فریاد زیر آب/ ولایتعهدی سرزمین پارس!/ به آمریکا اجازه ندهید خرش از پُل بگذرد!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي چگونگی «رتبه‌بندی» معلم‌های بازنشسته ، چالش‌های زیست‌محیطی شهرهای ماهشهر، بندر امام و سربندر، روستاها و مناطق اطراف ، اقدامات مهم و موثر وزارت اطلاعات ، خرید دلار سهمیه‌ای با کارت ملی، طلاب مشاور در مدارس ، حل مشکل آب همدان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز هفته دولت و عملکرد دولت سیزدهم در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي چگونگی «رتبه‌بندی» معلم‌های بازنشسته ، چالش‌های زیست‌محیطی شهرهای ماهشهر، بندر امام و سربندر، روستاها و مناطق اطراف ، اقدامات مهم و موثر وزارت اطلاعات ، خرید دلار سهمیه‌ای با کارت ملی، طلاب مشاور در مدارس ، حل مشکل آب همدان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ولایتعهدی سرزمین پارس!

روزنامه اطلاعات:قصه در مورد بازماندگانی چندنفره از خانواده‌ای سرخورده و بی‌سامان است، که گرچه هنوز از سفره‌ی غارت نجومی چهل‌وچندسال پیشِ کشور در حال ارتزاق‌اند، لیک از نظر روحی و روانی سخت در فلاکت‌اند؛ زین روی جنس اناث باقی‌مانده، هرازگاهی مالیخولیا می‌بافد و آماده‌ی عزیمت به عزم سلطنت می‌شود و نیم‌جنس ذکور وامانده، هوای شاهی‌اش به سر می‌آید. این طنز خیال‌بافانه، هرچند قابل ذکر نیست، اما و البته که مایه‌ی تفنن و تفریح می‌تواند باشد.خوب است پرستاران و ندیمانِ زوجه‌ی باقیمانده از پادشاه، گاهی هم در گوش وی نجوا کنند که: علیاحضرتا ! شما و ذکور بی‌کار و بی‌عارتان در این چهاردهه، از باب نمایش و ویترین هم‌که شده، کدام لقمه را از آن سفره‌ی به غارت‌برده بر دهان کسانی گذاشتید، که یا با فلاکت و بدبختی به دنبال شما جلای وطن کردند، یا به هر ضرورت دیگری در خارج از سرزمین پدری خود مجبور به زندگی شدند؟ کدام موقوفه؟ کدام خیریه؟ کدام بورسیه؟ کدام دستگیری؟ کدام رسیدگی؟ کدام بنیاد؟ کدام مدرسه؟ بیش از چهل‌سال است که بی‌کار می‌خورید و ناله‌ی سرد سر می‌دهید؛ نه سفره ته کشیده و نه ناله‌هاتان سوزی آفریده؛ باقی عمر را همچنان در مرتع به یغمابرده از کشور بچمید و بچرید، به صلاح آرامشتان نزدیک‌تر نیست آیا!؟ اگر به کسانی که سیاهی‌لشکر بعضی پیج‌ها هستند بَرنخورَد و ناگهان آخر ادبشان گُل نکند، و به هجمه برنیایند، که وا ادبا! وا قضاوتا! واسلطنتا!- همان‌ها که وقتی پا دهد، می‌شوند آخرِ ناسزاگویی به هرچه ناقد است و واقد- به بازماندگان آن خانه عرض می‌کنم:کار این کشور در حال حاضر پیچیده‌تر از آن است که حتی به دست ناجیانی پس‌مانده از سلطنت و ولگردانی از کوچه‌های واشنگتن دی‌سی یا محله‌ی پیگال پاریس اصلاح پذیرد!

 

