روزجهانی بشردوستی و جایزه هانری داویسون برای هلال احمر ایران

اگر حقوق بشر، ناظر به دوران صلح است،« حقوق بشردوستانه» قوانین حمایت از غیرنظامیان و زخمی‌ها در جریان مخاصمات را تعیین می‌کند. امسال در حالی به 19 آگوست برابر با 28 مرداد 1401 رسیدیم که وضعیت حقوق بشردوستانه از اروپا تا خاورمیانه وخیم است و مدافعان حقوق بشردوستانه نگران هستند.

به گزارش شهروند آنلاین،سال 2008 که سازمان ملل متحد به یاد کشته شدگان انفجار 2003 در هتل کانال عراق، 19 آگوست را روز جهانی بشردوستی نامید؛ دنیا آرام‌تر از امروز به نظر می‌رسید. در آن انفجار 22 نفر از کارکنان کمک‌های بشر دوستانه و « سرجیو ویرا دی ملو» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل کشته‌شده بودند.

در 2008 دنیا آرام تر بود اگرچه افغانستان هر روز از گروه‌های تروریستی زخم می‌خورد و آمریکایی‌ها هنوز در عراق حضور پررنگی داشتند. اما نه از جنگ سوریه خبری بود، نه داعش در منطقه اعلام حضور کرده بود، نه طالبان تمام خاک افغانستان را تصرف کرده و حکومت مسلط بود و نه قحطی نان به جان مردم افغان افتاده بود. اروپا هم اصلا گمان نمی‌کرد که روزی مورد تهاجم روسیه قرار گیرد و اوکراین به خاک و خون کشیده شود.

اگر حقوق بشر، ناظر به دوران صلح است، « حقوق بشردوستانه» قوانین حمایت از غیرنظامیان و زخمی‌ها در جریان مخاصمات را تعیین می‌کند. امسال در حالی به 19 آگوست برابر با 28 مرداد 1401 رسیدیم که وضعیت حقوق بشردوستانه از اروپا تا خاورمیانه وخیم است و مدافعان حقوق بشردوستانه نگران هستند.

جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، بخشی برای پیگیری امور بشردوستانه دارند. این بخش در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران یک معاونت مستقل با نام « معاونت امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه» است. این معاونت با همکاری پیوسته با شرکای بین‌المللی، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر، اقدامات مختلفی برای تسکین مردم انجام داده‌است. به عنوان نمونه کمک به مهاجران افغانستانی در مرزهای ایران، انجام واکسیناسیون کرونا افغان‌های مهاجر،ارسال کمک‌های غذایی و بهداشتی به افغانستان و امدادرسانی در زلزله اخیر ولایت خوست، تنها بخشی از کمک‌های هلال احمر کشورمان به مردم از جنگ‌گذشته افغانستان بوده‌است.

علاوه بر افغانستان حضور فعال هلال احمر ایران در دیگر برنامه‌های بین‌المللی و البته اقدامات موثر آن در آموزش و هم پاسخگویی به سوانح طبیعی و انسان ساز در ایران و بیرون مرزهای ایران از چشم فدراسیون بین‌المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر دور نماند و همین فدراسیون در مجمع عمومی بهار امسال در ژنو، جایزه ویژه « هانری داویسون» را به پاس یک قرن بشردوستی جمعیت ایران، به دستان پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران سپرد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.