شکایت مدرنا از فایزر به سبب نقض حق اختراع

شرکت داروسازی مدرنا از شرکت فایزر و شریک آلمانی خود بایونتک به دلیل نقض حق ثبت اختراع در توسعه اولین واکسن کرونای مورد تائید در آمریکا شکایت کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین،در پی دعوای حقوقی بین دو شرکت داروساز، سهام فایزر نزدیک به ۱ درصد سقوط کرد. در حالی که سهام بایونتک در آمریکا حدود ۱.۵ درصد و سهام مدرنا ۱.۷ درصد در روز جمعه سقوط کردند.

این شکایت که به دنبال خسارات مالی نامشخص است، در دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ماساچوست ثبت شد. مدرنا در بیانیه‌ای خبری گفت که این شکایت در دادگاه منطقه‌ای دوسلدورف در آلمان نیز ثبت خواهد شد.

استفان بانسل، مدیر اجرایی مدرنا در بیانیه خبری خود ادعا کرد: ما این شکایت‌ها را برای محافظت از پلت‌فرم فناوری mRNA نوآورانه که پیشگام بودیم، میلیارد‌ها دلار در ایجاد آن سرمایه‌گذاری کردیم و یک دهه قبل از همه‌گیری کووید ۱۹ ثبت کردیم، تشکیل می‌دهیم.

مدرنا اعلام کرد که دعوا به این معنا نیست که مردم از دریافت واکسن بازداشته شوند.

شرکت مدرنا به تنهایی و گروه مشارکتی فایزر و بایونتک دو شرکت دارویی از اولین گروه‌هایی بودند که واکسنی برای ویروس کرونا تولید کردند.

سخنگوی فایزر نیز در یک بیانیه ایمیلی گفت: فایزر/بایونتک هنوز این شکایت را به طور کامل بررسی نکرده است، اما ما از طرح یک دعوای قضائی مبنی بر این که واکسن COVID-۱۹ مبتنی بر فناوری mRNA اختصاصی بایونتک بوده و توسط بایونتک و فایزر توسعه یافته است، شگفت زده شده‌ایم.

سخنگوی این سازمان افزود: ما به مالکیت معنوی خود در حمایت از واکسن فایزر/بایونتک اطمینان داریم و به شدت در برابر ادعا‌ها شکایت دفاع خواهیم کرد.

بایونتک هنوز به درخواست‌های جداگانه برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۰ مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کووید ۱۹ را ابتدا به فایزر/بایونتک و سپس یک هفته بعد به مدرنا اعطا کرد.

واکسن کووید ۱۹ مدرنا، تنها محصول تجاری آن، امسال ۱۰.۴ میلیارد دلار درآمد داشته؛ در حالی که واکسن فایزر حدود ۲۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

به گفته تایلر ون بورن تحلیلگر موسسه حقوقی Cowen & Co، این شکایت احتمالا سال‌ها طول خواهد کشید.

مدرنا ادعا می‌کند که فایزر/بایونتک بدون اجازه، از فناوری mRNA که مدرنا بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ ثبت اختراع کرده بود، بسیار پیش از ظهور کووید ۱۹ در سال ۲۰۱۹ و در اوایل سال ۲۰۲۰ کپی کرده است.

دعوای حقوقی ثبت اختراع در مراحل اولیه فناوری جدید غیر معمول نیست.

در بیانیه روز جمعه، مدرنا گفت فایزر/ بایونتک دو نوع مالکیت معنوی را تصاحب کرده است یکی از آنها شامل ساختار mRNA بوده که مدرنا می‌گوید دانشمندانش در سال ۲۰۱۰ شروع به آن توسعه کردند و اولین کسانی بودند که در آزمایش‌های انسانی در سال ۲۰۱۵ تاییدش کردند.

دومین نقض ادعایی شامل کدگذاری یک پروتئین اسپایک است که مدرنا می‌گوید دانشمندان آن را هنگام ساخت واکسنی برای ویروس کرونا که باعث سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS) می‌شود، ساخته‌اند.

اگرچه واکسن مرس هرگز وارد بازار نشد؛ اما توسعه آن به مدرنا کمک کرد تا واکسن کرونای خود را به سرعت تولید کند./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.