تولید واکسن ایرانی با پلتفرم‌های مختلف‌

وزیر بهداشت از تولید واکسن ایرانی در شش مرکز و با پلتفرم‌های گوناگون خبر داد

بهرام عین‌اللهی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: با تلاش دانشمندان ایرانی، واکسن ایرانی در ۶ مرکز و با پلتفرم‌های مختلف در کشور تولید شده و به جایگاهی رسیده‌ایم که توانایی مقابله با هر نوع تهدیدی نسبت به سلامت مردم را داریم‌.

به گزارش شهروند آنلاین؛ عین‌اللهی با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، گفت: دولت سیزدهم مبارزه با فساد، مردمی بودن، تحقق عدالت و کار جهادی را سرلوحه کار خود می‌داند. 43 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته و دشمن در طول این مدت هرچه در توان داشته به کار آورده اما ناکام مانده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: دشمنان از ابتدای انقلاب تا کنون با تحریک منافقین، جنگ تحمیلی، فشارهای اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه، به دنبال از پا درآوردن ایران بودند اما تاریخ، این ناجوانمردی‌ها را ثبت می‌کند. حتی در دوران همه‌گیری کرونا، دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم کردند چراکه نقل و انتقال پول بین بانک‌های ایرانی و خارجی، تحریم بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به مرگ و میر بیش از ۷۰۰ نفر در روز، شناسایی روزانه ۵۰ هزار بیمار کرونا و بستری شدن روزانه ۸ هزار بیمار بدحال در چنین روزهایی در سال گذشته، گفت: اولین و فوری‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری از دولت سیزدهم، مهار کرونا بود که مجموعه دولت برای این منظور با تمام توان پای کار آمد.

دکتر عین‌اللهی با بیان اینکه بخش‌های مختلف از جمله وزارت خارجه، سفرا و بخش‌های اقتصادی و اجرایی دولت در روزهای اول آغاز بکار دولت، پیگیر جدی تامین واکسن کرونا بودند، افزود: در هفته اول استقرار دولت سیزدهم، ۱۰ میلیون دُز واکسن تامین شد در حالی که ذخیره واکسن کشور ناکافی بود و پس از تامین گسترده واکسن، از مردم و گروه‌های مختلف برای تسریع در واکسیناسیون کمک گرفتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: تا پایان دولت قبل حدود ۱۹ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده بود، اما امروز، آمار واکسیناسیون در کشور از ۱۵۳ میلیون دُز، گذشته است. با تلاش دانشمندان ایرانی، واکسن ایرانی در ۶ مرکز و با پلتفرم های مختلف تولید شده و به جایگاهی رسیده‌ایم که توانایی مقابله با هر نوع تهدیدی نسبت به سلامت مردم را داریم‌. در حال حاضر ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا در کشور ذخیره و صادرات واکسن ایرانی نیز آغاز شده است.

او از برنامه عدالت و تعالی نظام سلامت به عنوان مهمترین برنامه وزارت بهداشت در دولت سیزدهم یاد کرد و افزود: بیمه همگانی از شاخص‌های اصلی عدالت است. با تلاش مجلس، ۶ هزار میلیارد تومان بودجه به این موضوع اختصاص یافت و ۶ میلیون نفر از سه دهک اول درآمدی به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. از سوی دیگر یک تا یک و نیم میلیون نفر افراد فاقد پوشش بیمه نیز تا سه ماه برای برای آزمون وسع فرصت خواهند داشت.

وزیر بهداشت با اشاره به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مجلس گفت: قرارگاه جوانی جمعیت در وزارت بهداشت تشکیل و اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است. به عنوان نمونه شبکه درمان ناباروری در کشور راه اندازی و مراکز ارائه خدمات درمان ناباروری به سه و نیم میلیون نفر نابارور، در حال گسترش است.

دکتر عین‌اللهی گفت: هفته گذشته خدمات بیمه‌ای درمان ناباروری در هیأت دولت تصویب و مقرر شد هزینه‌های این خدمات در بخش دولتی به میزان ۹۰ درصد و در بخش خصوصی به میزان ۷۰ درصد توسط بیمه ها پوشش داده شود.

او از اجرای دارویار به عنوان طرحی بزرگ، ملی و جهادی در حوزه دارو یاد کرد و گفت: تفاوت نرخ ارز ترجیحی و آزاد، زمینه تخلفاتی را ایجاد کرده بود و لازم بود که این فرایند اصلاح شود.

وزیر بهداشت گفت: در طرح دارویار، افزایش قیمت دارو متوجه بیماران نخواهد شد، بلکه از طریق ساز و کارهای حمایتی بیمه‌ای جبران می‌شود و قیمت دارو برای مصرف کننده به نرخ شهریورماه سال گذشته و یا کمتر خواهد بود./وبدا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.