مخالفت پاپ با ادامه تحقیق درباره عضو برجسته واتیکان

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان با تحقیق رسمی درباره پرونده تجاوز برای کاردینال کانادایی مارک اوئلت از مقام های برجسته واتیکان مخالفت کرد.

به گزارش شهروند آنلاین از تارنمای یاهونیوز؛ واتیکان با ادامه تحقیق در باره تجاوز این کشیش ۷۸ ساله به یک زن در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ هنگامی که اسقف کبک بود، در پی بی اساس اعلان شدن نتیجه تحقیق، مخالفت کرده است.

کوئلت ریاست مجمعی از اسقف ها را برعهده دارد که از مهم ترین مقام ها در دولت واتیکان به شمار می رود.

دادخواست مدنی علیه کوئلت که دیوان عالی کبک در ماه مه به ادامه آن رای داد، یکی از ۱۰۱ ادعا و شکایت شهروندانی است که مدعی هستند از 1940 تاکنون مورد تجاوز اعضای روحانی یا کارکنان کلیسا قرار گرفته اند.

پاپ فرانسیس، رهبر واتیکان اوایل مرداد ماه در پی بازگشت از سفر کانادا، از کلیسای کاتولیک خواست که مسئولیت خود را برای نهادهایی بپذیرد که با کودکان بدرفتاری و برای پاکسازی فرهنگ بومیان تلاش کرده اند.

پیشینه های تاریخی نشان می دهد که در این دوره بیش از ۱۵۰ هزار کودک بومی که از خانواده هایشان جدا شده و در این مدارس اسکان داده شده بودند، به علت سخن گفتن به زبان های بومی، مورد ضرب و شتم و بدرفتاری قرار می گرفته اند و با بسیاری از آنان بدرفتاری و از آنها سوء استفاده جنسی شده است، به گونه ای که هیات (کمیسیون) حقیقت و آشتی کانادا آن را “نسل کشی فرهنگی” خوانده است.

پاپ در سخنرانی هفتگی خود درباره دیدار اخیر از کانادا که طی آن در اقدامی تاریخی از نقش کلیسا در مدارس دولتی این کشور در دوره ۱۸۷۰ تا ۱۹۹۶ پوزش خواست و شنیدن شرح درد و رنج بازماندگان عملکردهای مدارس شبانه روزی وابسته به کلیسای کاتولیک را که با کودکان بومیان کانادا بدرفتاری می کرده اند، مانند سیلی بر صورت خود توصیف کرد.

رهبر کاتولیک های جهان روز شنبه (۸ امرداد) در بازگشت از سفر یک هفته ای به کانادا اذعان کرد که اتفاقات رخ داده برای همسان‌سازی اجباری کودکان بومی در مداس شبانه روزی کانادا که از سوی کاتولیک ها و دیگر کلیساهای مسیحی اداره می شدند، «نسل‌کشی» بوده است.

او در کانادا از نقش کلیسا علیه کودکان بومی عذرخواهی کرد و افزود: من جداسازی کودکان را از والدین شان و تلاش برای تغییر فرهنگ، افکار و سنت ها، نژاد و کل فرهنگ آنها را محکوم می کنم.

اوایل سال گذشته بود که خبر کشف صدها گور دسته‌جمعی در محوطه ساختمان هایی که پیشتر مدرسه شبانه روزی کلیسای کاتولیک مخصوص کودکان بومی کانادا بودند، غوغایی در جهان به پا کرد و پرده از چهره دیگری از ظلم طولانی مدت علیه بومیان آمریکا را در کانادا کنار زد.

در این واقعه بقایای اجساد کودکانی کشف شد که در کانادا زیر نظر کلیسای کاتولیک برای یکپارچه سازی اجباری نزدیک به ۱۵۰هزار کودک بومی در جامعه سفید پوست از سال ۱۸۸۳ تا ۱۹۹۶ در مدارس شبانه‌روزی گردآورده بود تا در شرایطی که آموزش فرهنگ وزبان بومی ممنوع بوده و کودکان بومی به اجبار از خانواده های خود جدا می شدند، در این مدارس شبانه روزی برای خودداری از صحبت کردن به زبان مادری تحت آموزش قرار گیرند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.