زورگیری از قانون!/ قلدرها در بازار جهاني مواد مخدر/ امریکا امتیازات فرابرجامی داده است

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي طرح اصلاح قانون بانک‌مرکزی در مجلس شورای اسلامی ، وضعیت بازار پس از احیا برجام ، تصویب آئین نامه واردات خودرو در جلسه هیات دولت ، سرقت با قمه در ترافیک اتوبان نیایش ، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری ، لغو تضمین شده تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز افزايش حقوق بازنشستگان و کارمندان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي طرح اصلاح قانون بانک‌مرکزی در مجلس شورای اسلامی ، وضعیت بازار پس از احیا برجام ، تصویب آئین نامه واردات خودرو در جلسه هیات دولت ، سرقت با قمه در ترافیک اتوبان نیایش ، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری ، لغو تضمین شده تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

جزئيات افزايش حقوق بازنشستگان و کارمندان

روزنامه آرمان امروز:مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي: پرداخت حقوق شهريور براساس احکام جديد صورت مي‌گيرد آرمان امروز| سرانجام پس از کش و قوس هاي فراوان به نظر مي‌رسد افزايش حقوق کارمنان و بازنشستگان به نتيجه قطعي رسيده است. هرچند طي اين 6 ماه بازنشستگان آنقدر اخبار ضدو نقيض شنيده‌ند که حالا تا ما به التفاوت حقوق‌شان به حساب‌هايشان واريز نشود باور نمي‌کنند. با اين حال به نظر مي‌رسد در نتيجه اتفاقات اقتصادي چند ماه اخير دولت قرار است در حقوق بازنشستگان و ديگر مزدبگيران تجديد نظرهايي انجام دهد. بعد از اصلاح حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي صحبت از ترميم حقوق کارکنان شاغل و بازنشسته دولت است و در نهايت کارگران نيز خواهان ترميم دستمزد خود هستند.سرپرست وزارت رفاه بلاخره نحوه افزايش حقوق بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي را اعلام کرد و گف: براي سال جاري، 38 درصد به علاوه عدد ثابت 515 هزار تومان به حقوق سايرسطوح بگيران اضافه خواهد شد و حقوق حداقلي بگيران نيز معادل درآمد ماهانه يک کارگر ساده خواهد بود.اين نقل قول را افراد حاضر در گردهمايي کانون عالي بازنشستگان سازمان تامين اجتماعي از زبان محمدهادي زاهدي وفا، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي شنيدند و با ديگراني که در اين مجمع حضور نداشتند درميان گذاشتند.مطابق اين صحبت‌ها انتظار مي‌رود که در روزهاي آينده، احکام جديدي براي بازنشستگان غير حداقلي بگير سازمان تامين اجتماعي صادر شود و برابر اين احکام از پايان شهريورماه افزايش حقوق‌ها اعمال شود.

 

مخاطره‌ بـزرگ در کمین بانک مرکزی

روزنامه آرمان ملی:یک کارشناس بانکی: زمانی‌که می‌خواستند لایحه بانکداری اسلامی بدون ربا را در سال 62 بنویسند علمایی که ناظر بودند اصرار داشتند تمام معاملات بانک‌ها باید در چارچوب عقود اسلامی باشد، در صورتی‌که در نظام بانکی قابل اجرا نیست، لذا آنهایی‌که قانون را نوشتند تبصره‌هایی به‌کار بردند که امروزه نه برخی فقها آن را قبول دارند و نه بانکدارهای مدرن آرمان‌ملی: ۲۷ اردیبهشت‌ماه بود که کلیات طرح اصلاح قانون بانک‌مرکزی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و تصویب این طرح در حالی بود که این طرح چه در مجلس و چه در دولت و برخی از نهادهای مالی مخالفانی داشت. به‌دنبال تصویب این طرح در مجلس نیز انتقاد برخی از کارشناسان و روسای سابق بانک‌مرکزی نسبت به این مصوبه را در پی داشت و آنها در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس هشدار دادند با آنکه بیش از یک دهه است که اصلاح ساختار نظام بانکی مطرح و بر روی آن کار می‌شود تا فعالیت سیستم بانکی به شیوه اسلامی و مدرن صورت گیرد و تلاش‌های زیادی شده تا این اصلاح ساختار اصولی و برگرفته از نظرات کارشناسان باشد و طرح مذکور تاکنون ۴بار مورد بازبینی و اصلاح مجلس قرار گرفته است، اما آن‌گونه‌ که کارشناسان می‌گویند نسخه کنونی ایرادات بیشتری نسبت به قبل دارد و مهم‌ترین ایرادی که ازسوی امضاکنندگان این نامه به این طرح گرفته ‎‌شده منسوخ‌کردن قوانین پایه‌ای چهارگانه فعلی و خلاصه‌کردن همه موضوعات مرتبط با بانکداری در قالب یک قانون است، با این حال کارشناسان معتقدند این طرح نه تنها باعث کمک به وضعیت اقتصادی نمی‌شود، بلکه بانک‌ها را ورشکسته می‌کند و مسائل بانک‌مرکزی مسائل بانکداری تجاری است که ممکن است با فقه مغایرت داشته باشد که باید بخش بانکداری تجاری یا بانکداری صنعتی را در آن اصلاح کنند چرا که کار اصلی بانک مرکزی نظارت بر این بانک‌هاست با این حال موافقان این طرح معتقدند که با توجه به بانک محوربودن اقتصاد کشور بروز بحران و ناکارآمدهای اقتصادی و اختلاس‌های بانکی ناشی از وجود سیستم معیوب و نظارت ضعیف نظام بانکداری کشور است. آنها معتقدند اگر ساختار نظام بانکی در مسیر درست اصلاح شود شاهد چنین اتفاقاتی نخواهیم بود.

