ورزشگاه «آزادی»!

روایتی از روز هیجان‌انگیز فوتبال ایران؛ وقتی تابوی حضور زنان شکسته شد

سرانجام زنان ایرانی توانستند آزادانه بلیت بخرند و با حضور در ورزشگاه مسابقه فوتبال را تماشا کنند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، هر کدام از آن پانصد نفری که موفق شدند در اولین روز آزادی ورزشگاه پیر تهران روی صندلی‌های جایگاه 5 بنشینند و بازی استقلال و مس کرمان را تماشا کنند، قصه‌ای متفاوت داشتند. هر کدام با شرایطی منحصر به فرد خود را به ورزشگاه رسانده بودند و حس و حال‌شان برای این حضور چند ساعته با بغل‌دستی‌هایشان نیز فرق داشت.

یکی از بندرعباس 24 ساعت راه را همراه با برادرش به تهران سفر کرده بود؛ آن یکی همراه همسرش به استادیوم آمده بود و یکی دیگر می‌گفت پدرش نمی‌داند وارد استادیوم شده، وگرنه شب خانه راهش نمی‌دهد!

اکثر آنها در روز اول آزادی ورودشان به استادیوم، گوشی به دست‌هایی بودند که ناخودآگاه در لایو و استوری و پست اینستاگرام خود این لحظه را به تصویر می‌کشیدند. خیلی‌هایشان ناامید بودند که این صحنه‌ها دیگر برای‌شان تکرار نشود.

یکی بود که وقتی پایش به جایگاه 5 آزادی رسید، اشک از چشمانش جاری شد و سجده شکر بجا آورد و آن یکی نه گوشی در دست داشت و نه دنبال سلفی بود؛ فقط به تماشای مسابقه استقلال و برد تیمش در هفته سوم لیگ برتر چشم دوخته بود.

هرچه بود، روز باشکوهی در ورزشگاه آزادی رقم خورد و حالا امید می‌رود که در آینده‌ای نزدیک همه ورزشگاه‌های ایران بتوانند میزبان زنان فوتبال‌دوست ایرانی باشند.

عبور از 6 گیت بازرسی؛ ورود لوازم آرایش ممنوع!

با اینکه فقط 500 بلیت از مجموع 25 هزار بلیت دیدار استقلال و مس کرمان به بانوان اختصاص یافته بود، اما پیش‌بینی می‌شد که برای همین تعداد هم محدودیت‌های خاصی در نظر گرفته شود. زنانی که روز پنجشنبه قصد رفتن به استادیوم کردند، از 6 گیت بازرسی عبور کردند که 3 گیت آن بازرسی بدنی بود.

اولین گیت، در ورودی پارکینگ بود که بلیت را چک می‌کردند؛ گیت بعدی فقط بررسی بلیت بود و بلافاصله بعد از آن اولین گیت بازرسی بدنی؛ ورود لوازم آرایش، بطری یا ظرف مخصوص آب، دستمال کاغذی، پاوربانک، شارژر و حتی کاغذ و خودکار ممنوع بود و کسانی که این وسایل را آورده‌ بودند، باید به صندوق امانات تحویل می‌دادند. البته که مسئولیت این وسایل با خودشان بود و آنهایی که با خودروی شخصی آمده بودند باید به پارکینگ می‌رفتند تا وسایل اضافی را داخل ماشین بگذارند و دوباره برگردند!

بعد از عبور از اولین گیت بازرسی با نشان دادن بارکد بلیت، درهای آهنی باز می‌شد؛ یک‌بار دیگر بازرسی بدنی انجام می‌شد. نیروهای امنیتی به بهترین شکل برخورد و سعی می‌کردند کسی را از خود نرنجانند و تماشاچیان را به سمت اتوبوس‌های شرکت واحد که به صف شده‌ بودند، هدایت می‌کردند تا آنان را جلوی تونل A2 ببرند.

جلوی تونل یک‌بار دیگر بارکد بلیت‌ها خوانده می‌شد و باز هم بازرسی بدنی؛ این‌بار حتی کاغذ بلیت‌ها هم باید روی زمین انداخته می‌شد. بعد از آن نیروهای امنیتی خانم برای تماشاگران آرزو می‌کردند تا از تماشای مسابقه لذت ببرند. ورود زنان به ورزشگاه آزادی این‌چنین رسمی شد.

بازار داغ سلفی و لایو!

اگرچه در بین زنان هواداری که روز پنجشنبه به ورزشگاه آزادی رفتند و یک مسابقه باشگاهی لیگ برتر را از نزدیک تماشا کردند، افرادی هم گزینش شده بودند، اما این حضور برای بسیاری از طرفداران خانم جذاب و هیجان‌انگیز بود؛ طرفدارانی که موفق شده بودند آزادانه بلیت بخرند و برای اولین‌بار یک مسابقه را در لیگ برتر به تماشا بنشینند. بسیاری از آنها وقتی پایشان را روی ورودی جایگاه 5 ورزشگاه آزادی از طبقه اول گذاشتند و چشم‌شان به کاسه ورزشگاه و آن چمن سبزی که البته اخیرا کمی از کیفیتش کاسته شده، افتاد ناخودآگاه در جای خود میخکوب شدند.

