واریز ۱۱میلیون تومان به حساب معلمان/ کویر ارومیه/ تضمین آمریکا چه تضمینی دارد؟!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب ،بسته شدن دسترسی کاربران به پیامک کد تأیید شبکه‌های اجتماعی خارجی از سمت اپراتورهای ایرانی ، یک‌سالگی سلطه امارت اسلامی طالبان بر افغانستان ، دستگیری یکی از پرسابقه‌ترین و خطرناک‌ترین تروریست‌ها با دامنه‌ عملیات تروریستی فرامرزی ، کویری شدن دریاچه ارومیه ، فراهم شدن امکان واردات خودرو و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز عکس العمل ها به احیای برجام در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب ،بسته شدن دسترسی کاربران به پیامک کد تأیید شبکه‌های اجتماعی خارجی از سمت اپراتورهای ایرانی ، یک‌سالگی سلطه امارت اسلامی طالبان بر افغانستان ، دستگیری یکی از پرسابقه‌ترین و خطرناک‌ترین تروریست‌ها با دامنه‌ عملیات تروریستی فرامرزی ، کویری شدن دریاچه ارومیه ، فراهم شدن امکان واردات خودرو و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

گزارش2کشمکش میان 2نمایشگاه

روزنامه همشهری:با وجود اینکه نمایشگاه‌های پرمخاطب در مجموعه نمایشگاهی سئول باعث ایجاد ترافیک در بخش بزرگی از شهر می‌شود، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی و وزارت صمت اصرار بر ادامه برگزاری این نمایشگاه‌ها دارند. درحالی‌که شورای شهر، انتقال نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب را در آذر سال پیش تصویب کرد، کشمکش بین شهر آفتاب و سئول منجر به تخریب 2طرف و باعث زیان صنعت نمایشگاهی کشور شده است. عباس تقدسی‌نژاد ، مدیرعامل مجموعه شهر آفتاب، در نشست خبری که در شهرآفتاب برگزار شد، از نکاتی پرده برداشت که پیش از این در رسانه‌ها اعلام نشده بود. بخشی از آنها را می‌خوانید:*ما با مجری «نمایشگاه صنعت ساختمان» قرارداد بسته بودیم، ولی فشار‌هایی باعث شد که مجری، قرارداد را با ما لغو و نمایشگاه را در سئول برگزار کرد. اردیبهشت امسال هم برای «بیست‌وهفتمین نمایشگاه کاشی و سرامیک» با انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور قرارداد بستیم که در سال‌های گذشته این کار را انجام داده بود، اما با مکاتبات وزارت صمت مواجه شدیم که اجازه ندارید این نمایشگاه را برگزار کنید. از طرف دیگر تلاش کردند که شرکتی را در مقابل انجمن قرار دهند تا مجری نمایشگاه باشد. الان 2نمایشگاه کاشی و سرامیک با نام یکسان، یکی در شهر آفتاب در مهرماه و یکی در سئول در دی‌‌ماه اعلام شده است. در «نمایشگاه خودرو» از وزیر محترم صمت دعوت کردیم، ولی ایشان بازدید نکردند. حالا متوجه شدیم که اوایل شهریور در سئول نمایشگاه «تحول صنعت خودرو» برگزار می‌شود. اگر تعاملی بین شهرداری و وزارت صمت اتفاق نیفتد این کشمکش ادامه خواهد داشت.

 

