خوش آمدی زائر کربلا

آمادگی 18 پایگاه امدادی کرمان برای خدمت رسانی به زائران پاکستانی اربعین؛

عملیات اربعین از 10 شهریور ماه به‌صورت رسمی آغاز می‌شود. با این حال، استان‌های شرقی و غربی از هفته گذشته در حالت آماده‌باش هستند، چراکه تردد زائران از این مرزها به سمت کشور عراق آغاز شده است. یکی از این استان‌ها کرمان است که علاوه بر اعزام موکب‌ها و کاروان‌های امدادی و داوطلبی به کشور عراق، در مسیر حرکت زائران پاکستانی به سمت مرز شلمچه و چزابه قرار دارد. آمادگی پایگاه‌های امدادی برای وقوع حوادث احتمالی چند روزی است که اعلام شده. افزایش ترددها در جاده‌های استان کرمان به سمت خوزستان، دلیل اصلی آغاز اقدامات امدادی اربعین در این استان است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ «18 پایگاه امدادی استان کرمان از هفته گذشته در حالت آماده‌باش قرار دارند.» «محمد امیرخانی» معاون امدادونجات هلال‌احمر استان کرمان به این موضوع اشاره می‌کند و از افزایش ترددهای جاده‌ای در این استان با نزدیک‌شدن به ایام اربعین می‌گوید: «استان کرمان در مسیر حرکت اتوبوس‌های زائران پاکستانی قرار دارد. این زائران باید از مرز خوزستان به کشور عراق بروند. در سال‌های گذشته هم کرمان میزبان این زائران بود و برای کنترل حوادث و افزایش سرعت و کیفیت در ارائه خدمات، تمامی پایگاه‌های ما در حالت‌ آماده‌باش قرار داشتند. علاوه‌بر حوادث جاده‌ای، هلال‌احمر کرمان فعالیت‌هایی از جمله اسکان اضطراری، آموزش نکات بهداشتی لازم و… را در داخل استان بر عهده دارد. همچنین به رسم هر سال تیم‌های داوطلب و امدادگر به پایانه‌های مرزی رفته و آنجا مستقر می‌شوند.»

استقرار آمبولانس‌ها و بالگرد استان در مرزهای غربی کشور برای افزایش سرعت در امدادرسانی‌ها از اقداماتی است که هلال‌احمر کرمان در این ایام بر عهده داشته و امسال هم برای انجام آن برنامه‌ریزی کرده است.

 

افزایش تصادفات جاده‌ای

افزایش ترددهای جاده‌ای در کرمان برابر است با افزایش حوادث جاده‌ای و امدادگران هلال‌احمر برای پاسخگویی به این حوادث آماده‌باش هستند. تردد زائران پاکستانی در جاده‌های کمربندی و اتوبان‌های کرمان با چالش‌های دیگری هم همراه است؛ اینکه جهت رانندگی در ایران و پاکستان با هم فرق دارد و خلاف هم است، باعث کم‌شدن نسبی تسلط رانندگان اتوبوس‌های پاکستانی در جاده‌های ایران می‌شود؛ مسأله‌ای که می‌تواند منجر به بروز تصادفات بیشتر هم شود.

امیرخانی می‌گوید: «سال گذشته روال بر این بود که با هماهنگی شهرداری کرمان، تعدادی اتوبوس شرکت واحد در کمپ اسکان موقتی که برای زائران پاکستانی در نظر گرفته شده بود، مستقر شد. در این کمپ و موکبی که پذیرای زائران برای چند ساعت استراحت بود، از رانندگان اتوبوس‌ها دعوت به استراحت می‌کردیم تا آمادگی بدنی لازم برای ادامه مسیر را داشته باشند. در این فاصله زائرانی را که قصد حضور بر سر مزار سردار سلیمانی داشتند، با اتوبوس‌های ایرانی به داخل شهر می‌بردیم و بعد با همان اتوبوس‌ها به محل استقرار برمی‌گرداندیم تا به مسیر خود در جاده‌های خارج از شهر ادامه دهند. این اقدام باعث می‌شد تا رانندگان خودروهای زائران بتوانند چند ساعتی استراحت کنند و از طرفی نیاز به تردد آنها در مسیرهای درون‌شهری نباشد تا احتمال تصادف‌ها کمتر شود.»