 

مسکن اسیر نگاه دلاری

روزنامه ابتکار:فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار پس از احیا برجام می‌گوید: اگر برجام احیا شود باید در تمام زمینه‌ها و بخش‌های اقتصادی شاهد اثرات آن باشیم و بازار مسکن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود.پرونده برجام هنوز روی میز مانده و مشخص نیست که نتیجه نهایی مذاکرات چه خواهد شد. در شرایط بلاتکلیف تمام معامله‌گران در بازارهای اقتصادی منتظر پایان گفت‌وگوها و مشخص شدن مسیر بازارهای داخلی هستند. بازار مسکن یکی از بازارهایی است که بسیاری از معامله‌گران آن تا مشخص شدن نتیجه برجام، برای انجام معامله دست نگه داشته‌اند. حال باید پرسید که چه سرنوشتی در انتظار بازار مسکن خواهد بود؟چندی پیش بیت‌الله ستاریان، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفـته است: «دو سناریو برای بازار مسکن می‌توان متصور شد. در صورت تحقق برجام، مسکن رونق خواهد یافت و با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. در صورت عدم تحقق برجام مسکن به یک رکود تورمی عمیق می‌رود و این رکود تورمی دیگر با رونق عجین نخواهد شد.»وی در ارتباط با اینکه برجام چه تاثیری در بازار مسکن دارد، یادآور شد: «در صورت تحقق برجام، تولید مسکن به طرز معناداری افزایش خواهد داشت و در پی آن قیمت و خرید و فروش نیز با تغییر مواجه می‌شود.»شهرام معینی، اقتصاددان نیز در گفت‌وگو با ایمنا، با اشاره به وضعیت بازار مسکن پس از توافق برجام با بیان اینکه پس از انجام توافق می‌توان انتظار ایجاد ثبات نسبی در بازار را مسکن داشت، می‌گوید: « بخش زیادی از بالا بودن قیمت مسکن در کلان‌شهرها ناشی از قیمت زمین است. اگر علاوه فروش نفت ایران، نرخ ارز نیز تثبیت شود، پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی را به خصوص در بخش مسکن کلان‌شهرها داشته باشیم. در شهرستان‌ها به علت پایین بودن قیمت زمین، هزینه ساخت، بخش عمده هزینه‌های مسکن را تشکیل می‌دهد؛ در واقع می‌توان انتظار داشت که تورم ناشی از هزینه ساخت در آن مناطق ادامه داشته باشد. از آن جا که قیمت مسکن به هزینه ساخت وابسته است، آثار هزینه ساخت همچنان خود را نشان می‌دهد؛ به طور کلی در یک مقطع زمانی در بازار مسکن‌، می‌توان شاهد ثبات نسبی در این بازار بود.»