آغاز فیلترینگ چینی؟

روزنامه شرق: سرعت کند اینترنت در ایران ماه‌هاست که بین کاربران ایرانی دهان‌به‌دهان می‌چرخد، هرچند‌ عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نه‌تنها زیر بار این موضوع نمی‌رود که دیروز در حیاط دولت در ادعایی عجیب اعلام کرده که سرعت اینترنت بیشتر شده است! او با بیان اینکه سرعت اینترنت افزایش یافته است، از میزان دقیق افزایش سرعت اینترنت ابراز بی‌اطلاعی کرده و آن را به‌طور متوسط حدود ۲۷ مگابیت بر ثانیه اعلام کرد. با‌این‌حال کاربران ایرانی نه‌تنها از تجربه‌ای متفاوت با ادعای وزیر ارتباطات حرف می‌زنند که به‌تازگی برخی کاربران گزارش داده‌اند که در صورت خروج از تلگرام، اینستاگرام، توییتر و سایر شبکه‌های اجتماعی خارجی، ورود دوباره به حساب کاربری‌شان بسیار مشکل شده است؛ زیرا کد تأیید ورود برای آنها  پیامک نمی‌شود.برخی کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گویند که دسترسی کاربران به پیامک کد تأیید شبکه‌های اجتماعی خارجی از سمت اپراتورهای ایرانی بسته شده است اما اپراتورهای ایرانی در پیگیری «شرق» زیر بار این موضوع نرفته و اعلام می‌کنند که هیچ دستورالعملی در این زمینه به آنها ابلاغ نشده است. برخی اپراتورهای داخلی ادعا می‌کنند که اختلال این شبکه‌های اجتماعی فراگیر و جهانی است اما کارشناسان اینترنت و امنیت شبکه این ادعا را رد می‌کنند و غیرواقعی می‌دانند. آنها می‌گویند که به نظر می‌رسد که دولت اجرای گسترده فیلترینگ هوشمند را که نوعی الگوبرداری از فیلترینگ چینی است، کلید زده است.

 

در امارت خبری از مردم نیست

روزنامه فرهیختگان: نقش و جایگاه مردم در نظام‌ها و دولت‌های حاکم بر جوامع انسانی از دیرباز یکی از موضوعات موردتوجه و مناقشه اندیشمندان اجتماعی و به‌ویژه متفکران عرصه سیاست بوده است. در این راستا دیدگاه‌های متفاوت و بعضا متضادی وجود دارند که همه آنها در طیفی جای می‌گیرند که در یک‌سر آن انتزاع کامل دولت از مردم و درعین‌حال سلطه مطلقه حکومت بر مردم (نظام‌های تئوکراسی یا استبدادی مطلقه) و در سر دیگر آن شکل‌گیری دولت بر بنیان نظر و اراده مردم (نظریه قرارداد اجتماعی ژان ژاک روسو) و مشارکت مردم در حاکمیت و درنهایت نظارت ملموس آنها بر عملکرد دولت‌ها (نظام‌های دموکراتیک) قرار می‌گیرد. اکنون‌که از سلطه امارت اسلامی طالبان بر افغانستان نزدیک به یک‌سال می‌گذرد، شاید این امکان وجود داشته باشد که با در نظر گرفتن عملکرد یک‌سال اخیر آنها در کشور، به بررسی نقش و جایگاه مردم در نظام سیاسی موردنظر آنها پرداخته شود. به همین منظور برای بررسی این موضوع در اینجا سه شاخص مهم را مدنظر قرارداده‌ایم؛ نخست نقش مردم در تشکیل دولت از سوی طالبان، دوم چگونگی مشارکت مردم در اداره امارت اسلامی و سرانجام جایگاه نظارتی مردم در ساختار امارت اسلامی طالبان.

 

بر فراز منبر و بیلبورد !

روزنامه اطلاعات :اگر عوام‌الناسی مثل من، به اندازه‌ی دانش و سوادشان اظهارنظر نمایند و در مواردی که برایشان قابل هضم نیست، اول پرس‌وجوی از اهلش کنند؛ قانع نشدند، خود به جست‌جوی پژوهشی بپردازند، و اگر حال و وقت و توانش را نداشتند، لااقل سکوت کنند، طوری می‌شود؟ عرش خدا می‌لرزد؟ انسا‌ن‌ها فوج‌فوج از حقیقتی بازمی‌مانند و گمراه می‌شوند؟ دِینی بر گردن فرد عوام می‌مانَد که باید نزد خدا پاسخگو باشد!؟چندسال است که غائله‌ برپا می‌شود از دوسو؛ در عزاداری‌های محرّم و نذورات؛ یک‌سو به نقد و خرده‌گیری در مخارج؛ دیگرسو به پافشاری بر ادامه‌ی آن؛ قربه‌الی‌الله یا به کسب حوائج. آن به این می‌تازد، که خرج دو روز یا ده روز را در طول سال تقسیم تدریجی بر فقرا کنید؛ این بر آن برمی‌آشوبد، که این‌چند روز، خود موضوعیتی مستقل دارد و نه منافی خیرات سالانه است و نه مزاحم آن.این که آیا هردو گروه، اعمالشان گواه بر نیّاتشان است، قضاوتش با ما نیست؛ اما چالش تکراری این دو تفکر، بهتر بگویم، این دو جبهه، واقعا آزارنده شده‌است.روی خطاب من در این سخن- با علم به آن‌که می‌دانم بر بسیاری، به خصوص منتقدان حرفه‌ای و عادتی، خوش نخواهد نشست- گروه ناقدان و خرده‌گیران بر مخارج مراسم سنتی و‌مذهبی است؛ که افاضات را دیگر از حد گذرانده‌اند؛ به خصوص که سرشاخه‌های این به اصطلاح منتقدان و ایرادگیران، معمولا نامورانی هستند،سلبریتی یا شهرگان ورزشی و هنری، که یا کارنامه‌ی شفافی از خیرات و‌ مبرّات اجتماعیشان ندارند؛ یا اگر هم خیری دارند، در مخارج دیگر ایام سالشان کمترین ملاحظه‌ای -از آن نوع که در دهه‌ی محرم توصیه می‌کنند- به خرج نمی‌دهند؛ انگار دو سه روز اوج عزای محرّم، اوج بحران گرسنگی فقرای سالیانه و نقطه‌ی آی‌سی‌یوی بیماران لاعلاج و لحظه‌ی نجات کودکان کار و خلاصه، دقیقه‌ی نودِ خلاصی جامعه از دردهاست!