به گفته معاون امدادونجات هلال‌احمر کرمان امسال هم پنج خودرو آمبولانس استان کرمان در مرز مهران مستقر می‌شوند، همچنین یک کامیون اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی از این استان راهی درمانگاه‌های هلال‌احمر در عراق می‌شود.

میزبان زائران پاکستانی

هفته پیش بود که خودروی یکی از کاروان‌های زائران پاکستانی در کرمان دچار نقص فنی شد و زائران مجبور به توقفی یک روزه در کرمان شدند.

«رضا فلاح» رئیس جمعیت هلال‌احمر کرمان درباره خدمات‌رسانی هلال‌احمر به این زائران گفت: «درطی تماس تلفنی مردمی با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر مبنی بر نقص فنی و توقف یک دستگاه اتوبوس حامل زائران پاکستانی در نزدیکی روستای رباط، بلافاصله دو تیم امدادونجات هلال‌احمر به محل مذکور اعزام شد. به دلیل نزدیکی محل این رخداد به شهر باغین، با مسئولان این شهر هماهنگی‌های لازم انجام شد تا زائران در محل تکیه باغین اسکان پیدا کنند.»

26 زائر پاکستانی این کاروان علاوه‌بر اسکان اضطراری، خدمات دیگری از جمله اقلام امدادی اولیه شامل پتو، برنج، روغن، کنسروجات و آب آشامیدنی را از هلال‌احمر کرمان دریافت کردند و بعد از تعمیر اتوبوس به مسیر خود ادامه دادند.

 

عمود 112 

علاوه‌بر پایگاه‌های امداد جاده‌ای، تیم امداد هوایی استان کرمان هم آماده‌باش است تا در صورت نیاز، زائران را از مرزهای شلمچه و چزابه به مراکز درمانی یا هر نقطه ضروری دیگر ببرد. امسال 90هزار نفر تنها از استان کرمان برای سفر به کربلا ثبت‌نام کرده‌اند و این تعداد را به آمار زائران افغانستانی و پاکستانی که از این استان عبور می‌کنند، اضافه کنید.

موکب مخصوص این زائران در استان کرمان راه‌اندازی شده تا خدمات لازم را به آنها در جاده‌های کرمان ارائه دهد. آموزش زائران و موکب‌داران برای مقابله با حوادث مختلفی مثل مارگزیدگی و گرمازدگی و مسمومیت، از اقدامات این روزهای هلال‌احمر استان کرمان است.

«امیر عنایتی» معاون شعبه هلال‌احمر شهرستان کرمان می‌گوید: «برنامه‌های کلی ما در استان کرمان شامل اقداماتی برای رفت و برگشت امن زائران ایرانی و غیرایرانی در محورهای استان کرمان است. طبیعی است که با افزایش جمعیت، شاهد افزایش بروز حوادث مختلف هم باشیم. با این حال، آموزش‌های گسترده‌ای در استان برای کاهش احتمال حوادث در حال انجام است.»

او استقرار تیم‌های درمانی و امدادی هلال‌احمر در عمود 112 را فرصتی برای رسیدگی به مشکلات احتمالی زائران می‌داند و می‌گوید: «امسال هم به رسم هر سال امدادگران و تیم‌های تخصصی همچنین داوطلبان ما در کمپ‌های هلال‌احمر در این عمود مستقر می‌شوند. گرچه این اقدامات به نام هلال‌احمر ایران رقم می‌خورد، اما همه زائران از هر کشوری می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و این در راستای ماموریت‌های کلی هلال‌احمر جای می‌گیرد.»

پزشک عاشق و حاضر در بحران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.