برخی از آنها حتی اشک ریختند و تصاویر آن هوادار خانمی که سجده شکر بجا آورد هم حسابی در فضای مجازی پخش شد. در این شرایط طبیعی بود که بازار عکس سلفی و انتشار لایو و استوری و پست اینستاگرامی داغ شود. اکثر هواداران خانم گوشی به دست مشغول ثبت لحظه تاریخی ورود زنان به استادیوم بودند و از ذوق این لحظات حتی احتمالا بسیاری از دقایق بازی را نیز از دست داده‌اند.

یکی از خانم‌ها در بین جمعیت وقتی با پدرش صحبت می‌کرد، این عبارات را بر زبان آورد: «بابا، اینجا همه اومدن عکس بگیرن، هیچکی بازی رو نمی‌بینه که، کلافه شدم.»

وضعیت جایگاه اختصاصی چطور بود؟

اگرچه ورزشگاه آزادی به خاطر امکاناتی که دارد بهترین ورزشگاه برای شروع ورود زنان به استادیوم‌ها بود، اما این ورزشگاه نیز در بحث امکانات جایگاه زنان نقص‌های زیادی دارد. سرویس‌های بهداشتی اگرچه سعی شده کاملا تمیزتر از جایگاه‌های مردان باشد و مایع دستشویی‌اش به میزان کافی پر شده باشد، اما یک نقص بزرگ دارد؛ اینکه قفل درها خراب است و هیچ کدام بسته نمی‌شوند! این مساله اعتراض‌های زیادی در پی داشت.

از سوی دیگر، قیمت‌های تنها بوفه ویژه بانوان هم تماشایی بود! خوراکی‌های بوفه به آبمیوه پاکتی، آب معدنی‌های لیوانی، تخمه، کلوچه و ساندویچ خلاصه می‌شد؛ هر لیوان آب ۱۰ هزار تومان، هر پاکت آبمیوه کوچک ۲۵ هزار تومان! ساندویچ و تخمه نیز با کیفیتی بسیار پایین‌تر از داخل شهر و البته قیمتی بالاتر از ساندویچی‌های کوچک ارزان‌فروش!

در آزادی هیچ مردی فحاشی نکرد!

یک اتفاق ویژه در ورزشگاه آزادی در روز پنجشنبه جو فرهنگی و فوق‌العاده روی سکوها بود. آن‌هایی که اصطلاحا «استادیوم برو» هستند خوب می‌دانند که شعارها چگونه است و چه الفاظی در آنها وجود دارد. از مدت‌ها قبل همیشه این حرف زده می‌شد که با رفتن زنان به ورزشگاه‌ها جو فرهنگی آنها نیز بسیار تغییر می‌کند و همین اتفاق هم رخ داد.

پنجشنبه با وجود اینکه داور وسط مسابقه استقلال و مس کرمان اشتباه هم داشت، هیچ توهینی به او نشد. با اینکه تیم مس کرمان موقعیت خراب کرد و هواداران اندکش با افسوس واکنش نشان دادند، خبری از پاسخ بی‌ادبانه نبود. وقتی می‌بینیم چند روز قبل در بازی فولاد و پرسپولیس در همین ورزشگاه چه شعارهای زشتی رد و بدل شد، قطعا به این نتیجه می‌رسیم که حضور زنان باعث تلطیف فضای ورزشگاه شده که شاهد هیچ فحاشی و توهینی نبودیم.

ستاره‌های استقلال برای زنان سنگ تمام گذاشتند

بازیکنان، سرمربی و کادر فنی استقلال نیز روز پنجشنبه استقبال باشکوهی از زنان داشتند. در شروع بازی، سید حسین حسینی به عنوان کاپیتان تیم جهت استقبال از بانوان به جایگاه ۵ رفت و اتمسفر استادیوم جذاب‌تر هم شد. پس از حسینیف این‌بار ساپینتو پاسخ ابراز احساسات بانوان را داد و پیش از شروع بازی به استقبال آنها رفت.

اگرچه تعداد بانوان کم بود، اما در ساق‌های بازیکنان استقلال این امر مشهود بود که با تمام وجود می‌خواهند به پیروزی برسند تا اولین خاطره بانوان تماما شیرین باشد. شلیک یامگا جایگاه ۵ را منفجر و آزادی را غرق در شادی کرد. استقلال توانست در دقایق پایانی از تک‌گل ارزشمند خودش محافظت کند و این بازی با برتری شاگردان ساپینتو به پایان رسید.