معلم‌های بازنشسته چگونه «رتبه‌بندی» می‌شوند؟

روزنامه همشهری:بیش از 10سال از زمزمه مطالبه رتبه‌بندی معلمان از طرف جامعه فرهنگیان می‌گذرد؛ دانش‌آموزانی که در آن زمان تازه کلاس اول ابتدایی را شروع کرده بودند، حالا دیگر فارغ‌التحصیل شده و راهی بازار کار یا دانشگاه شده‌اند. راه دور و درازی که طرح رتبه‌بندی معلمان آغاز کرده هنوز به ایستگاه آخر نرسیده و پیچ و خم‌های زیادی برای رسیدن به وضعیت پایدار و ثابت این طرح ملی باقی مانده است. رفت‌وآمدهای طرح رتبه‌بندی به مجلس و کمیسیون‌های تخصصی همچنان ادامه خواهد داشت. با این حال مهم‌ترین قدم یعنی تصویب طرح رتبه‌بندی و نخستین قدم برای اجرای آن برداشته شده است. عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس، به ابهاماتی درباره اجرای این طرح برای معلمان در شرف بازنشستگی پاسخ می‌دهد.طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از حرف و حدیث‌ها و چکش‌کاری‌های فراوان بالاخره اجرایی شد. طبق این طرح، معلمان با توجه به سوابق و عملکردشان در 5گروه رتبه‌بندی می‌شوند و با توجه به امتیازی که در این رتبه‌بندی‌ها کسب می‌کنند، مشمول افزایش حقوق می‌شوند. این طرح از شهریور امسال آغاز شده و در نخستین روزهای اجرای طرح رتبه‌بندی، ابهاماتی درباره چند و چون پرداخت حقوق بازنشستگی فرهنگیان مطرح است. سؤال مهم اینکه فرهنگیانی که در شرف بازنشستگی هستند یا در چند ماه گذشته بازنشسته شده بودند، تکلیفشان با طرح رتبه‌بندی چیست؟ آیا میزان حقوق بازنشستگی آنها با احتساب رتبه‌بندی صورت می‌گیرد؟

 

چه خبر از تحول؟

روزنامه فرهیختگان:«ما همان صداوسیمای هک سیستم سوخت و اعتراضات اصفهانیم؛ ان‌شاءالله اگر خدا بخواهد. طبیعتا فشارها زیاد است اما اصلا ما نیامده‌ایم یک صداوسیمای بی‌فشار را تحویل بگیریم. تمام نهادها به صداوسیما نیاز دارند و فکر می‌کنند تمام نیازهایشان از صداوسیما باید تامین شود. ما زمانی برای پلاسکو و دیروز برای متروپل آبادان سرویس خبرمان را فرستادیم. تذکر و خواهش و گاهی دستور هم گرفتیم که بس است چقدر از این حادثه می‌گویید. ما خودمان را بی‌مسئولیت فرض نمی‌کنیم. انعکاس اعتراضات هم ریزه‌کاری‌هایی دارد. مردم باید اعتراضات خود را روی آنتن ببینند نه کف خیابان. زیرا در این صورت دیگر از کنترل خارج می‌شود. وظیفه ما به‌عنوان رسانه این است که اجازه دهیم گره‌های ذهنی روی آنتن گفته شود. ما یک اعتراض خیابانی منسجم و منظم را در قالب تجمع کشاورزان اصفهان داشتیم که پوشش دادیم اما  اعتراضات کف‌خیابانی که اموال مردم را خراب کرده و مردم را به جان هم می‌اندازند، چطور باید پوشش دهیم؟ در هر انعکاس اعتراضی باید به حواشی‌اش توجه شود، در عین حال هم قبل از اینکه به اعتراض کف ‌خیابان تبدیل شود به آن توجه کنیم.» این بخشی از صحبت‌های پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صداوسیما است که در سوم خردادماه امسال، در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف بیان کرد.

 