 

قلدرها در بازار جهاني مواد مخدر

روزنامه اعتماد:ويديوي كوتاهي بود كه در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شد؛ كنار جاده، در خاك ايران، نزديك مرز شرق، كمي دورتر از هياهوي آمد و شد كاميون‌ها و خودروهاي سنگين، چند جوان، پاي يك ترازوي ديجيتالي، مشغول خريد و فروش بسته‌هاي كوچك حشيش و ترياك و ماري‌جوانا هستند. خريدار و فروشنده، ترسي از نمايش چهره‌شان ندارند. گرم حرف و تست هستند و گاهي هم نگاهي به دوربين مي‌اندازند. راوي ويديو، از اين آزادي حاكم بر فضا به وجد آمده و ابراز خوشحالي مي‌كند….. آيا اين همه ماجراست؟ محدود بودن اين سفره كوچك به چند قلم «جرم» سوال‌برانگيز نيست؟ چرا در جوار گذرگاه ورودي مواد از افغانستان، نه خبري از هرويين هست و نه از مت‌آمفتامين و نه از قرص K و فنتانيل؟ اگر آن روز، هرويين و مت و مرفين در اين سفره دست به دست مي‌شد هم، اجازه مي‌دادند دوربين روشن بماند؟ در بازار عرضه و تقاضاي مواد، كدام اطلاعات، سوخته است و كدام، طبقه‌بندي شده؟ آيا در بازار عرضه و تقاضاي مواد هم مثل همه بازارها، مي‌شود سراغ از مواد استراتژيكي گرفت كه نبض بازار را مي‌تكانند؟ فصل اول: دستگاه پليسي و امنيتي در تمام كشورها به اين ضعف خود معترف است كه با وجود تجهيز به جديدترين امكانات شناسايي و كشف، با وجود در اختيار داشتن بهترين خبرچين‌ها و نيروهاي نفوذي و افسران رابط اطلاعاتي، با وجود همه تلاش‌ها براي ردزني توليد و توزيع و ترانزيت مواد، حداكثر موفقيت در مبارزه با قاچاق، از 30 درصد بيشتر نيست و شبكه قاچاق هميشه 70 درصد جلوتر از دستگاه مقابله مي‌دود. بخشي از اين شتاب 70 درصدي، نتيجه تكاپوي آزادانه آن ذهن خلاقي است كه براي بقاي شبكه قاچاق، برنامه‌ريزي مي‌كند در همان زماني كه دستگاه پليسي، با بروكراسي سخت‌گيرانه و پوسيده‌اي كه چيزي جز سرعت‌گير خلاقيت نيست، سروكله مي‌زند.

 

شمارش معکوس برای واردات خودرو

روزنامه تجارت:گروه صنعت و تجارت: چهارشنبه هفته گذشته بود که معاون امور مجلس رئیس جمهوری از تصویب آئین نامه واردات خودرو در جلسه هیات دولت خبر داد. حالا مراحل پایانی برای تصویب قانون و دستورالعمل واردات خودرو در حال طی شدن است و به نظر می رسد که پس از کسب نظر مثبت نمایندگان مجلس می توان پس از سال ها، آماده ورود خودروهای خارجی به کشور بود. آنطور که سید محمد حسینی، معاون امور مجلس رئیس جمهوری اسلامی کرده؛ دولت موافق واردات خودرو است اما با گذشت بیش از دو روز از اعلام تصویب آیین نامه واردات خودرو در هیات دولت هنوز جزئیات قطعی از طرح به تصویب رسیده به رسانه ها ارائه نشده است. حسینی در گفتگو با خانه ملت با بیان اینکه دولت با موضوع واردات خودرو موافق است درباره جزئیات آن، افزود: دولت آئین‌نامه‌ای برای این موضوع تدوین کرده است؛ باید برای تحقق این امر همه جانبه نگری صورت گیرد و به طور مثال تاثیری که این موضوع بر قیمت ارز دارد، مشخص شود. معاون امور مجلس رئیس جمهوری همچنین تصریح کرد: جلسات مختلفی درباره این موضوع با حضور بانک مرکزی، وزارت صمت و معاونت اقتصادی برگزار شد تا همه نظرات خود را بیان کنند و این موضوع نتایج مثبتی برای مردم داشته باشد.ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۷ به منظور کنترل تراز ارزی کشور ابلاغ شد، ولی یکی از هشت فرمان رئیس جمهور برای صنعت خودروسازی که اسفند سال ۱۴۰۰ صادر شد، اشاره به رفع ممنوعیت واردات خودرو بود بدین ترتیب پس از کش و قوس‌های فروان در خصوص واردات خودرو منوچهر منطقی معاون وزیر صمت خبری وعده ورود خودرو در شهریور امسال (۱۴۰۱) را داد این در حالی است که اجرایی شدن این آئین نامه منوط به مصوبه هیئت دولت است ضمن اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، تا ماه آینده واردات خودرو باید انجام شود.

