حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود/«گشت ارشاد» نداریم

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت هفته دولت

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری فشار فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه طی بازی اخیر استقلال و مس کرمان را تاثیرگذار ندانست و گفت این حضور تصمیم وزارت ورزش بوده است.
به گفته انسیه خزعلی حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود. فشار فیفا در این تصمیم اثرگذار نبود و اینکه این امر تداوم می‌یابد یا خیر را باید از وزارت ورزش پرسید. خزعلی ادامه داد: «بر عهده ما است که جوانب مختلف محل حضور زنان در ورزشگاه را بسنجیم. از این‌رو حضور یافتم و جوانب را بررسی کردم. شرایط بسیار عادی بود و حتی از برخی محیط‌ها نظیر بازار و سینما سالم‌تر به نظر می‌آمد.»

شهروندآنلاین- معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری فشار فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه طی بازی اخیر استقلال و مس کرمان را تاثیرگذار ندانست و گفت این حضور تصمیم وزارت ورزش بوده است.

به گفته انسیه خزعلی حضور زنان در ورزشگاه تصمیم وزارت ورزش بود. فشار فیفا در این تصمیم اثرگذار نبود و اینکه این امر تداوم می‌یابد یا خیر را باید از وزارت ورزش پرسید.

خزعلی ادامه داد: «بر عهده ما است که جوانب مختلف محل حضور زنان در ورزشگاه را بسنجیم. از این‌رو حضور یافتم و جوانب را بررسی کردم، شرایط بسیار عادی بود و حتی از برخی محیط‌ها نظیر بازار و سینما سالم‌تر به نظر می‌آمد.»

«برخی نقدها در این‌خصوص بجا بود، برخی شاخص‌ها با بوم، شرایط و قوانین ما سازگار نبود و برخی نیز قابلیت پیاده‌سازی نداشتند و حتی برخی شاخص‌ها به‌تنهایی مختص زنان بود و قابلیت قیاس و ارزیابی بین زن و مرد را نداشت و برای این امر جلسات متعددی برگزار کردیم.»

چرا شاخص‌های عدالت جنسیتی توسط معاونت زنان تعدیل شد؟

مجمع جهانی اقتصاد درباره شکاف جنسیتی از رتبه ۱۴۳ ایران در بین ۱۴۶ کشور خبر می‌دهد، هرچند به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری شاخص‌های عدالت جنسیتی در سال‌های آخر دولت قبل نهایی و ابلاغ شد. «معاونت امور زنان و خانواده دولت سیزدهم در چند نوبت از دستگاه‌های اصلی و دارای ماموریت در این حوزه نظیر مشاوران استانداری‌ها درخواست کرد گزارش کار ارائه دهند، اما گزارش مناسبی دریافت نکردیم. این دستگاه‌ها اعلام می‌کردند که به دلیل نبود امکانات و نیرو یا مشخص‌نبودن شاخص‌ها یا عدم‌امکان برآورد و ارزیابی صحیح شاخص‌ها نمی‌توانند جواب مناسبی دهند، از این‌رو تصمیم گرفتیم این شاخص‌ها را تعدیل کنیم.»

خزعلی با بیان اینکه شاخص‌ها در ۲۵ زمینه و ۱۷۷ زیرشاخص تنظیم شده است، گفت: «برخی نقدها در این‌خصوص بجا بود، برخی شاخص‌ها با بوم، شرایط و قوانین ما سازگار نبود و برخی نیز قابلیت پیاده‌سازی نداشتند و حتی برخی شاخص‌ها به‌تنهایی مختص زنان بود و قابلیت قیاس و ارزیابی بین زن و مرد را نداشت و برای این امر جلسات متعددی برگزار کردیم.»

آخرین وضعیت بررسی لایحه «حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت»

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری این لایحه به مجلس رفته است. «در این خصوص با نمایندگان مجلس جلساتی داشتیم و ظاهرا این لایحه با دو فوریت در دستور مجلس قرار گرفته است. بله روند بررسی آن طولانی شده است، چراکه ۱۰ سال از دستور رهبری برای تدوین آن گذشته است.»