فریاد زیر آب

روزنامه شرق:دقیقا از 21 تیر 1379 که مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای احداث سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی صادر شد، چالش‌های زیست‌محیطی شهرهای ماهشهر، بندر امام و سربندر، روستاها و مناطق اطراف آنها آغاز شد. استقرار 30 پتروشیمی در این منطقه و نقش مهمی که در اقتصاد ملی دارند، باعث شده با مماشات نسبت به رعایت استانداردهای محیط‌زیستی از سوی آنها برخورد شود. نتیجتا هر چند‌وقت یک‌‌بار شاهد شنیدن اخبار ناگواری از این منطقه هستیم که باید این روند هرچه زودتر به نفع عامل انسانی و محیط‌زیستی در ماهشهر، متوقف شود.14، 15، 23 و 30 مرداد، تصاویر تلخ متعددی که حاکی از مرگ‌و‌میر صدها هزار ماهی‌ در حوضچه‌های نمک پتروشیمی بندر امام بود، به شکل گسترده‌ای انتشار یافت و حامیان محیط زیست کشور را نگران کرد. بر‌اساس بررسی میدانی یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات و یگان حفاظت محیط زیست از محدوده اداره شیلات واقع در شهر بندر امام تا محدوده اسکله خور سمایلی؛ فقط در حوضچه شماره ۲ استحصال نمک پتروشیمی بندر امام مرگ‌و‌میر مشاهده شده است.آزمایشگاه مرجع اداره کل دامپزشکی خوزستان درخصوص «نتایج نمونه‌های تلفات ماهیان دریایی در حوضچه‌های نمک پتروشیمی» با وجود اعلام این مطلب که «نمونه‌های ارسالی با توجه به فساد و اتولیز شدید لاشه، فاقد ارزش بررسی آزمایشگاهی هستند»؛ اما بر‌اساس «بررسی‌های ماکروسکوپی و سبب‌شناسی و نحوه مرگ‌ومیر و باز‌بودن دهان همه نمونه ماهیان تلفاتی ارسال‌شده»، تصریح می‌کند که «مرگ‌و‌میر ماهیان ناشی از کمبود شدید اکسیژن (به‌ دلیل بلوم شدید جلبکی) و با وجود گازهای سمی آمونیاک و نیتریت در آب است.

 

ضامن خانه امن

روزنامه جام‌جم: مأموریت نفوذ به موساد و سفر به سرزمین‌های اشغالی ماجرای جذابی بود که سال۹۹ راوی مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان(عج) در سریال محبوب آن شب‌ها شد، کاراکتر افشین که براساس شخصیت واقعی شهید «سیدعلی حسینی» از شهدای وزارت اطلاعات طراحی شده بود، زندگی پرمخاطره شخصیت‌هایی را نشان داد که هیچ نام و برندی از آنها در جامعه نیست اما ایران را به خانه امن هموطنان خود تبدیل کرده‌اند و برای این کار حتی جان می‌دهند. از آنجا که یکی از سواد‌های مورد نیاز اکثریت جامعه که به دلیل یکه‌تازی فضای مجازی و پیچیده شدن جنگ ترکیبی، ضرورت آن احساس می‌شود، برخورداری از «سواد امنیتی» است،‌ این اتفاق در تولیداتی مانند سریال خانه امن توسط صداوسیما دنبال شد؛‌ مباحثی همچون آشنایی با تکنیک‌های ارتباطی و رفتار سازمان‌های جاسوسی در فرآیند فریب افراد، جاسوسی تلفنی، سوءاستفاده از هویت‌های جعلی، جذب نخبگان، ارتباط‌های دوستانه برای اقدامات خرابکارانه و مهم‌تر از همه آشنایی با اقدامات مهم و موثر وزارت اطلاعات از موضوعات اصلی آن بود. این نهاد مهم اطلاعاتی- امنیتی، در یک سال گذشته اقدامات مهمی از جمله متلاشی کردن گروه‌های تروریستی و داعشی و خنثی‌سازی عملیات خرابکارانه آنها، دستگیری جاسوسان خارجی، مقابله با باند‌های قاچاق اسلحه و مواد مخدر و مبارزه با مفسدین اقتصادی را در کارنامه خود داشته است،‌ رویکردهای خطیری که در دوران مدیریت حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات دولت سیزدهم اجرایی شده است. البته وزیر اطلاعات از همان ابتدا، بر همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی نظام برای تامین امنیت کشور و مبارزه با گروه‌های تروریستی و خرابکار تاکید داشت و در همین راستا، در یک سال گذشته جلسات متعددی با سایر دستگاه‌های اطلاعاتی از جمله اطلاعات سپاه داشته که این اتفاق مهمی در مدیریت امنیتی کشور است. در این گزارش به مناسبت هفته دولت به بررسی کارنامه یک‌ساله وزارت اطلاعات دولت سیزدهم پرداخته و مهم‌ترین اقدامات این نهاد را مرور کرده‌ایم.