 

زورگیری از قانون!

روزنامه جوان:پس از آنکه فیلم «سرقت با قمه در ترافیک اتوبان نیایش»، آن هم در روز روشن و مقابل چشم همه در فضای مجازی منتشر شد، سؤالات زیادی در افکار عمومی شکل گرفت؛ اینکه چطور سارق مسلح بدون هیچ ترس و واهمه‌ای به وسط اتوبان می‌آید، در خودرو را باز می‌کند و با تهدید راننده که گویا یک خانم بوده‌است، تلفن همراه او را از دستش می‌کشد و در آخر نیز از گاردریل به آن طرف اتوبان می‌پرد و فرار می‌کند! این سارق حین سرقت نیز در عقب خودرو را با خیال راحت باز می‌کند تا اگر وسیله گران‌قیمت دیگری نیز به چشمش خورد با خود ببرد. در مقابل اما، مردم حاضر در صحنه هیچ اقدامی نمی‌کنند و حتی یکی از خودرو‌ها به قصد دور شدن از این صحنه لاین اتوبان را عوض می‌کند. هر چند یک روز پس از انتشار این فیلم در فضای مجازی، رئیس پلیس پایتخت خبر از دستگیری زورگیر مسلح را داده‌است، اما سؤالات زیادی در واکنش به این فیلم در شبکه‌های اجتماعی بدون پاسخ باقی مانده‌است. حبیب ترکاشوند در صفحه توییتر خود فیلم زورگیری با قمه را در اتوبان نیایش منتشر کرده و نوشته‌است: «خفت‌گیری عجیب یک خانم در بزرگراه نیایش در تهران با قمه! مسئولان محترم قضایی، به راستی مشکل کجاست که این اراذل اینقدر جسور شده‌اند که در روز روشن با قمه به جان مردم می‌افتند؟»همچنین کاربر دیگری با نام رهگذر در واکنش به سؤال برخی از کاربران که «چرا مردم برای کمک به آن خانم مورد حمله قرار گرفته، اقدامی نکردند» در صفحه توییتر خود نوشته است: «اگر زورگیر رو بزنیم، بدهکار میشیم. مداخله مؤثر بدون آسیب‌زدن و آسیب‌دیدن هم کار هر کسی نیست و شخص باید خیلی حرفه‌ای باشه. البته من بودم نمی‌تونستم صرفاً تماشاچی باشم، با اینکه سابقه مداخله و کباب‌شدن به قصد ثواب کردن کم ندارم!»

 

لبخند بیمه به 4 میلیون زوج نابارور

روزنامه خراسان:هیئت وزیران در اجرای تبصره (۳) ماده (۴۳) قانون جوانی جمعیت، ضوابط پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را تصویب کرد   تا روند درمان بیش از سه میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. همه زوج ها، همه مراکز درمانی پایگاه اطلاع رسانی دولت گزارش جزئیاتی را درباره این مصوبه منتشر کرده و «علی بهادری جهرمی» نیز دیروز در گفت و گو با صدا و سیما، اطلاعات بیشتری در این باره ارائه کرد که شامل این موارد است: * همه مراکز درمانی و بیمارستان های ارائه دهنده خدمات درمان ناباروری موظف به عقد قرارداد با سازمان‌های بیمه گر پایه هستند و تمدید پروانه این مراکز و بیمارستان ها منوط به عقد قرارداد با بیمه های پایه خواهد بود. * سازمان بیمه سلامت مکلف است   راجع  به پوشش بیمه‌ای همه زوجین نابارور فاقد بیمه پایه اقدام کند. * هزینه های خدمات تشخیصی و درمانی ناباروری و خدمات تخصصی ناباروری شامل  (IUI،  IVF،  ICSI ، FET)   بر اساس ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت، در بخش دولتی، عمومی غیر دولتی، خیریه و خصوصی، مطابق دستورالعمل مصوبه شورای عالی بیمه سلامت، تحت پوشش سازمان های بیمه گر پایه قرار می گیرد. * همه مراکز بهداشتی و درمانی، مطب های پزشکان خانواده، مطب‌های مامایی و متخصصان زنان و زایمان مکلف اند نسبت به نشان دار کردن مادران باردار با رعایت محرمانگی اطلاعات در سامانه نسخه الکترونیک اقدام کنند. * همچنین زایمان طبیعی در همه مراکز معادل صد درصد تعرفه دولتی بیمه می‌شود. حداقل 3 میلیون زوج نابارور در کشور دکتر «حمید چوبینه» دبیر انجمن علمی باروری و ناباروری ایران در گفت و گو با خراسان درباره این مصوبه می گوید: حمایت از زوج های نابارور برای فرزند آوری و قطع ارتباط مالی بیمار با مراکز درمانی، اقدامی مهم و بسیار مفید است و مزیت های بسیاری خواهد داشت.  وی تصریح می کند: آمار قطعی و دقیقی از تعداد زوج های نابارور در کشور وجود ندارد اما طبق مطالعات و بررسی ها، پیش بینی می شود بیش از سه میلیون زوج نابارور داشته باشیم که یک جمعیت شش میلیون نفری را تشکیل می دهند، ضمن آن که با توجه به بالارفتن سن ازدواج و تعداد زیاد جوانانی که در سنین بالا تصمیم به تشکیل خانواده و فرزندآوری می گیرند، احتمال بیشتر شدن آمار زوج های نابارور هم وجود دارد.