پس از پایان بازی، ساپینتو با تمام وجود رو به جایگاه ۵ خوشحالی و این برد را تقدیم به بانوان کرد. پس از او بازیکنان به صورت جمعی به سمت آنها رفتند تا خاطره خوشی از اولین حضور دختران آبی در تاریخ ثبت شود.

ساپینتو درباره ورود زنان ایران به ورزشگاه هم گفته بود: «می‌خواهم درباره زنان ایرانی صحبت کنم. سرانجام بانوان ایرانی وارد استادیوم می‌شوند و این خبر خوبی است. یک ورزشگاه بدون حضور زنان جو خیلی خوبی نیست.»

او با تشویق تصمیم‌گیرندگان این موضوع، اضافه کرد: «نمی‌دانم چه کسی این تصمیم را گرفته، ولی بهترین تصمیم را گرفته است. به بانوان استقلالی تبریک و خوش‌آمد می‌گویم. برای من باعث افتخار است که به‌عنوان مربی استقلال، اولین بازی با حضور زنان را در استادیوم آزادی تجربه می‌کنم.»

بازتاب‌های گسترده ورود زنان ایرانی به استادیوم

ورود زنان ایرانی به ورزشگاه اگرچه بازتاب‌های خارجی بسیاری داشت، در داخل کشور هم با واکنش‌های جذاب مسئولان و افراد مشهور در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مواجه شد. بسیاری از مقامات کنونی دولت نسبت به حضور زنان واکنش نشان دادند و این مساله را به فال نیک گرفتند. اکثر این افراد آرزو کردند با تداوم چنین امری جو خوبی را در استادیوم‌های ورزشی شاهد باشیم.

تهدید فیفا از بین رفت

مهم‌ترین موضوعی که درباره زنان فوتبال‌دوست ایرانی و ورودشان به ورزشگاه‌ها وجود داشت، تهدیدهای فدراسیون جهانی فوتبال بود. در ماه‌های گذشته فیفا با ریاست جیانی اینفانتینو فشار زیادی به فدراسیون ایران وارد آورد. روسای فیفا در نامه‌های مختلف خواهان ورود زنان بودند و حتی تهدیدهایی مبنی بر تعلیق فوتبال ایران نیز انجام شده بود. این فشارها  به جلسات میان مدیران فدراسیون فوتبال و مراجع و ارگان‌های مختلف ختم شد و در نهایت کار به جایی رسید که وزارت کشور رسما مجوز ورود زنان را در ورزشگاه‌هایی که شرایط میزبانی از آنها را دارند، صادر کرد.

حالا قطعا فدراسیون جهانی فوتبال نیز از موضع خود در این‌خصوص کوتاه می‌آید؛ اجرا شدن درخواست اینفانتینو و همکارانش، آنها را به آینده فوتبال ایران امیدوارتر هم خواهد کرد و قطعا روابط دو طرف بهتر خواهد شد.

ماجدی: عفاف زن ایرانی را در ورزشگاه به اجرا بگذارید

میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال یکی از افرادی بود که برای آزادشدن ورود زنان به ورزشگاه‌ها تلاش زیادی کرد. او چند جلسه کوتاه با رئیس فیفا هم داشت و خواسته او را به ارگان‌های مختلف داخلی منتقل کرد. تلاش‌های ماجدی در نهایت نتیجه داد و او توانست مجوز ورود زنان را بگیرد.

سرپرست فدراسیون فوتبال که کاندیدای اصلی ریاست هم محسوب می‌شود،‌درباره ورود زنان گفته است:‌ «حضور بانوان یک کار کشوری و ملی بود. از تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها مخصوصا وزارت ورزش و دکتر سجادی تشکر می‌کنم که حمایت کردند. روزی که برخی دوستان نوشتند ماجدی به سوییس نرفت و مشکل داشت، اما من در ایران ماندم که این کار را جمع‌بندی و تمام کنیم. با افتخار خواهران عزیزمان را در استادیوم دیدیم.»

او ادامه داد: «نمی‌دانید چه شور و شوقی وجود داشت؛ زمانی که من برای بازدید رفتم، دیدم نماز شکر می‌خوانند و شرایط عجیبی بود. اما من از هواداران زن و کمیته‌های فرهنگی باشگاه‌ها می‌خواهم عفاف زن ایرانی را به نمایش بگذارند و اجازه بدهند همین مسیر تا پایان پیش برود. اگر این اتفاق رخ بدهد، مطمئنم رفته‌رفته گستردگی بیشتر خواهد شد و تعداد بیشتری از هموطنان بانو را در استادیوم خواهیم داشت. ما استادیوم آزادی را به صورت آزمایشی پیش می‌بریم و باید زیرساخت‌های استادیوم‌های دیگر مهیا شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.