 

خرید دلار سهمیه‌ای با کارت ملی

روزنامه آرمان امروز: بر اساس اعلام کانون صرافان، قيمت فروش دلار با کارت ملي، امروز 30180 تومان بود که هزار تومان کمتر از نرخ بازار آزاد است و سود 2 ميليون توماني براي خريداران به همراه دارد.الان مبنا براي فروش ارز «نرخ توافقي ارز خريداري شده از صادرکننده به اضافه حاشيه سود يک درصدي صراف» است. نرخ دلار توافقي اکنون بالغ بر 2 هزار تومان بيشتر از نرخ صرافي ملي است، اما همچنان نسبت به بازار آزاد حدود 1500 تومان ارزان‌تر است.فروش دلار با قيمت ارزان‌تر از بازار آزاد با کارت ملي از خرداد از سرگرفته شد اما سهميه و مرجع قيمت آن تغيير کرده است.به گزارش فرداي اقتصاد، قيمت دلار توافقي و با سهميه کارت ملي هم‌اکنون هزار تومان از قيمت دلار آزاد ارزان‌تر است و اين اختلاف سود 2 ميليون توماني براي خريداران به ارمغان مي‌آورد. «دلار توافقي» دلاري است که برخي صرافي‌هاي مجاز به مشتريان خود با شرط ارائه کارت ملي و به ميزان محدود مي‌فروشند. قيمت دلار توافقي کمتر از قيمت دلار در بازار آزاد است. به همين دليل مورد استقبال قرار گرفته و در مقاطغي دوباره شاهد صف‌کشي مردم مقابل صرافي‌ها در خيابان فردوسي بوديم.دلار توافقي 22 خرداد 1401 متولد شد. زماني که بانک مرکزي با هدف پاسخ به تقاضاي بازار و کاهش التهابات قيمت دلار (که به سطحي بي‌سابقه رسيده بود) به صرافان اجازه داد ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخي توافقي از آنها خريداري کنند. بانک مرکزي همچنين با احياي کد 24 سرفصل مصارف ارزي، بار ديگر فروش «ارز سهميه‌اي» با کارت ملي را مجاز شمرد.

 

پاسخ رسید، بررسی آغاز شد

روزنامه آرمان ملی:وضعيت برجام در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته و با وجود اينکه همه طرف‌ها از ايران تا اروپا و آمريکا به احياي برجام و لزوم رسيدن به توافق تاکيد مي‌کنند اما هنوز در اجرا و عمل چيزي از رسيدن به توافق نديده‌ايم. به بيان ديگر آنچه تاکنون از طرف‌هاي برجام به ويژه غربي‌ها ديده‌ايم صرفا سياست‌هاي اعلامي بوده که خود را موافق و همراه با احياي برجام نشان داده‌اند. اما اينکه اين سياست‌‌هاي اعلامي چه زماني به سياست‌هاي اعمالي تبديل شود و شاهد گام‌هاي عملي غربي‌ها باشيم هنوز مشخص نيست و بايد همچنان منتظر اعلام موضع آمريکايي‌ها بود. آنچه مسلم است در ظاهر همه چيز براي رسيدن به توافق و احياي برجام ميسر است، اما مواضع شفاهي طرفين بايد به روي کاغذ آمده و به صورت توافقي مکتوب و قابل استناد درآيد. پس از اعلام موضع ايران در دوشنبه هفته گذشته کمتر دو هفته است که همه طرف‌ها منتظر اعلام موضع سران کاخ سفيد هستند تا رسما تکليف برجام در اين مقطع زماني مشخص شود و ببينيم که با موافقت آمريکا بايد شاهد ادامه روند برجام در جهت رسيدن به توافق باشيم يا اينکه با مخالفت آمريکايي‌ها طرفين موضع ديگري اتخاذ خواهند کرد؟ نکته مهم اينجاست که طرفين امروز به شرايط و موقعيتي رسيده‌اند که به اذعان تحليلگران داخلي و بين‌المللي ديگر به عقب برنمي‌گردند ، چراکه امروز همه طرفين چه ايران، چه اروپا و چه آمريکا به اين توافق و ثمرات ناشي از آن نياز دارند. لذا از همين رو است که نهايت تلاش خود را مي‌کنند تا به هر نحوي که شده توافق حاصل شود. به همين جهت است که شاهد نرمش و انعطاف هر طرف براي رسيدن به اشتراکات بيشتر در جهت احياي برجام هستيم.

