حمایت سئول از برجام در رایزنی با مالی و مورا

معاون وزیر خارجه کره جنوبی روز جمعه با مذاکره کنندگان ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا که در گفت‌وگو‌ها با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران حضور داشته اند، تلفنی گفت‌وگو کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی در گزارشی از رایزنی‌های سئول با رابرت مالی و انریکه مورا درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها خبر داد.

در این گزارش آمده است: معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی روز جمعه با مذاکره کنندگان ارشد آمریکا و اتحادیه اروپا که در گفت‌وگو‌ها با هدف احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران حضور داشته اند، تلفنی گفت‌وگو کرد.

این خبر را دفتر معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد.

وزارت امور خارجه کره جنوبی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: چو هیون دونگ، معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و انریکه مورا میانجی اتحادیه اروپا به صورت جداگانه تلفنی گفت‌وگو کرد تا آخرین پیشرفت‌ها در مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را با آنها به اشتراک بگذارد.

جدیدترین دور مذاکرات هسته‌ای پس از پنج ماه وقفه در اوایل ماه اوت در وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد و اتحادیه اروپا این هفته “متن نهایی” پیش نویس تصمیم خود را ارائه کرد. سایر امضاکنندگان این قرارداد شامل فرانسه، انگلیس، آلمان، چین و روسیه می‌شوند.

در این گفت‌وگو‌های تلفنی، چو بر حمایت سئول از احیای برجام تأکید و ابراز امیدواری کرد این توافق نامه بتواند به حل و فصل مسائل کره جنوبی در ارتباط با ایران کمک کند.

روابط دوجانبه بین سئول و تهران به دلیل مسدود شدن هفت میلیارد دلار وجوه ایران در دو بانک کره ای براساس تحریم‌های آمریکا که پس از خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای مجددا بر ایران اعمال شد اگرچه تیره نشده است اما تحت تاثر رفتار سئول قرار گرفته است.

چو هیون دونگ معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی تیرماه ۱۴۰۱ گفته بود سرنوشت دارایی‌های مسدود شده ایران به نتیجه گفت‌وگو‌های هسته‌ای با طرف‌های برجام بستگی دارد.

خردادماه امسال نیز پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی در نشست خبری مشترک با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود در واشنگتن درباره دارایی‌های بلوکه شده ایران اظهارنظر کرد اگرچه این سفر به منظور گفت‌وگو با مقامات آمریکا برای هماهنگی جهت نزدیک ساختن سیاست‌های خود در برابر تحرکات کره شمالی و همچنین مناسبات دوجانبه و دیگر مسائل منطقه ای و جهانی انجام شد.

با وجود وعده‌های اخیر مسئولان کره جنوبی درباره تلاش این کشور برای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران، وزیر امور خارجه کره جنوبی در سفر به آمریکا از وجود موانع برای آزادسازی دارایی‌های ایران سخن گفت.

مسئولان کره جنوبی با وجود انعقاد برخی قراردادها در حوزه های نفتی با ایران، بارها اعلام کرده اند در رابطه با تهران، خواهان یک رابطه دوجانبه سودمند هستند، هرچند اذعان هم می کنند موانعی درخصوص وجوه مسدود شده (ایران در کره جنوبی) وجود دارد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.