 

دستگیری تروریست فرامرزی

روزنامه وطن امروز:وزارت اطلاعات طی بیانیه‌ای چهارشنبه 26 مرداد 1401 اعلام کرد: به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند با توفیقات الهی و مجاهدت‌های فداکارانه و هوشمندانه‌ سربازان گمنام امام زمان(عج)، یکی از پرسابقه‌ترین و خطرناک‌ترین تروریست‌ها با دامنه‌ عملیات تروریستی فرامرزی دستگیر و به زندان منتقل شد. بر مبنای رهگیری‌های اطلاعاتی چند ساله، این عنصر جنایت‌پیشه سوابق فعالیت‌های تروریستی در ۴ کشور منطقه را دارد و در مقطع اوج بحران سوریه، با حضور در آن کشور به عضویت گروهک‌های تکفیری- تروریستی درآمده و همراه با آنها در شهرهای حلب، حماه و ادلب به اعمال جنایتکارانه و شیطانی پرداخته است. این عضو حلقه‌ تروریسم فرامرزی که متخصص سلاح‌های سنگین نیز می‌باشد، پس از شکست تکفیری‌ها از مدافعان پرافتخار حرم و محدود شدن حوزه‌ ترکتازی آنها در سوریه، پایگاه فعالیت‌های تروریستی خود را به ۲ کشور پیرامونی جمهوری اسلامی ایران منتقل و به یکی دیگر از گروهک‌های تروریست، جنایت‌پیشه و ضد وحدت امت اسلامی پیوست و به اقدامات خرابکارانه خود علیه ملت سرافراز ایران و تمامیت ارضی کشور ادامه داد. جان‌برکفان گمنام ایران اسلامی اعلام می‌نمایند با توکل به ذات اقدس احدیت و با توسل به اهل بیت‌ عصمت و طهارت(ع) و در ادامه جهاد مستمر خود، بازداشت سایر جنایت‌پیشگان و تروریست‌ها را، در هر نقطه و هر لانه‌ای که باشند، همچنان در دستور کار و ماموریت مقدس خود خواهند داشت.

 

تضمین آمریکا چه تضمینی دارد؟!