 

یارانه نقدی یا کالابرگ؛ مردم کدام را ترجیح می‌دهند؟

روزنامه ابتکار:مرتضی افقه می‌گوید: ارائه کالابرگ با قیمت‌های سال گذشته می‌تواند به نفع اقتصاد و خانوارها باشد. البته هزینه‌های اجرایی و اداری کالابرگ بیشتر از یارانه نقدی است.یارانه سال‌هاست که مهمان اقتصاد ایران و خانوارهای ایرانی است و هرگونه تغییر در نحوه اجرای آن می‌تواند سبب تغییراتی در اقتصاد و دخل و خرج خانوارها شود.دولت سیزدهم با در دست گرفتن سکان مدیریت، تصمیم به حذف ارز 4200 تومان گرفت و سیاست جراحی اقتصادی کلید خورد. اما این مسئله افزایش قیمت کالاهای اساسی را به دنبال داشت. پس از افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی دولت تصمیم گرفت یارانه کمک خرید کالای اساسی به خانوارها تخصیص دهد. البته از همان اول اعلام شد که این یارانه تنها برای دو ماه بوده و پس از ۲ ماه قرار است چیزی شبیه به کالابرگ وارد اقتصاد ایران شود. رئیس جمهور 19 اردیبهشت ماه در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که سازمان برنامه و بودجه این موضع را کارشناسی کرده و پیشنهادی که داده این است که به ۳ دهک اول، نفری ۴۰۰ هزار تومان یعنی یک خانواده ۵ نفره، ۲ میلیون تومان در ماه و به دهک‌های چهارم به بعد هم ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر پرداخت خواهد شد. ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته بود که فعلاً برنامه‌ریزی شده که برای ۲ ماه آینده بدین شکل حمایت صورت گیرد و سپس طبق برنامه دولت تبدیل به کالابرگ الکترونیک شود. کالا برگ الکترونیک، برابر قانون و به عدالت نزدیک‌تر است و ظرفیت تبدیل شدن به گرانی را ندارد تا در این میدان مردم تنها نمانند و مشکلی خصوصاً برای خانواده‌های نیازمند نخواهد بود. با این حال پرداخت یارانه‌ها نقدی بیش از دو ماه شده است و آنطور که گفته می‌شود در صورتی که طرح اجرایی کالابرگ در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که به صورت آزمایشی اجرایی شود.

 

طلاب در مدارس «مشاور» مي‌شوند؟

روزنامه اعتماد:بعد از طرح جنجالي مجلس در مورد صدور مجوز به حوزه‌هاي علميه براي تربيت طلاب مشاور و همچنين باز گذاشتن دست حوزه‌ها براي صدور مجوز فعاليت مراكز مشاوره‌هاي مذهبي حالا چند صباحي است زمزمه‌هايي شنيده مي‌شود كه گويا قرار است طلاب مشاور، در مدارس نيز با همان حكم «مشاور» فعاليت داشته باشند و به دانش‌آموزان كمك كنند. اين اخبار تاييد نشده اما همان‌طوركه پيش‌بيني مي‌شد با انتقادهايي از سوي برخي از مسوولان و مديران مدارس و والدين دانش‌آموزان همراه شد. اين انتقاد و نگراني والدين و معلم‌ها به اين بعد از مساله است كه چه كسي يا چه نهادي مي‌تواند كيفيت دانش و مهارت اين طلاب را براي حل مشكلات روانشناختي دانش‌آموزان تاييد كند؟طرح «اصلاح ماده يك قانون تشكيل سازمان نظام روانشناسي و مشاوره كشور» كه به امضاي ۶۹ نفر از نمايندگان مجلس رسيده، همچنان بلاتكليف و يكي از چالش‌هاي ميان نهادهاي مشاوره‌اي و مجلس است.  طرحي كه در صورت تصويب باعث مي‌شود تا از آن به بعد مركز مديريت حوزه‌هاي علميه كشور بتواند به صورت مستقل براي مراكزي كه تمايل دارند مجوز مشاوره با رويكرد «ديني و اسلامي» صادر كند ضمن آنكه مي‌تواند براي طلبه‌هاي داوطلب – كه احتمالا بايد دوره‌هاي آموزشي را سپري كرده باشند- نيز گواهينامه مشاوره صادر كند. در توجيه اين طرح كه دو ، سه ماه قبل توسط كميسيون اجتماعي مجلس اعلام وصول شده آمده است: با توجه به اينكه در ۲۵ استان كشور رشته «مشاوره اسلامي» توسط حوزه‌هاي علميه داير شده و نيز با توجه به مرجعيت ديني حوزه‌هاي علميه و ضرورت استقلال آن، لازم است صلاحيت اعطاي مجوز مشاوره با رويكرد ديني و اسلامي به صورت مستقل در اختيار مركز مديريت حوزه‌هاي علميه كشور قرار بگيرد.

