پس از کشیدن دندان چه کنیم؟

روزانه بسیاری از بیماران مجبور به کشیدن دندان خود می‌شوند، در نتیجه مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش شهروند آنلاین، مراقبت های پس از کشیدن دندان به دو دسته مراقبت‌های اولیه که طی ۲۴ ساعت اولیه انجام می‌شود و مراقبت‌های عمومی تا بهبودی کامل تقسیم می‌شوند.

مراقبت‌های روز اول بعد از کشیدن دندان

تکه گاز گذاشته شده بر محل دندان کشیده شده را به مدت حداقل نیم ساعت با فشار ملایم فک در دهان نگهدارید. گاز استریل در ناحیه جراحی شده را تا ۴ ساعت محکم با دندانهایتان فشار دهید. بعد گاز را به آرامی برداشته، دهان را با آب سرد بشوئید و آبمیوه خنک یا بستنی میل کنید. سعی کنید شب اول و مخصوصا در ۴ ساعت اول بعداز جراحی و کشیدن دندان کمتر صحبت کنید.

مسواک نزنید

شب اول آن ناحیه مسواک نشود. جهت بهداشت دهان و دندان از روز دوم با آب و نمک رقیق ولرم و یا محلول شست‌وشوی نمکی روزانه چند بار دهان را به آرامی و بدون پمپاژ کردن شست‌وشو دهید. از فردای کشیدن دندان مسواک کل دهان به غیر از ناحیه جراحی شده انجام می‌شود. همچنین از فردای کشیدن دندان از دهانشویه کلر هگزیدین و بنزیدامین را هر هشت ساعت یک بار استفاده کنید. می‌توانید محل جراحی شده را با سرنگ حاوی دهانشویه کلرهگزیدین با فشار آرام بشویید.

توجه داشته باشید به علت طولانی بودن زمان بی حسی (معمولاً ۴-۳ ساعت) و بی حس بودن بافت‌های نرم اطراف دندان، لب، گونه یا زبان گاز گرفته نشود.

در صورت عارض شدن خونریزی در منزل، یک تکه گاز استریل مرطوب شده را روی محل دندان کشیده شده گذاشته و با فشار ملایم دهان را ببندید و ضمناً از بیرون دهان، کمپرس سرد (کیسه یخ) کنید. در صورتی که خونریزی شدید و غیر قابل کنترل باشد به کلینیک مراجعه و از گذاشتن دارو‌ها و مواد مختلف بر موضع اجتناب کنید.

اگر درد دارید استامینوفن بخورید

در صورت عارض شدن درد از استامینوفن استفاده و از مصرف دارو‌های مسکن ضد التهابی مثل آسپرین و بروفن به علت اینکه خاصیت ضدانعقادی دارند، خودداری کنید. اگر احساس کردید بخیه‌ها باز شده اند، مشکلی به وجود نخواهد آمد. بیست و چهار ساعت کیسه یخ روی صورت به مدت ده دقیقه و فواصل زمانی ده دقیقه بگذارید. اگر دارو‌های دیگری به جهت مشکلات پزشکی دیگر مصرف میکنید طبق رژیم قبلی ادامه دهید.

این کارها را انجام ندهید

از زمان کشیدن دندان تا دو روز از انجام کار‌های سنگین و پایین انداختن سر خودداری کنید. همچنین از مصرف غذا‌های داغ خودداری کرده، غذا‌های سرد یا ولرم میل کنید. به علاوه از انجام نرمش، ورزش و رفتن به استخر یا سونا خودداری کنید. دقت کنید هنگام خواب سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.

از میک زدن و خالی کردن مکرر آب دهان خودداری کنید. از خوردن اغذیه سفت و نوشیدنی‌های داغ اجتناب کنید. بعد از کشیدن دندان از کشیدن سیگار و پیپ و استفاده از نی برای نوشیدن مایعات تا چند روز خودداری کنید.

خروج و نشست مقداری خونابه از محل دندان کشیده شده به مدت ۲-۱ روز طبیعی بوده ونیازی به ویزیت دندانپزشکی ندارد. در صورت بروز تورم و عفونت با کلینیک تماس بگیرید.

چی بخوریم؟

حتما وعده‌های غذایی خوب و مغذی و نیز بین وعده‌های مقوی و مایعات زیاد استفاده کنید. بهتر است غذای مصرفی نرم باشد و از چیپس و آجیل و مواد مشابه استفاده نشود. سعی کنید با زبانتان محل جراحی را لمس نکنید و با بخیه‌ها تماس نداشته باشید. دارو‌های خود را طبق دستور متخصص و دقیقا راس ساعت میل کنید.

عوارض کشیدن دندان

گاهی اوقات به علت درآمدن لخته خون از حفره دندان کشیده شده، عارضه‌ای به وجود می‌آید که اصطلاحاً درای ساکت (حفره خشک) نامیده می‌شود. این عارضه درد نسبتاً شدیدی داشته و بعد از ۳-۲ روز به وجود می‌آید. در صورت بروز آن به کلینیک مراجعه کنید. دهان تا چند روز بعد از کشیدن دندان بد طعم بوده و بوی نامطبوعی دارد که طبیعی بوده و نشانه وجود عفونت نیست.

مراقبت های عمومی تا بهبودی

از پس فردای کشیدن دندان کمپرس گرم و مرطوب روی صورت به مدت بیست دقیقه و فواصل زمانی بیست دقیقه بگذارید. زیرا امکان تورم صورت و کبود شدن آن وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می‌شود. احتمال محدودیت باز شدن دهان وجود دارد، که با استفاده از کیسه آبگرم رفع می‌شود. تا حدود یک هفته بوی دهان شما مطلوب نخواهد بود و امکان احساس طعم بد وجود دارد. اگر بخیه دارید جهت برداشتن بخیه‌ها یک هفته بعد از کشیدن دندان مراجعه کنید./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.