روزنامه کيهان:۱- تئوری بازی‌ها – Game Theory – اگرچه شاخه‌ای از ریاضیات کاربردی است ولی امروزه در تعاملات تجاری و سیاسی و … نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این توضیح که وقتی پای یک معاهده و یا تعامل سیاسی در میان است، طرفین می‌کوشند برای هر یک از اقدامات خود، اقدام طرف مقابل را حدس زده و ارزیابی کنند. با انجام این بررسی‌ها که به حدس زدن عکس‌العمل حریف در بازی شطرنج بی‌شباهت نیست، می‌توانند خروجی فلان تعامل تجاری، سیاسی و یا اقتصادی را در حد و ‌اندازه قابل قبولی پیش‌بینی کنند. استفاده از این فرمول در چالش هسته‌ای پیش روی نیز ضروری است. مخصوصاً آن که مسئولان محترم کشورمان طی دو دهه‌ای که از عمر چالش هسته‌ای یاد شده می‌گذرد تصویر روشنی از رفتار و اهداف خصمانه حریف به دست آورده‌اند و دستگاه محاسباتی آنان توان و قدرت بیشتری برای ارزیابی و پیش‌بینی حرکات حریف در اختیارشان گذارده است و … بگذریم.  ۲- برجام به گواهی اسناد و شواهد غیر قابل انکار، فاجعه‌ای بود که آمریکا و اروپا با بهره‌گیری از وادادگی دولت آقای روحانی به ملت و نظام تحمیل کردند و در حالی که موضوع و انگیزه مذاکرات لغو تحریم‌ها بود، نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد، بلکه صدها تحریم جدید هم به تحریم‌های قبلی افزوده شد. خروج ترامپ از برجام که به طمع امتیاز‌گیری بیشتر از ایران صورت گرفت بی‌آنکه بخواهد، خدمت بزرگی به جمهوری اسلامی ایران بود. با این توضیح که ترامپ به گفته خانم موگرینی بعد از تضمین از آقای روحانی مبنی بر این که ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز، در برجام باقی می‌ماند! اقدام به خروج از برجام کرد و انتظار داشت که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند!

 

کویر ارومیه!

روزنامه خراسان: کویری شدن دریاچه ارومیه و انتشار گسترده تصاویر آن در فضای مجازی، بالاخره کارگروه ملی نجات این دریاچه را فعال کرد تا اگرچه دیر، اما درنهایت خطرات و آسیب‌های گسترده خشکی این دریاچه را جدی بگیرند. اگرچه این دریاچه دردهای بسیاری همچون حقابه دارد اما درد بزرگ‌تر آن تغییر الگوی کشت در اراضی پیرامونی آن است. کدام دولت؟ فرقی نمی کند ستاد احیای دریاچه ارومیه هفت سال عمر دارد که شش سال آن در دولت دوازدهم و یک سال آن در دولت سیزدهم بوده است، اما واقعا برای مردم فرقی نمی‌کند که کدام دولت یا کدام جناح قرار است مسئول این کارگروه باشد، بلکه مهم‌ترین خواسته‌شان، احیای دریاچه است. آن‌طور که «عیسی کلانتری»، معاون سابق سازمان محیط زیست اعلام کرده، طی سال‌های گذشته اقدامات و برنامه‌های احیای این دریاچه پیشرفت خوبی داشته اما خودداری وزارت نیرو از تامین حقابه دریاچه شرایط آن را مجددا بحرانی کرده است. البته کلانتری نیز همانند دیگر کارشناسان محیط زیست، عواملی مانند کاهش بارندگی را در این بحران بسیار موثر دانسته است. در آن سوی ماجرا هم دولت سیزدهم، نقدها و اشکالاتی را به عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه و برنامه‌های آن وارد می‌داند و در جلسه دیروز کارگروه ملی نیز، همین سوالات و ابهامات مطرح شد. ترمیم و ایمن‌سازی پروژه بعد از پیشرفت 97 درصدی! آن‌طور که پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش داده، دکتر «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور در این جلسه گفت: باید مشخص شود به چه دلیل تکمیل و بهره‌برداری یکی از طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه و ساخت تونل، باوجود هزینه‌های انجام شده و پیشرفت بالای ۹۷ درصدی، با مشکل روبه رو شده و امروز مجبور به ترمیم و ایمن‌سازی آن هستیم.

 