 

14 روز تا حل مشکل آب همدان

روزنامه ایران:بحران آب شرب در همدان و جیره‌بندی آب در این شهر برای بسیاری از مردم ایران غافلگیر‌کننده است. تصور عموم این است که همدان از استان‌های سردسیر و پربارش کشور است بویژه اینکه ذخیره بارشی آن به‌ صورت برف است و وضعیت خوبی نسبت به بسیاری دیگر از استان‌ها دارد. بر خلاف این تصورات، همدان در دو سال اخیر از استان‌هایی بوده که بشدت تحت‌تأثیر خشکسالی قرار گرفته است. افزون بر کاهش 44 درصدی بارش‌ها در سال آبی‌ جاری، 88 درصد پهنه این استان در مواجهه با خشکسالی بلند‌مدت بوده است. در کنار آن سال‌ها تأخیر در اجرای پروژه انتقال آب همدان که با هدف کاهش وابستگی 60 درصدی همدان به ذخایر سد اکباتان برای تأمین آب شرب انجام می‌شود، این شهر را وارد بحران تأمین آب شرب کرده است. با این حال مسئولان استانی و کشوری اعلام کرده‌اند مشکل تأمین آب شرب همدان تا چند روز دیگر حل می‌شود.سخنگوی دولت با اعلام اینکه برای حل مشکل آب همدان سه شیفت کار با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است، گفت: باید منتظر شمارش معکوس برای حل مشکل آب همدان باشیم.علی بهادری‌جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت خاطرنشان کرد: وزیر نیرو گزارشی از کار شبانه‌روزی برای حل مشکلات آبرسانی در شهرکرد و همدان به تفضیل ارائه کرده است. حل این مشکل بیش از۱۵ سال در همدان پیشرفت نداشته و الان برای حل آن سه شیفت کار با سرعت بسیار زیادی در حال انجام است و باید منتظر شمارش معکوس برای حل مشکل آب همدان باشیم. از مردم به خاطر کوتاهی چندین ساله و مشکلات ناشی از خشکسالی و کمبود بارش عذرخواهی می‌کنیم و امیدواریم هرچه زودتر این طرح تکمیل شود.

 

نابودی جهان با بمب اتم؟ لیز: آماده‌ام!

روزنامه جوان:بوریس جانسون دوباره به کی‌یف رفت، حرکتی همسو با امریکا و در مقابل بقیه اروپا! کشور‌های اروپایی در تلاشند قبل از زمستان مسائل خود را با روسیه حل کنند، آنچنان که ماکرون دیشب گفت: «عصر فراوانی‌ها به پایان رسید. فرانسه در نقطه اوج مشکلات قرار دارد و با زمستان سخت و دوره جدیدی از بی‌ثباتی ناشی از تغییرات آب و هوایی و حمله روسیه به اوکراین مواجه است.»، اما امریکا که گاز خود را در غیاب گاز روسیه، هفت برابر قیمت به اروپا می‌فروشد و از جنگ در اوکراین نهایت لذت و فایده و احساس قدرت را دارد، دنبال ادامه جنگ است و انگلیس نیز، هم! مهم‌تر از رفتن جانسون به کی‌یف، اظهارات جانشین احتمالی او، لیز تراس، وزیر خارجه فعلی انگلیس است که در پاسخ به اینکه «چه احساسی درباره فشار دادن دکمه هسته‌ای و نابودی جهان دارد» گفت: «آماده‌ام! این وظیفه مهم نخست‌وزیر انگلیس است». تهدید اتمی اروپاییان علیه یکدیگر و روسیه، مطلبی کاملاً جدا از هیاهوی خاورمیانه‌ای و آفریقایی و جهان سومی آنهاست. چیزی نیست که بتوانند برای آن یک اسلام هراسی یا خاورمیانه‌هراسی پیدا کنند. خودشان با خودشان، فقط زبان بمب اتم را می‌فهمند، همچنان که قبلاً آن را به کار برده‌اند و در ذات ناپاک و نامبارک آنهاست. اروپایی‌ها به دلیل بحران‌های اقتصادی و انرژی که بعد از جنگ اوکراین با آن مواجه شده‌اند، خواستار پایان دادن به درگیری‌ها و کاهش تنش‌ها هستند، اما امریکا و انگلیس که دور از خط مقدم ایستاده‌اند بر طبل جنگ می‌کوبند. امریکا گفته که کمک‌های میلیاردی جدیدی را برای کی‌یف ارسال خواهد کرد و مقامات لندن هم علاوه بر اینکه خواستار افزایش حمایت‌های نظامی اروپا از اوکراین شده‌اند، مدعی شدند که اگر لازم باشد به استفاده از سلاح هسته‌ای نیز متوسل می‌شوند.

