احیای دریاچه ارومیه با جدیت انجام می شود

رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

علی سلاجقه گفت: پروژه تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، پروژه کلانی است که مصوباتی در این باره وجود دارد و در این راستا اعتباراتی از کشور برای این دریاچه هزینه شده است. پروژه تونل انتقال آب با مشکل مواجه شده است و در حال ترمیم آن هستیم. با انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از طریق این تونل به‌طور قطع دریاچه شرایط بهتری خواهد داشت. سد کانی‌سیب ظرفیت این انتقال آب را دارد.

به گزارش شهروند آنلاین؛ علی سلاجقه اظهارکرد: رویکرد سازمان حفاظت محیط‌ زیست و دولت رو به‌ جلو و در این راستا دیپلماسی بین‌المللی نیز در نظر گرفته شده است. درون کشور تمام پروژه‌ها از طریق رویکردهای علمی و مبتنی بر واقعیت و قانون در حال انجام هستند و مطمئناً روزهای خوش فرا خواهد رسید.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در خصوص رویکرد این سازمان در یک‌سالگی عمر دولت سیزدهم گفت: رویکرد دولت حل معضلات به‌صورت کامل است. رئیس‌جمهوری تأکید دارند در حوزه محیط‌ زیستی نباید ذهنیت برای مردم ایجاد شود و به همین جهت شفافیت ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه نباید در رفع معضلات و چالش‌های محیط‌ زیست بازه زمانی چندساله را مدنظر قرار دهیم، اظهار کرد: متأسفانه خیلی از پروژه‌های کشور تبدیل به استخوان‌لای‌زخم محیط‌زیست شده‌اند. پروژه‌هایی در کشور در سال‌های قبل آغاز شده‌اند که کاملاً سردرگم هستند زیرا ارزیابی‌های محیط‌زیستی خیلی شفاف درباره آن‌ها اعلام نشده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در عین ‌حال از حل مشکلات به‌صورت گام ‌به‌گام گفت و تاکید کرد: این پروژه‌ها بر اساس مصالح کشور و محیط‌ زیست است و رییس جمهوری نیز از این سازمان اجرای قانون را می‌خواهد.

وی درباره دریاچه ارومیه اظهار کرد: پروژه تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه، پروژه کلانی است که مصوباتی در این باره وجود دارد و در این راستا اعتباراتی از کشور برای این دریاچه هزینه شده است. پروژه تونل انتقال آب با مشکل مواجه شده است و در حال ترمیم آن هستیم. با انتقال ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب در سال از طریق این تونل به‌طور قطع دریاچه شرایط بهتری خواهد داشت. سد کانی‌سیب ظرفیت این انتقال آب را دارد.

سلاجقه با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف آب در حوضه ارومیه گفت: فاز دوم کار در حوضه احیای دریاچه ارومیه فاز نرم ‌افزاری است که وظایف جهاد کشاورزی و وزارت نیرو باید انجام شود. وزارت نیرو خوشبختانه امسال نسبت به سال‌های قبل، حق‌آبه دریاچه ارومیه را تا حدودی تأمین کرده است.

وی افزود: در حال حاضر باتوجه‌ به اینکه تصفیه‌خانه‌های ارومیه و تبریز در حال افتتاح هستند، حجم مناسبی از حق‌آبه توسط دریاچه ارومیه دریافت خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست به ریزگردها اشاره و اظهار کرد: در این زمینه اجلاس بین‌المللی را برگزار و از ۱۱ کشور همسایه دعوت کردیم و درباره ریزگردها تصمیم‌های مهمی گرفتیم که ایجاد صندوق منطقه‌ای محیط ‌زیست و دبیرخانه منطقه‌ای محیط‌ زیست و تأسیس سازمان منطقه‌ای از جمله آن‌ها است. با اقداماتی کارشناسی در صدد تثبیت منشأ ریزگردها هستیم.

سلاجقه در پایان با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه محیط ‌زیست باید تبدیل به مسئله درجه یک شود، تصریح کرد: این موضوع در دولت سیزدهم در حال رخ‌ دادن است. رئیس‌جمهوری اعلام کرد توسعه فرع بر محیط‌ زیست است و وزرا در این راستا گفتند هیچ پروژه‌ای بدون مجوز محیط‌زیست کلنگ نخواهد خورد./ایسنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.