کودتایی برای حفظ و تحکیم وابستگی

روزنامه جوان:رژیم دیکتاتوری پهلوی تن‌ها رژیم سلطنتی در ایران است که با کودتا توسط بیگانگان، یعنی کودتای انگلیسی اسفند ۱۲۹۹ سر کار آمد و با دخالت و کودتای بیگانگان، یعنی کودتای انگلیسی-امریکایی مرداد ۱۳۳۲ ادامه یافت.حال آنکه تا پیش از این خاندان‌های سلطنتی با جنگ‌ها و کودتا‌های داخلی شکل می‌گرفتند و ردی از پای بیگانگان در تشکیل حکومت نبود. گرچه در سال‌های پایانی حکومت قاجار از نیرو‌های بیگانه برای مقابله با مشروطه‌خواهان و کمک به بقای رژیم سلطنتی مطلقه استفاده شد که متأسفانه امثال رضاخان میرپنج، از درون همین ساز و کار نظامی متکی به بیگانه، یعنی نیرو‌های قزاق سربرآورده و زیردست افسران روس تربیت شدند. شاید پذیرش ننگ وابستگی و تحت‌الحمایه شدن در این خاندان، حاصل همین همنشینی، رفاقت و مأنوس بودن با بیگانگان بوده باشد.کودتای ننگین و سیاه ۲۸ مرداد، کودتای انگلیسی-امریکایی است که در آن خواسته انگلیس برای برکناری دولتی قانونی در ایران با پول، پشتیبانی و فرماندهی امریکایی‌ها و همراهی و مشارکت تعدادی از اراذل و اوباش برای شورش و اغتشاش و بخشی از ارتش شاهنشاهی محقق شد.انگلیسی‌ها که از دولت قانونی مصدق برای ملی‌سازی صنعت نفت و کوتاه کردن دست شرکت نفت ایران-انگلیس از منافع هنگفت ناشی از تاراج نفت ایران و حرکت به سمت استقلال سیاسی و تا حدودی اقتصادی به شدت متضرر شده و این اتفاق را قابل مقایسه با ملی شدن کانال سوئز و استقلال سیاسی در مصر می‌دانستند، هراس از دست دادن سلطه خویش بر غرب آسیا و تکرار آن در سایر نقاط جهان را داشتند. از این رو درحالی که در داخل کشور ما به خاطر داشتن سابقه سیاه به شدت منفور بوده و نفوذشان محدود شده بود، به تدریج توانستند امریکایی‌ها را برای اجرای کودتایی نظامی با خود همراه سازند.

 

اصلاحات داخلی مکمل توافق هسته‌ای

روزنامه تجارت: یک عضو اتاق بازرگانی معتقد است برای حل مشکلات و موانع تجارت خارجی و نقل و انتقال مالی و رفع هزینه‌های اضافه از اقتصاد، برجام می‌تواند راهگشا باشد اما در کنار آن باید اصلاحات داخلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی انجام شود.عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «تجارت» اظهار کرد: تحریم‌ها یک محدودیت اساسی در تجارت خارجی کشور است.در حوزه‌های مختلف این محدودیت‌ها وجود دارد. در زمینه تجارت هم در بخش صادرات، هم در بخش واردات و ارتباطات بین‌المللی این محدودیت وجود دارد. نمی‌شود گفت تحریم‌ها تاثیری ندارد. اما این را هم نمی‌شود گفت که همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها است.اوافزود: تحریم‌ها حتما تاثیر خود را دارد. باید ببینیم که صادرات نفت ما به چه میزان رسیده است. هزینه‌ کالاهای وارداتی، نقل و انتقال پول و هزینه حمل ما افزایش پیدا کرده است. ریسک‌های تجاری نیز بالا رفته است. از همه کشورها نمی‌توانیم کالا وارد کنیم و نمی‌توانیم ال سی باز کنیم. همه این‌ها ناشی از تحریم‌ها است و هزینه‌های واقعی است که تحمیل می‌شود. در تمامی این حوزه تحریم‌ها اثر گذار است. در حوزه صادرات هم مشتری‌های محدودتری داریم و هزینه حمل ونقل و انتقالات‌مان بیشتر می‌‌شود و حاشیه سودمان پایین می‌آید.

 

شنبه، اعلام جزئیات واردات خودرو

روزنامه ایران:کیفیت خودرو، قیمت تولیدات خودروسازان داخلی و همچنین ارتقای سطح کیفی قطعات، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از دولت است که با شروع دولت سیزدهم پیگیری آن در دستور کار جدی قرار گرفت. دولت برای پاسخگویی به این نیاز مردم، دست به کار شد و زمینه انجام واردات خودروهای خارجی را فراهم کرد. بسیاری از کارشناسان بازار خودرو و همچنین مصرف کنندگان خودروهای تولید داخل معتقدند دولت باید زمینه‌های انجام واردات خودروهای با قیمت مناسب و به اصطلاح «اقتصادی» را برای مردم فراهم کند …​​​​​​​گروه اقتصادی/ بحث کیفیت خودرو، قیمت تولیدات خودروسازان داخلی و همچنین ارتقای سطح کیفی قطعات، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مردم از دولت است که با شروع دولت سیزدهم پیگیری آن در دستور کار جدی قرار گرفت. دولت برای پاسخگویی به این نیاز مردم، دست به کار شد و زمینه انجام واردات خودروهای خارجی را فراهم کرد.بسیاری از کارشناسان بازار خودرو و همچنین مصرف کنندگان خودروهای تولید داخل معتقدند دولت باید زمینه‌های انجام واردات خودروهای با قیمت مناسب و به اصطلاح «اقتصادی» را برای مردم فراهم کند که در این زمینه طی ماه‌های گذشته پیگیری‌های جدی از سوی دولت برای فراهم شدن امکان واردات خودرو انجام شده است.