 

گفت‌وگو با پیرمرد معروف کوه دماوند

روزنامه خراسان:یک پیرمرد روستایی که جلوی دکه‌‌‌‌ای فلزی ایستاده و خیلی شیرین و مسلط انگلیسی صحبت می‌‌‌‌کند؛ تسلط خوب و بیان روان او و کوهنوردانی که با چشم‌‌‌‌های گرد دورش حلقه زده اند محتوای کلیپ پربازدید یکی دو روز اخیر در فضای مجازی را تشکیل می‌‌‌‌دهد. گشتیم و گشتیم تا آقای «مسعود بایه» را پیدا کردیم و او با مهربانی پذیرفت گپی با ما بزند و بگوید چطور این قدر خوب زبان انگلیسی را یادگرفته که با گردشگر‌‌‌‌ها انگلیسی صحبت می‌‌‌‌کند. در کنار این گپ خودمانی و خواندنی، مسیرها و تجهیزات لازم برای رفتن به دماوند را برای زمان‌‌‌‌های مختلف بررسی کردیم. یادی هم کرده‌‌‌‌ایم از عکاسی که با هنرش، شکوه دماوند را ثبت کرده است. در این پرونده خواندنی با ما باشید. تا به حال کوهنوردان زیادی به شوق فتح دماوند، این قله را پیموده  و به مقصد رسیده‌اند. توصیف هرکدام از صعودکننده‌ها مانند مسیر رسیدن به فتح قله متفاوت است. درباره مسیرهای 4 گانه اصلی دماوند در این مطلب بیشتر خواهید خواند.مسیر شمالی از سخت‌ترین و پرشیب‌ترین مسیرهای چهارگانه اصلی است. صعود از این مسیر توسط گروه‌ها به طور معمول در قالب یک برنامه دو یا دو‌ونیم‌روزه صورت می‌گیرد. کوهنوردها بعد از رسیدن به سنگ استراحت در ارتفاع 2900متری، کوله‌ها را به قاطرچی‌ها می‌سپارند و خود را به جان‌پناه اول می‌رسانند. کوهنوردان معتقدند جبهه جنوبی که از قدیمی‌ترین مسیرهای فتح دماوند است جزو آسان‌ترین راه‌های رسیدن به این قله به شمار می‌آید. برای دسترسی به این مسیر باید به پلور و رینه بروید. در اواسط راه یک مسیر را می بینید که خاکی و ناهموار به سمت شمال است و تا پایه صعود حدود 5/6کیلومتر فاصله دارد.

 

به آمریکا اجازه ندهید خرش از پُل بگذرد!

