اربعین رمز جاودانه شدن نهضت امام حسین(ع) است

دکتر کولیوند در اولین "کنگره بین‌المللی سلامت در اربعین":

رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین افتتاحیه “اولین کنگره بین المللی سلامت در اربعین” به تشریح مهمترین اهداف برگزاری مراسم اربعین پرداخت و اربعین را دانشگاه درس‌های ایستادگی، مقاومت، حق‌گرایی، حـقیقت‌گویی، روشن‌گری و حفظ ارزش‌ها و یـاد شهداء دانست

به گزارش شهروند آنلاین؛ دکتر پیرحسین کولیوند در این مراسم گفت: اربعین حسینی خـود دانـشگاهی از جنس مکتب عاشوراست، با این تفاوت که در عاشورا جهاد با شمشیر به نـمایش گذاشته شد ولی در اربعین، جهاد فکری و فرهنگی.
کولیوند افزود: در دانشگاه بی نظیر اربعین، درس ایستادگی، مقاومت، حق‌گرایی، حـقیقت‌گویی، روشن‌گری، حفظ آرمان‌ها و ارزش‌ها و یـاد شهداء آموزش داده می‌شود.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه 4 شاخصه اربعین و زیارت امام حسین(ع) را با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برشمرد و گفت: اولین شاخصه اربعین این است که جزء شعائرالله است. دوم، اربعین رمز جاودانه شدن نهضت حسینی است. سوم، اهمیت تـبلیغ و کـار فرهنگی و آموزه های اربعین بوده و شاخصه چهارم، اتحاد و عظمت جهان اسلام است.
اربعین از مصادیق شعائرالله است
کولیوند در تشریح اولین شاخصه‌ اربعین گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله)، اربعین حسینی از مصادیق شعائرالله است؛ ایشان می فرماید: «این کسانی که این راه را طی کردند و این حـرکت عـاشقانه را و مومنانه را دارند انجام می دهند، واقعاً دارند حسنه ای را انجام می دهند. این یک شعار بزرگ است؛ (لا تحلّوا شعائر الله) این بلاشک جزء شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که مـحرومیم از ایـن جور حرکتها، عرض بکنیم که (یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً)
وی افزود: بنابراین زائرانی که مفتخر به شرکت در این مراسم و فیض الهی مـی شوند، توفیق حفظ یکی از شعائرالله را پیدا کرده اند و این خود رسالتی مهم است و قطعاً در پیشگاه حق متعال، اجری بزرگ دارد. توجه به این مهم وقـتی بـه نـحو احسن رخ می نمایاند که به تبلیغات وسیع و همه جانبه و بـودجه های کـلانی که ایادی استکبار بر ضد مکتب عاشورا خرج کرده اند، آگاه شویم.
اربعین رمز جاودانه شدن نهضت حسینی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه، اربعین را رمز جاودانه نگاه داشتن مکتب حسینی از دید مقام معظم رهبری عنوان کرد و افزود: هر نهضت و مکتب و هر پیامی برای اینکه از امواج تـحریفها و دشـمنی ها در امـان باشد و بتواند به نسل‌های بعد منتقل شود، احتیاج به حفاظت از یـاد و آثـار و پیامهایش دارد که در غیر این صورت بزرگ ترین نهضتها و اصیل ترین پیامها نیز در دل تاریخ به فراموشی سپرده می شوند؛ بـنابراین یـکی دیـگر از اهداف اربعین حسینی طبق بیانات مقام معظم رهبری جاودانه نگاه داشتن مـکتب حـسینی اسـت.
کولیوند به فراز دیگری از بیانات و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اربعین اشاره کرد و گفت: «دو حرکت را حضرت زینب کبرا(ع) انجام داد: یک حرکت، حرکت اسارت بود به کوفه و شام و آن روشنگری ها و آن بـیانات کـه مـایه افشای حقایق شد؛ حرکت دیگر، آمدن به زیارت کربلا در اربعین بود. این حرکت بـه مـعنای این است که نباید اجازه داد که انگیزه های خباثت آلودی که قصد دارند مـقاطع عـزیز و اثـرگذار و مهم را از یادها ببرند، موفّق بشوند.»
وی نکته مهم بیانات مقام معظم رهبری درخصوص عدم موفقیت دشمن در فراموشی نهضت حسینی را در گرو زنده بودن ملت‌ها، زبـان‌های حـق‌گو و دل‌های دارای انگیزه دانست و تاکید کرد: امروز همه ما در قـبال حـفظ و انـتقال این نهضت عظیم مسئولیت داریم.
اهمیت تـبلیغ و کـار فرهنگی از آموزه های اربعین
رئیس جمعیت هلال‌احمر، سومین شاخصه و از درس‌های مهم اربعین برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری را، اهمیت تبلیغات و کار فرهنگی عنوان کرد و گفت: ایـن درس مهم از راه و سیره اهـل بیت(ع) اسـتخراج می شود. حـضرت امـام خـامنه ای در این خصوص می فرماید:
«بـه همان اندازه که مجاهدت حسین بن علی(ع) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سـخت بـود، به همان اندازه نیز مجاهدت حضرت زیـنب(س) و مـجاهدت امـام سـجّاد(ع) و بـقیه بزرگواران، دشوار بـود. البـته صحنه آنها، صحنه نظامی نبود؛ بلکه تبلیغی و فرهنگی بود.»
کولیوند افزود: درسـی کـه اربعین به ما می دهد، این است کـه بـاید یـاد حـقیقت و خـاطره شـهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. اربعین درس جهاد فرهنگی است، درس افشاگری و حقیقت گویی است. هدف مهم اهل بیت(ع) از رفتن به زیارت امـام حسین(ع) در اربعین و سفارش به شیعیان در زیارت اربعین، مسئله روشن گری و جهاد فکری فرهنگی است.
بنابراین امروز همه ما نیز باید به تاسی از اهل بیت پیامبر(ص) خود را یک سرباز در ایـن جـبهه خطیر بدانیم و وظیفه سربازی را در حد وسع به جا بیاوریم.
اتحاد و عظمت جهان اسلام
رئیس جمعیت هلال‌احمر یکی دیگر از شاخصه هایی که در مـوضوع اربـعین حسینی باید مد نظر باشد را عظمت و اتحاد جهان اسلام، دانست و گفت: اربعین عـلاوه بـر ایـنکه پیامها و اهداف بلند عاشورا را به گوش جهانیان می رساند، حکایت از اتحاد و عظمتی وصف ناشدنی در جهان اسلام دارد. مقام معظم رهبری(حفظه الله) نیز به این مساله اشاره می کند و می فرماید: «همین قدر که ما ولو در اظهاراتمان کنار یکدیگر قرار بگیریم، عظمت می بخشد به دنیای اسلام؛ عظمت می بخشد به شخصیّت امّت اسلامی؛ هرجا نـمونه هایی از این اجتماع را ما مشاهده کردیم، و لو تن ها، جسمها در کنار هم قرار گرفتند، دیدیم انعکاس آن در دنیا مایه شرف و آبروی اسلام و مسلمین شد؛ مایه آبروی پیغمبر شد.»/پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.