حافظان امنیتی که تبهکار شدند

شبه‌نظامیان جنایتکار کنترل نیمی از ریودوژانیرو را در برزیل در دست دارند

شبه‌نظامیان جنایتکار کنترل نیمی از ریودوژانیرو را در برزیل در دست دارند. این گروه‌های مسلح را عمدتا پلیس سابق برای حفظ امنیت مردم سازماندهی کرد که حالا باندهای مواد مخدر را اداره می‌کنند و در محله‌های شهر ریو حکومت وحشت برقرار کرده‌اند. شبه‌نظامیان اکنون بیش از سایر باندها کنترل ریو را در اختیار دارند. گروه‌های مسلح ابتدا برای محافظت از جامعه در برابر باندهای مواد مخدر تشکیل شد، اما حالا وارد فعالیت‌های جنایتکارانه شده‌اند و یکی از کارهای آنان باج‌گیری و و اخاذی است. با وجودی که آنها از سال 2000 ظهور کرده‌اند، فعالیت‌شان گسترش چشمگیری داشته‌ است.

شهروندآنلاین: طبق تحقیقی که به تازگی منتشر شده است، گروه‌های شبه‌نظامی مسلح بیش از نیمی از سرزمین ریودوژانیرو را کنترل می‌کنند و در محله‌های فقیرنشین که نزدیک به 2.2 میلیون نفر جمعیت دارند، حکومت وحشت برپا کرده‌اند.

کنسرسیومی شامل دو دانشگاه، پایگاه‌های ناظر آنلاین و یک خط تلفن ضد جرم دولت گفت که گروه‌های جنایتکار اخاذی و باجگیری می‌کنند و غالبا به صورت دفاکتو (به‌صورت غیر رسمی و آنچه عملا هست) در محله‌هایی که سال گذشته 57.5 درصد از سطح شهر دوم برزیل را شامل می‌شد، عمل می‌کنند.

آخرین مطالعه مجمع امنیت عمومی برزیل نشان داد که این گروه‌ها به عنوان سازمان‌های اصلی جنایتکار در 41 محله -که 33 درصد از جمعیت این شهر بزرگ را در خود جای داده است- بر باندهای مواد مخدر غلبه کرده‌اند.

در نقشه‌‌ای که کنسرسیوم گروه‌های مسلح تهیه کرده است نقاط آبی نشان‌دهنده حضور شبه‌نظامیان در سراسر ضلع غربی شهر ریودوژانیرو است.

در نقشه‌‌ای که کنسرسیوم گروه‌های مسلح تهیه کرده است ریو -شهری که به دلیل سواحل زیبا و در کنار آن، جنایات خشن‌اش معروف است- پوشیده از نقاط آبی است؛ نقاطی که نشان‌دهنده حضور شبه‌نظامیان در سراسر ضلع غربی شهر است، جایی که گروه‌های تبهکار از آنجا نشأت گرفته‌اند.

آنها همچنین با تراکم کمتری در ضلع شمالی شهر حضور دارند، جایی که باندهای مواد مخدر به طور سنتی در آن حضور دارند.

این نقشه نشان می‌دهد اکنون قلمرو گروه‌های شبه‌نظامی گسترده‌تراز سایر گروه‌هاست.

در این تحقیق آمده است: «گسترش نیروهای شبه‌نظامی در ریودوژانیرو با توجه به اینکه سازماندهی آنها به شکل فعلی از سال 2000 شروع شد، چشمگیر است.»

این تحقیق می‌گوید: «در مقابل، بزرگ‌ترین باندهای مواد مخدر شهر، که شبه‌نظامیان اغلب قدرت را از آنها می‌گیرند، بین سال‌های 1970 و 1990 تشکیل شده‌اند.»

گروه‌های شبه‌نظامی عمدتا افسران پلیس سابق یا سایر نیروهای امنیتی هستند.

شبه‌نظامیان مدرن عمدتا مصونیت دارند، زیرا با نیروی پلیس -حتی برخی از آنها اعضای فعلی نیروی پلیس هستند!- و گفته می‌شود حتی با خانواده رئیس‌جمهوری برزیل، ژایر بولسونارو روابط نزدیک دارند.

آنها ابتدا به عنوان گروه‌های نگهبان محله برای محافظت از ساکنان در برابر باندهای مواد مخدر تشکیل شدند، اما به سرعت به گروه‌های جرایم سازمان‌یافته تبدیل شدند و بخش‌هایی از جمله خدمات اینترنتی، تلویزیون کابلی، حمل و نقل و اخیراً ساخت و سازها را کنترل می‌کنند.

شبه‌نظامیان تبدیل شدند به همان جوخه‌های مرگ برزیل در دیکتاتوری نظامی سال‌های 1985-1964 که قتل‌های غیرقانونی برای سرکوب مخالفان و حفظ قدرت رژیم انجام می‌دادند.

شبه‌نظامیان مدرن عمدتا مصونیت دارند، زیرا با نیروی پلیس -حتی برخی از آنها اعضای فعلی نیروی پلیس هستند!- و گفته می‌شود حتی با خانواده رئیس‌جمهوری برزیل ژایر بولسونارو روابط نزدیک دارند.

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.