کاهش 115 هزار تنی مصرف کاغذ روزنامه در ایران

رئیس اتحادیه تولید کنندگان کاغذ و مقوا گفت: مصرف کاغذ روزنامه از متوسط سالانه ۱۳۰ هزار تُن به ۱۰ تا ۱۵ هزار تُن کاهش یافته است.

به گزارش شهروند آنلاین،ابوالفضل روغنی گلپایگانی در مصاحبه اختصاصی با واحد مرکزی خبر با اشاره به اهمیت کاغذ روزنامه برای اصحاب رسانه و قلم افزود: حدود ۶ سال پیش ۱۳۰ هزار تُن کاغذ روزنامه در کشور مصرف می‌شد، اما این رقم امروز به ۱۰ تا ۱۵ هزار تُن کاهش یافته که گاهی این میزان برای روزنامه هم مصرف نمی‌شود و به بسته بندی‌های ارزان قیمت اختصاص می‌یابد.

او گفت: علت نخست کاهش مصرف روزنامه به گسترش و توسعه شبکه‌های اجتماعی و در مرحله بعد به افزایش قیمت ارز مربوط است.

حمایت از واردات کاغذ تحریر به جای تولید داخلی

روغنی گلپایگانی ادامه داد: آنچه امروز در داخل کشور حائز اهمیت است و در کمپین‌های تبلیغاتی دولت سیزدهم هم بار‌ها درمورد حل مشکل کاغذ مطرح شده کاغذ تحریر بوده است، زیرا برای چاپ کتاب‌های درسی به حدود ۴۲ هزار تُن کاغذ تحریر نیاز داریم که عمده آن وارد می‌شود و بخش‌هایی هم در حوزه چاپ و نشر و انتشارت و مجلات کاغذ مورد نیازمان هست که کمبود در داخل کشور وجود دارد.

او در خصوص علت این کمبود گفت: یک ظرفیت منصوبه ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تن در کشور داریم یعنی شرکت‌هایی هستند که برای این موضوع طراحی شده اند، اما به علت نبود حمایت دولت و حتی بخش خصوصی از این نوع کاغذ تقریبا بیشتر شرکت‌ها در حوزه کاغذ تحریر فعالیت نمی‌کنند.

او در خصوص چرایی نبود استقبال از تولید کاغذ تحریر گفت: تمام قوانین ساری و جاری کشور به نفع واردات است به عنوان نمونه براساس قانون مجلس ما ۹ درصد ارزش افزوده را از کتاب‌های درسی نباید بگیریم بنابراین واردات کاغذ تحریر معاف کامل از مالیات است. اما به تمام آحاد قیمت تمام شده داخل کشور این ۹ درصد ارزش افزوده تعلق می‌گیرد همچنین قوانین زیرساختی که در کشور به وجود آمده بیشتر در جهت حمایت از واردات کاغذ بوده است.

روغنی افزود: به عنوان نمونه تا پارسال ارز ۴۲۰۰ برای واردات کاغذ روزنامه و هم کاغذ تحریر اختصاص می‌یافت و همین امر علت اصلی بی رغبتی برای تولید کاغذ تحریر در کشور بود ضمن اینکه ارزش افزوده از واردات اخذ نمی‌شود.

خوداتکایی ایران در تولید کاغذ بسته بندی

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا با اشاره به نیاز حدود ۹۰۰ هزار تنی کشور به کاغذ بسته بندی گفت: حدود ۹ سال پیش ما یکی از وارد کنندگان کاغذ مقوا بودیم، اما با همکاری وزارت صمت، سندیکا و سرمایه گذاران بخش خصوصی، امروزه ما نه تنها توانایی تامین تمام نیاز داخل را داریم بلکه نیاز به صادرات وسیع داریم.

روغنی ادامه داد: به عنوان نمونه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تُن مجوز برای تولید کاغذ بسته بندی صادر شده که برای حدود یک میلیون ۶۰۰ هزار تن ظرفیت تولید ایجاد شده است، اما آنچه کاملا در دسترس ما قرار دارد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و این میزان بیشتر از نیاز کشور است که بخشی از این تولید را صادر می‌کنیم.

او با اشاره به اهمیت بازار هدف صادراتی گفت: بیشترین حجم صادرات کاغذ ما به کشور‌های ترکیه، عراق و افغانستان است که خوشبختانه با افزایش کیفیت تولید، برخی کشور‌های اروپایی، چین و کره هم به بازار‌های صادراتی ما اضافه شده است.

روغنی با اشاره به تصمیم دولت برای تشکیل کمیته کاغذ به ریاست معاون اول رئیس جمهوری گفت: در این کمیته در حال تصمیم‌گیری برای حل مشکل کاغذ هستند، هم اکنون طرح کاغذ سبز خوزستان نیز با ظرفیت تولید ۲۲۰ هزار تن کاغذ طراحی شده است که معضل خرید ماشین آلات و نصب آن در شرایط تحریم و استفاده از کارشناسان خارجی از جمله مشکلات پیش پای این طرح است.