 

دسترسی آمریکا به برجام پس از لغو تحریم‌ها و اخذ تضمین

روزنامه کيهان:یکی از ضرورت‌های توافق خوب در زمینه احیای برجام این است که لغو تضمین شده تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن، قبل از اجازه دادن ایران به آمریکا برای بازگشت به توافق باشد.علت این ضرورت آن است که آمریکا قبلا عهدشکنی به خرج داده و اکنون که به اراده خود از برجام خارج شده، باید شرط بازگشتش به توافق و دسترسی به مکانیسم ماشه (امکان احیای خودکار تحریم‌های شورای امنیت)، لغو پیشاپیش و تضمین‌شده تحریم‌ها باشد. در غیر این صورت، مجدداً عایدی آمریکا نقد و برگشت‌ناپذیر اما عایدی ایران موکول به اما و اگر و قابل نقض یا دور زدن خواهد بود.گفتنی است دیروز شبکه الجزیره ادعا کرد: «پیشنهاد اروپا برای احیای توافق هسته‌ای شامل ۴ مرحله و دو دوره زمانی است که هرکدام از آنها ۶۰ روز طول خواهد کشید. از روز نخست پس از امضای توافق، تحریم ۱۷ بانک و ۱۵۰ مؤسسه اقتصادی برداشته خواهد شد و تهران بازگشت تدریجی از گام‌های هسته‌ای‌اش را آغاز خواهد کرد. اجرای توافق همزمان با آزاد‌سازی ۷ میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی خواهد بود. ظرف ۱۲۰ روز از امضای توافق، ایران۰ میلیون بشکه نفت به‌عنوان سازوکار راستی‌آزمایی صادر خواهد کرد. این پیشنهاد شامل صدور روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت پس از ۱۲۰ روز از امضای توافق است این پیشنهاد تأکید دارد در صورتی که واشنگتن بار دیگر از توافق هسته‌ای خارج شود، جریمه مالی بپردازد».درباره این پیشنهاد گفتنی است که بدهی 7 میلیارد دلاری کره جنوبی به ایران، حق پایمال‌شده ایران است و نمی‌تواند بخشی از توافق برجامی برای تضمین حقوق ایران در آینده در زمینه لغو تحریم‌ها باشد.

 

بازگشت اروپا به زغال‌سنگ!

