او امسال این جمعیت را در روستاهای دیلمان همراهی کرده و به ویزیت رایگان پرداخته است.

حیدری‌نژاد می‌گوید: «اغلب مردم روستایی در گیلان برای رسیدن به مراکز خدمات‌دهنده پزشکی باید مسیر سخت و طولانی‌ای را پشت سر بگذارند. به همین دلیل اغلب آنها که سن‌وسال‌دار هستند، از این کار منصرف می‌شوند. در ویزیت‌هایی که معمولا از این روستاها داریم، می‌بینیم که مشکل فشار خون بالا در بین آنها شایع است و برخی حتی از سوزش سینه و تیر کشیدن قلب هم گلایه دارند.»

صعب‌العبور بودن این مناطق و فعالیت‌های سخت بدنی در حالی که اغلب این افراد به فشارخون بالا مبتلا هستند را سایه سنگینی بر سلامتی ساکنان این مناطق می‌داند. این متخصص قلب می‌گوید: «گرفتگی رگ، در حالی که فعالیت بدنی سنگینی دارند و همچنین به فشار خون بالا مبتلا هستند، باعث بروز سکته قلبی در بین این افراد می‌شود. بیماری‌های قلبی در این مناطق بسیار شایع است و اغلب مردم نشانه‌های آن را می‌شناسند و متوجه آن می‌شوند، اما همین موضوع که برای رسیدن به پزشک متخصص نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی هست، باعث می‌شود قید این کار را بزنند.»

علاوه بر حضور تیم‌های پزشکی، تهیه و توزیع داروهای ضروری و اولیه هم توسط پزشکان انجام می‌شود. دکتر حیدری‌نژاد می‌گوید: «من قبل از آشنایی با هلال‌احمر و عضویت داوطلبانه در آن، با دیگر پزشکان به روستاهای محروم می‌رفتم، اما حضور در طرح نذر آب رخداد دیگری است. در این طرح تنها خدمات پزشکی و ویزیت انجام نمی‌شود و مجموعه‌ای از خدمات معیشتی، بهداشتی و درمانی و … هم ارائه می‌شود. جذابیت طرح نذر آب هم در همین است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.