آشنایی با مواد مغذی موثر در رشد نوجوانان

برای تحریک هورمون رشد در نوجوانی، اطمینان از مصرف برخی مواد مغذی به مقدار نیاز ضروری است

اگر این مواد کافی نباشند، ممکن است که مشکلاتی مانند بروز پاتولوژی‌های مزمن و پیچیده را تجربه کنید.

به گزارش شهروند آنلاین؛ یکی از کلیدهای رشد در نوجوانی، ورزش است. تمرینات قدرتی، عضلات را تحریک کرده و میزان تراکم استخوان‌ها را بالا می‌برد که باعث جلوگیری از پوکی استخوان و کاهش خطر شکستگی می‌شود. در ادامه به معرفی مواد مغذی که رشد را در نوجوانی تحریک می‌کند پرداخته‌ایم.

پروتئین‌ها

پروتئین‌ها مواد مغذی و بی‌نظیری هستند. استفاده از آنها در مقادیر کافی، رشد و ترمیم عضلات را پس از تلاش شدید تضمین می‌کنند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهند در افراد کم تحرک، حداقل ۰.۸ گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن در روز باید حفظ شود.

در ورزشکاران جوان، این نیاز به راحتی می‌تواند دو یا سه برابر شود. نوجوانانی که زیاد ورزش می‌کنند هم باید روزانه دوز بالایی از پروتئین دریافت کنند. همچنین حداقل نیمی از پروتئین‌های رژیم غذایی، باید منشاء حیوانی داشته باشند چون دارای تمام آمینو اسیدهای ضروری هستند و به هضم غذا کمک می‌کنند.

ویتامین D

سنتز ویتامین دی در پوست، از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید امکان‌پذیر است. این ویتامین در برخی غذاها مانند ماهی‌های روغنی، به مقدار کم یافت می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر جمعیت دچار کمبود این ماده مغذی هستند. این باعث می‌شود تا فرآیندهای فیزیولوژیکی که در درون بدن انجام می‌شود را با مشکل روبه‌رو کند. همچنین بر قدرت عضلات، ظرفیت هیپرتروفی و حتی رشد تأثیر می‌گذارد. جذب این ویتامین موجب تثبیت کلسیم در بافت می‌شود که در پیشگیری از پوکی استخوان تاثیر مهمی دارد.

چربی‌ها

وجود چربی‌ها برای بسیاری از فرآیندهایی که روزانه در بدن اتفاق می‌افتد ضروری است. از سال‌های قبل، به‌خاطر اثرات منفی چربی‌ها بر سلامتی انسان، محدودیت‌هایی برای استفاده از آنها در رژیم غذایی قرار داده شده است. استفاده بیش از حد آنها موجب تغییر محیط هورمونی و کاهش تولید تستوسترون در نوجوانان می‌شود.

به طور کلی، توصیه می‌شود استفاده از چربی‌های ترانس را محدود کنید، زیرا سطح التهاب را در بدن افزایش می‌دهند و با بروز بیشتر بیماری‌های مزمن و پیچیده مرتبط هستند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن مفید است چون موجب تعادل در سطوح التهابی شده و از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند. آنها اغلب در ماهی‌های روغنی یافت می‌شوند، بنابراین باید غذاهای دریایی را به طور منظم در رژیم خود قرار دهید.

کربوهیدرات‌ها

محدود کردن کربوهیدرات در کودکان و نوجوانان برخلاف بزرگسالانی که کم تحرک هستند، اصلا مناسب نیست چون اینها موادی هستند که بیشترین مسیرهای آنابولیک را در بدن تحریک می‌کنند و به رشد بافت کمک می‌کنند. بنابراین برای اطمینان از رشد مناسب، باید در رژیم غذایی روزانه موجود باشند.

به غیر از موارد بالا، مواد مغذی دیگری هم وجود دارد که موجب تحریک رشد در نوجوانی می‌شود. بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که نیازهای غذایی به طور منظم برآورده می‌شوند چون کمبود یا استفاده بیش از حد آنها موجب ناکارآمدی در فیزیولوژی بدن می‌شود. یک رژیم غذایی متنوع و کمی پرکالری به جلوگیری از این اتفاق کمک می‌کند./بهداشت نیوز

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.