روزنامه کيهان:گفته‌اند – ‌و پسندیده نیز هست- که «تَسْقُطُ الْآدَابُ‏ بَیْنَ‏ الْأحْبَابِ… در میان دوستان، آداب دست و پا گیر (رودربایستی‌ها‌) برداشته می‌شود‌». وجیزه پیش‌روی با این نگاه نوشته شده است و هشدار دلسوزانه‌ای است به دست‌اندرکاران مذاکرات هسته‌ای کشورمان با این انگیزه که در مذاکرات پیش‌روی و توافقی که گفته می‌شود با آن فاصله چندانی نداریم، از ترفندهای حریف برحذر باشند و مخصوصاً پس از حضور مقتدرانه و شایسته تحسینی که تا‌کنون در جریان مذاکرات داشته‌اند تا آنجا که با تحقیر آمریکا به تیم آنها اجازه حضور در میز مذاکره را ندادند و … خدای نخواسته به نقطه پیش از دور جدید مذاکرات و برجام سراسر خسارت باز نگردند.   ۲- برجام برای آمریکا یک سند طلایی و برای کشورمان معاهده‌ای فاجعه‌بار و خسارت محض بوده است. نپرسید اگر چنین است چرا ترامپ از برجام خارج شد؟! پاسخ روشن‌تر از آن است که با کمترین ابهامی همراه باشد.  اولاً: ترامپ به گفته خانم موگرینی بعد از تضمین(!) آقای روحانی مبنی بر این که ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام نیز، در برجام باقی می‌ماند! اقدام به خروج از برجام کرد. خانم فدریکا موگرینی (مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا) در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» می‌گوید «من از روحانی تضمین گرفتم که حتی در صورت خروج آمریکا از توافق و برگرداندن تحریم‌ها، ایران به برجام پایبند بماند و از آن خارج نشود»! ترامپ (بخوانید تمامیت آمریکا‌) با شناختی که از انفعال دولت قبل داشت در پی آن بود که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام، امتیازات بیشتری به حریف واگذار کند! و برجام‌های ۲ و ۳ و … نیز شکل بگیرد! ولی مقامات بالادستی چنین اجازه‌ای به دولت آقای روحانی ندادند و ترفند ترامپ به نتیجه نرسید.  ثانیاً: هدف از مذاکرات منجر به برجام، لغو تحریم‌ها بود ولی نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد، بلکه صدها تحریم جدید نیز به تحریم‌های قبلی اضافه شد!  ثالثاً: اگر برجام خسارت محض نبوده و دستاوردی نیز داشته است، چرا دولتمردان آقای روحانی و سایر حامیان برجام تاکنون نتوانسته‌اند درباره دستاوردهای آن کمترین توضیحی بدهند و لا‌اقل به یک یا دو نمونه از آن اشاره کنند؟! رابعاً: آیا اصرار آمریکا برای احیای برجام، نشانه اهمیت حیاتی برجام برای آمریکا و متحدانش نیست؟!

 

طرح نو سیاست

روزنامه وطن امروز: دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی در شرایط ویژه‌ای آغاز به فعالیت کرد. خشم عمومی در جامعه نسبت به عمکرد 8 ساله دولت روحانی به حداکثری‌ترین سطح ممکن رسیده بود و این خشم منجر به کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 شد. البته رئیسی که از سوی مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، رأی مطلوب و قابل قبولی کسب کرد. ساکن جدید پاستور توانست با کسب 17 میلیون و 926 هزار و 345 رأی، نزدیک به 62 درصد آرا را به خود اختصاص دهد. رأی رئیسی نشان از آن داشت که کاهش مشارکت پیش از هر چیز نتیجه قهر بخشی از بدنه حامی دولت وقت بود که به دلیل سرخوردگی از عملکرد دولت محبوب خود، انگیزه خود را از دست داده بودند. با این حال کاهش نرخ مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 نسبت به انتخابات گذشته، این بیم را به وجود آورده بود که دولت جدید حمایت و همراهی مردم را با خود نداشته باشد. به همین دلیل بود که رهبر حکیم انقلاب اسلامی شهریورماه سال گذشته در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و هیات دولت سیزدهم، وظایفی را برای دولت جدید ذکر کردند. لزوم احیای اعتماد و امید مردم، عدالت‌ورزی، مردمی بودن، مقابله دقیق و جدی با فساد، جوان‌سازی دولت، حل موضوع تعارض منافع شخصی و عمومی و انسجام و اقتدار دولت از جمله وظایفی بودند که حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای برای دولت رئیسی برشمردند و در بخشی از سخنان خود فرمودند: «اعتماد مردم بزرگ‌ترین سرمایه‌ دولت است. مردم وقتی به شما اعتماد کردند و امید به شما داشتند، با شما راه می‌آیند و کمک‌تان می‌کنند؛ این بزرگ‌ترین سرمایه است برای دولت که بتواند اعتماد مردم را جلب کند که البته این متأسفانه یک مقداری آسیب دیده و باید ترمیم کنید این را و راهکارش هم این است که حرف و عمل مسؤولان یکی باشد». اکنون دولت سیزدهم با گذشت یک سال از عمر خود، وارد مرحله‌ جدیدی شده است. هم عملکرد یک ساله دولت پیش روی مردم قرار دارد و به قضاوت گذاشته می‌شود و هم مطالبات مردم شکل شفاف‌تری به خود گرفته و مخاطب این مطالبات در دولت نیز به صورت جزئی مشخص خواهد شد. عملکرد یک ساله دولت سیزدهم به ریاست حجت‌الاسلام رئیسی را می‌توان در ۲ بخش مورد بررسی قرار داد؛ سیاست داخلی و سیاست خارجی.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.