بیست‌وهفت دستگاه متولی حجاب و عفاف هستند و اجرای این حوزه منوط به معاونت زنان نیست.»  به گفته خزعلی، معاونت امور زنان می‌تواند نهایتا در بحث سیاست‌گذاری حجاب و عفاف که از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام‌می‌شود، مشارکت داشته باشد. اسم «ارشاد» نشان‌دهنده «به رشد رساندن» است.

گلایه «خزعلی» از برخوردهای ناپسند

خزعلی درباره رفتار گشت‌ارشاد با زنان گفت: «بسیاری از برخوردها ناپسند است. چیزی به نام گشت ارشاد نداریم، چراکه ممکن است درصدی از فعالیت پلیس امنیت اجتماعی به این موضوع به‌عنوان یک جرم اختصاص یابد، چراکه رعایت حجاب و عفاف در قانون درج شده است. اینکه شیوه کار چگونه است و به چه شکلی اجرا می‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد و نظرات کارشناسی در آن اعمال شود.»

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری با اشاره به جلسه خود با سردار اشتری درباره موضوع «گشت ارشاد» و استقبال سردار اشتری نسبت به استفاده از پژوهش‌ها و نظرات کارشناسی در این موضوع ادامه داد: «امیدواریم قانون به بهترین نحوی که کرامت زنان حفظ شود و نیز محیط جامعه از امنیت کامل برخوردار باشد، اجرا شود. امنیت خانواده‌ها برایمان مهم است.  ۲۷ دستگاه متولی حجاب و عفاف هستند و اجرای این حوزه منوط به معاونت زنان نیست.» به گفته خزعلی، معاونت امور زنان می‌تواند نهایتا در بحث سیاست‌گذاری حجاب و عفاف که از سوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود، مشارکت داشته باشد. اسم «ارشاد» نشان‌دهنده «به رشد رساندن» است. وقتی درگیری در این زمینه پیش می‌آید، طبیعتا بخش‌های اجرایی نظیر نیروی انتظامی در این زمینه وظیفه دارند و نباید با برخی دخالت‌ها اقتدار نیروی انتظامی  از بین برود. نیروی انتظامی نیز تلاش می‌کند قانون را با کمترین هزینه و به بهترین وجه انجام دهد.

لایحه «اختیارات حاضن» و مشکلات افراد «بی‌هویت» در دست بررسی معاونت زنان

به گفته معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، این معاونت در حال حاضر ۱۰ ، ۱۵ لایحه و پیشنهاد و اصلاحیه را در دست بررسی دارد که از جمله آن لایحه «اختیارات حاضن» و لایحه‌ای پیرامون مسائل و مشکلات افراد «بی‌هویت» است.

خزعلی همچنین درباره اقدامات معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری در زمینه پرداخت حقوق زنان طی مرخصی زایمان گفت: «گاهی 6 تا ۹ ماه حقوق زنان در مرخصی زایمان قطع شده و سپس پرداخت می‌شد. پس از پیگیری‌هایی که در این خصوص انجام دادیم به ما تعهد دادند پرداخت به زنان از همان دوره اول مرخصی انجام شود.»

باید از ازدواج «قبل از بلوغ» جلوگیری کرد. «بالغ همسری» در جنبه‌های مختلف فکری و اقتصادی و … لازمه ورود به زندگی است و این امر باید در نظر گرفته شود. باید جلوی ازدواج «غیر بالغ» بایستیم. بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله به ما مراجعه‌می‌کنند و می‌گویند ما بالغ هستیم و چرابه ما می‌گویند کودک؟

غربالگری حذف نشده، نظام‌مند شده 

خزعلی همچنین درباره محدودشدن غربالگری در قانون جوانی جمعیت توضیح داد: «در قانون جوانی جمعیت زور و اجبار مطرح نیست. غربالگری حذف نشده، بلکه نظام‌مند شده است. مثل کشور انگلیس و بسیاری از کشورهای اروپایی در شرایطی که ریسک باشد غربالگری توسط پزشک توصیه می‌شود. برای مثال اگر سن خانم بالای ۳۵ سال باشد یا در بین بستگانش سابقه بیماری خاص وجود داشته باشد، وظیفه پزشک است که توصیه به غربالگری کند. غربالگری منع نشده است و اگر خانم خودش درخواست کند پزشک می‌تواند غربالگری را بنویسد.»

