تدوین نقشه‌راه امدادونجات در هلال‌احمر؛ یک گام تا تحقق

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به فرایند تکمیل نقشه‌راه این جمعیت در حوزه امدادونجات گفت: برنامه استراتژیک جمعیت براساس دانش گذشته و سناریوهای آینده و احتمال بروز مخاطرات جدید تدوین می‌شود و هدف غایی، جامعه‌محور کردن فعالیت‌های امدادی و مشارکت مردم در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان است

به گزارش شهروند آنلاین؛ دکتر پیرحسین کولیوند در جلسه کمیته اندیشه‌ورز امدادونجات جمعیت که صبح دیروز برگزار شد، از اهتمام جدی همکاران خود در تدوین نقشه‌راه هلال‌احمر در حوزه امدادونجات قدردانی کرد.

وی با تاکید بر ضرورت نشر و ترویج مستندات جمع‌آوری و تدوین شده، خاطرنشان کرد: ماحصل اقدامات انجام شده در زمینه تدوین نقشه راه باید منجر به تربیت نیروهای عملیاتی ورزیده شود تا در صورت وقوع حوادث، فعالیت این نیروها مبتنی بر دستورالعمل‌های علمی و کارشناسی انجام گیرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه، مشخص بودن نوع فعالیت و وظیفه هر فرد و نهاد در حوادث و بحران‌ها را از اساسی‌ترین نکات مدیریتی برشمرد و افزود: هلال‌احمر در مراحل پیشگیری، اقدام، بهبود و بازتوانی، وظایف متعددی برعهده داشته و در هر مرحله نیز تجهیزات خاصی نیاز دارد که با تحقق نقشه راه؛ براساس برنامه‌ریزی، تعریف دقیق وظایف محوله و تامین تجهیزات تخصصی‌، عمل خواهد کرد.

کولیوند ادامه داد: در مرحله پیشگیری، می‌توان با پیش‌بینی مواجهه با برخی مخاطرات، هزینه‌های حوادث شامل خسارات مالی و جانی را تا حد بالایی کاهش داد.

وی هدف والا و غایی هلال‌احمر در تدوین نقشه راه را “جامعه‌محور شدن” اقدامات این جمعیت عنوان کرد و گفت: دنیا به سمت افزایش مشارکت جوامع در مدیریت و امدادرسانی در حوادث با هدف کاهش خسارات ناشی از این حوادث پیش می‌رود و هلال‌احمر ایران هم علاوه بر مطالبه‌گر بودن در این‌خصوص، تکالیف سازمان داوطلبان و جوانان جمعیت را به عنوان جذب‌کننده نیروهای جوان و داوطلب به سمت جامعه‌محورشدن سوق می‌دهد. بنابراین هلال‌احمر در گام نخست، حوزه امدادونجات را با تمام توان از طریق جوانان و داوطلبان تقویت می‌کند تا بتواند با ارتقای درک خطرپذیری از سوی اعضای جوان و داوطلب، این شناخت و آگاهی را به خانواده‌ها و در نهایت به جامعه سرایت دهد

رئیس جمعیت هلال‌احمر، خانه‌های هلال را ظرفیت بسیار مناسب این جمعیت برای مشارکت‌پذیر کردن جامعه در امر امدادونجات عنوان و تاکید کرد: برنامه استراتژیک جمعیت براساس دانش گذشته و سناریوهای آینده و احتمال بروز مخاطرات جدید تدوین می‌شود و تکالیفی را برعهده خواهیم داشت که از وظایف تعریف‌شده هلال‌احمر و در توان این مجموعه باشد. براساس این برنامه، هلال‌احمر به عنوان معین دولت، هر باری که از مردم بر زمین مانده، برمی‌دارد اما تکالیف اضافه که در توان نداشته باشد، برعهده نمی‌گیرد.

لازم به‌ذکر است در جلسه کمیته اندیشه‌روز هلال‌احمر موضوعاتی چون چارچوب کلی برنامه ملی پاسخ جمعیت، ملاحظات فنی درباره ساختار ستاد و صف جمعیت و گزارش پیشرفت نقشه راه، ارائه و بررسی شد. همچنین گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در کمیته‌ های نقشه‌راه ازجمله امدادونجات، بهداشت، درمان و توانبخشی، آموزش و پژوهش، حقوقی، امنیت و انتظامات، اطلاع‌رسانی، فرهنگی و نظارت، جذب و سازماندهی جوانان و داوطلبان، بین‌الملل و پدافند غیر عامل ارائه شد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.