میرکاظمی: کشور را زیر صفر تحویل گرفتیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت دولت دوازدهم برای دولت سیزدهم بدهی‌ زیادی به یادگار گذاشت

مسعود میرکاظمی در عین حال تصریح کرد: ولی با دیپلماسی‌ موفق توانستیم پول‌های بلوکه شده خودمان در خارج را آزاد کنیم. با این کار تورم کاهش پیدا کرده و مقادیر زیادی واکسن‌ کرونا وارد کردیم.

به گزارش شهروند آنلاین؛ میرکاظمی در نشست با خبرنگاران در مورد عملکرد یک ساله دولت سیزدهم اظهار داشت: یک سال از عملکرد دولت سیزدهم گذشت. یک سالی پر از فراز ‌و نشیب. به زبان ساده خدمت همه عرض می‌کنیم زمانی که دولت را تحویل گرفتیم اوضاع خوبی نداشتیم و ذخایر کشور بین ۳۰ تا ۷۰ درصد زیر حداقلی بود که نباید ذخایر در هیچ شرایطی از آن کمتر باشد.

او افزود: بعضی از اوقات دولت وقتی می‌خواد کشوری را در دولت قبلی تحویل بگیرد دو جنبه دارد، یا مثبت یا منفی تحویل می‌گیرد. ما کشور را در منفی‌ترین حالت ممکن از دولت قبلی تحویل گرفتیم. بعضی اوقات می‌توان گفت حالت صفر هم منصفانه است ولی دولت سیزدهم دولت را در منفی‌ترین موقعیت تحویل گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: دولت دوازدهم هم خشکسالی شدیدی داشت که به محض اینکه آیت‌الله رئیسی بر سر کار آمدن به این موضوع رسیدگی کردند و موضوع دوم تورم شدیدی که ایران را در بر گرفته بود که جزو مشکلات اساسی کشور بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: زمانی که دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم دولت قبل حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان را مصرف کرده بود و همین نشان دهنده اوضاع بد ما بود. دولت دوازدهم برای ما بدهی‌های کلان به یادگار گذاشت و ما با دیپلماسی‌های خود توانستیم پول‌های بلوکه شده از کشورهای مختلف را آزاد کنیم و بتوانیم تا یه حدی هم به کاهش تورم کشور کمک کنیم و هم بتوانیم واکسن‌های کرونا وارد کنیم تا آمار مرگ و میر کرونا به حداقل خود برسانیم.

میرکاظمی در مورد کالابرگ گفت: بودجه هر سال در اسفند ماه ابلاغ می‌شود. البته زمانی که بودجه را مجلس تصویب کرد افزایش قیمت در زمینه جنگ اوکراین و روسیه را پیش‌بینی نکرده بودیم و این موضوع، موضوع قابل پیش‌بینی هم نبود. در سطح جهان دچار افزایش قیمت شدیم.

او ‌در ادامه تصریح کرد: بحث بازگشت کالا به شهریور ۱۴۰۰ به گونه‌ای نیست که دستوری دهیم و انجام شود. ما باید به تولید کننده ما‌به‌التفاوت پرداخت کنیم و این عمل برای کشور تا حدی دشوار است.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشورگفت: تا سال‌های گذشته ۲۰ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی می‌رفت، اما با تدبیر رهبر انقلاب از امسال ۴۰ درصد درآمدهای نفتی به صندوق می‌رود. البته قانون بودجه به کالابرگ تاکید می‌کند اما مردم به یارانه نقدی تمایل بیشتری دارند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۸۰ درصد مردم موافق یارانه نقدی هستند یارانه نقدی تورم‌زا نیست. حتما دولت و مجلس بهترین شیوه را برای حمایت‌های یارانه‌ای انتخاب خواهند کرد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.