 

درخواست توقف طرح بانكداري

روزنامه اعتماد:روساي پيشين بانك مركزي نامه‌اي را خطاب به قاليباف درباره طرح بانكداري نوشته و خواستار متوقف كردن اين طرح شده‌اند. در نامه‌اي كه توسط مديران ادوار مختلف بانك مركزي و بانك‌هاي دولتي و خصوصي امضا شده از رييس مجلس درخواست شده كه ضمن متوقف نمودن فرآيند تقنيني طرح بازنگري در قانون بانكداري، بانك مركزي مكلف شود ظرف مدت حداكثر 18 ماه نسبت به ارايه لوايح مورد نظر به ترتيب اولويت از كانال دولت اقدام كنند.مديران پولي و بانكي معتقدند اهداف انشاء شده در متن طرح بازنگري در قانون بانكداري به گونه‌اي است كه مي‌تواند به هدف‌هاي متعارض تبديل شده و حصول يكي منجر به از دست رفتن ديگري شود. در اين‌گونه موارد الزام سياست‌گذار پولي به حصول همزمان اهدافي كه به صورت دوره‌اي يا تحت شرايط و محدوديت‌هاي ناشي از شرايط داخلي و خارجي اقتصاد، به صورت همزمان غيرقابل حصول مي‌شوند. محمود بهمني، ولي‌الله سيف، سيد محمدحسين عادلي، اكبر كميجاني و طهماسب مظاهري به عنوان روساي پيشين بانك مركزي از امضا‌كنندگان اين نامه هستند. هرچند نام عبدالناصر همتي و ابراهيم شيباني پاي اين نامه به چشم نمي‌خورد. در اين نامه پيشنهاد شده كه لايحه پيشنهادي از سوي دولت با محوريت كامل بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و با تكيه بر بررسي‌هاي دقيق كارشناسي، مقايسه‌اي و علمي و تلاش در ايجاد اجماع بين مراكز تخصصي و گروه‌هاي حرفه‌اي و خبره در امور اقتصادي و بانكي، حقوقي و قانون‌نويسي صورت گيرد و در خصوص بانكداري اسلامي با ملاحظه نظرات و مشاركت كامل مراكز تخصصي حوزوي و بانكي اقدام به اين كار شود.

 

کلاف پیچیده حق‌آبه هیرمند

روزنامه ابتکار:علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بحث تالاب‌ها مهمترین موضوعی که دنبال می‌کنیم حقابه تالاب‌ها است، چون در برخی نقاط کشور به خاطر خشکسالی‌ها امکان تامین آب فراهم نیست.وزیر نیرو افزود: به همین دلیل پیگیری می‌کنیم نخست سهم محیط زیست از حقابه‌ها داده و سپس رهاسازی و مشکلات مرتفع شود.وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر ماموریت رییس جمهور در پیگیری حقابه ایران از رود هیرمند، گفت: سهم ما هم در هیرمند و هم در حوزه ترکیه در دستور کار دولت است تا حقابه قانونی تامین شود.محرابیان با اشاره به معاهده ۱۳۵۱ با افغانستان ادامه داد: پیگیری می‌کنیم تا این حقابه تامین شود. البته مشکل سازه الحاقی به سد داشتیم که طرف افغانستانی تعهد کردند اجازه ندهند قطره‌ای آب به منطقه لم یزرع گوته زره وارد شود. حقآبه ایران از رود هیرمند موضوع امروز و دیروز و دوره حکومت طالبان نیست. اختلاف میان ایران و افغانستان بر سر حقابه در دولت‌های اشرف غنی و حامد کرزای نیز بوده و به جرات می‌توان گفت همواره از سوی طرف افغان نادیده گرفته شده است.در شرایط فعلی با توجه به اینکه طالبان نیز حاضر نیست حقآبه ایران را بپردازد اتخاذ سیاست‌های جدید باید در دستور کار نهادهای مربوطه در کشورمان قرار گیرد تا بتوان با استفاده از اهرم‌های فشار، حکومت فعلی در افغانستان را وادار به اجرای معاهدات فی‌مابین کرد.در همین رابطه در نشستی با حضور عبدالرضا فرجی راد دیپلمات پیشین و استاد ژئوپلیتیک دانشگاه و ابراهیم رحیم پور معاون سابق وزیر امور خارجه به بررسی موارد اختلافی ایران و افغانستان در موضوعات حقآبه،‌ درگیری‌های مرزی و وضعیت مهاجرین پرداخته شده است.

