نشریه ایندیوایر که چندی پیش بهترین زنان کارگردان جهان را معرفی کرده؛ جایگاه خاصی نیز برای سینماگران زن ایرانی در فهرست بهترینها قائل بوده است.
به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ طبق فهرست نشریه ایندیوایر درباره بهترین فیلمهای تاریخ سینما که توسط کارگردانان زن ساخته شدهاند؛ اگر چه نامی از آثار فیلمسازانی چون رخشان بنیاعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده، نرگس آبیار و منیژه حکمت در این فهرست دیده نمیشود، اما ایندیوایر نام چهار کارگردان زن ایرانی به نامهای فروغ فرخزاد، آناهیتا قزوینیزاده، مرجان ساتراپی و دزیره اخوان را به عنوان بهترین زنان سینماگر ایرانیالاصل و ایرانیتبار ذکر کرده است- که البته هیچکدام در رادار سینمای ایران توی چشم نیستند و حتی ساتراپی و اخوان اصولا عضوی از کلیت سینمای ایران قلمداد نمیشوند.
با این حال ارزش و اهمیت اصلی فهرست ایندیوایر در تاکید بر ارزشهای ۱۱۱ فیلم از کارگردانان زن است که منتقدان ایندیوایر به عناون بهترینهای تاریخ سینما برگزیدهاند. آثاری که نام فیلمسازانی مانند کاترین بیگلو، سوفیا کاپولا، میرا نایر، پنی مارشال، نانسی مهیرز، جنیفر لی، آنیس واردا، شانتال آکرمن، گرتا گرویک، گوریندا چادها، کلی رایکارد، کلویی ژائو، آنیشکاهالند، جولی دش، گیلین آرمسترانگ، آیدا لوپینو، جین کمپیون، الن می، لین رمزی، کلر دنی، لوکرسیا مارتل، نیکول هولفسنر و سلین سیاما را بر خود دارد- که جایگاه تثبیتشدهای در تاریخ سینما دارند و نامشان همواره در فهرستهای بهترینهای تاریخ سینما دیده شده است و حالا تکرار آنها میتواند در بحث افزایش نقش و نفوذ زنان در دنیای سینما میتواند پیشبرنده باشد.
بهترین فیلم جدول ایندیوایر به انتخاب منتقدین فیلم «ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل» ساخته حیرتانگیز شانتال آکرمن است که از سال ١٩٧٥ به اینسو همواره در فهرستهای بهترینهای سینمای هنری حضور ثابتی داشته. «کار نیکو» از کلر دنی و «پیانو» از جین کمپیون نیز در جایگاه دوم و سوم نشستهاند و از سوی «لیگ خودشان» ساخته پنی مارشال، «گلهای مینا» ساخته ورا چیتیلووا، «لیدی برد» گرتا گرویگ، «کلئو از ٥ تا ٧» آنیس واردا، «سایههای نیمروز» مایا درن، «هفت زیبا» از لینا ورتمولر و «دختران غبار» ساخته جولی دش تعقیب میشوند…
بهترینهای آسیا
از سوی دیگر زنان فیلمساز ایرانی در فهرست «بهترین ساختههای زنان سينماگر قاره آسيا» نیز که توسط جشنواره پوسان تنظیم شده، جایگاه قابل قبولی دارند. در این فهرست که فيلمهای «سلام بمبئى» ساخته ميرا ناير فیلمساز جهانی هند و «يك زندگى ساده» ساخته آن هويى از هنگكنگ در جایگاه اول و سوم نشستهاند، بالانشینی سینمای ایران با حضور «تخته سياه» سميرا مخملباف در رده دوم فهرست آغاز میشود و در ادامه نیز با حضور فیلم «روزى كه زن شدم» ساخته مرضيه مشكينى در جاىگاه ششم، «سيب» سميرا مخملباف در جاىگاه شانزدهم و«خانه سياه است» فروغ فرخزاد در جاىگاه بيست و يكم ادامه پیدا میکند.
جالب این که فیلمسازان نسل اول بعد از انقلاب نیز در این جدول حضور محکمی دارند- که در این زمینه میتوان به حضور فیلم «نيمه پنهان» تهمينه ميلانى در جایگاه بيست و ششم؛ «قصهها» ساخته رخشان بنىاعتماد در جاىگاه سى و هفتم؛ و البته «روسرى آبى» و «زير پوست شهر» این کارگردان در جاىگاه شصتم فهرست اشاره کرد…