روزنامه وطن امروز:گرمای شدید هوا در اروپا باعث شده است مصرف انرژی افزایش یابد و تقاضا برای انواع حامل‌های انرژی صعودی شود؛ این در حالی است که عرضه گاز طبیعی از سمت روسیه همچنان محدود است. به گزارش «وطن‌امروز» به نقل از بلومبرگ، قیمت زغال‌سنگ در روز‌های اخیر رکورد جدیدی را ثبت کرده است، زیرا شرکت‌های تامین‌کننده برق به طور فزاینده‌ای سوخت می‌سوزانند تا شکاف‌های ناشی از کاهش عرضه گاز از سوی مسکو را پر کنند. قیمت‌های آتی گاز در اروپا و برای چندمین روز متوالی نزدیک به بالاترین حد خود معامله شد.  اروپا در حال حاضر درگیر 3 بحران عمده است؛ بحران انرژی از زمان آغاز درگیری‌ها در اوکراین، بحران خشکسالی و وضعیت اضطراری آب و هوایی در یکی از رودخانه‌های اصلی اروپا یعنی راین و عوارض به جا مانده از دوران همه‌گیری کرونا. مجموع این عوامل باعث شده اروپا در ماه‌های اخیر با رکوردزنی تورم، بحران سوخت و خطر رکود اقتصادی دست و پنجه نرم کند.  «آمریتا سن» مدیر تحقیقات و یکی از بنیان‌گذاران شرکت مشاوره لندن انرژی اسپکتز چهارشنبه گذشته به بلومبرگ گفت: افزایش قیمت انرژی به این معنی است که ما شاهد انقباض شدید در اقتصاد کشور‌های اروپایی خواهیم بود. او گفت: اگر چه بسیاری از صنایع گاز را جیره‌بندی می‌کنند و در صورت امکان به گزینه‌های جایگزین رو می‌آورند اما همچنان فشار قیمت روی شانه صنایع و کسب‌وکار‌ها سنگینی می‌کند. از سویی سطح آب رودخانه راین در میان آب و هوای گرم و خشک به پایین‌ترین سطح تاریخی خود رسیده است که مانع از حمل‌و‌نقل محموله‌های انرژی از جمله زغال سنگ شده است.  شرکت آلمانی Uniper SE که روز چهارشنبه 12 میلیارد یورو (12.2 میلیارد دلار) زیان خالص را گزارش کرد، قبلا هشدار داده بود در صورت بدتر شدن بحران آب رودخانه راین ممکن است زغال سنگ کافی برای راه‌اندازی کامل نیروگاه‌های خود نداشته باشد.  اگر چه کشور‌های اروپا در تلاشند با تکمیل سایت‌های ذخیره‌سازی در سراسر قاره سبز، نگرانی‌ها برای زمستان را برطرف کنند اما مقامات آلمان هشدار دادند اگر روسیه به طور کامل عرضه گاز را قطع کند، ذخایر انرژی تنها ۲ ماه و نیم دوام خواهد داشت.

 

اسرائیل: امریکا امتیازات فرابرجامی داده است

روزنامه ایران:​​​​​​​ هفته گذشته پاسخ ایران به پیشنهادات ارسالی هماهانگ کننده اروپا ارسال شد. پاسخی که گفته می‌شود تنها سه خواسته ایران را باید در متن موجود بگنجاند تا به یک توافق تبدیل شود. از این سه خواسته نیز بنابر گفته وزیر امور خارجه دو موضوع مورد موافقت شفاهی ایالات متحده در مذاکرات غیرمستقیم قرار گرفته است. همه این موارد نشان می‌داد آنچه ایران مطرح کرده منطقی و معقول بوده و این امریکایی‌ها هستند که باید اکنون تصمیم نهایی و سیاسی خود را بگیرند. خبرهای ضد و نقیضی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد بررسی‌ پیشنهادات ایران در امریکا نیز روزها و حتی ساعت‌های پایانی خود را می‌گذراند. همزمان با این اتفاقات تحرکات رژیم صهیونیستی نیز بالا گرفته است. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز پنجشنبه در نامه‌ای اعتراضی به دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور امریکا نوشت که پیش‌نویس توافقی که اتحادیه اروپا به ایران تحویل داده، از خطوط قرمز دولت بایدن تعدی کرده است. طبق گزارش پایگاه خبری «i24»، لاپید در نامه خود گفته است: «پیش‌نویس توافقنامه اتحادیه اروپا که گفته می‌شد پیشنهاد نهایی آنهاست، با اصولی که امریکایی‌ها به آن پایبند بوده‌ مطابقت ندارد.»نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به تلاش‌های تل‌آویو برای اثرگذاری در روند گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفته است که «اسرائیل با انتقال پیام از طریق کانال‌های پنهان و آشکار خود به امریکایی‌ها، در تلاش است بر مباحث حساسی که این روزها در کاخ سفید درباره احتمال بازگشت به توافق هسته‌ای در جریان است، تأثیر بگذارد.»

 

چالش گاز  روسی!