 

دشت اول؛ تبادل زندانیان

روزنامه آرمان ملی: احیای برجام بیش از گذشته در دستور کار طرفین قرار گرفته و به نظر می‌رسد که روزهای پایانی برای رسیدن به توافق در حال طی شدن است. این در حالی است که مقامات ایران شامگاه دوشنبه پاسخ خود به آنچه در نهایت ۱۷مرداد روی میز مذاکرات در وین قرار گرفت را به طرف‌های مقابل ارائه دادند و انتظار است ظرف ۴۸ ساعت از زمان ارائه آخرین جمع‌بندی خود به هماهنگ‌کننده برجام، پاسخ طرف آمریکایی را دریافت کند. در عین حال واکنش مقامات اروپایی و روسی به محتوای پاسخ ایران که در پایان روز دوشنبه ۲۵مرداد به جوزپ بورل تحویل داده شد تا حدود زیادی مثبت و رو به جلو بوده است. چنانکه میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در این باره گفت که پاسخ ایران به پیشنهادهای اتحادیه اروپا سازنده است و توپ اکنون در زمین واشنگتن است. آنچه که مسلم است مقامات اروپایی نسبت به مقامات آمریکایی تمایل بیشتری به انجام توافق بدون در نظر گرفتن حساسیت‌ها و خطوط قرمز طرف‌های اصلی دارند، چرا که آنها در میانه بحران اوکراین و مساله تامین انرژی سعی دارند ایران را به جرگه صادرکنندگان نفت با ظرفیت تمام خودش وارد کنند، در حالی که تحریم‌های آمریکا مانع این کار است. آنچه مسلم است پاسخ ایران به جوزپ بورل حاوی 2 نکته مهم بوده که یکی تحریم‌ها و دیگری تضمین‌‌های آمریکاست و افزون بر آن مساله PMD را نیز باید در نظر گرفت. اگر آمریکایی‌ها مقداری انعطاف نشان دهند و خواسته‌های ایران را بپذیرند قطعا می‌توان طی روزهای آینده شاهد توافق بود.

 

واریز ۱۱میلیون تومان به حساب معلمان

روزنامه آرمان امروز:رئيس سازمان برنامه و بودجه گفت: سعي داريم اين ماه مبلغ 11ميليون تومان را براي 11 ماه گذشته به معلمان به‌صورت علي‌الحساب پرداخت کنيم تا احکام رتبه‌بندي آماده شود. سيد مسعود ميرکاظمي به تسنيم اظهار کرد: رتبه‌بندي بر اساس شايستگي است و وزارت آموزش و پرورش بايد اقداماتي را انجام دهد تا ميزان شايستگي يک معلم مشخص شود و بعد پرداخت‌ها طبق آن صورت گيرد. چون اين روند هنوز آماده نشده است و مقداري طولاني شده، با وزير آموزش و پرورش توافق کرديم اين ماه مبلغي را به عنوان علي‌الحساب پرداخت کنيم و زماني که احکام به سرانجام رسيد نيز مابه‌التفاوت پرداخت شود. بهادري جهرمي سخنگوي دولت نيز در اين باره گفته بود که سازمان برنامه و بودجه مبلغي را براي علي‌الحساب در اختيار قرار داده است تا پيش از اجراي نهايي رتبه‌بندي، مبالغي براي معلمان به صورت علي‌الحساب فعلاً در پايين‌ترين سطح رتبه‌بندي پرداخت شود تا مبالغ قطعي نيز اجرايي شود.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.