از طرح تنفس و توقف تا موانع تامین مواد اولیه صنعت چوب

او با اشاره قانون بهره برداری از چوب‌های جنگلی گفت: در حال حاضر یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جنگل‌های شمال کشور است که بر اساس قانون کشور شرکت‌های بهره بردار از چوب جنگلی برای تولید کاغذ به ازای برداشت هر یک درختی که سنش بالای ۷۰ سال است باید بین ۹ تا ۱۱ اصله نهال بکارند که نه تنها باعث کاهش سطح جنگل نمی‌شود بلکه باعث گسترش جنگل خواهد شد به عنوان نمونه صنایع چوب و کاغذ مازندران حدود ۸ سال پیش ۱۶ میلیون اصله درخت کاشت و با رسیدگی به جنگل توسط شرکت‌های بهره بردار، حدود یک میلیون کیلومتر جاده در جنگل‌های شمال ایجاد شد که بنا به هر دلیلی دولت‌های قبل و مجلس طرح تنفس و توقف از برداشت را دادند و این تصمیم، معضل بزرگی را برای صنایع که از چوب استفاده می‌کردند به وجود آورد.

نیاز کشور به واردات ۲ میلیون متر مکعب چوب

او در ادامه افزود: در حال حاضر ما به واردات ۲ میلیون مترمکعب واردات چوب نیاز داریم که به دلیل مسدود بودن فضا و نبود مجوز واردات یا اگر هم بنا به واردات باشد آنقدر شرایط سختگیرانه است که نفع اقتصادی آن از بین می‌رود با این وجود، صنایع چوب و کاغذ مازندران با واردات خمیر، بعضا چوب و آهار چوب، همچنان فعال است.

روغنی گفت: معضل بعدی در این صنعت استفاده از باگاس (تفاله‌ای که پس از استخراج شکر از نیشکر و سورگوم، حاصل می‌شود) است، که برای آن هم نگرانی عمده‌ای در حال رخ دادن است یعنی به دلیل کمبود آب و کاهش سطح تولید نیشکر، برداشت کاهش می‌یابد که این خود از چالش‌های تامین مواد اولیه در صنعت چوب محسوب می‌شود.

تحریم داخلی معضل صنعت کاغذ سازی

رئیس سندیکای تولید کنندگان کاغذ و مقوا گفت: بیشتر صنایع کاغذ سازی در ایران و جهان به خمیر کاغذ احتیاج دارند که به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بیشتر کشور‌های دنیا با چالش اساسی تامین خمیر مواجه شده اند که این مشکل، چالش اساسی در تامین مواد اولیه هم به شمار می‌رود. ضمن اینکه موضوع تحریم داخلی هم به مشکلات دامن می‌زند به عنوان نمونه ۲ تا ۳ ماه برای ثبت سفارش طول می‌کشد، برای واردات ماشین آلات کاغذ سازی باید ۹ درصد ارزش افزوده پرداخت کنیم که ۲ سال بعد این ماشین آلات را تحویل می‌دهند.

روغنی افزود: برای واردات مواد شیمیایی، لوازم پوششی مشکل داریم برای شرکت‌هایی که مقیاس بزرگ و یا متوسط و رو به بالا در کاغذ سازی محسوب می‌شوند تامین کننده جدی قطعات را در داخل کشور نداریم و بیشتر برای تعمیر قطعات به خارج از کشور ارسال می‌شوند.

فعالیت ۱۰۵ واحد تولیدی کاغذ در کشور

او افزود: ۱۰۵ واحد تولیدی کاغذ در کشور فعالیت و تولید می‌کنند حدود ۲۵ درصد از این واحد‌ها در حوزه کاغذ سازی متوسط و بزرگ و بقیه در چارچوب شرکت‌های کوچک فعال هستند همچنین ۳ الی ۴ شرکت کاغذ تحریر تولید می‌کنند، اما بیش از ۹۵ درصد شرکت‌ها کاغذ بسته بندی تولید می‌کنند.

جایگزینی صنایع سلولزی به جای پتروشیمی در صنایع بسته بندی

او افزود: ما طرحی را به دولت پیشنهاد دادیم با این مضمون که در بحث بسته بندی چرا باید از دنیا عقب باشیم، دنیا از پلاستیک فاصله گرفته و جایگزین مناسب آن را صنایع سلولزی قرار داده است ما هم باید در کشور شروع کنیم و در صنایع بسته بندی از صنایع سلولزی استفاه کنیم که حداقل در جهت سلامت مردم و کمک به محیط زیست هستیم./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.