در زمینه ساماندهی سگ‌ها منتظر خبرهای خوب باشید

عضو شورای شهر تهران از تشیکل کارگروهی برای ارتباط با ان‌جی‌او ها خبر داد

حاشیه‌های ویدیویی از نحوه کشتن فجیع سگ‌ها در کهریزک از سوی یکی از پیمانکاران شهرداری هنوز هم ادامه دارد. شهرداری خبر از پیگیری وضع بازداشت‌شده‌های تجمع اعتراض‌آمیز به این اتفاق می‌دهد و اعضای شورای شهر هم حرف از ادامه‌دار بودن این روند در صورت اصلاح‌نشدن رویه‌ها می‌زنند؛ مثلا دیروز حسن خلیل آبادی، عضو شورای شهر در گفت‌وگویی این‌طور توضیح داد: «یافته‌های ما نشان می‌دهد این اتفاق در آن‌جا افتاده و هنوز هم دارد می‌افتد. همکار من آقای آرش حسینی میلانی امروز گفت ما اسنادی به دست آورده‌ایم که هنوز هم این اتفاق در آن‌جا می‌افتد. برخی می‌گویند این فیلم‌ها مال ‌سال ۹۶ یا ۹۵ یا ۹۷ است؛ به نظرم زمان این فیلم‌ها باعث نمی‌شود شما یک کار بسیار شنیع و زشت را از ذهن دور کنید. اگر فیلمی مربوط به ۱۰‌سال پیش باشد که حیوانات را اذیت می‌کنید یا انسان‌ها را آزار می‌دهید یا به طبیعت آسیب می‌زنید باز هم دیگران را ناراحت خواهد کرد.»

شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تهران که متولی ساماندهی حیوانات شهری هم هست، ادامه‌دار بودن این وضع را تکذیب و اعلام می‌کند که این اتفاق یک تخلف بوده است. خلیل‌آبادی اما نظر دیگری دارد و می‌گوید: «وقتی نگاه ما به پدیده‌ها صرفا اقتصادی باشد، این اتفاقات هم می‌افتد.» همین بحث‌ها باعث شده که خیلی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از واگذاری ساماندهی حیوانات به پیمانکاران انتقاد کنند.

حسن رسولی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «شهروند آنلاین» می‌گوید: «به هر حال ما سال‌هاست به این نتیجه رسیده‌ایم که تصدی‌گری مستقیم شهرداری کار اشتباهی است و به بزرگ‌شدن این نهاد و تخلفات بیشتر می‌انجامد و برون‌سپاری بهترین گزینه است، اما برون‌سپاری هم که طبق موازین باشد، یعنی صلاحیت‌های طرف مقابل احراز شود و دیگر این‌که نظارت هم قطع نشود.» او ادامه می‌دهد: «اگر شهرداری نظارت درستی بر فعالیت پیمانکاران داشته باشد و کاری که به آنها سپرده را از طریق ابزارهای مختلف کیفیت‌سنجی کند با مشکلاتی از این دست روبه‌رو نخواهیم بود.»

رسولی به آخرین وضع پرونده سگ‌کشی اخیر هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «در شورای شهر کارگروهی تشکیل شده که قرار است در آن نهادهای مختلف که به نحوی در این زمینه دخیل هستند؛ مانند «ان‌جی‌او»‌های حمایت از حیوانات، نظام دامپزشکی، متخصصان شهرداری و… دور هم جمع شوند و در مورد این‌که چه کاری برای ساماندهی حیوانات شهری بهترین راه حل است، به جمع‌بندی برسند.»

او در جواب این‌که چرا از تجربه کشورهای دیگر مانند ترکیه در این مورد استفاده نمی‌کنید، می‌گوید: «قطعا در بررسی‌های این کارگروه از تجربه کشورهای دیگر هم استفاده خواهد شد، اما تهران در این زمینه تفاوت‌هایی با شهرهای دیگر دارد و از طرفی حساسیت‌های فرهنگی و مردمی هم مسائلی است که باید به آنها توجه کرد. به‌طور کلی فکر می‌کنم نتیجه تلاش این کارگروه اتفاق خوبی در زمینه ساماندهی حیوانات شهری باشد. در این زمینه می‌توان وعده‌های خوبی داد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.