روزنامه شرق: چیزی حدود ۷۵ تا ۹۵ میلیارد مترمکعب گاز روی دست روسیه مانده است. غول صادرات گاز که این روزها به دلیل تهاجم به اوکراین از سمت اروپا تحریم شده، حالا ناچار است حجم زیادی از گاز خود را به هر طریق ممکن بفروشد یا آن را بسوزاند و از بین ببرد. در این وانفسا ایران که خود دومین مالک بزرگ ذخایر گازی جهان است، اعلام کرده که حاضر است از روسیه گاز وارد کند! این موضوع تبدیل به بحث‌های جنجالی بین مخالفان و موافقان شده است. موافقان اعتقاد دارند که این اتفاق می‌تواند نیاز ایران به گاز ارزان روسیه را تأمین کند و از آن سمت تحریم روسیه را دور زده و بخشی از گاز این کشور را صادر کند و حق ترانزیت آن را دریافت کند اما مخالفان می‌گویند که اولا مشخص نیست روسیه این گاز را ارزان در اختیار ایران بگذارد و نکته بعد اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مالکان ذخایر گاز جهان نباید به واردات از روسیه وابسته شود و توسعه میادین گازی خود را رها کرده و امتیاز بهره‌برداری از آن را به شرکای عرب منطقه واگذار کند.این منتقدان می‌گویند که ایران زیرساخت کافی برای صادرات گاز روسیه ندارد و بنابراین بحث دریافت حق ترانزیت از صادرات گاز روسیه عایدی مالی چندانی برای ایران ندارد.چندی پیش وزارت نفت مدعی شد که تفاهم‌نامه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه امضا کرده است. هرچند گازپروم هیچ رقمی برای این تفاهم‌نامه قید نکرد و این ادعا تنها به منابع ایرانی محدود ماند و از سوی دیگر تفاهم‌نامه هم از نظر تجاری اهمیت چندانی ندارد اما حالا رسانه‌های نزدیک به دولت مدعی شده‌اند که ذیل این تفاهم‌نامه قرار است ایران گاز مازاد روسیه را بخرد.

 

پیش‌بینی جرم با هوش مصنوعی

روزنامه همشهری: دانشمندان توانسته‌اند یکی دیگر از داستان‌های فیلم‌های علمی-تخیلی را به واقعیت تبدیل کنند. براساس گزارشی که ساینس فوکوس منتشر کرده مدلی از هوش مصنوعی ساخته شده که در آزمایش‌های صورت گرفته توانسته است وقوع جرم را چند روز زودتر از وقوع واقعی جرم با دقت ۹۰درصد پیش‌بینی کند.پروفسور ایشانو چاتوپادیای که در دانشگاه شیکاگو این تحقیقات را رهبری می‌کند می‌گوید توانسته‌اند به مدلی دست پیدا کنند که در آزمایش‌هایی که در ۸شهر آمریکا صورت گرفته با دقت خوبی یک هفته قبل از وقوع یک‌سری جرم با موفقیت پیش‌بینی کند.او در این مورد می‌گوید: «شهر شیکاگو و 7 شهر دیگر که روی آنها تمرکز کرده بودیم، شروع به انتشار گزارش رویداد‌های جرم و جنایت کرده بودند. در شیکاگو، این‌ گزارش‌ها با یک هفته تأخیر به روز می‌شوند. این گزارش‌ها حاوی اطلاعاتی درباره آنچه اتفاق افتاده، نوع جنایت، محل وقوع، طول و عرض جغرافیایی و زمان رخداد است. بنابراین ما با استفاده از این گزارش‌ها، شهر را به‌صورت دیجیتال به مناطق کوچک تقسیم کردیم و مشخص شد که جرم‌های خشن و قتل و دزدی در کدام از این بلوک‌ها رخ داده است. سپس الگوریتم آنها چگالی جرم‌ها و تأثیر آنها بر یکدیگر را در یک مدل پیچیده بررسی کردند. سرانجام مدل آنها به جایی رسید که از یک هفته قبل می‌تواند بگوید در یک بلوک خاص با اختلاف زمانی مثبت یا منفی یک روز احتمالا چه جرمی رخ خواهد داد.