تحقیق درخصوص مناطق درگیر با کودک‌همسری 

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درباره آمار مربوط به کودک‌همسری در کشور توضیح داد: «در حال انجام تحقیقات در برخی از مناطق محروم که با این موضوع درگیرند، هستیم. برای ازدواج دختران زیر ۱۳ سال برگه رشد و مجوز لازم است و در مورد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال باید مراحل بازبینی شود که آیا برگه رشد داشته‌اند یا خیر. این امر اختصاص به ایران ندارد و حتی در کشورهایی نظیر ایالات متحده نیز سن ازدواج متفاوت است.»

او تاکید کرد: «باید از ازدواج «قبل از بلوغ» جلوگیری کرد. «بالغ همسری» در جنبه‌های مختلف فکری و اقتصادی و … لازمه ورود به زندگی است و این امر باید در نظر گرفته شود. باید جلوی ازدواج «غیر بالغ» بایستیم. بسیاری از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند ما بالغ‌ هستیم و چرا به ما می‌گویند کودک؟ ما با اختیار خود ازدواج کردیم. از این‌رو باید بر «بالغ همسری» تاکید کنیم.»

اهدافی که درمورد زنان و خانواده است، بخشی مربوط به معاونت و بخشی مربوط به دولت است، در هر دو مورد بیش از آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم، محقق شده است.

۲۹ تا ۳۲ سال؛ متوسط سن ازدواج در ایران

به گفته خزعلی در حال حاضر سن ازدواج بالاست و متوسط سن ازدواج ۲۹ تا ۳۲ سال است و این رده سنی برای زنان و مردان پایین نیست. در مجموع در متوسط ایران کودک‌همسری غلبه ندارد، اما وظیفه رفع همان مقدار کم را که ظلم و اجحافی در حق بچه‌ها می‌شود، بر عهده داریم. خزعلی درباره فراگیرشدن بیمه زنان خانه‌دار افزود: «این امر نیازمند بودجه است، اکنون مقدار پرداخت خانم‌ها افزایش و سهم دولت کاهش یافته و این امر باید فراگیری بیشتری داشته باشد. در قانون جوانی جمعیت این امر از روستاها عملیاتی می‌شود و زنان خانه‌دار روستایی دارای سه فرزند بیمه می‌شوند و سپس به شهرها گسترش پیدا می‌کند.»

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین گفت: «اهدافی که درمورد زنان و خانواده است، بخشی مربوط به معاونت و بخشی مربوط به دولت است، در هر دو مورد بیش از آنچه برنامه‌ریزی کرده بودیم، محقق شده است.»

او افزود: «در مورد معاونت می‌توانم بگویم که بررسی کنید دولت‌های گذشته در یک‌سال اول چه کردند، از قانون و حمایت‌های صورت‌گرفته تا اقدامات عملیاتی در استان‌ها به نفع زنان صورت گرفته است.»
خزعلی خاطرنشان کرد: «اعتبار خاصی برای استان‌ها در نظر گرفته شده که اکنون عملیاتی می‌شود، جلساتی برگزار می‌شود که سابقه نداشته است و توانستیم دستگاه‌های اجرایی را وارد اقدام عملیاتی کنیم. دولت در حوزه زنان بسیار موفق عمل کرد، موضوعاتی مانند بیمه زنان باردار و ناباوری اجرا می‌شود و حضور زنان در بخش‌های مختلف و حمایت‌ها صورت گرفته است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.