درخواست انتشار اسناد محرمانه در اقامتگاه ترامپ

یک قاضی آمریکا خواستار انتشار برخی مدارک وشواهد وزارت دادگستری شده که منجر به صدور حکم جست‌وجو از اقامتگاه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین شده است.

به گزارش شهروند آنلاین از خبرگزاری رویترز؛ ماموران پلیس فدرال آمریکا ۲ هفته پیش با یورش به اقامتگاه ترامپ در “مار آ لاگو”درفلوریدا شماری از اسناد و مدارک کاملا سری و محرمانه کاخ سفید را که به صورت غیرقانونی به این مکان انتقال داده شده بود، ضبط کرده و با خود بردند.

بروس راینهارت، قاضی آمریکا گفت: به رغم مخالفت وزارت دادگستری، به نظر او بخش هایی از این اسناد و مدارک قابلیت انتشار دارند و به وزارت دادگستری دستور داد بخشی ویرایش شده از آنها را تا پنجشنبه آینده منتشر کند، هر چند به دادستان ها در صورت مخالفت با پیشنهاد او، فرصت تجدیدنظرخواهی داده خواهد شد.

به نظرمی رسد سخنان راینهارت پیروزی برای رسانه های خبری به شمار می رود که روز پنجشنبه در دادگاه فدرال وست پالم بیچ تلاش کردند قاضی را قانع کنند که منافع همگانی موجود در انتشار این اسناد و مدارک بیشتر از منافع عدم انتشار آنهاست.

یورش ماموران فدرال به اقامتگاه ترامپ نقطه اوج چشمگیری در یکی از بسیار پرونده های فدرال و ایالتی ترامپ از هنگام پایان دوره ریاست جمهوری او و همچنین در مورد کسب و کار خصوصی اش به شمار می رود.

با اینکه ترامپ جمهوری خواه به تمایل خود برای رقابت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ اشاره کرده، اما هنوز این موضوع را قطعی اعلان نکرده است.

وزارت دادگستری با انتشار حتی بخشی از این اسناد و مدارک منجر به جست‌وجو در مار آ لاگو مخالفت کرده است.

به نوشته تارنمای نشریه انگلیسی «دیلی میل»؛ ترامپ که 2 استیضاح از سوی کنگره را در کارنامه دارد، روز چهارشنبه در پی یورش اخیر اف. بی. آی به محل اقامت خود در فلوریدا و همچنین بازجویی از برخی مشاوران سابقش در کاخ سفید، پلیس فدرال آمریکا را به صراحت تبهکار خواند.

ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا پلیس اف. بی. آی را به خاطر آنکه در یورش به محل اقامت وی در «مارآ لاگو» فلوریدا هرآنچه در دسترس بود ازجمله پاسپورت های او را با خود همراه برده اند، «تبهکاران پیش پا افتاده» خواند.

ترامپ یک هفته پس از  یورش به محل اقامت خود در فلوریدا، در شبکه اجتماعی «تروث» (شبکه اجتماعی اختصاصی ترامپ) با حمله دوباره علیه اف. بی. ای نوشت: اف. بی. آی دستانشان را گشودند و هرآنچه به چشمانشان آمد مانند آنچنان که  تبهکاران و دزدهای معمولی و تازه کار انجام می دهند، باخود بردند؛ چنین چیزی نباید در آمریکا (مهد دموکراسی و تمدن) روی دهد.

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز نیز روز گذشته گزارش داده بود که «پت سیپولونه» یکی از اعضای سابق  شورای کاخ سفید، به همراه «پاتریک فیلبین»  طی روزهای اخیر توسط اف. بی. آی درمورد انتقال اسناد محرمانه از کاخ سفید به مارالاگو، مورد بازجویی قرار گرفته اند، این دو فرد در واقع از مقام های ارشد در دولت ترامپ به شمار می روندکه توسط پلیس فدرال آمریکا مورد تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری فاکس روز گذشته اعلام کرد که پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) سه گذرنامه توقیف شده دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا را به او بازگردانده است.

اف بی آی در پی یورش دوشنبه گذشته به اقامتگاه ترامپ، اسناد قضائی را منتشر کرد که نشان می داد این عملیات بخشی از تحقیق درباره نقض احتمالی سه قانون مرتبط با نحوه برخورد و اداره اسناد دولتی توسط ترامپ بوده است؛ بر اساس اسناد قضائی که روز جمعه انتشار یافت، نیروهای پلیس در این جست‌وجو ۱۱جعبه حاوی اسناد محرمانه و طبقه بندی شده یافتند که ترامپ در پایان دوره ریاست جمهوری خود از کاخ سفید بیرون برده بود و روی برخی از این جعبه ها مهر کاملا محرمانه زده شده بوده است.

اما ترامپ تاکنون با انکار همه اتهام ها و خطاکاری ها گفته که این اسناد را در هنگام اقامت در کاخ سفید از حالت محرمانه بیرون آورده است؛  قانون (مقابله با) جاسوسی در آمریکا که پیشینه آن به جنگ اول جهانی می رسد، یکی از سه قانونی است که ممکن است رئیس جمهوری سابق آمریکا در پی یورش هفته گذشته ماموران پلیس فدرال آمریکا “اف بی آی” به اقامتگاه او در مارئه لاگو در فلوریدا، به نقض آنها متهم شود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.