 

عجایب فساد ۹۲ هزار میلیاردی یقه‌سفیدها در فولاد مبارکه

روزنامه فرهیختگان:درخواست تحقیق و تفحص از شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مهرماه 99، مطابق با ماده 212 قانون آیین‌نامه داخلی با امضای 18 نفر از نمایندگان ارائه شده و در آذرماه 99 به تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس رسید. در 24 دی‌ماه 99 نمایندگان مجلس با اکثریت آرا با این طرح موافقت کردند. مجتمع عظیم فولاد مبارکه به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع تولید فولاد در کشور و موتور محرکه دست‌کم 3 هزار کارخانه و شرکت در کشور است. این شرکت به‌طور مستقیم و غیرمستقیم برای 350 هزار نفر شغل ایجاد کرده است. درآمد عملیاتی گروه در سال گذشته حدود 184 هزار میلیارد تومان(معادل 14 درصد بودجه کشور) بوده است. این شرکت از سال 1397 با مشکلات بسیاری مواجه شده که علت اصلی آن در سوءمدیریت، به‌کارگیری مدیران بازنشسته و تبانی پشت پرده و فسادهای احتمالی در انعقاد قراردادها و نادیده گرفتن منافع مجتمع و سهامداران بورسی آن است که تخلفات متعددی را در این مجتمع صنعتی رقم زده است. گزارش حاضر بخشی از نتایج گزارش 300 صفحه‌ای تحقیق و تفحص از این گروه اقتصادی است. طبق گزارش تحقیق و تفحص، رقم تخلفات 91 هزار و 873 میلیارد تومان است. یکی از بخش‌های مهم تخلفات فولادمبارکه، بخش مربوط به تولید و فروش محصولات است. ارزش ریالی تخلفات در این حوزه 57 هزار و 769 میلیارد تومان برآورد شده است. بخش عمده تخلفات این حوزه مربوط به تفاوت حاصل از تفاوت مابین قیمت فروش فولاد مبارکه اصفهان با بازار است. در این بخش نزدیک به 54هزار میلیارد تومان تخلف برآورد شده است. ایجاد رانت نزدیک به سه‌هزار میلیارد تومانی از دیگر بخش‌های تخلفات این حوزه است.

 

مخالفت سازمان محیط‌زیست با استخراج آب‌های ژرف

روزنامه اطلاعات: استخراج آب های ژرف بدون مطالعات زیست محیطی موجب برهم خوردن تعادل منابع آب و زیان به طبیعت خواهد شد.علی سلاجقه معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اطلاعات ضمن اعلام این مطلب افزود:تاکنون با انجام یک مورد اکتشاف تحقیقی روی آب های ژرف در منطقه جنوب شرق کشور موافقت شده که هنوز نتایج این استخراج در حال بررسی است.وی گفت: نباید برای تأمین کسری منابع آب بخش های خانگی، صنعتی و کشاورزی روی برداشت از ذخایر آب های ژرف حساب باز کرد، زیرا هزینه استخراج این منابع بسیار بالاست و نتایج برداشت از این منابع روی محیط زیست هنوز بخوبی مطالعه نشده است.سلاجقه تأکید کرد: تمامی عملیات اکتشافی اخیر روی منابع آب های ژرف در استان سیستان و بلوچستان دارای مجوز سازمان محیط زیست است و مطمئناً هیچ اکتشافی بدون مجوز صورت نخواهد گرفت.وی ادامه داد: با وجود خشکسالی های پی در پی و کاهش شدید منابع آبی کشور معتقدم که همچنان برای تأمین آب بخش های مختلف باید به روان آب ها یا پروژه های انتقال آب متکی بود و نیازی به استفاده از آب های ژرف نیست. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر بازچرخانی آب‌ و تصفیه فاضلاب برای بهره‌برداری در حوزه های صنعتی و ساماندهی هر چه زودتر برای حفظ ذخایر آب زیرزمینی در تمام ایران‌ گفت: با جدیت از وزارت نیرو و سایر دستگاه‌ها درخواست می‌کنیم که باتوجه به شرایط آبی کشور از آب‌های نامتعارف به صورت مطلوب استفاده کنیم.وی با اشاره به اینکه مردم باید اطمینان کامل داشته باشند که در این دولت هیچ طرح عمرانی بدون مجوز محیط زیست شروع به کار نمی‌کند و این موضوع را تمامی وزرا پذیرفته‌اند، گفت: پروژه انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی کشور بطور کامل از دستور کار دولت خارج شده و هیچ برنامه ای برای ادامه این پروژه نداریم.

 

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.